کد خبر 281966
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷

اولین و بهترین چیزی که کودک می‌تواند به کمک آن مفهوم و ارزش پول را درک کند و مدیریت داشته باشد پول توجیبی است.

به گزارش مشرق، متخصصان می‌گویند: نکته‌ای که در دادن پول توجیبی  به کودک باید در نظر گرفته شود درست خرج کردن آن است که مهارتی که در این عرصه بدست می‌آورد می‌تواند بسیار مهم باشد بطوری که در طول تمام زندگی آینده آن مفید و مورد نیاز همیشگی است.
 
پول توجیبی بچه‌ها، از مواردی است که اغلب در خانواده‌ها مشکل آفرین می شود که در اصل ریشه اصلی این مشکلات نگرش اشتباه خانواده‌ها نسبت به این موضوع است.
 
ما گمان می‌کنیم (پول توجیبی)، پاداشی برای رفتار خوب یا حق‌الزحمه‌ای برای کارهای روزانه بچه‌هاست و به همین خاطر، از آن به عنوان وسیله‌ای برای فشار آوردن بر کودک و واداشتن او به اطاعت استفاده می‌کنیم.
 
آنچه که باید به آن توجه کرد این است که پول توجیبی یک وسیله آموزشی و تربیتی است که هدف و غایتی مشخص دارد: ما می‌خواهیم از طریق حق انتخاب و مسئولیت به فرزند خود یاد بدهیم که چگونه از پولش استفاده کند و او را در اندوختن تجربه در این راه یاری می‌کنیم.
 
به همین جهت نظارت و تجسس بیش از اندازه به پول توجیبی و طریقه خرج کردن آن و نیز استفاده از آن به عنوان وسیله‌ای برای تنظیم پاداش و یا تنبیه کودک، هدف اصلی این وسیله تربیتی را خنثی می‌کند.
 
قرایی مقدم جامعه‌شناس درگفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: یکی از نکات مهم در تربیت اقتصادی و اجتماعی فرزندان درست خرج کردن و فراگیری آینده‌نگری اقتصادی فرزندان است که عده زیادی از کودکان و نوجوانان از میزان پولی که به عنوان پول توجیبی از والدین خود دریافت می‌کنند، ناراضی هستند و معتقدند این مبلغ فقط برای مخارجشان کافی است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: اینکه پول توجیبی چقدر باشد، خیلی مهم نیست مهم این است که بچه‌ها استفاده درست را بلد باشند. مطالعات نشان داده که پول هفتگی یا ماهیانه بستگی به سن کودک دارد.
 
وی در ادامه افزود: کودکانی که سن کمتری دارند ظرفیت و توانایی نگهداری پول توجیبی را تا آخر ماه نداشته و تمام پول را یکجا خرج می‌کند. بنابراین بهتر است کودکان 7 تا 9 سال به طور هفتگی و کودکان بالای 10 سال به طور ماهیانه پول توجیبی‌شان را دریافت کنند.
 
همچنین روانشناسان معتقدند: پرداخت پول توجیبی باید از قاعده منظم و خاصی برخوردار باشد که می‌توان در زمان‌های مختلفی چون روزانه، هفتگی و یا ماهیانه باشد تا کودک یا نوجوان بتواند براساس آن نظم، برای پول ثابتی که به او پرداخته می‌شود برنامه‌ریزی کند.
 
عامل دیگر تفاوت در مبلغ پول توجیبی جنسیت فرزندان است.
 
گاهی خانواده‌ها به دلایل فرهنگی نیازهای فرزندان دختر را نادیده می‌گیرند و به فرزندان پسر پول بیشتری می‌دهند و همین‌طور تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که پسرها بیشتر از دخترها پول دریافت می‌کنند.
 
مولفین معتقد هستند که همه کودکان  به طور مساوی در موقعیت‌های اقتصادی قرار دارند.
 
قرایی مقدم معتقد است: به طور کلی یکی از مهم‌ترین آموزش‌ها و تربیت‌هایی که باید در هر خانواده‌ای به فرزندان داده شود آموزش و تربیت مدیریت اقتصادی است.
 
قرایی مقدم  افزود: کودکی که مدیریت اقتصادی بلد نباشد در آینده شخص موفقی نخواهد شد و به بزرگسالی تبدیل می‌َشود که مدیریت اقتصادی را به خوبی نمی‌تواند انجام دهد.
 
قرایی مقدم در ادامه افزود: بدیهی است که فرزندان در سنین کودکی، یعنی زمانی که خودشان هنوز مبلغی درآمدی ندارند نیازهای اقتصادی خود را از طریق خانواده تامین کنند که خانواده‌ها در این زمینه چند رویکرد مختلفی را ارائه می‌دهند به طور مثال بعضی از آنها هرچه کودک می‌خواهد در اختیارش قرار می‌دهند که این گونه تربیت اصلا درست نیست و باعث می‌شود کودک متکی به والدین به بار می‌آید و انتظار و توقع داشته باشد که والدین همیشه تمامیه نیازهای آن را برطرف کنند و خود او تلاشی نکند.
 
به طور کلی با توجه به این تحقیقات خانواده‌ها باید در صورتی که می‌خواهند به فرزندان خود آموزشی در عرصه اقتصادی و پول توجیبی بدهند باید مقدار پولی را که در اختیار فرزندان قرار می‌دهند بین فرزندان دختر و پسر به طور یکسان بوده و به آنها نحوه خرج کردن آن را یاد بدهند تا بتوانند موقعیت‌ های اقتصادی را به خوبی درک کرده و در آینده فردی کامل وارد جامعه شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • صادق ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    0 0
    ما نمي خوايم فرزندمون يهودي بشه. مي خوايم بچه مون بشه حاج عماد مغنيه، عباس بابايي، صياد شيرازي، همت و باکري و طهراني مقدم و ....
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    چه ربطی داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس