کد خبر 294625
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷

امروز ديگر وقت آزمون و خطا و اتخاذ سياست اشتباه نيست. مسئولان بايد بدانند كه با هرگونه اشتباه آسيب زيادي را متوجه كشور خواهند كرد. اين در حالي است كه مديريت جهادي به خاطر بهره بردن از ظرفيت علمي كشور كمترين خطا و اشتباه را به‌دنبال دارد. از سوي ديگر امور با الگوي مديريت جهادي با سرعت بيشتر محقق مي‌شود.

به گزارش مشرق، چندي است از ابلاغ سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي از سوي مقام معظم رهبري مي‌گذرد. معظم له طي چند جلسه كه پس از ابلاغ اين سياست‌ها با سران قوا و مسئولان عالي رتبه نظام داشته‌اند، تلاش كردند هر چه شفاف‌تر اين سياست‌ها را تبيين فرمايند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي چندي قبل در جمع مسئولان نظام پس از بيان جايگاه و اهميت سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي و همچنين دلايل و مباني عقلاني مقاوم‌سازي اقتصاد کشور، ويژگي‌ها و مولفه‌هاي دهگانه اقتصاد مقاومتي را تبيين کردند.معظم له در بيان چهارمين مولفه، به «رويکرد جهادي» اشاره کردند و افزودند: «اجراي اين سياست‌ها، با حرکت عادي و احيانا خواب آلوده و بدون حساسيت امکان پذير نيست و نيازمند برنامه‌ريزي، حرکت علمي، همت و مديريت جهادي است.» تاكيد مقام معظم رهبري بر مديريت جهادي درحالي صورت مي‌گيرد كه كشور در حال يك جنگ تمام عيار اقتصادي با دشمن است و كارشناسان معتقدند در شرايط فعلي استفاده از الگوهاي مديريتي رايج غربي مناسب نيست و نيازمند الگوي مديريتي بومي از جمله الگوي مديريتي جهادي هستيم كه در برخي نهادها بهره‌وري بالاي آن قابل ارزيابي است. در اين زمينه كارشناسان و نمايندگان مجلس به مسئولان دستگاه اجرايي توصيه دارند كه مديريت جهادي را الگوي مديريتي خود قرار دهند.

لزوم توجه دولت به مديريت جهادي

كمال عليپور نماينده مردم قائمشهر در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با تهران امروز با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در جلسه تبيين اقتصاد مقاومتي و تاكيد معظم له بر در نظر گرفتن مديريت جهادي به عنوان يكي از مولفه‌هاي اصلي اقتصاد مقاومتي گفت: مديريت جهادي ‌مربوط به شرايط خاص و زماني است كه ما مي‌خواهيم در يك فاصله زماني كوتاه، بهترين نتيجه را بگيريم. از اين جهت و به لحاظ آنكه كشور به خاطر تحريم‌هاي يك‌جانبه و غيرقانوني در شرايط سخت اقتصادي قرار داشته و ناگزيريم به سمت تحقق الگوي اقتصاد مقاومتي كه از سوي مقام معظم رهبري به قوا ابلاغ شده حركت كنيم، بايد مديريت جهادي را مدنظر قرار دهيم. وي با اشاره به تجربه مديريت جهادي طي 8 سال دفاع‌مقدس گفت: در طول 8 سال دفاع‌مقدس كشور توانست يك‌تنه مقابل دنيا بايستد و اين مهم محقق نمي‌شد،‌الا با مديريت جهادي. امروز هم كه نيازمند مقاومت در جنگ اقتصادي هستيم كه دشمن بر ما تحميل كرده مي‌بايست به سمت مديريت جهادي برويم و اقتصاد مقاومتي جز با مديريت جهادي امكان اجرايي ندارد.

بنابراين راه برون رفت از فشارهاي خارجي كه دشمنان طي چند سال گذشته بر كشور وارد كردند، در مديريت جهادي است. عضو كميسيون عمران با بيان اينكه هم‌‌اكنون دشمن وارد يك جنگ اقتصادي عليه ايران شده است،‌گفت: امروز هر كشوري كه بتواند در بحث اقتصاد پيشرفت كرده و ظرفيت‌هاي داخلي خود را افزايش دهد،‌ مي‌تواند حرفي براي گفتن داشته باشد.وي با تاكيد بر اينكه تحول بنيادين در اقتصاد با مديريت جهادي حاصل خواهد شد،‌گفت: دستگاه اجرايي براي آنكه اقتصاد مقاومتي را در كشور محقق كند،‌ بايد از ظرفيت‌ها و مولفه‌هاي داخلي استفاده كند كه يك كار جهادي را مي‌طلبد. عليپور با اشاره به ايثارگري‌هاي دوران دفاع‌مقدس،‌گفت: يكي از خصوصيات مديريت جهادي، ايثارگري است. مديران بخصوص آن دسته از مديران كه كار اجرايي مي‌كنند،‌بايد توجه داشته باشند كه بعد از ابلاغ سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي بايد تحولي در مديريت خود ايجاد كرده و با الگو قرار دادن مديريت جهادي، ايثار و از خود گذشتگي در كار داشته باشند. وي با انتقاد از دستگاه اجرايي گفت: متاسفانه دستگاه اجرايي دچار خمودگي و سكون است كه اينطور نمي‌توان مقاومت كرد و پويا شد. اين در حالي است كه الگوي مديريت جهادي نياز به نيروهاي جوان و نخبه دارد تا پويايي و تحرك لازم براي تحقق اقتصاد مقاومتي را كسب كند. از سوي ديگر دولتي كه مي‌خواهد در اقتصاد خود را مقاوم كند،‌نبايد نگاه‌اش معطوف به غرب شده و منتظر لغو تحريم‌ها باشد.


سرعت تحقق اقتصاد مقاومتي با مديريت جهادي

مهرداد ‌لاهوتي، عضو كميسيون عمران مجلس نيز با بيان اينكه در برهه فعلي نيازمند مديريت جهادي هستيم به تهران امروز گفت: مديريت جهادي هر چند از ابتداي جنگ تحميلي وارد ادبيات سياسي ما شده است،‌اما از ابتداي انقلاب اسلامي مديريت جهادي در كشور به كار گرفته شد تا بر مشكلات ماه‌هاي نخست انقلاب فائق آييم. در زمان دفاع‌مقدس نيز هم در ميدان جنگ و هم در پشت جبهه‌ها شاهد مديريت جهادي بوديم تا از بحران آن دوره عبور كنيم. وي با بيان اينكه امروز كشور درگير يك جنگ اقتصادي تمام عيار با دشمن شده است،‌گفت: همانطور كه مقام معظم رهبري در ديدار اخير خود بر لزوم به كارگيري از مديريت جهادي تاكيد كردند، بايد مديريت جهادي مدنظر مسئولان كشور باشد.نماينده مردم لنگرود با بيان اينكه يكي از ويژگي‌هاي مديريت جهادي داشتن كمترين اشتباه و خطاست، گفت: امروز ديگر وقت آزمون و خطا و اتخاذ سياست اشتباه نيست. مسئولان بايد بدانند كه با هرگونه اشتباه آسيب زيادي را متوجه كشور خواهند كرد. اين در حالي است كه مديريت جهادي به خاطر بهره بردن از ظرفيت علمي كشور كمترين خطا و اشتباه را به‌دنبال دارد. از سوي ديگر امور با الگوي مديريت جهادي با سرعت بيشتر محقق مي‌شود.


مديريت جهادي، الگوي بومي

محمدصالح جوكار عضو كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس با بيان اينكه اقتصاد مقاومتي كه ابعاد و سياست‌هاي آن از سوي مقام معظم رهبري مشخص شد،‌ نسخه شفابخش شرايط كنوني كشور است،‌افزود: تمام مولفه‌هاي اقتصاد مقاومتي از جمله مديريت جهادي كه اخيرا از سوي مقام معظم رهبري تبيين شد حائز اهميت است. مديراني مي‌توانند الگوي مديريت جهادي را محقق كنند كه جامعيت دارند؛ اين جامعيت مربوط مي‌شود به تفكر، منش و روش‌هايي كه مي‌خواهد به كار بگيرد. نماينده مردم يزد با تاكيد بر اينكه كشور امروز به الگو و تفكري نياز دارد كه فارغ از آموزه‌هاي ليبرال دموكراسي غرب باشد، گفت: غني بودن فرهنگ انقلابي منوط به اين است كه خودش داراي ايده، منش و روش است. امروز يك تفكر مي‌گويد ما بايد براي حل مشكلات كشور براساس روشي كه در دنيا شناخته شده است،‌اقدام كنيم و تفكر ديگر مي‌گويد بايد بر اساس داشته‌ها، ظرفيت‌هاي دروني و توانمندي‌هاي كشور و با تكيه بر توان داخلي خلاقانه در اين عرصه ورود پيدا كنيم.

وي ادامه داد: در دوران دفاع‌مقدس نيز مناقشه اين دو تفكر جريان داشت. تفكر اين بود كه ما زمين را بدهيم و زمان را از دشمن بگيريم. در عين حال طراحي عمليات‌ها از سوي اين جريان بر اساس آموزه‌هاي غربي بود كه نتيجه‌اش عدم پيشروي در جبهه‌ها، سكون و سكوت و از دست دادن منابع و بالا بودن هزينه‌ها بود. تفكر ديگر، مديريت جهادي بود كه براساس آن توانستيم با تكيه بر توانايي‌هاي خود عمليات‌هاي جديد و نويي طراحي كرده و پيشروي كنيم. جوكار خاطرنشان كرد: الهي بودن يكي از ويژگي‌هاي حركت جهادي است.چون عقبه تفكر جهادي توانمندي است خداوند به آن عنايت مي‌كند. خدا نيز به كساني كه تفكر جهادي را مدنظر قرار دهند، كمك مي‌كند. اينكه بخواهيم در نظامي كه مبنايش اسلامي است، با روش‌هاي غربي و بيگانه عمل بكنيم موفق نخواهيم بود. بايد مانند عرصه دفاع‌مقدس و دانش هسته‌اي از يك الگوي بومي يعني مديريت جهادي استفاده كنيم. وي افزود: در عرصه اقتصاد هم همين‌طور است. اينجا نيز بايد بر اساس حركت جهادي عمل كرده و با ايده‌هاي جديد،‌نو و بومي شده حركت كنيم و نگاه مان نيز به بيرون نباشد و دنبال خلاقيت و ابتكار درون كشور باشيم.

وظيفه دولت در قبال اقتصاد مقاومتي

نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه در مجلس نيز در گفت‌وگو با تهران امروز با بيان اينكه حماسه اقتصادي با اقتصاد مقاومتي و اقتصاد مقاومتي با الگوي مديريت جهادي محقق مي‌شود، گفت: وظيفه مهم دولت در قبال اقتصاد مقاومتي اتخاذ سياست‌هايي است كه هر چه سريع‌تر و زودتر به اهداف از پيش تعيين شده آن برسيم. از اين بابت الگوي مديريت جهادي كمك مي‌كند كه دستگاه اجرايي از وضعيت عادي كه دارد خارج شده و با انگيزه بيشتر در پي اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي باشد. وي تصريح كرد: مسئولان بايد بدانند كه تنها با مديريت جهادي است كه با آن اقتصاد مقاومتي محقق مي‌شود. 34 سال است كه درگير جنگ با استكبار جهاني هستيم و دشمن هر روز حلقه تحريم اقتصادي خود را تنگ‌تر مي‌كند.پايان دادن به اين شرايط تنها يك راه‌حل دارد و آن «اتحاد و انسجام ملي» و «تبعيت محض از مقام معظم رهبري» است. در اين مسير نيز مقام معظم رهبري از همه خواسته‌اند حضور جهادي در صحنه داشته باشند. بنابراين مسئولان به‌ويژه دولت در خط مقدم است و مردم از مسئولان الگو مي‌گيرند. عرصه مشكلات كشور نيازمند جهادگران متخصص و توانمند است تا همانطور كه در دوران دفاع مقدس بر دشمن سراپا مسلح پيروز شديم امروز نيز دشمن را مجبور به عقب‌نشيني كنيم.


لزوم توجه دولت به الگوي اقتصاد مقاومتي

تحقق اقتصاد مقاومتي همانطور كه از سوي مقام معظم رهبري اشاره شد، نيازمند حركت جهادي است. از اين بابت نياز است دستگاه اجرايي و در راس آن بخش‌هايي كه به صورت مستقيم با ابلاغ مقام معظم رهبري مبني بر اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي درگير هستند، مديريت جهادي را الگوي مديريتي خود قرار داده و افرادي را مامور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي كنند كه داراي روحيه جهادي هستند.


تهران امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس