سرمربی تیم فوتبال سپاهان بار دیگر به اظهارات سرمربی تیم ملی پاسخ داد و تاکید کرد که کی‌روش با افکار خودش هم موافق نیست.

به گزارش مشرق، زلاتکو کرانچار جزو معدود مربیان خارجی است که توانسته در ایران نتایج خوبی بگیرد و از تجربه بین‌المللی بالایی هم برخوردار است. مربی اهل کرواسی تیم فوتبال سپاهان که سابقه سرمربیگری تیم ملی کشورش، مونته‌نگرو و باشگاه‌هایی چون دیناموزاگرب کرواسی، الشعب امارات، دی‌استرادا، پرسپولیس و ... را در کارنامه دارد، این روزها به شدت با کارلوس کی‌روش سرمربی پرتغالی تیم ملی درگیر شده است.

 کرانچار در یک گفت‌وگوی تفصیلی صحبت‌های جالبی در خصوص شرایط سپاهان و کی‌روش به زبان آورد.

** جباری وابسته به تهران و استقلال بود

*از ابتدای فصل، شرایط سپاهان، تغییرات مدیریتی این باشگاه و نتایجی که در لیگ گرفتید صحبت کنید؟

به واسطه آنالیز خود من در همان نیم فصل اول نسبت به شرایط خوب فصل گذشته، دچار کم ثباتی شدیم و مشکلاتی هم از نظر بازی و نتیجه داشتیم. مسلماً وقتی یک تیم 5،6 بازیکن خود را در فصل نقل و انتقالات تغییر دهد، نیاز به زمان دارد تا مجدداً به سازماندهی مناسبی برسد و باید باز هم بازیکنان را در خطوط باید هماهنگ کرد.

این موضوع تا نیم فصل دوم زمان برد اما تیم در نیم فصل دوم نشان داد که به هماهنگی و ثبات رسیده، شرایط خوبی دارد و نسبت به نیم‌فصل اول پیشرفت و ترقی داشتیم که از نظر نتیجه گیری هم بهتر شدیم. یکسری مشکلات هم داشتیم که البته این مشکلات از جانب باشگاه نبود و از سوی خود من این مشکلات به وجود آمد و آن هم آوردن آرش افشین و مجتبی جباری بود و آنها نتوانستند کیفیتی که ما می‌خواستیم را داشته باشند و آن جاه طلبی که قبل از آمدن به سپاهان داشتند را در تیم ما نشان ندادند تا یک گام مثبت برای کسب نتیجه تیم بردارند.

*فکر می‌کنید چرا این مشکل به وجود آمد؟

همانطور که می‌دانید جباری به لحاظ احساسی کاملاً وابسته به تهران و استقلال بود و طبیعی بود که نهایتاً تصمیم به ترک سپاهان بگیرد. افشین مشکلات سلامتی‌اش را داشت که با همان مشکل از اهواز به اصفهان آمد و روی فرم نبود و به اصرار خود این بازیکن تصمیم گرفتیم او را به باشگاه مادر خود یعنی فولاد برگردانیم. به واسطه رفتن این بازیکنان به چیز مهمی دست پیدا کردیم و آن هم مطرح کردن بازیکنان جوان بود و جوانانی که در نیم فصل دوم بخش مهمی از تیم را تشکیل می‌دهند و دستاورد بزرگی برای باشگاه سپاهان و آینده شدند.

*رفتن رحیمی و آمدن ترابیان چه تغییراتی را در ساختار باشگاهی و تیمی سپاهان در پی داشت؟

رفتن آقای رحیمی (مدیرعامل سابق سپاهان) یک تصمیم باشگاهی بود و آنطور هم که خودش اعلام کرد گویا قراردادش با باشگاه سپاهان به پایان رسیده بود و تصمیم گرفت باشگاه را ترک کند. من در سطح باشگاهی تصمیم گیرنده نیستم و نمی‌توانم کاری بکنم، اما باید بگویم آقای ترابیان که جایگزین آقای رحیمی شد کار را به خوبی ادامه داد و به طور قطع فعالیت ایشان در باشگاه سپاهان و یافتن راه حل برای حل مشکل مالی و مسائل دیگر کارساز بوده و نتیجه‌ای به دنبال آمده است که در هفته‌های پایانی لیگ این امکان فراهم شده است تا بتوانیم در رقابت قهرمانی باقی بمانیم.

** ماجرای سرمربیگری نویدکیا در سپاهان

*قبل از رفتن رحیمی بحث رفتن شما و حضور محرم نویدکیا روی نیمکت سپاهان بود، اما این اتفاق نیفتاد و به جای شما مدیرعامل باشگاه رفتنی شد. این مسائل، حاشیه‌ای را برای شما به وجود آورد؟

وقتی چنین مسئله حاشیه‌ای را از طریق رسانه‌ها شنیدم کاملاً غافلگیر شدم، اما نمی‌توانم ابراز رضایت کنم به این دلیل که محرم از تابستان مصدوم بود و حتی روی پای چپ خود عمل جراحی کرد و به شرایط بهبودش پرداخت. او تحت نظارت کامل کادر پزشکی بود و اقداماتی صورت گرفت تا هرچه زودتر به جمع بازیکنان ما اضافه شود و به مستطیل سبز برگردد که اکنون نیز این اتفاق افتاده و او جزو بازیکنان اصلی ما محسوب می‌شود. به همین خاطر غافلگیر شدم که درباره محرم چنین فکری شد که او مربی شود.

از نظر من این منطقی است که روزی که فوتبال محرم نویدکیا تمام شد در کار باشگاهی فعال شود و اینکه در کدام پست باشد را دست‌اندرکاران باشگاه و خودش می‌دانند، اما این موضوع که او ابتدای فصل مربی شود موضوعی بود که رسانه‌ها از قول آقای رحیمی مطرح می‌کردند و اکنون نیز باید از رحیمی در این خصوص سوال کنید که آیا واقعاً چنین مسئله‌ای وجود داشته که نویدکیا این فصل سرمربی سپاهان شود یا نه! اما باید بگویم من ابتدای فصل به هیچ وجه و از هیچ سمتی تحت فشار نبودم.

*در خصوص ارتباط شما و رحیمی همین یک حاشیه نبود. گفته می‌شد برخی بازیکنان مانند افشین و جباری با نظر مستقیم رحیمی جذب سپاهان شدند و شما به این بازیکنان نیاز نداشتید. دلیل جدایی این بازیکنان هم همین موضوع اعلام شد.

در خصوص شرایط جباری و افشین کاملاً توضیح دادم. جباری قبل از رفتن رحیمی و به دلایلی که عنوان کردم سپاهان را ترک کرد و شرایط افشین هم که کاملاً مشخص بود. فقط همین 2 بازیکن بودند که سپاهان را ترک کردند و مسئله دیگری در میان نبود.

** مسیر سپاهان خوب و سالم بود

*فکر می‌کنید رفتن این بازیکنان به سود سپاهان شد؟ همانطور که گفتید بازیکنان جوانی مطرح شدند که انگیزه بیشتری نسبت به جباری و افشین داشتند.

وقتی که این بازیکنان (جباری و افشین) برای تقویت سپاهان به تیم ما آمدند نتوانستند خودشان را به خوبی مطرح کنند و شرایطی که به وجود آمد باعث شد تصمیم به جدایی بگیرند. به جباری اجازه دادیم خودش تصمیم بگیرد که به کدام تیم برود و همین شرایط نیز برای افشین صدق می‌کرد و او خواست به باشگاه اولش بازگردد. فقط این بازیکنان نبودند که با رفتن‌شان در ترکیب تیم جا باز کردند، بلکه محرم و سوکای هم مصدوم بودند و به واسطه نبود این بازیکنان 4 جای خالی در ترکیب داشتیم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم بازیکنان جوان را به ترکیب اضافه کنیم. اولین بازیکنی که مطرح شد، جهان عالیان بود که متاسفانه اکنون مصدوم است و بعد از او علی کریمی، مهدی شریفی، و مرادوند را در خط هافبک، مهاجم و دفاع مطرح کردیم. همچنین بازیکنی چون امیرحسین کریمی در ترکیب سپاهان خودش را نشان داد که بعد از جام جهانی نوجوانان فوراً به لیست بازیکنان بزرگسال ما اضافه شد و از او استفاده کردیم.

*از این تصمیم راضی بودید؟

به نظرم این یک مسیر سالم و خوب برای باشگاه بود که برای آینده چند بازیکن خوب داشته باشد و این بازیکنان جوان با بازیکنان باتجربه و ملی پوشی چون رحمان احمدی، هادی عقیلی، شجاع خلیل‌زاده، امید ابراهیمی، احسان حاج‌صفی، حسین پاپی و ... پیوند خوبی خوردند. انگیزه بازیکنان جوان در کنار تجربه ملی بازیکنانی که نام بردم بسیار خوب جواب داد و این بازیکنان بسیار خوب با یکدیگر همگن شدند و استعداد خودشان را نشان دادند.

 

*در نیم فصل اول نبود سوکای، نویدکیا و در ادامه هم رفتن جباری و افشین سپاهان را به یک تیم معمولی تبدیل کرده بود و کسی برای تیم شما شانسی قائل نبود، اما چه اتفاقی افتاد که به یک باره سپاهان به جمع مدعیان قهرمانی پیوست؟

آن موقع تصمیم این بود که سرمایه‌های جوان را به نقدینگی تبدیل کنیم. در ابتدای کار به غیر از محمد غلامی بازیکن گلزن نداشتیم و با آمدن شریفی توانستیم یک گلزن جدید درست کنیم و در 6 بازی 7 گل زد. ما به این بازیکن احتیاج داشتیم، چون در همه بازی‌ها موقعیت ایجاد می‌کردیم و تمام کننده نداشتیم و بازی‌هایی که می‌توانستیم ببریم با مساوی به اتمام می‌رسید. وقتی شما بتوانید بازی‌ها را با برد پشت سر بگذارید، تیم اعتماد به نفس بیشتری می‌گیرد و این اعتماد به نفس با کیفیت همراه می‌شود که نتیجه هم با کیفیت بالا کسب خواهد شد.

** نویدکیا و سوکای به زمان نیاز دارند

*با شرایط موجود و از دست رفتن جام حذفی چقدر برای سپاهان و قهرمان شدن تیم‌تان در لیگ شانس قائل هستید؟

جام حذفی نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا رقابتی برای خلق شگفتی‌ها است و تیم‌های ضعیف‌تر می‌توانند با کیفیت خود در زمین تیم مقابل را حذف کنند. در انگلیس، آلمان، فرانسه و همه کشورها تیم‌های بزرگ حذف می‌شوند و این اتفاق برای ما هم افتاد. کسی دوست ندارد ببازد، اما حذف شدن از جام حذفی ما را در رقابت‌های داخلی تنها وارد یک مسیر کرد تا تمرکز بیشتری برای لیگ بگذاریم و نتایجی که در ابتدای لیگ از دست داده بودیم را جبران کنیم و در این امر هم موفق شدیم.

این موضوع مهمی بود که توانستیم بخشی از فشار را از روی خودمان برداریم و شرایط‌مان دیگر مانند فصل قبل نیست که در 3 جبهه لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا جنگیدیم و فقط در یک جام موفق بودیم. ما فصل قبل به خاطر فشار زیاد بازی‌ها و خستگی بازیکنان قهرمانی لیگ برتر را به استقلال باختیم و در آسیا نیز نتوانستیم به دور دوم راه پیدا کنیم و فقط قهرمانی جام حذفی را کسب کردیم اما این فصل با حذف از جام حذفی ناراحت کننده برخورد نکردیم و بخشی از فشار هم از روی ما برداشته شد.

*سپاهان با آمدن نویدکیا و سوکای قدرتمندتر خواهد شد. چه زمانی قصد دارید این بازیکنان را به ترکیب اصلی اضافه کنید؟

در خصوص نویدکیا و سوکای باید بگویم که این بازیکنان باید کم‌کم به ترکیب اضافه شوند تا آمادگی خود را به دست بیاورند و بعد از 6 ماه وقفه به یک زمان نیاز دارند تا در مسابقاتی که در پیش داریم خود را هماهنگ کنند و به فرم خود برسند. ما هم در این بازی‌ها از آنها انتظاری نداریم که نویدکیا و سوکای تمام کیفیت خود را در آغاز کار داشته باشند، بلکه باید در بازی‌های پیش‌رو در فرصت‌های کوتاه، 30 دقیقه‌ای و حتی یک نیمه‌ای که بستگی به نیاز ما در بازی‌ها دارد از آنها استفاده کنیم و آنها نیز خود را به فرم مطلوب برسانند، همانطور که نویدکیا یک نیمه برابر پرسپولیس بازی کرد. 

مطمئناً بازی‌های پیش رو فرصت مناسبی برای آنها است و آنها نیز وقتی به زمین می‌روند مصدومیت‌شان را فراموش خواهند کرد و فقط به بازی فکر می‌کنند. ما می‌خواهیم به محرم و سوکای این فرصت را بدهیم تا آنها با حفظ سلامتی‌شان به فکر هماهنگ شدن با تیم باشند، چون قصد داریم از وجود آنها در بازی‌های آسیایی خود استفاده کنیم.

* رائول؛ نه، نه، نه!

*در خصوص گروه‌تان در لیگ قهرمانان آسیا هم صحبت کنید.

حتماً. در این خصوص باید بگویم که ما در دشوارترین گروه قرار داریم و رسانه‌ها نیز به خوبی تعیین هویت کردند که گروه ما بسیار سخت است. الهلال عربستان، الاهلی امارات و السد قطر به همراه سپاهان 4 تیمی هستند که همه در آسیا دارای رده‌بندی خوب و اعتبار هستند، اما اگر به تاریخچه سپاهان و نتایجی که در آسیا کسب شده نگاه کنید این قدرت را به ما می‌دهد که از این گروه صعود کنیم. با توجه به نتایجی که در چند بازی گذشته هم گرفتیم، این امید را داریم که در گروه خودمان اول یا دوم شویم و من به این قضیه ایمان دارم.

*خیلی‌ها هیجان انگیزترین و سخت‌ترین بازی سپاهان را دیدار با السد می‌دانند که مهاجم با تجربه‌ای چون رائول گونزالس را دارد. موافقید؟

نه، نه، نه! شما فقط به السد نگاه نکنید. الهلال را نمی‌توانیم دست‌کم گرفت و به مراتب با کیفیت‌تر از السد است. الاهلی هم شاید در حد الهلال و السد نباشد اما تیم خوبی است که بازی‌های این تیم را نگاه کردیم و چند بازیکن خوب از جمله یک مهاجم برزیلی خوب دارند و فکر می‌کنم رقابت در این گروه نزدیک به هم و شانه به شانه خواهد بود. نباید فراموش کنیم که سپاهان در رقابت با السد و الهلال تیم‌های صعود کننده را تعین خواهد کرد.

*با توجه به برنامه‌ریزی لیگ 3 بازی نهایی و سرنوشت‌ساز سپاهان در لیگ قهرمانان و همچنین بازی‌های مرحله حذفی این مسابقات بعد از پایان لیگ خواهد بود. این به سود سپاهان است یا به ضرر شما؟

همه چیز طبق اردوی معروف آفریقای جنوبی تنظیم شده بود و اکنون دیگر قرار نیست به این اردو برویم. اکنون برنامه‌ریزی به هم ریخته و این بازی‌ها برای ما سخت است، به این دلیل که از مسابقات لیگ خارج می‌شویم و بین بازی‌های ما فاصله می‌افتد و حتی نمی‌توانیم بازی تدارکاتی برگزار کنیم، چون تیم‌ها تعطیل می‌شوند. آخرین مسابقه‌مان را در مرحله گروهی انجام می‌دهیم و بعد از 15 روز باید بازی‌مان را در مرحله حذفی انجام دهیم که وقتی در لیگ بازی نمی‌کنیم از فرم مسابقه خارج می‌شویم و اگر مسابقات لیگ ادامه پیدا می‌کرد شرایط بهتر می‌شد. البته ایرادی ندارد و ما با این شرایط کنار خواهیم آمد و سعی می‌کنیم با راه‌حل مناسب این مسئله را تغییر دهیم و بازیکنان را در فرم مطلوب نگه داریم و فرصت صعود از گروه را هم از دست ندهیم. باید ببینیم حالا که اردوی آفریقای جنوبی لغو شده، سازمان لیگ چه تصمیمی برای ادامه لیگ و مسابقات باقی مانده جام حذفی خواهد گرفت و آیا این برنامه تغییری می کند یا نه.

** کی‌روش حرفش را عوض کرد؛ لیگ ایران کیفیت دارد

*در خصوص جوک قرن بگویید!

جوک قرن؟ کدام جوک قرن؟

*بعد از صحبت‌های شما و اینکه گفتید همه جای دنیا با برنامه فیفا پیش می‌روند، کی‌روش اعلام کرد آنهایی که ایران را با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنند جوک قرن را می‌گویند.

به طور قطع ایشان یک مقدار نتایجی که گرفته را برجسته می‌کند و من هم قبول دارم که راهیابی به جام جهانی اتفاق بزرگی است، اما تیم ملی ایران هم نشان داد که صاحب این کیفیت است که به جام جهانی برود و در 3 مسابقه آخر در مقدماتی جام جهانی که کاملاً سرنوشت‌ساز بود کار بزرگی انجام داد آن هم مقابل تیم‌هایی که به گفته خود کی‌روش قوی‌تر از ایران بودند و مدام هم روی این حرفش تاکید می‌کند که کره‌جنوبی و قطر جزو شانس‌های گروه برای صعود به جام جهانی محسوب می‌شدند و من غافلگیر شدم که چطور کی‌روش به یک باره حرفش را عوض کرد.

تیم ملی ایران با کیفیت خودش موفق شد به جام جهانی برود و آن هم به عنوان تیم اول، من با افکار کی‌روش موافق نیستم چون او با توجه به اظهارات گذشته‌اش خودش هم با افکار خودش موافق نیست.

*بیشتر توضیح می‌دهید؟

در این 2 سال و نیمی که در ایران هستم و با توجه به شناختی که از فوتبال جهان دارم، این فصل در انگلیس، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و هیچ کجای دنیا رقابت فشرده برای قهرمان شدن نمی‌بینم و در هیچ کجا 5 تیم برای قهرمان شدن نمی‌جنگند. در این چند فصل در لیگ اسپانیا به غیر از رئال‌مادرید و بارسلونا هیچ رقیبی وجود نداشته و این فصل هم با اختلاف امتیاز زیادی در بالای جدول هستند که البته اتلتیکو‌مادرید هم به جمع آنها اضافه شده و جالب است که فقط 3 تیم با هم رقابت می‌کنند و در انگلیس هم فقط 3 تیم با برای قهرمان شدن رقابت می‌کنند.

این درست است که بهترین بازیکنان جهان در این لیگ‌ها بازی می‌کنند، چون بازاریابی بزرگی در این لیگ‌ها وجود دارد و سرمایه‌گذاری خوبی هم می‌شود و به این دلیل این لیگ‌ها قوی هستند. با این شرایط حالا چرا ما باید بیاییم و لیگی که داریم را تخریب کنیم؟ هر 5 تیمی که در لیگ ایران در بالای جدول هستند کیفیت بالایی دارند و تیم ملی ایران هم از این 5 تیم تشکیل می‌شود. البته چند لژیونر هم هستند اما بیشتر بازیکنان تیم ملی از لیگ هستند و به خاطر لیگ خوب است که تیم ملی هم توانست کیفیت خوبی بگیرد و طبیعتاً با رهبری کی‌روش و همکارانش ایران راهی جام جهانی شد و اکنون برای من عجیب است که کی‌روش حرف خود را عوض کرده و تفکر جدیدی می‌کند که لیگ ایران کیفیت ندارد.

*شاید هیچ‌کس لیگ ایران را با لیگ‌های خارجی مقایسه نکند، اما کی‌روش در کنفرانسی که چند وقت پیش داشت اعلام کرد بازیکنی که در چلسی بازی می‌کند با بازیکنی که در فولاد بازی می‌کند فرق زیادی دارد و آماده‌سازی این بازیکن زمان بیشتری می‌خواهد. با این نظر موافقید؟

من نمی‌خواهم لیگ انگلیس، آلمان، فرانسه و ... را با ایران مقایسه کنم، اما می‌خواهم به جالب توجه بودن این لیگ‌ها در رقابت برای قهرمانی و حتی سقوط از لیگ اشاره کنم و اجازه بدهید از این تیم‌ها در حال حاضر صرف نظر کنیم و سری بزنیم به تاریخچه فوتبال ایران. از فوتبال ایران و از همین لیگ بازیکنان زیادی به همان لیگ‌های برتر دنیا و 5 لیگ برتر دنیا رفتند که علی دایی، علی کریمی، کریم باقری، مهدی مهدوی‌کیا، وحید هاشمیان، خداداد عزیزی و ... تعدادی از این بازیکنان بودند که وقتی به لیگ‌های برتر دنیا رفتند، یعنی در لیگ کیفیت وجود دارد.

باز هم بازیکنان دیگری بودند که به اروپا رفتند و برگشتند و هنوز هم در اروپا هستند و این یعنی در بازیکنان ایرانی و لیگ ایران کیفیت وجود دارد. نمی‌دانم چرا ما می‌خواهیم از این کیفیت چشم پوشی کنیم و این مسئله را مطرح نکنیم؛ این نظر من است.

** اردوی آفریقای جنوبی از اول اشتباه بود

*درباره لغو اردوی آفریقای جنوبی تیم ملی هم صحبت کنید که حاشیه‌های زیادی را برای شما و قلعه‌نویی به همراه داشت. شما متهم شدید منافع تیم ملی را در نظر نمی‌گیرید و فشار زیادی به تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا وارد شد تا بازیکنان ملی‌پوش خود را استفاده نکنند، اما به یک باره اردو لغو شد و باز هم شما از سوی کی‌روش متهم شدید.

از ابتدا با این برنامه‌ریزی مخالف بودم که این افکارها به راه افتاد و با اینکه گفته شد این اردو قطعی است اما من گفتم برنامه‌ریزی اشتباه است. تمام تیم‌هایی که می‌خواهند به جام جهانی بروند، برنامه‌ریزی منطبق با این مسابقات را دارند و فیفا یک برنامه‌ریزی نرمال را برای تمام فدراسیون‌ها در نظر گرفته تا طبق این برنامه‌ریزی پیش بروند. البته فیفا دخالتی در برنامه‌ریزی فدراسیون‌ها نمی‌کند، اما اینکه لیگ‌های تیم‌های حاضر در جام جهانی باید تا 10 می (20 اردیبهشت) به پایان برسد یک اجبار است و از این تاریخ تا اواخر خردادماه که ایران قرار است، بازی‌هایش را آغاز کند بیش از یک ماه زمان باقی است تا هم بازیکنان ریکاوری کنند و هم طراوت خوبی بگیرند تا برای مسابقات جام جهانی آماده شوند.

طبیعتاً برای انجام بازی‌های دوستانه هم فیفا زمان مناسب قرار داده، اما اگر فدراسیون می‌خواسته لیگ هرچه زودتر تمام شود، می‌توانستند این را با لیگ قهرمانان آسیا تنظیم کنند که با یک برنامه‌ریزی مناسب در اواسط اردیبهشت‌ماه هم لیگ و جام حذفی به اتمام برسد و هم بازی‌های نماینده‌های ایران در آسیا تمام شود و اینگونه همه راضی می‌شدند. به این شکل کی‌روش خیلی راحت می‌توانست 5 می (15 اردیبهشت) بازیکنانش را جمع کند و به اردوی اتریش ببرد و بازیکنان هم خیلی راحت استراحت می‌کردند و بعد آماده‌سازی آغاز می‌شد، چون به شکلی که برنامه‌ریزی شده بود مطمئناً بازیکنان لژیونر نمی‌توانستند در اردوی آفریقای جنوبی حضور پیدا کنند.

*به این شکل تمام بازیکنان و حتی لژیونرها نیز می‌توانستند در اردو شرکت کنند. درست است؟

بله، همینطور است. باشگاه‌های اروپایی در فروردین ماه به تیم ملی بازیکن نمی‌دهند و طبق قانون فیفا عمل می‌کنند و اینگونه ما مربیان داخلی از جمله من، آقای فرکی، آقای قلعه‌نویی و باشگاه تراکتورسازی تحت فشار قرار می‌گرفتیم که چگونه بدون ملی‌پوشان‌مان در آسیا حاضر شویم چرا که برای رده‌بندی ایران در آسیا باید در این مسابقات هم نتیجه بگیریم و از اول باید یک فکری درباره باشگا‌ه‌ها می‌شد، چون باشگاه‌های حاضر در آسیا به ملی‌پوشان‌شان نیاز دارند و موفقیت در این مسابقات رتبه ایران را هم در رده‌بندی جهانی تغییر می‌دهد.

باشگاه‌هایی مثل سپاهان، ذوب‌آهن، پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و فولاد توانستند امتیاز خوبی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا بگیرند و سهمیه‌های ما در آسیا افزایش یافت که این موضوع در رده‌بندی ایران در فیفا هم تاثیرگذار بود و در حال حاضر اولین تیم آسیا هستیم و باید از این نتیجه حفاظت کرد.

*شما در رده ملی مربیگری کردید و این اتفاق در اروپا هم افتاده است. به نظرتان لغو یک اردو از سوی سرمربی تیم ملی به خاطر 3 بازیکن درست است؟

من در این باره گفتم که برنامه‌ریزی از اول اشتباه بود و اصلاً نیازی نبود که چنین برنامه اشتباهی ریخته شود که حالا آن را لغو کنیم. اگر تیموریان و سیدجلال حسینی هم می‌رفتند تعداد این بازیکنان به 5 می‌رسید و لژیونرها بیشتر می‌شد و از ابتدا باید به این موارد هم فکر می‌کردیم که برنامه‌ریزی اشتباه انجام ندهیم.

** کی‌روش می‌توانست با بازیکنان جوان به اردوی آفریقای جنوبی برود

*برخی افراد هم گفتند این بازیکنان به خاطر تیم ملی و حضور نداشتن در لیگ قهرمانان تیم‌های ایرانی را ترک کردند. با این حرف موافقید؟

نمی‌خواهم دیگر بیشتر از این به این موضوع بپردازم، اما نتیجه‌گیری من این است اگر قرار بود به اردوی آفریقای جنوبی هم بروند، یکسری بازیکنان جوان را ببرند که درگیر مسابقات لیگ قهرمانان آسیا نباشند و همچنین این جوانان بتوانند لیست ذخیره‌ای برای بازیکنان حال حاضر تیم ملی باشند تا در آینده وارد تیم ملی شوند. آنها می‌توانستند در این اردو پتانسیل خود را نشان دهند تا حتی فرصت حضور در جام جهانی را هم پیدا کنند و به نظر من این موضوع می‌توانست یک هدفمندی درست و برنامه‌ریزی خوب برای آینده باشد، اما برنامه‌ریزی که انجام شد درست نبود و همان بهتر که لغو شد، چراکه با این برنامه‌ریزی تمام برنامه‌های لیگ و جام حذفی به هم خورد.

*خوشحالی شما از لغو اردو واکنش شدیدی را از سوی کی‌روش به همراه داشت. سرمربی تیم ملی به شدت از شما و قلعه‌نویی انتقاد کرد و حرف‌هایی علیه شما زد.

حرف‌هایی که کی‌روش زده جالب است. او گفته کره‌جنوبی و ژاپن بدون مشکل و مانع در حال برگزاری دیدارهای دوستانه است، اما او 2 نکته را فراموش کرده که عنوان کند. اول اینکه لیگ کره‌جنوبی و ژاپن برخلاف لیگ ایران که در اوج حساسیتش است به پایان رسیده و  کی‌روش این مسائل را نمی‌گوید. مسئله دوم این است که کره و ژاپن بدون لژیونرها در بازی دوستانه شرکت می‌کنند و تیم ملی آنها کامل نیست و کی‌روش این مسائل را نمی‌گوید و بخشی از حقیقت را پنهان می‌کند و تنها به گفتن بخشی از مسائل می‌پردازد.

 لیگ کره و ژاپن تازه قرار است شروع شود و تیم‌های آنها نیز مانند ما در لیگ قهرمانان آسیا حضور خواهند داشت و این مسابقات برای آنها نیز مهم است. به نظرم خیلی بد است که کی‌روش با این حرف‌ها می‌خواهد به شعور مردم توهین کند و برخی مسائل را پنهان می‌کند. از نظر من این بد است که بگویی بقیه نمی‌فهمند و فقط من می‌فهمم.

*کی‌روش هم در خصوص شما چنین نظری را داشت که شما فکر می‌کنید تقویم فیفا را می‌فهمید و او تقویم فیفا را نمی‌فهمد.

من به هیچ‌وجه قصد نداشتم به کی‌روش بگویم که تقویم فیفا چگونه است، بلکه قصد داشتم از برنامه‌ریزی او انتقاد کنم و هنوز هم معتقدم برنامه او برای آفریقای‌جنوبی اشتباه بود. این برنامه‌ریزی اشتباه بود که در نهایت به این شرایط ختم شد و اردو را لغو کردند. کی‌روش می‌دانست ما لیگ قهرمانان آسیا را در کنار لیگ داریم و باید در این خصوص نظر ما را هم جویا می‌شد و با یک هماهنگی برنامه‌ریزی می‌کرد.

** سوال ناخوشایند درباره جام‌جهانی!

*درباره جام جهانی برزیل هم صحبت کنیم. شما شانس کدام تیم را برای قهرمان شدن بیشتر می‌دانید؟

سوال سختی پرسیدید و جواب دادن به این سوال برای من ناخوشایند است. تیم‌های خوبی در جام جهانی حضور دارند که شانس بزرگی برای قهرمانی محسوب می‌شوند و یک تیم شانس قهرمانی ندارد، بلکه چند تیم هستند که از نظر من می‌توانند قهرمان شوند.

*از این چند تیم نام می‌برید؟

آرژانتین، برزیل و آلمان می‌توانند هر تیمی را غافلگیر کنند، چون قدرت‌های نزدیک به هم دارند. هلند که تیم ملی‌اش عالی است و اسپانیا و انگلیس را هم جزو تیم‌هایی می‌دانم که کیفیت لازم را برای قهرمان شدن در جام جهانی دارند.

** مسی تمام آرژانتین نیست

*سرگروه ایران در جام جهانی یعنی آرژانتین را جزو شانس‌های اصلی قهرمانی دانستید. در خصوص گروه ایران چه نظری دارید؟

گروه ایران بسیار سخت است. در جام جهانی به هیچ‌وجه گروه آسان وجود ندارد. رقیبان ایران قدرتمند هستند و به طور قطع اگر آرژانتین را شانس اول گروه بدانیم، بوسنی، ایران و نیجریه باید بین هم دیگر برای دوم شدن در گروه رقابت کنند. قطعاً کار سخت است و باید تلاش زیادی انجام داد که من معتقدم شانس هم در صعود به دور بعدی دخیل خواهد بود.

بوسنی برای اولین‌بار و به طور مستقیم به جام‌جهانی راه پیدا کرده و انگیزه زیادی هم خواهد داشت و برای رفتن به دور دوم برای خودش شانس قائل است، تیم ملی نیجریه هم بسیار خوب است و در جام ملت‌های آسیا در رقابت ماقبل فینال حذف شد، اما کیفیت بالایی در این مسابقات داشت که در نهایت هم با پنالتی و مقابل غنا حذف شد. باید مراقب این تیم‌ها بود چون خطرناک هستند، اما آنها هم باید مراقب ایران باشند و باید بگویم رقابت‌های جام جهانی یک رقابت مبهم است و شروع ایران در این رقابت‌ها برابر نیجریه بسیار مهم خواهد بود. تیم ملی آرژانتین بسیار قوی است و به احتمال زیاد ایران در این بازی شکست بخورد، اما تیم ملی کشورمان مقابل 2 تیم دیگر شانس دارد.

*به سخت بودن بازی با آرژانتین اشاره کردید. به نظرتان باید از رقابت با این تیم ترسید یا رودررویی با مسی؟ 

از کل تیم آرژانتین باید ترسید و مسی تمام آرژانتین نیست. حتی اگر به حضور مسی در تیم ملی نگاه کنید، او در سطحی نیست که در بارسلونا است و به همین دلیل باید به کل تیم آرژانتین توجه کرد، نه فقط لیونل مسی.

*برخی می‌گویند ما اگر بخواهیم در جام جهانی به برتری برسیم، شانس‌مان برای پیروزی برابر بوسنی بیشتر از سایر تیم‌ها است. با توجه به اینکه شما اهل کرواسی هستید و شناخت خوبی از فوتبال کشورهایی چون کرواسی، بوسنی و مونته‌نگرو دارید، با این نظر موافقید که ایران می‌تواند بوسنی را شکست دهد؟

من هم فکر می‌کنم اینطور باشد. بوسنی انگیزه و جاه‌طلبی دارد، چون برای اولین بار است که به جام جهانی راه پیدا کرده، اما باید برنامه‌ریزی انجام شود که بتوانیم حداکثر امتیاز را برابر این تیم بگیریم. بوسنی تیم خوب و باکیفیتی است و بازیکنان لژیونر زیادی مانند ژکو، ایبیشویچ و... را هم دارد و این بازیکنان کیفتی دارند که آنها را از سایرین جدا می‌کند، اما وقتی از نظر تیمی به آنها نگاه کنیم، تجربه ایران بر بوسنی غلبه می‌کند.

** عقیلی جریمه‌اش را پرداخت کرده است

*اگر اکنون سرمربی تیم ملی بودید، از هادی عقیلی استفاده می‌کردید؟

صددرصد، چون هادی به درد تیم ملی می‌خورد و با فرمی که دارد می‌تواند به تیم ملی کمک کند. با شخصیتی که عقیلی دارد، معتقدم او دوباره باید به تیم ملی دعوت شود، چون بعد از اتفاقاتی که برای او در تیم ملی افتاد، هم جریمه‌اش را پرداخت کرد، هم تعلیق شد و الان کی‌روش باید در خصوص بازگرداندن عقیلی به تیم ملی فکر کند، چون او به درد تیم ملی می‌خورد.

*کمی هم درباره لیگ صحبت کنیم. مقابل پرسپولیس شکست خوردید، اما خیلی‌ها می‌گویند پرسپولیس پس از قهرمانی با قطبی و همچنین بعد از رفتن شما از این تیم نتوانسته نتایج خوبی بگیرد و این فصل هم نوسان زیادی داشته است. با توجه به اینکه تجربه حضور روی نیمکت پرسپولیس را دارید، دلیل نتایج پُر نوسان پرسپولیس را چه می‌دانید؟

اکنون نمی‌توانم بگویم که چرا پرسپولیس در این چند سال به این شکل نتیجه گرفته، اما توقع هواداران این تیم این است که پرسپولیس همیشه در رقابت قهرمانی باشد و شاید در خلال این سال‌ها برای جذب بازیکنان انتخاب‌های مناسبی صورت نگرفت تا این بازیکنان بتوانند به پرسپولیس کمک کنند. باید بگویم این فصل بازیکنانی به پرسپولیس آمدند که تیم را احیا کرده‌اند و از تشکیل این تیم جدید تنها 6 ماه گذشته است و همچنان برای قهرمانی در رقابت هستند. حتی اگر قهرمان هم نشوند، بهتر است که این تیم با این بازیکنان حفظ شوند و در فصل جدید تنها بازیکنانی به پرسپولیس بیایند که نقاط ضعف تیم را بپوشانند و مورد نیاز باشند.

*فکر می‌کنید این اتفاق می‌افتد که یک تیم در ایران 2 سال یا حتی بیشتر حفظ شود؟

در تمام دنیا همین‌طور است و تیم‌های خوب حفظ می‌شوند، اما ما نیز در 2 سال گذشته با این مشکل روبرو شدیم. تیمی داشتیم که قهرمان شد و به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا هم راه پیدا کرد، اما به یک باره 6 بازیکن تیم ما رفتند و 6 بازیکن جدید به سپاهان اضافه شدند و این موضوع باعث شد تیم ما به هم بریزد. البته بازیکنان جدید هم صاحب کیفیت بودند، اما نمی‌توانستند به یک باره خود را با تیم تطبیق بدهند و نتیجه‌ای که می‌خواستیم کسب نشد و دوباره این 6 بازیکن رفتند و 6 بازیکن جدید آمدند.

می‌خواهم بگویم بازیکنان برای بازی در یک تیم استمرار ندارند، اما سپاهان برنامه خوبی را پیاده و در کنار 15 بازیکن اصلی، بازیکنان جوانی را هم از آکادمی‌اش به تیم اضافه کرده و آنها نیز توانستند به خوبی خود را نشان دهند. به نظرم دیگر تیم‌ها نیز باید این برنامه را داشته باشند و هر سال 2، 3 بازیکن را به این شکل به تیم‌های‌شان اضافه کنند. درباره پرسپولیس باید بگویم، اگر این تیم بتواند تیم فعلی را حفظ کند، فصل آینده می‌تواند به راحتی قهرمان شود، اما «صلاح مملکت خویش، خسروان دانند.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    حیف تو نیست که مربی خوبی هستی و در تیممافیای سپاهان سرمربیگری می کنی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس