کد خبر 271162
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۷

تحلیلگر انگلیسی گفت روسیه به شاخ و شانه کشیدن موشکی با غرب روی آورده است.

به گزارش مشرق به نقل از پرس تی وی، کریستوفر واکر تحلیلگر سابق نشریه تایمز گفت: روسیه اعلام کرده است می خواهد در کالنینگراد موشکهایی مستقر کند. این اقدام روسیه در واکنش به طرح آمریکا برای استقرار سامانه موشکی ناتو در شرق اروپا است. مسکو این سامانه موشکی ناتو را تهدیدی جدی برای امنیت خودش می داند. علت اقدام اخیر روسیه این است که آمریکا به وعده های خودش مبنی بر جمع آوری کردن سامانه موشکی مذکور در شرق اروپا عمل نکرده است. یکی دیگر از ملاحظات روسیه در استقرار موشکهایش در کالنینگراد اوضاع اوکراین است.

مسکو از اینکه می بیند کشورهای اروپایی در تلاش هستند بر مسائل اوکراین تاثیر بگذارند ناراحت است. مسکو می خواهد اوکراین در دایره نفوذ خودش باقی بماند. روسیه به شدت مخالف نفوذ اتحادیه اروپا در اوکراین است. با این اوصاف، اقدام روسیه در استقرار سامانه موشکی اش، هشداری جدی برای غرب و نوعی شاخ و شانه کشیدن و نمایش قدرت است آن هم در شرایطی که تنش بین روسیه و غرب در حال افزایش است.

وی در ادامه افزود: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به هیچ وجه حاضر نیست تحرکات غرب را درباره اوکراین تحمل کند زیرا اوکراین را بخشی از دایره نفوذ مسکو می داند. دراین میان باید به وضع اوباما نیز توجه داشت. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مواضع متزلزلی درباره برخی ازمسائل بین المللی ازقبیل سوریه داشته است بطوریکه تهدید کرده بود اگر در سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده شود ، به این کشور حمله خواهد کرد اما این کار را انجام نداد. با این اوصاف به نظر نمی رسد آمریکا بخواهد در واکنش به اقدام اخیر روسیه اقدام سخت افزاری انجام بدهد. به احتمال زیاد اوباما از رویکرد دیپلماتیک برای کاهش تنش با روسیه استفاده خواهد کرد. اما ممکن است این تلاشها نتیجه ای نداشته باشد زیرا سامانه موشکی آمریکا در شرق اروپا سر جای خودش باقی مانده است و روسیه نیز در این شرایط، حاضر نیست از سامانه موشکی خودش دست بکشد. مردم آمریکا از مداخله های کشورشان در کشورهای دیگر خسته شده اند و می خواهند از این رویکرد دور شود. با این اوصاف، فشارهای زیادی بر اوباما وارد است تا در مسیر تند و تقابل حرکت نکند. خود اوباما نیز خواهان چنین تقابلی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس