مأمورای نیروی انتظامی میریزن برای پاکسازی محل می‌گیرن و جمع می‌کنن و میبرن؛ محلی که سال‌هاست پاک شده از پاکی و آلوده است به آلودگی، دو بار وسایلشون رو جمع می‌کنن، دوبار هم آتیش میزنن، تا جایی که دیگه حتی اونجا هم شرایط ادامه دادن واسشون وجود نداره، شرایطی که روز به روز براشون سخت‌تر از روزهای سخت گذشته شده.

توی شهری که صحبت از مهمونی چند نفره به صرف قهوه اسپرسو و سفر به فلان کشور خارجی و سواری با ماشین‌های پلاک موقت، حرف داغ روزشه،‌ دیوار‌های سیاه و یه پرده بلند صورتی چرکین، شده خونه سه دیواری یه خانواده سه نفره...
عطر گرم شیرینی‌های کافه قنادی و آدم‌های رنگ و وارنگ متمولی که برای سفارش کیک تولد و مراسم دورهمی آخر شب حوالی مرکز شهر جمع شدن، اصلا اجازه نمی‌ده توجه کسی به این زندگی تلخ سه نفره که 50 متر پایین‌تر، توی یه پستوی دو متری در یکی از خیابان‌های فرعی خیابان انقلاب تهران شب‌های سرد و استخون‌سوز پایتختش رو صبح می‌کنن، جلب بشه.



به‌ گزارش مشرق به نقل از ایسنا، خانواده‌ای سه نفره که چند ماه قبل به دلیل ندادن 200 هزار تومن اجاره خونشون توی دروازه غار، صاحبخونه وسایلشون رو بیرون ریخته تا آواره کوچه خیابونای شهری بشن که 200 هزار تومن پول توجیبی یه روز زندگی نمایشی بچه‌های بعضی از خانوادهاشه.

مجبور می‌شن خرت و پرت‌هاشون رو جمع کنن و خونشون می‌شه یه چادر توی پارک،‌ پارکی که حوالی همون دروازه غاره، دروازه غاری که شده دروازه ورود معتادا و خانواده‌های ندار به زندگی فلاکت‌بارتر، محلی که تنها سهمش از رسیدگی مسئولان، شبیخون گاه و بی‌گاه ماموران نیروی انتظامی و شهرداریه.

مأمورای نیروی انتظامی میریزن برای پاکسازی محل می‌گیرن و جمع می‌کنن و میبرن؛ محلی که سال‌هاست پاک شده از پاکی و آلوده است به آلودگی، دو بار وسایلشون رو جمع می‌کنن، دوبار هم آتیش میزنن، تا جایی که دیگه حتی اونجا هم شرایط ادامه دادن واسشون وجود نداره، شرایطی که روز به روز براشون سخت‌تر از روزهای سخت گذشته شده.



پدر خانواده، پیرمرد شصت ساله‌ایه که قبلا توی بازار میوه و تره بار کار می‌کرده و چرخ زندگی رو می‌چرخونده تا اینکه با یه موتوری تصادف می‌کنه و لگنش می‌شکنه و دیگه نمی‌تونه کارای سخت انجام بده، پیرمردی که آسم داره و با اسپری نفس نفس می‌کنه، پیرمردی که کنار آلونک سیاه و کثیف و سردش واسه خودش بساط جوراب فروشی پهن کرده تا شاید بتونه خرج خورد و خوراک این خانواده سه نفره رو به هر قیمتی که شده جور کنه.

اما پیرزن حال و روزش بدتر از این حرف‌هاست، بدتر از سیاهی این دیوارها، بدتر از ذره ای توان برای راه رفتن، حتی نشستن و حتی رمقی برای حرف زدن...هرسه تاشون دوماهی میشه حموم نرفتن، بیماری و سرما و بیچارگی و بی‌پناهی با زندگی این سه نفر خو گرفته، شاید حتی خیلی‌ها ابا دارن از نزدیک شدن بهشون...



پسرک 20 سالشون هم از نظر ذهنی حال و روز خوشی نداره، تا اول ابتدایی بیشتر درس نخونده و سواد خوندن نوشتن نداره،‌ سه ساله دختروشون رو گذاشتن پیش مادربزرگش توی قوچان و هرگز توی این مدت ندیدنش، ازش می‌پرسم چرا خواهرت رو نیاوردین با خودتون؟ میگه بیاریمش که چی بشه، میگم چرا برنمی‌گردید؟ می‌گه ما شرمنده و بدبخت برگردیم که چی بشه.

میگه مادرم حالش اصلا خوب نیست، پیرزن کاملا مریض احواله، ناتوان و بیمار، تنها کارش شده دراز کشیدن زیر این پتوهای کثیف، لرزیدن از سرما و تب کردن از بیماری. حتی حوصله حرف زدن نداره، میگه همه فقط میان و میگن می‌خوان کمک کنن، ما داریم از سرما این‌جا جون می‌دیم ولی کسی نیست به دادمون برسه، دوباره حالش بد می‌شه و شروع به لرزیدن می‌کنه و دوباره دراز می‌کشه.



خورد و خوراکشون هم یا از طریق پول ناچیز فروش همین جوراب‌ها جور میشه، یا اهالی بعضی روزها چیزی رو برای خوردن بهشون میدن. غذاشون شده خیار و ماست و نون و کالباس سرد و همه اون چیزایی که برای درست شدن نیازی به هیچ وسیله‌ای ندارن، چون‌ اون‌ها هیچ وسیله‌ای حتی برای درست و گرم کردن غذا ندارن.

پسرک میگه شب‌ها به حدی سرد می‌شه که حتی یه لحظه خوابش نمی‌بره، می‌گه در طول شبانه روز فقط می‌تونه یک یا نهایتا دو ساعت اونم زمانی که حوالی ظهر هوا کمی گرم می‌شه بخوابه.



سرما خیلی بی‌رحمه، بی‌رحم‌تر از همه مردم و مسئولایی که هرروز این دسته آدم‌ها رو توی گوشه‌ گوشه این شهر می‌بینن و از کنارشون راحت رد می‌شن. رد می‌شیم از کنار لحظه لحظه‌های آدم‌هایی که سهمی از لحظه‌های زنده بودن و زندگی کردن ندارن.

پسرک میگه چند وقته پیش مامورای شهرداری به دلیل اعتراض همسایه‌ها اومده بودن تا جل و پلاس‌شون رو جمع کنن و ببرن گرمخونه اما اونا حتی حاضر نمی‌شن به گرم‌خونه برن، چون ان‌جا اعضای خانواده‌ها رو از هم جدا می‌کنن، می‌ترسیدن از هم جدا شن و دیگه نتونن هم‌دیگرو پیدا کنن، اونا حتی می‌ترسیدن فردا که قراره دوباره از گرم‌خونه رهاشون کنن یه بی‌خانمان دیگه اومده باشه و همین پستو رو هم از شون بگیره.

نکته جالب اینه که تا امروز فقط مامورای شهرداری برای جمع کردن بساط پهن شده اونا بهشون سرزده بودن و خبری از مسئولان بهزیستی و کمیته امداد برای سرو سامان دادن به این زندگی نیست.

مهدی 20 ساله میگه اگه خودت تونستی شب‌ها یک ساعت بیای همین جا و بدون اینکه کاری کنی، دووم بیاری، اگه حتی تونستی روی این سنگ‌ها یک ساعت بشینی، نه اینکه حتی بخوای بخوابی، مطمئن باش بلند می‌شی و میری...میگه هیچ‌کس جز آدم‌های بدبختی مثل ما نمی‌تونه توی این هوا زنده بمونه...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    روحانی بدادشون برس تاباخیال راحت بگیم روحانی مچکریم
  • علی ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    لاالاه اله الله . آقای رئیس جمهور اینم جزئی از گزارش 100 روزت !!!!!
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    قابل توجه کاخ (موزه) نشین عزیز !
  • ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    همه دست دست دست ....... روحانی مچکریم........
  • محیا ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    بخدا هر روز دلم ریش این مشکلاته و صحنه هاست..ایکاش خدا بهمون توفیق میداد که بداد بندگان خدا برسیم...
  • ناصح ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    به اون آقائی که میلیاردی به ورزش کمک میکنه تا از کنارش نون خودش رو در بیاره بگید این چیزها رو هم ببینه
  • مسئول ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    یه شماره حساب بدید مردم پول واریز کنن شما بشوید بانی خیر مگه مسئول شدن کار دارد فقط نوشتید که چه شود مسئول شمایید چون شما دیدید فقط حرف نزنید شماره حساب بدید یا علی
  • حسین ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    خیلی غمگینانه بود لطفا بیشتر پیگیری کنید
  • هبوط آدم ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    خدایی یکی به این خیرها بگه واسه مناطق مرفه تهران مدرسه خیریه لوکس ساختن هنر نیست که اون هم اگه شما نسازین دولت خودش می سازه! چرا برا این مناطق مدرسه میزنن؟ چون جلوی چشمه! رئیس جمهورا اول مهر زنگ یکی از این مدارس رو همیشه میزنن! هر چقدر تو چشم تر بهتر! بیاین به داد این جور آدما برسین! والا کار خیر هم تو این مملکت اصولی نیست! مشرق تایید کن شاید یه خیر نظرش عوض شد!
  • ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    من حقوقدانم اقتصاددان نیستم
  • سید موسی ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    خواهش می کنم شماره حسابی، چیزی اعلام کنید تا بلکه ما بتونیم کمکشون کنیم. خواهش می کنم...
  • مهدی ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    آقای کمیته امدادکجائی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟متاسفم برات،با این حال که میدونم کم کارنکردید!!باباایناانسانن
  • واقع بين ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    مشرق آدرس دقيق بده يا يه راهي بگو بتونيم بهشون كمك كنيم ما سالهاست ديگه از مسولين توقعي نداريمر وحاني مچكريم!!!
  • سید ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    چه خبر از خریدهای میلیاردی استقلال و پرسپولیس؟ راستی حاجی فتح الله تونست ساموئلو راضی کنه؟ به منتظری چقدر پول داد؟ یعنی میشه یک هزارم ورزشی بودن این دو تا باشگاه فرهنگی هم بشن؟ یک هزارم این دو تا میشه حدود 50 میلیون که میشه با هاش راحت یه خونه برای این سه تا اجاره کرد. ولش کن چرا حواس خودمونو به این چیزا پرت کنیم داربی رو عشقه. کوری خونی های فتح الله زاده و رویانیان تو برنامه زنده و الفاظ زننده را عشقه فرهنگی بودن یعنی متهم کردن همدیگه به دروغ و ورزشی بودن یعنی خرجهای میلیاردی خرید بازیکن خارجی. راستی هدایتی با لابی رویانیان بالاخره به هیئت مدیره پرسپولیس رسید؟ از بقیه دولتی خوارها چه خبر؟ از نفت، سپاهان، تراکتور... راستی چه خبر از تامین اجتماعی و.. راستی رنگ سال نوی میلادی چیه؟ اسمش چی ؟ فال قهوه بابا نوئل ؟؟؟؟؟ میگن دندون فلان بازیکن کافر تو فلان تیم صهیونیستی که شبکه سه هم همیشه پخش مستقیم بازیهاشو داره کرم خورده چرا اون خبر را نذاشتی واقعا خبرات دارن زرد میشن الان مشکی رنگ عشق اخوی وای بر ما شیعیان وای بر ما شیعیان وای بر ما شیعیان واقعا مقتدای ما علی است؟ یا للمسلمین..... لیس بمسلم
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    لطفا ادرس دقيق را بنويسيد
  • رفیق ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    لعنت خدا و غضب خدا و عذاب دنیا و آخرت بر کسانی که رحم ندارند مخصوصا صاحبخونه های بیرحم. خاک بر سر ما که در حکومت اسلامی کارتون خواب داریمخدایا امام زمان را برسان
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    ... چی بگم. می خوریم و از کنارشون رد می شیم و فقط بلدیم غر بزنیم
  • مهدی ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    مشرق آدرس بده هنوزم هستن؟
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    دم همه ما بچه تهرون ها گرم.
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    اگه این اقازاده ها و .......... بذارن و یکم از لفت و لیسشون کم کنن و بذارن ............ بخدا خیلی کارها میشه کرد !
  • ولی ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    اگه این چیزایی که نوشتی درست باشه ، بهزیستی و کمیته امداد رو کلاً جمع کنن خیلی بهتره.
  • رایحه ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    متاسفم برای مسئولین کشور اسلامی که خرج همایشاشون سر به فلک میزنه اما نمیتونن گره از مشکل یک خانواده باز کنن در عجبم چطور شب ها راحت میخوابن بدون دیدن این همه درد!
  • فاطمه ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    متاسفم امیدوارم مسئولامون از خواب بیدارشن ومردممون آگاه تر شن...
  • محمد ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    تاامسال تاجرورشکسته هادراین کشورهستندشاهدبدترازاین هم خواهیم بودکجاست اون عدالت اجتماعی که شعارشومیدادند
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    چه کمکی از ما برمیاد؟ چطور میشه کمکشون کرد؟
  • محمد رضایی ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    وای بر ما
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    یک نفر خیر پیدا شده ما هم کمک میکنیم این افراد همنوع ما هستند. مشرق لطفا" شماره حساب اعلام کنید. منتظریم
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    اونم تو تهران تو پایتخت بخدا شرمساریه
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    دلم خون شد .حالا که زحمت گزارش رو کشیدید دنبالش رو بگیرید یه کاری براشون بکنیم . یه سری به کمیته امداد بزنید . این همه آئم مایه دار تو مملکت هست فردا جواب خدا رو چی میدند ؟
  • رضا ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    سلام اگه ممکنه یه شماره حساب بذارین تا در حد توانمون کمک کنیم فقط سریعتر زمستونه به اندازه یه شب کمک هم خدا رو خوش میاد
  • وحید ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    شماره حساب بزارید
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    فوتبالیستها جمع شوند تیه کاری برای این بنده خدا بکنند
  • رضا ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    سلام راهى براى کمک کردن هست شماره تماس شوند؟
  • اشکبوس ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    چه خوش میگفت بیچاره کبوتر به زیر پنجه باز شکاری عدالت درجهان لفظی ست زیبا که ابله را دهد امیدواری! خداعدالت گستر عالم را برسان!
  • امجد ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    آقا اینا تو تهرونن؟ نه مگه میشه؟!
  • ناشناس ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    دوستان تحریریه اگه لطف بکنید یه اطلاعی از آدرس دقیق این خانواده برای بنده ایمیل کنید بینهایت ممنون میشم.
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    اينا رو برو به سران اين مملكت بگو ! اينا رو براي اونا شير كن نه ما بدبختايي كه ... اينا رو بايد ... بشنود
  • سيد ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    لطفا شماره حساب اعلام کنيد.
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    آدرس دقیق بدین بشه از نزدیک از وصعشون آگاه شد وبلکه بتونیم یه جوری کمکشون کتیم تو این سرما,دیگر کشورا دولت دارن ما هم مثلا دولت داریم!واقعا متاسفم ,ایاخرج کردن واسه فوتبالیست وبازیگر وماشین های لوکس وحقوق وپاداش های چن صد میلیونی مدیران تامین اجتماعی واجب تر از امداد به این در راه مانده گان است?!مثلا داریم تو یه کشور اسلامی زندگی می کنیم!چوب خدا صدا ندارد اینها هم خدایی دارند
  • نیما ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    روحانی روحانی حمایتت میکنیم... البته این مسائل ربطی به روحانی نداره کلا اینجور مسائلا باعث و بانیش محمود...
  • مخاطب ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    خواهش می کنم آدرسش را در همین سایت بزنید تا کمکشون کنیم
  • مجتبی ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    همه چیزمونو آزاد کردن تا میایم حرفی بزنیم میگن 45 تومن یارانه میدیم. ای وای
  • محسن ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    آقای حقوقدان! آقای مسئول! مشکل این یک نفر و یک خانواده بیچاره نیست، در سطح شهر و کشور افراد دیگری هم مشابه این ها وجود دارند. برا خدا یه فکر اساسی بکنید. این درست نیست، گردن دولت های دیگه نندازید، امروز شما مسئولید و باید پاسخگو باشید. کشور ما اینقدر فقیر نیست که نتواند مشکلات از این دست را حل کند. بداد مردم ، مشکلات معیشتی، کار و ازدواج جوان ها برسید. موضوع مسکن مهر و یارانه را تقویت و با جدیت برا حل مشکلات اقتصادی و گرانی مایحتاج مردم با کلید تدبیر و امید کار کنید. راضی نشوید مردم مستضف بیش از این زیر بار مشکلات اقتصادی همیشه شرمنده زن و فرزندانشون باشند.
  • ناشناس ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    مسئولین مثلا دلسوز یا به این وضع رسیدگی کنید یا مشرق شماره حساب بده حداقل کاری که ازمون برمیاد رو انجام بدیم برای این بندگان خدا.
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    من حقوق دانم، کمیته امداد و خیر نیستم
  • mehdi ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    آقای احمدی نژاد کلاهت رو بالاتر بگذار که تو 8 سال ریاست جمهوریت فاصله طبقاتی رو 1000 برابر کردی و قشر متوسط جامعه رو با کارت تبدیل به قشر ضعیف و فقیر کردی ان شاالله قیامتی هم در کار است
  • mehdi ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    آقای احمدی نژاد کلاهت رو بالاتر بگذار که تو 8 سال ریاست جمهوریت فاصله طبقاتی رو 1000 برابر کردی و قشر متوسط جامعه رو با کارت تبدیل به قشر ضعیف و فقیر کردی ان شاالله قیامتی هم در کار است
  • عباس ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    احسنت
  • عباس ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    خجالت بکش
  • عباس ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    قیامت واسه تو هم هست ،توهم
  • حسن ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    مشرق خودت بانی شو.شماره حساب بده پول بریزیم.ببر سروسامانشون بده.اگه راست میگی.یعنی جونت مادرت
  • احمد ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    نه چرا جمع کنن؟، این چه حرفیه میزنی اخوی؟!! اگه جمع کنن پس اون شبایی که خواب بد میبینی و به خودت میلرزی، صبح تو کدوم صندوق پول بندازی تا خدا هفتاد بلا رو از تو دور کنه؟ دیدی حالا بی صندوق میمونی، دیگه این حرف رو نزن.
  • رضا ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    ما شهرستاني هستيم اگر در شهرستان ها اين گونه موارد پيدا شود قطعا درجايي اسكان پيدا مي كنند اما واي بر تهران نشين ها .....
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    هر چی که باشی اگه آدم نباشی فایده ای نداره
  • albert ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    گند کاری محمود و طرفداراش...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس