اميرحسين فردي دبير سومين جشنواره داستان انقلاب با اشاره به اينکه تعامل خوبي بين دست‌اندرکاران جايزه و وزارت ارشاد وجود دارد همکاري ارشاد را در بخش پرداخت جوايز نقدي دانسته و هر نوع دخالت آنها در داوري و امور اجرايي را رد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، صبح شنبه 16 بهمن ماه تالار انديشه حوزه هنري ميزبان نشست خبري سومين جشنواره داستان انقلاب بود که با حضور اميرحسين فردي دبير و محمد ناصري مسئول کميته داوران برگزار شد.

در ابتداي نشست فردي با اشاره به اينکه داستان انقلاب با خود انقلاب متولد شده ولي رشد آن همگام با آن نبوده است بيان کرد: داستان انقلاب سال‌ها به فراموشي سپرده شده بود ولي در اين باره کسي کوتاهي نکرده است بلکه شرايط کشور به گونه‌اي بود که امر ديگري به نام دفاع مقدس در اولويت قرار گرفت.

وي ادامه داد: در ساحت ادبيات هم داستان دفاع مقدس مطرح شد و جنگي که با آن گستردگي پيش آمده بود لازم بود که در اولويت قرار گيرد. مراکز تصميم گيري، رسانه‌ها و نويسندگان هم به دفاع قدس پرداختند که آثار شاخصي در حوزه داستان، خاطره و زندگينامه در اين زمينه نوشته شده است.

مدير مرکز آفرينشهاي ادبي حوزه هنري توضيح داد: وقتي تب و تاب ادبيات دفاع مقدس کمي فرونشست بار ديگر بحث ادبيات انقلاب ايجاد شد و اين جشنواره که امسال سومين دوره آن برگزار مي‌شود يکي از نتايج آن است.

در ادامه نشست ناصري اشاره کرد: در اين دوره بخش نوجوان به جشنواره اضافه شد که اين يکي از مهم‌ترين ويژگي هاي اين دوره از جشنواره است. در بخش داستان نوجوان 50 اثر رسيده که اين آثار هم رمان و داستان بلند هستند هم داستان کوتاه. در بخش بزرگسال هم 320 اثر بلند و کوتاه و رمان تا پايان ديماه به دبيرخانه رسيد.

مسئول کميته داوران سومين جشنواره داستان انقلاب افزود: در حال حاضران داوران در هر دو بخش مشغول داوري هستند که نتايج در پايان بهمن اعلام خواهد شد و مراسم اختتاميه و اهداي جوايز اسفندماه برگزار مي‌شود. ما در اين دوره در بخش رمان و داستان بلند به اثر برگزيده 10 ميليون، اثر برتر 6 ميليون و اثر تقديري 4 ميليون جايزه مي‌دهيم که در بخش بزرگسال و نوجوان اين رقم‌ها يکسان است ولي در بخش داستان کوتاه جوايز به همان ترتيب رقم هاي 1 ميليون، 750 و 500 هزارتومان است.

وي همچنين با اشاره به اينکه نويسندگان جوان و شهرستاني استقبال خوبي از جشنواره داشته‌اند توضيح داد: از آنجا که در داوري ما به آثار توجه داريم نه نويسنده آن ، به همين دليل اين امکان وجود دارد آثار نويسندگان ناشناخته گوي رقابت از نويسندگان شناخته شده بربايند همانطور که در دوره پيشين هم اين اتفاق افتاد.

ناصري اضافه کرد: امسال بخش جنبي که ويژه تقدير از نويسنده يا چهره‌ ادبي خاصي باشد نداريم ولي اضافه شدن بخش نوجوان مهم‌ترين تغيير اين دوره است.

در بخش ديگر نشست اميرحسين فردي با گله از اينکه وضعيت داستان انقلاب در 32 سال گذشته به طور جامع مورد بررسي قرار نگرفته است تشريح کرد: بايد همه داستان‌هايي که به نوعي به انقلاب مربوط مي شود توسط هر گروه و خط فکري که نوشته شده است چه آنهايي که در داخل نوشته شده و چه آنهايي که در خارج نوشته شده‌اند، گردآوري و بررسي شود تا ببينيم وضعيت داستان انقلاب چگونه است. اين امر کاري بزرگ است که تاکنون از آن غفلت شده است. البته چند سال پيش صحبت‌هايي با ارشاد انجام داديم ولي نهايي نشد.

ناصري مسئول کميته داوري در پاسخ به پرسش مهر مبني بر اينکه بر اساس چه تعريف و معياري داستان‌هاي رسيده را به عنوان "داستان انقلاب" دانسته و به چرخه داوري وارد کرديد؟ توضيح داد: تمام آثار رسيده خوانده شد و پس از يک ريزش اوليه منتخبي از آنها به داوران داده شد. ملاک اصلي ما رعايت اصول داستان نويسي بود و در بحث محتوايي هم آثاري که به حوزه تاريخي انقلاب از سال 32 تا شروع جنگ تحميلي مي‌پرداخت مورد توجه قرار داديم.

وي همچنين درباره اين سوال مهر که آيا آثاري که در اين بازه تاريخي نمي‌گنجيد از داوري بازماند؟ عنوان کرد: ما نگاه تاريخي داشتيم ولي آثاري هم که به دستمان رسيد به گونه‌اي نبود که از تاريخ انقلاب در همان بازه اي که اشاره شد خارج باشد ولي در سال آينده حتما اين موضوع را مدنظر خواهيم داشت که داستان انقلاب را گسترده‌تر و فراتر از يک بازه تاريخي ببينيم.

فردي دبير جشنواره درباره اينکه چرا آثار دوره‌هاي پيشين با تاخير به چاپ رسيده است تصريح کرد: تعدادي از برگزيدگان وقتي متوجه شدند قرار است آثارشان به چاپ برسد تصميم گرفتند در تعامل با داوران از نقاط ضعف و قوت آثارشان بيشتر مطلع شوند و پس از يک بازنويسي و بازنگري آنها را براي چاپ بدهند و اين باعث تاخير شد وگرنه دبيرخانه و انتشارات سوره مهر همان موقع هم آمادگي چاپ آثار را داشت.

وي درباره بحث هاي مالي و تعامل با وزارت ارشاد درباره جشنواره گفت: حمايت مالي جشنواره در بخش جوايز با وزارت ارشاد است و هزينه‌هاي ستادي را حوزه هنري پرداخت مي‌کند. حمايت مالي ارشاد به معناي دخالت آنها در مسائل داوري و برگزاري جشنواره نيست بلکه حوزه و ارشاد در يک مشارکت و اعتماد متقابل اين موضوع را مديريت کرده‌اند. آنها فقط روز اختتاميه جايزه برگزيدگان را مي‌دهند و اصلا در جريان ديگر امور اجرايي و داوري نيستند.

فردي همچنين در پاسخ مهر مبني بر اينکه چرا جايزه برگزيدگان بخش داستان کوتاه رقم خيلي پايين‌تري نسبت به داستان بلند و رمان است؟ عنوان کرد:بدون اينکه بخواهم درباره ساختار نگارش اين داستان کوتاه قضاوت کنم ولي از لحاظ زماني که صرف نوشتن يک رمان و داستان کوتاه مي‌شود بايد گفت که گاه چند سال وقت براي نوشتن يک رمان گذاشته مي‌شود اما داستان کوتاه اين دامنه‌ها را ندارد و شايد بشود گفت از اين منظر ساده‌تر است ولي در کل موافقم که بايد جوايز رقم بالاتري داشته باشد.

در پايان نشست ناصري داوران جشنواره را اينگونه معرفي کرد: در بخش بزرگسال محسن پرويز، صابر امامي، فيروز زنوزي جلاي، وحيد جليلي و من و در بخش نوجوان ابراهيم زاهدي مطلق، خسرو باباخاني، محمدکاظم مزيناني، سميرا اصلانپور و مهدي کاموس داوري را برعهده دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس