کد خبر 28328
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۵

مديرکل تامين و توزيع کالاي وزارت بازرگاني از ذخيره سازي گسترده مرغ و تخم‌مرغ خبر داد و گفت: دولت اجازه نمي دهد قيمت گوشت از ارقام فعلي بازار فراتر رود.
به گزارش مشرق، يدالله صادقي در گفتگو با مهر گفت: برنامه وزارت جهاد کشاورزي مويد اين است که توليد مرغ در اسفندماه نسبت به بهمن و دي ماه افزايش خواهد يافت و بر همين اساس نيز وزارت بازرگاني برنامه ذخيره سازي اين قلم از اقلام پروتئيني را در دستور کار قرار داده است تا بتواند تقاضاهاي اسفند را که به دليل نزديک شدن به ايام پاياني سال و نوروز رو به افزايش مي گذارد، پاسخ دهد.

ذخيره سازي گسترده

مديرکل تامين و توزيع کالاي وزارت بازرگاني افزود: پيش بيني مي شود که کمبود مرغ در بازار بوجود نيايد و علاوه بر اين، نوسان قيمتي نيز مشاهده نشود. هم اکنون قيمت مرغ در بازار متعادل است و به نظر مي رسد با برنامه ريزي وزارت بازرگاني و اعلام موجودي وزارت جهادکشاورزي، نوساني در ايام پاياني سال مشاهده نشود.

وي تصريح کرد: مرغ کالايي است که قيمت آن از نرخ نهاده‌ها تبعيت مي کند و اگر نهاده‌ها نوسان قيمتي داشته باشند، به قيمت مرغ نيز منتقل خواهد شد، البته با تمهيدات دولت هم اکنون، نرخ نهاده‌ها ثابت باقي مانده است؛ البته منطق دولت براي کنترل قيمت مرغ قيمت تمام شده به علاوه سود متعارف است.

به گفته صادقي، دولت با مشاهده هرگونه نوساني در قيمت مرغ در بازار، از ذخاير خود وارد بازار خواهد کرد تا قيمت را متعادل کند، البته اين کار زماني صورت مي گيرد که بازار روند طبيعي و متعادل خود را طي نکند و به دليل فاکتورهاي عرضه و تقاضا يا افزايش قيمت نهاده‌ها، قيمت محصول نهايي افزايش يابد.

ثبات قيمت گوشت قرمز تداوم مي يابد

وي اظهار داشت: قيمت گوشت نيز به همين ترتيب است. هم اکنون روند قيمت گوشت قرمز ثابت و حتي در برخي اقلام نيز کاهشي است. هم اکنون قيمت گوشت قرمز در بازار متعادل است و روند عرضه به صورت طبيعي ادامه دارد.

صادقي تامين نياز بازار در مورد گوشت قرمز را از دو طريق ذکر کرد و گفت: دولت تلاش دارد تا از طريق واردات از سوي مباشران خود، کسري را جبران کند، ضمن اينکه ذخيره سازي هايي نيز صورت گرفته است که به کمک خواهند آمد. البته اولويت اول دولت تامين نياز با استفاده از محصول داخلي است، يعني اگر دامداران داخلي بتوانند در طرح ذخيره سازي شرکت کنند، حتما از پتانسيل توليدي آنها استفاده خواهد شد.

مديرکل تامين و توزيع کالاي وزارت بازرگاني خاطرنشان کرد: چنانچه توليد داخلي، پاسخگوي نياز نباشد، از ابزار واردات بهره خواهيم گرفت. در کنار اين موضوع، ذخيره سازي گسترده اي نيز صورت گرفته که اگر نوسان شديدي در بازار مشاهده شود، با استفاده از آن بازار را کنترل خواهيم کرد.

صادقي اطمينان داد که دولت اجازه نمي دهد قيمت گوشت از ارقام فعلي بازار فراتر رود و با مجموعه شرايطي تلاش دارد تا قيمت را در سطح منطقي نگاه دارد.

روند قيمت تخم مرغ کاهشي است

وي در مورد تخم مرغ نيز گفت: روند توليد و عرضه تخم مرغ هم اکنون مناسب است و مشکلي خاصي وجود ندارد، البته قيمت نيز روند افزايشي نداشته و در دو هفته اخير هم قيمت ها رو به کاهش نهاده است.

به گفته صادقي، مطابق با اعلام وزارت جهاد کشاورزي روند توليد مطلوب است و پايش بازار نيز اين موضوع را تاييد مي کند.

وي خاطرنشان کرد: يکي از وظايف عمده وزارت بازرگاني رصد و پايش بازار و نيز کنترل مولفه هاي بازار و بررسي قيمت است. در واقع اين وزارتخانه تلاش دارد تا قيمت و سطح عرضه را بررسي و مشکلاتي که در مسير توليد و تجارت داخلي و خارجي اقلام و کالاهاي اساسي وجود دارد را رصد و در نهايت مبادرت به برنامه ريزي و حل مشکلات کند.

مديرکل تامين و توزيع کالاي وزارت بازرگاني افزود: در کارگروه کنترل بازار نيز مباحث بازار به صورت منظم پيگيري و بررسي مي شود؛ ضمن اينکه ستادي نيز در وزارت بازرگاني تشکيل شده که در کنار کارگروه تخصصي کنترل بازار در رياست جمهوري و کميسيون تخصصي کنترل بازار آن، بازار را پايش و رصد مي کند.

وي افزود: کارگروه کنترل بازار پشتيبان برنامه ريزيها و اقدامات وزارت بازرگاني براي تنظيم بازار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس