کد خبر 283804
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳

تحلیلگر روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» با اشاره به تحولات سه سال اخیر در سوریه و با ادعای تضعیف ارتش سوریه به سبب جنگ داخلی، نوشته این درگیری‌‌ها به نفع اسرائیل بوده است.

به گزارش مشرق، فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت: این روزنامه روز شنبه با انتشار یادداشتی به قلم «عاموس هارعل» از منافع جنگ داخلی سوریه برای اسرائیل نوشته است.

هارعل در ابتدای این یادداشت با اشاره به وضعیت وخیم انسانی در سوریه و ورود موج‌های عظیم آوارگان به کشورهای همسایه از جمله اردن، لبنان و ترکیه، نوشته است اسرائیل به جز 700 سوری‌ای که در بیمارستان‌های صحرایی اسرائیل درمان شده و غالبا هم به سوریه بازگشته‌اند، هیچ شهروند سوری‌ای را پناه نداده است.

«مجموعا اسرائیل از تحولات (سوریه) منتفع شده است. ارتش سوریه که برای چند دهه دشمن اصلی اسرائیل و هدف اصلی در تمام فعالیت‌های تمرینی وزارت دفاع بود، حالا تقریبا به طور کامل ناتوان شده است». هارعل با بیان این عبارت به اظهارات هفته قبل «آویو کوخاوی» مسئول اطلاعات نظامی وزارت جنگ رژیم‌صهیونیستی اشاره کرده که گفته بود ارتش سوریه اکنون در ضعیف‌ترین سطح آمادگی از زمان تأسیس به سر می‌برد. وی همچنین ادعا کرده بود که ارتش سوریه نیمی از ذخایر موشکی خود و همچنین تسلیحات شیمیایی خود را از دست داده است.

به نوشته «هاآرتص» هم برنامه موشکی و هم برنامه شیمیایی در زمان «حافظ اسد» و با هدف ایجاد توان بازدارندگی در برابر اسرائیل ایجاد شده بود و حالا با بالا گرفتن جنگ داخلی در سوریه و سرگرم شدن ارتش سوریه به تحولات داخلی، اسرائیل می‌تواند نیروهای خود در مرز سوریه را با خیالی آسوده کاهش دهد.

البته هارعل در ادامه این گزارش به تهدیدات ناشی از این جنگ برای اسرائیل به تبع حضور تروریست‌ها در سوریه، هم اشاره کرده و به تکرار صحبت‌های اخیر «بنی گانتز» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم‌صهیونیستی پرداخته است. گانتز اخیرا پیروزی هریک از طرفین در این نبرد را به ضرر اسرائیل دانسته و تلویحا از ادامه درگیری‌ها در سوریه حمایت کرده است. به گفته وی در این نبرد یا «بشار اسد» پیروز می‌شود یا گروه‌های تروریستی که ممکن است بعد از آرام شدن سوریه به سراغ اسرائیل بروند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس