دولت هرچه زودتر وارد عمل شده و قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی بازار را پر از کالاهای اساسی کند.

گرانی آغاز شده ؛دولت وارد شود
گروه اقتصادی مشرق -رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مشرق درباره آثار اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر قیمت کالاهای اساسی گفت: قیمت کالا ها تقریبا از 16 فروردین ماه شروع به بالا رفتن کرده که همین مسئله نشانه عدم نظارت دولت بر بازار است.

قاسم علی حسنی در ادامه گفت: تقریبا در یک هفته اخیر برنج یک تا سه درصد، روغن 6 درصد، صنایع بسته بندی 5-4 درصد و حبوبات کیلویی هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کردند.

وی درباره دلیل گرانی های اخیر در بازار نیز گفت: افزایش قیمت مواد غذایی در هشت روز اخیر ناشی از سه عامل جو روانی ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها ، آغاز سال جدید و عدم نظارت دولت بر بازار بوده است . 

وی پیش بینی کرد؛ قیمت مواد غذایی در اثر اجرای فاز دوم هدفمندی پنج تا بیست درصد گران شود که البته تمام این گرانی ها بستگی به نوع نظارت و مدیریت دولت بر بازار دارد. 

حسنی تصریح کرد: درصورت نظارت و مدیریت کارای دولت بر بازار، افزایش قیمت کالا ها بسیار جزئی خواهد بود. وی گفت : اکنون همه چیز در بازار به وفور یافت میشود و هیچ کمبودی وجود ندارد.

وی توصیه کرد: دولت هرچه زودتر وارد عمل شده و قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی بازار را پر از کالاهای اساسی کند . وی در پاسخ به این سوال خبرنگار مشرق که وضعیت انبارهای موادغذایی قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها چگونه است؟ گفت: عالی است. انبارها پر از کالاهاست.

خبر دارم اکنون 2 میلیون تن برنج در انبارها است، یعنی نیاز یکسال و نیم کل کشور. اگر یک سوم همین رقم را در زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها وارد بازار کنیم ،برنج حتی یک ریال هم گران نمیشود . سایر مواد غذایی مانند حبوبات اعم از نخود ، عدس و لوبیا و.... نیز به همین منوال است . فقط دولت باید نظارت کافی در این باره داشته باشد .  
 
گرانی 10 درصدی لاستیک و روغن 

گرانی آغاز شده ؛دولت وارد شودرئیس اتحادیه کشوری لاستیک و روغن نیز در گفتگو با مشرق درباره تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی بر قیمت لاستیک و روغن ماشین گفت: دولت تاکنون که اواخر فروردین هستیم، نگذاشته است قیمتها بالا برود بنابراین به ما گفته اند فعلا حق گران کردن ندارید. 

علیرضا رعنایی ادامه داد: بدون شک پس از اجرای رسمی فاز دوم هدفمندی یارانه ها، قیمت لاستیک و روغن بالا خواهد رفت که البته این افزایش قیمت بستگی به حمایت های دولت و تسهیلاتی دارد که قرار است به کارخانه های روغن سازی و لاستیک سازی پرداخت کند. 

وی توضیح داد: هرچه قدر این حمایت ها بیشتر باشد قیمتها نیز کمتر گران خواهد شد. وی پیش بینی کرد قیمت لاستیک و روغن ماشین از زمان آغاز اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها حدود 10 درصد بالا برود.  
 
احتمال گرانی 5 درصدی لوازم خانگی 

گرانی آغاز شده ؛دولت وارد شودرئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز در گفتگو با مشرق درباره مقدار دقیق افزایش قیمت لوازم خانگی پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: اگر دولت طبق قانون رقم 10 هزار میلیارد تومانی که متعلق به بخش تولید است، تماما به بنگاههای اقتصادی پرداخت کند، گرانی در بازار نخواهیم داشت.

متاسفانه در دولت قبل قرار بود در فاز نخست حدود 6 هزار میلیاردتومان به بنگاه های اقتصادی پرداخت شود که هیچ گاه محقق نشد و مهم ترین دلیل گرانی در بازار طی سه سال اخیر همین عدم تعهدات مالی دولت قبل است .

وی عنوان کرد : "به یاد دارم طی سه سال اخیر وقتی از تولیدکنندگان می پرسیدیم چرا اینقدر کالایشان را گران می کنند، میگویند دولت انرژی را گران کرد، اما تسهیلاتی که قول داده بود را به ما نداد ! چه طور انتظار دارید ما هم قیمتها را بالا نبریم. لذا ما میبینم واقعا آنها هم حق دارند. "

وی تصریح کرد: الان آرامش نسبی در بازار لوازم خانگی حاکم است، عرضه بیش از تقاضا است و اگر کارخانه ای بخواهد قیمتها را بالا ببرد جنس روی دستش باد خواهد کرد. 

وی البته پیش بینی کرد در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها قیمت لوازم خانگی 10-5 درصد گران خواهند شد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    بشینید تا دولت کنترل کند
  • مهلا ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    از١٦فروردين شروع به بالا رفتن كرده؟مگه تا حالاشده قيمتاشروع به پايين اومدن كرده باشه؟كي شدكه ما متوجه نشديم؟
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    سیب زمینی قوت غالب مردم است خوبم هست ازموز گرانتر شده برای گذاشتن سیب زمینی کنار قیمه موز رنده میکنیم ...................
  • بیسیمچی ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    چرا این نظام انقدر در کنترل قیمت ها ... است؟! ملت ما لیاقت زندگی کم نوسان و کم دغدغه را ندارند؟ دولت مردان در همه دوره ها لیاقت و کارآمدی کافی ندارند؟ مملکت فقیر از حیث منابع و ذخایر داریم؟
  • مشرق جان لطفا منتشر کن ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    بازم یه اتفاق تو این کشور افتاد اوضاع ........شد
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    2ساعت سمپاشی با تراکتور به مزارع گندم شده ششصد هزار تومان یعنی ساعتی سیصد هزار تومان - پیدا کنید پرتقال فروش را:
  • مهدی90085 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    0 0
    اصلاً با گرانی خو گرفتیم اگر جنسا گرون نشه اون سال خیلی دیر میگذره ما با همین گرانی ها باید سر گرم بشیم تفریح سالم دیگری نداریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس