کد خبر 285291
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰

در جشنواره موسیقی فجر که با استقبال وسیع مخاطبان همراه شده و پیش فروش میلیاردی بلیت‌هایش، هفته موسیقی برای همه را رقم زده، اتفاقات حاشیه‌ای دیگری نیز در جریان بود...

به گزارش مشرق، بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اجرای 18 گروه موسیقی و نمایش یک فیلم، از امروز در تهران آغاز شد تا در طول یک هفته، شاهد بیش از 100 اجرای زنده در 9 تالار در پایتخت باشیم و مهم ترین رویداد موسیقیایی کشور، محل رقابت گروه‌هایی از ایران و دوازده ملیت دیگر باشد.

نوای ساز نمایندگانی از موسیقی ارمنستان‌، اتریش‌، آلمان‌، ایتالیا‌، تونس‌، روسیه‌، سوئد‌، سویس‌، عراق‌، لبنان،‌ نروژ و آذربایجان و ایران از عصر امروز پنجشنبه 24 بهمن ماه در تالار وحدت، سالن رودکی، ایوان شمس، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، سالن اریکه ایرانیان، فرهنگسرای ارسباران، خانه هنرمندان و برج میلاد نواخته شد تا بدین ترتیب با دبیری حسین ریاحی جشنواره موسیقی فجر وارد دوره بیست و نهم خود شود.

در اولین روز جشنواره موسیقی فجر که با استقبال وسیع مخاطبان همراه شده و پیش فروش میلیاردی بلیت‌هایش، هفته موسیقی برای همه را رقم زده، اتفاقات حاشیه‌ای دیگری نیز در جریان بود. فیلم صدا و سکوت به کارگردانی نوربرت ویدمر و پیتر گویر محصول کشور آلمان در خانه هنرمندان به نمایش درآمد. این فیلم درباره مانفرد آیشر موسس شرکت ای‌سی‌ام، مطرح‌ترین تهیه کننده موسیقی 40 سال اخیر کاشف موسیقی‌دانان برجسته‌ای در دنیا بوده است.

وی نه تنها خود یک موسیقی دان است بلکه مهارتی بی‌نظیر در خلق ایده‌های نوگرا در موسیقی دارد. در این فیلم، با مانفرد آیشر به نقاط مختلف دنیا سفر کردیم و با شیوه مدیریت هنری او در به ثمر رساندن ایده‌های هنرمندانی چون انور براهم، آروو پارت، نیک برتش، النی کارایندرو، یان گاربارک، دینو سالوتزی و ... که جملگی در زمره هنرمندان برجسته دنیا قرار دارند، آشنا شدیم.

همچنین نمايشگاه سازهاي ابداعي محسن شاملو در حاشيه بيست و نهمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر در تالار وحدت برپا شد و علاوه بر نمايش سازهاي ويلنسل، ويلن، ويلن آلتو ساخته محسن شاملو كارگاه ساخت ساز نيز داير شد.

نوای موسیقی پایتخت ایران را در بر گرفت

در اولین روز جشنواره تالار وحدت ساعت 18:15 میزبان ارکستر کر آیسو به سرپرستی مازیار یونسي بود و در ساعت 21 همنوازی پیانو و کمانچه با هنرنمایی پیمان یزدانیان و حسام اینانلو در تالار وحدت اجرا شد، سالن رودکی ساعت 15:30 میزبان پنج هنرمند در بخش استعدادهای درخشان بود؛ در این بخش یاسمن کوزه‌گر، مهرداد نجفیان، نیکی خباز واحد، هلیا گلمقانی آذر و حمیدرضا سبزواری به صحنه رفت. در بخش رقابتی تریوی گیتار بهار عصاره و کوارتت زهی گیتار سدار به سرپرستی بابت رستمی ساعت 18:30 در سالن رودکی به صحنه رفت و در ادامه ساعت 21:30  دونوازی پیانو و ویلون سامان احتشامی و بابک شهرکی در همین سالن اجرا شد.

ایوان شمس ساعت 21  میزبان  ولفرت بردروده از هلند بود و در برج آزادی دو گروه مهر استان مرکزی و باران شیراز در بخش رقابتی به اجرای برنامه پرداختند. در فرهنگسرای نیاوران ساعت 18:15 میزبان گروه ستاره قطبی به سرپرستی بهار ایلچی در بخش بانوان بود و در بخش کودکان جشنواره ارکستر زهی ایران زمین به سرپرستی سودابه سالم ساعت 18:30 در سالن اریکه ایرانیان به صحنه رفت.

گروه رهاوی از بخش نسلی دیگر، ساعت 20 در فرهنگسرای ارسباران به اجرای برنامه پرداخت و رضا صادقی و بهنام صفوی در بخش پاپ به ترتیب ساعت 18:15 و 21:30 در برج میلاد به صحنه رفت.

اما در دومین روز جشنواره بیست و نهم سالن رودکی ساعت 15:30 میزبان چهار هنرمند در بخش استعدادهای درخشان است، در ساعت 18:30 دو گروه خانه ساز دهنی و تریوی کاکتوس از گروه‌های بخش رقابتی در این سالن به صحنه می‌روند و ساعت 21:30 رسیتال فلوت و پیانوی ایران – اتریش به سرپرستی علی باستانی‌نژاد و از شرکت کنندگان بخش بین‌الملل در این سالن به صحنه می‌رود.

ولفرت بردروده از هلند از دیگر شرکت‌کنندگان بخش بین‌الملل ساعت 21 در تالار ایوان شمس به صحنه می‌رود. برج آزادی در دومین شب جشنواره میزبان گروه‌های همنوازان فاخته و ردیف است که از شرکت‌کنندگان بخش رقابتی هستند و ساعت 19 به صحنه می‌روند.

برای مشاهده تصویر بزرگ برنامه جشنواره بیست و نهم، بر روی تصویر کلیک کنید

در بخش موسیقی بانوان گروه خنیا به سرپرستی پری ملکی ساعت 18:15 در فرهنگسرای نیاوران به صحنه می‌رود و در بخش موسیقی کودکان نیز، گروه پارس به سرپرستی ناصر نظر ساعت 18:30 در سالن اریکه ایرانیان میزبان مخاطبان جشنواره است.

فرهنگسرای ارسباران ساعت 20 میزبان از دو گروه نقش و نوبهار از شرکت کنندگان در بخش نسلی دیگر است.

در بخش پاپ جشنواره در برج میلاد ساعت 18:15 شهرام شکوهی به صحنه می‌رود و ساعت 21:30 رضا یزدانی آثارش را در این سالن اجرا می‌کند.

بخش نمایش فیلم در دومین روز جشنواره بیست و نهم، به نمایش دو فیلم بن بست به کارگردانی مصطفی شیری و بی‌همگان ساخته طیب نجفیان اختصاص دارد.

فیلم بن بست به زندگی مرحوم بابک بیات می‌پردازد و گفت‌وگوهایی با دوستان این هنرمند و چهره‌های نامی موسیقی و سینمای ایران از جمله مسعود کیمیایی، احمدرضا احمدی، فریدون شهبازیان، محمد سریر، سیروس الوند و بهرام بیضایی تدارک دیده است.

فیلم بی‌همگان درباره زندگی چوپانی است که در بیابان به تنهایی زندگی می‌گذراند و تنها لذت او آواز خواندن است. او که با جدیت کارنامه هنری محمدرضا شجریان را دنبال می‌کند از رابطه خود و آواز سنتی ایرانی می‌گوید.

منبع: تابناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس