کد خبر 281930
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۷

انتخابات سراسری تایلند در شرایطی در فضایی آرام و تحت تدابیر شدید امنیتی امروز یکشنبه آغاز شده که نگرانی ها در خصوص تشدید بحران سیاسی این کشور ادامه دارد.

به گزارش مشرق، رویترز نوشت: دولت تایلند در شرایطی انتخابات سراسری این کشور را برگزار کرده است که تحلیلگران سیاسی به شدت نگران آینده سیاسی تایلند و احتمال گسترش خشونت های سیاسی پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج آن هستند. انتخابات تایلند یک روز پس از آن برگزار شده که 7 نفر در جریان درگیری بین طرفداران و مخالفان نخست وزیر در شمال شهر بانکوک مجروح شدند. جایگاه‌های اخذ رای در شمال بانکوک به علت ادامه تنش و درگیری قادر به آغاز فعالیت خود نبوده ولی اخذ رای در سایر مناطق پایتخت به آرامی ادامه دارد.

رئیس شورای امنیت ملی تایلند تاکید کرد، شرایط به طور کلی آرام است و ما هیچ گزارشی در خصوص خشونت دریافت نکرده‌ایم. معترضان به آرامی در حال برپای راهپیمایی هستند تا مخالفت خود را با این انتخابات نشان دهند. یکی از معترضان تایلندی درباره برگزاری انتخابات گفت، ما به دنبال لغو برگزاری انتخابات نیستیم ما می‌خواهیم انتخابات به تعویق بیفتد. ما به انتخابات نیاز داریم ولی در گام نخست باید اصلاحات سیاسی انجام شود.

برگزاری این انتخابات در حالی است که کمیسیون انتخابات و دادگاه قانون اساسی تایلند از دولت خواسته بودند تا زمان برگزاری آن را به تعویق بیندازد. دولت تایلند از روز 22 ژانویه به مدت 60 روز وضعیت فوق العاده در شهر بانکوک اعلام کرده است ولی معترضان همچنان به اعتراضات خیابانی ادامه می‌دهند. اعتراضات تایلند از نوامبر گذشته زمانی آغاز شد که دولت این کشور تصمیم گرفت با اجرای عفو عمومی زمینه بازگشت تاکسین شیناواترا نخست وزیر سابق این کشور و برادر نخست وزیر را به تایلند آماده کند. وی به اتهام فساد مالی به زندان محکوم شده ولی بدون گذراندن دوران محکومیت خود اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد.

اعتراضات اخیر تایلند از سال 2010 میلادی تاکنون بی سابقه بوده است. اعتراضات سال 2010 میلادی نیز با سرکوب ارتش روبرو شد و حداقل 91 کشته برجا گذاشت. مخالفان تایلندی بر این باورند که نخست وزیر این کشور دست‌نشانده برادرش یعنی تاکسین شیناواتر است. تاکسین شیناواترا در کودتای 2006 میلادی سرنگون شد و برای رهایی از حکم دو سال زندان به اتهام فساد مالی در خارج از تایلند زندگی می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس