تفاوت مهم سياوش با اکثر سلاح‌هایی که قبلاً در نیروهای مسلح کشور معرفی شده بود استفاده از خشاب 5 تیر است. اکثر سلاح‌های قبلی، فاقد خشاب بوده و تیرانداز باید گلوله‌ها را تک‌تک درون لوله اسلحه قرار می‌داد اما در سلاح جدید به لطف استفاده از خشاب 5 تیر، سرعت مسلح کردن و تیراندازی، افزایشي چشم‌گیر یافته است.

گروه دفاع و امنیت مشرق - سلاح‌ها در ادوار مختلف تاریخ و بنا بر سنت دیرینه نیروها مسلح، همواره تحت ارتقاء و نوسازی قرار گرفته و با توانایی های جدید وارد میدان نبرد شده اند. بخشی از این تغییرات بسیار مشخص و برخی دیگر جزئی بوده و در نهایت به بالا رفتن کاربری سلاح منجر می شود.

چندی پیش و در جریان بازدید سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آخرین دستاوردهای جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه، سلاح تک تیراندازی به نام "سیاوش" رونمایی شد که می توان با نگاهی به آن، سیر تکامل و ارتقاء ساخت اسلحه تک تیرانداز را در ایران را در آن مشاهده کرد.

با نگاهی به اسلحه سیاوش می‌توان به ریشه‌های مشترک آن با برخی سلاح‌های تک‌تیرانداز در نیروهای مسلح ایران و تکامل آن پی برد.



اسلحه تک‌تیرانداز سیاوش - به ریل‌های روی سلاح دقت کنید


یکی از بزرگترین شباهت‌های این سلاح با نمونه‌های قبلی ساخته‌شده در کشور، لوله آنهاست که با یک نگاه دقیق می‌توان متوجه این امر شد. بحث بعدی حالت طراحی قنداق دو اسلحه است که با وجود یک سری از تغییرات از شباهت بالایی با یکدیگر برخوردار است اما در اسلحه سیاوش بر خلاف نمونه قبلی در مکان اتصال قنداق به بدنه سوراخی تعبیه شده است که بخشی از دست‌تیرانداز در آن قرار می‌گیرد.



این مسئله باعث افزایش کنترل تیرانداز به سلاح و در نتیجه افزایش دقت می‌شود. بحث بعدی دو پایه به‌کار رفته در دو سلاح است که تقریباً می‌توان گفت یکسان هستند. "سیاوش" بنا بر اعلام مسؤولان امر می‌تواند اهداف مورد نظر را در فاصله 700 متری مورد هدف قرار دهد.

یک نکته مهم در مورد اسلحه سیاوش ایرانی در مقایسه با نمونه‌های پیشرفته، بحث مهمات است. گلوله‌های 51*7.62 تولیدی در آمریکا گلوله‌هایی سریع و مرگبار به شمار می‌روند اما هرگز به پای نمونه‌های آلمانی نمی‌رسند. در کشور ما نیز گلوله‌های این کالیبر از گونه آلمانی هستند که از قدرت تخریب فوق‌العاده بالاتری نسبت به نمونه آمریکایی برخوردار بوده و به زبان ساده‌تر هر کسی که با این گلوله‌ها مورد اصابت قرار گیرد می‌توان گفت صد درصد جان خود را از دست خواهد داد.

این گلوله که با عنوان DM111 معرفی می‌شود و تفاوت آن با نمونه آمریکایی استفاده از ترکیبی از مس و فولاد برای روکش گلوله بوده کلفتی آن نیز از نمونه آمریکایی کمتر است. در گلوله آمریکایی از مس به تنهایی برای روکش استفاده شده است.

همان‌گونه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید گلوله آلمانی پس از برخورد با هدف مورد نظر پس از طی نزدیک به 8 سانتی متر در بدن قربانی منفجر شده و به تبدیل به ترکش می‌شود. احتمال زنده ماندن هدفی که با این گلوله مورد اصابت قرار گرفته است نزدیک به صفر است.



گلوله سمت چپ ساخت آلمان و گلوله آمریکایی در سمت راست

این گلوله در زمانی برخورد و پس از طی 8 سانتی متر به صورت ماکزیم 66 درصد از وزن در نووک گلوله باقی مانده و وزن قسمت متلاشی شده در حدود 45 درصد در حالت بیشینه است. به طوری که اندازه حفره موقتی تا 22 سانتی متر و حفره ثابت می تواند تا 11 سانتی متر رشد کند. طول نفوذ ماکزیمم در بدن انسان می تواند تا 58 سانتی متر باشد.

گونه آمریکایی بعد از برخورد در مسیر حرکت مستقیم خود 90 درجه چرخیده و پشت مرمی ابتدا از بدن قربانی خارج می شود. در این صورت تیرانداز بایستی حتما نقطه حساسی را مورد اصابت قرار دهد اما نمونه آلمانی به خاطر توضیحاتی که در بالا آمد به عنوان مرگبارترین گونه از گلوله های کالیبر 51*7.62 در جهان شناخته می شود.

تفاوت بعدی موجود در بین سلاح هایی که قبلا در نیروهای مسلح کشورمان معرفی شده بود با سیاوش، بحث استفاده از خشاب 5 تیر در سیاوش است. اکثر اسلحه های قبلی، فاقد خشاب بوده و تیرانداز بایستی گلوله های مورد نظر را دانه به دانه در درون لوله اسلحه به صورت دستی قرار می داد اما در سلاح جدید و به لطف استفاده از خشاب 5 تیر سرعت مسلح کردن و تیراندازی افزایش چشم گیری یافته است.

یکی دیگر از تفاوتهای آشکار بین سیاوش و نمونه های سابق، ریل های نصب شده بر رو و کنار اسلحه تک تیرانداز "سیاوش" است. این ریل ها به منظور نصب انواع دوربین ها، سامانه های اپتیک و هدف گیرهای لیزری استفاده می شود. به صورت سنتی امکان نصب این سامانه ها بر روی انواع سلاح ها وجود دارد اما یک نکته ظریف و در عین حال حیاتی در این میان وجود دارد؛ زمان.

زمان مورد نیاز برای نصب دوربین و یا هر سامانه کمکی دیگر بر روی سلاح در حالت های عادی بسیار زمان بر و سخت است. حال خود را در میان نبرد و در خط مقدم تصور کنید.



اسلحه تک تیرانداز آمریکایی M110 مجهز به ریلهای نصب دوربین

هر ثانیه ارزشی بسیار بالا دارد و ممکن است مرگ و یا زندگی فرد را تعیین کند. این ریل ها در حال حاضر در بسیاری از ارتش های پیشرفته دنیا، بر روی سلاح تک تیرانداز و هجومی نصب شده و از آن برای نصب انواع سامانه های اپتیکی و کمکی بهره گرفته می شود. این گونه ریل ها نه فقط بر روی سلاح تک تیرانداز بلکه قابل نصب بر روی سلاح های هجومی، تیربارها و نارجک اندازها نیز هستند.

RU60G چشم جدید سلاح های ایرانی

در سالهای اخیر کشور ما با برخی تهدیدات تروریستی در مناطق غرب و جنوب شرق کشور رو به رو بوده است. مناطق کویری استان سیستان و بلوچستان و همچنین کوه های کردستان از جمله مناطقی بوده است که در سال های اخیر شاهد درگیری های شدیدی بین نیروهای نظامی ایران و اشرار و گروهک های تروریست بوده است.

نگاهی ساده به وضعیت جغرافیایی این مناظق به خوبی این نکته را مشخص می کند که در اکثر ماه های سال، آب و هوای این مناطق مطلوب نبوده و پدیده هایی به مانند طوفان شن، برف و بوران و همچنین مه های غلیظ از جمله پدیده های طبیعی هستند که در اکثر زمان های سال در این مناطق وجود دارند. علاوه بر این عملیات های شبانه چه به منظور حمله به نیروهای تروریست و چه دفاع در برابر حمله آنها از دیگر سختی های عملیاتی در این مناطق است.

در چنین شرایطی دوربین های معمولی عملا توان بزرگنمایی و شلیک دقیق در فواصل دور را از رزمندگان ایرانی سلب می کنند. متخصصان کشورمان بر این اساس، یک دوربین حرارتی را برای پاسخ به نیاز مذکور طراحی کرده اند. مدل " RU60G " یک دوربین حرارتی یا در اصطلاح "Thermal" است که به راحتی بر روی انواع سلاح ها نصب می شود.






دوربین RU60 G بر روی سلاح صیاد

این دوربین توان بزرگ نمایی دو برابری را داشته و تصاویر را به صورت سیاه و سفید به نمایش در می آورد. موجودات زنده با رنگ سفید در این دوربین به نمایش در می آید. این دوربین تنها 700 گرم وزن داشته و می تواند تصاویر با فرمت " PAL " را برای کاربر خود عرضه کند. این دوربین به 4 وات توان الکترونیکی برای عملیات احتیاج داشته و از باطری های 3.6 ولت برای تامین نیرو بهره می برد.

 RU60 به راحتی و با سرعت بر روی ریل های نصب شده بر روی سلاحی به مانند سیاوش قابل نصب است.



نمایی از انسانها که به رنگ سفید در دوربین RU60G مشخص شدند

" RU60 G " می تواند در دمای بین 20- تا 50 درجه سانتی گراد به مدت 4 ساعت عملیات کند. این دوربین دارای لنز 60 میلی متر بوده و وضوح تصاویر آن 384 در 288 پیکسل است. البته با توجه به ابعاد مناسب این دوربین می توان آن را نه فقط بر روی سلاح های تک تیرانداز و بلکه بر روی سلاح های هجومی نیز نصب کرده و توانایی های نیروهای خودی را افزایش داد. با استفاده از این دوربین سلاحی مثل "سیاوش" می تواند همچنان دقت و مرگباری خود را در شرایط بد آب و هوایی و شب هنگام نیز حفظ کند.

شاید با رشد خیره کننده صنایع موشکی سپاه پاسداران در سالهای اخیر، تصور عمومی این باشد که متخصصان این نهاد انقلابی، تمام وقت و برنامه های خود را معطوف به ارتقاء این توان مهم و تهدید زدا کرده اند اما با بررسی و معرفی چنین دستاوردهایی می توان فهمید که سلاح های سبک و فردی نیز همچون بسیاری سلاح های سنگین، مورد توجه جدی صنایع دفاعی کشورمان قرار داشته و نمونه های مدرن و قابل اتکا در بخش تجهیزات فردی نیز در دست طراحی و تولید است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 102
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 18
  • مجید ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 6
    کپی برداری از نمونه خارجی ...
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    5 0
    عجب اسمی گذاشتن!! زنده باد سیاوش
  • چریک ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 1
    سلاح صیاد خیلی بهتره . سلاح شاهین زیاد خوش دست نیست و برد طولانی هم فکر نمیکنم داشته باشه .
  • زهرا سادات ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    1 5
    ساوش بعدیش طهمورث بعدیش رویین تن بعدیش چکاوک و آخریش کیکاوس
  • سینا ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    7 0
    خدا این بزرگ مردان عرصۀ دفاع و امنیت کشور و امت اسلامی را همیشه موفق و پایدار نگه دارد و راهشان پر رهرو باشد خدایا بر ثواب و اجر این عزیزان بیافزا
  • عمو پویا ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    2 0
    فکر میکنم طراح این سلاح آقای سیاوش خاکریزی باشه به همین خاطر اسم سلاح رو سیاوش گذاشتن.
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    1 0
    اصابت رو درست بنویسید
  • ایرانی ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    2 0
    چه عجب ی اسم ایرانی واسه سلاحامون انتخاب کردن
  • سوسان ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    1 3
    قره وش خوبه اما تو جنگ دشمن چقدر نزدیک میاد بتونی بزنیش اونها میشینند خونشون وما رو میکشند با موشک از جای گرم ونرم ما رو میکشند
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    5 1
    فکر میکنم به دنبال یه سلاح برای پیاده نظام به جای کلاش باشیم خیلی خوبه اسلحه 50 سال پیش به درد نیازهای حال نمیخوره
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    4 0
    دردست اقدام هست دوست عزیز روی چند سلاح جدید داره کار میشه یکیش هم سلاح سیاوش 5 هست که ساخت جناب سیاوش خاکریزی هست
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 1
    فکر نمی کنم به هزینه اش بیارزه. به علاوه ی این که دور ریختن این همه کلاش به صرفه نیست؛ با توجه به این که کلاش هنوز کاراست.
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    5 0
    نام گذاري تمامي سلاح ها در دنيا مبتني بر اعتقادات كشور سازنده آن است.
  • آرش کمانگیر ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    خوبه آقایون داره انتخاب اسماشونو گسترده کردند وکمی از اسامی ایرانی استفاده کرده ... هرچند آرش بهتر میاد به اسلحه تا سیاوش
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    من حاضرم اگر شرایطی در اختیارم گذاشته بشه یک سلاحی برای ایران ومارک ایرانی بودنش طراحی وساخت بکنم که از تمام دنیا اینو به ایران سفارش بدن..
  • علیا ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    اگه نیازی به طراحی شاهین نبوده و همه نیازها رو صیاد برطرف میکرده پس چرا ساختنش؟ فرمانده کل سپاه بهتر متوجه میشه یا تو؟
  • محمد ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    1 0
    زنده باد ایران،امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    ای کاش از این سلاحا به مرزبانامون هم داده بشه تا هر جک و جونوری نتونه هر غلطی دلش خواست بکنه
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    فکر میکنم به دنبال یه سلاح برای پیاده نظام به جای کلاش باشیم خیلی خوبه اسلحه 50 سال پیش به درد نیازهای حال نمیخوره
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    ارش چی بود؟
  • باقر ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    made in prc
  • حسین ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    منم این موفقیت رو به جناب آقای جعفری مقدم تبریک میگم. انشا الله که در مسیر موفیقت گام های بزرگی بر دارند
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    كاشكي جنگ نرم هم سرمون ميشد !
  • علی ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    1 0
    تکنولوژیشو داریم می ریم سلاح روز دنیا رو کپی می کنیم ....این جوری در وقت و هزینه صرفه جویی می کنیم.....تا چشت دراد
  • یلدا ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    1 0
    ابدایعاسلحه مانند اختراعات وابداعات کامپیوتری وغیره درمجله ها وسایت های تخصصی اعم ازنظامی ویا غیر نظامی معتبرباذکرمشخصات فنی چاپ می شود درهنگام چاپ درواقع اختراع اطلاع رسانی وتبلیغ می شود .بفرمایید ابداعات واختراعات نظامی راغیراز مشرق نیوزکجاثبت میکند.
  • حسین ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    1 0
    دوربینش عین قیف میمونه
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    1 0
    مجید اگه طالاعاتی کافی در یه زمینه نداری، نظر نده، مضحکه میشی تو زندگیت
  • فرهاد ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    1 0
    خدا رو شکر که از اسمهای ایرانی این دفعه استفاده کردند. درود بر مدافعان ایران عزیزمان. هم ارتش و هم سپاه و هم بسیج و نیروی انتظامی. خوشحالم که کشورم هر روز پیشرفت می کنه. کور بشه اون چشمهائی که نمی توانند ببینند. نابود بشند افرادی که همیشه چوب لای چرخ می کنند و پیشرفت ایران عزیزمان را پسرفت می دانند و به تمسخر می گیرند. درود بر شهدا و مدافعان با نام و گمنام خاک پاک میهن عزیزمان ایران. دور از آب قدر آب داند.
  • امیر شیری ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    1 0
    میخائیل کلاشینکوف 94 سال عمر کرد همین دوم دی ماه سال 92 درگذشت این سلاح بیش از 100میلیون بار تولید شد خودش گفت هرکس بتونه رکورد این سلاح رو بزنه من خودم جایزه میدم بهت قول میدم تا 94 سال دیگه هم کلاش بهترین اسلحه تهاجمی دنیاست به فکر حذف 3-ژ ارتش باید بود.
  • مهدی ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    با علی موافقم ، آدم عاقل وقتشو برای اختراع مجدد چرخ تلف نمیکنه اونم در زمانی که به چنین محصولاتی نیاز داره .
  • احسان ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    خاک تو سر اوباما
  • ناشناس ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    1 0
    شما که اهل کپی برداری نیستی بیا یه دونه متفاوتشو بساز.
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    1 0
    خوب بید
  • محمدرضا ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    2 0
    په نه په انتظار داریم بریم چرخ رو دوباره اختراع کنیم
  • شهرستان مغان ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    دستتون درنکنه اسمه روستایه مارو گذاشتید.استان اردبیل.شهرستان گرمی روستای جزیره سیاوش. با الگو گرفتن از فرهنگ ما میتوانیم این صلاح را درس کردیم
  • دوست ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    ای کاش، فیلمی از این سلاح داشتید...
  • پریسا ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    مثلا ایران باید تک تیر اندازی میساخت با دو چشم و دو ابرو و دست و پا تا شما اقای مجید راضی میشدی و خودزنی نمی کردی ؟؟ عجب ادمهای خودباخته ای در ایران داریم . دست کسانی که سیاوش را ساخته و پرداخته اند درد نکند خداوند نیروی بیشتری به انها بدهد .
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    این نام اصلیش سفید وش است
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    این نام باعث خوشحالی است چون بسیار پر معنا است اگر داستان سیاوش را بدانیم .
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    مهندسی معکوس...
  • ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    در میان جنگ های ایران و روس، هنگامی که سفیر ناپلئون برای کمک به ایران نزد عباس میرزا می رود، عباس میرزا به جای آن که از او توپ و تفنگ بخواهد می پرسد: "نمی دانم این قدرتی که شما اروپایی ها را بر ما مسلط کرده چیست و موجب ضعف ما و ترقی شما چه؟ ... اجنبی! حرف بزن بگو من چه باید بکنم که ایرانیان را هشیار نمایم؟"
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    برو دفتر رهبری طرحتو اعلام کن .
  • ناشناس ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    علی دمت گرم:)):))
  • ناشناس ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    زنده باد سپاه پاسداران
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    و مرغ همسایه غاز....
  • مسعود ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    اگه سربازی تشریف برده بودید می دونستید تو کارای نظامی اینقدر هم ظرافت طبع خرج نمی کنن
  • امیر شیری ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    برادر عزیز شرایط رو باید فراهم کرد نه منتظرش بود . از تو حرکت
  • حرف حق ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    1 0
    اه بابا چقدر به هم میپرید ؟! خوب نظرشو گفت . شمام نظرتو بگو ، یا منفی بده . دیگه دعوا نداره که علیا خان .
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    دوستانی که نظر منفی میدن خیلی بی منطق هستن چون بر خلاف تفکر بسته و پادگانی این دوستان دوره اینترنت و ارتباطاته شما اشتایر اچ اس 50 رو رفتید از روی نمونه اطریشی ساختید بسیار بی کیفیت و بدرد نخور لگد زیاد استهلاک بالای لوله و گلوله های بی کیفیت خوب برادر شما که داری تولید میکنی یه جو تعهد هم قاطیش کن بذار تولید مناسب و باکیفیت داشته باشی
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    مهندسی معکوس اولین قدمهای پیشرفت هست خیلیم خوبه
  • ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    خاک بر سرش که از دشمن راه حل می خواسته است! در حالی که راه حل ها را باید از داخل می جست.
  • سرباز علی ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    ارسلان را یادت رفته ؟!!! شهاب چی ؟ سیمرغ ؟!!!
  • ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    ای تف ب روت پسر چشمتو باز کنو ببین دیگه ایران اونی ایرانی نیست ک دوران دیکتاتوران پهلوی بود
  • ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    بچه جون تو برو درستو بخون الان امتحان داریا شب میاد ازت میپرسم برو عمو برو
  • سجاد ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    معمولا سعی بر آن است تا نیروی دشمن را زمین گیر کرد یعنی به جای آنکه با یک گلوله اورابکشند اورازخمی میکنند تا سایر همرزمانش هم درگیر مسئله مداوا وجابجایی او شوند وتوان بیشتری ازدشمن گرفته شود اما اگر بمیرد فقط همان نیرو از صحنه خارج شده است .قطعا آمریکایی ها درطراحی این گلوله به این نکته توجه کرده اند.این طراحی رادرمورد سایر سلاح های خود مثل m16هم به کار برده اند.مرگ بر آمریکا
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    مجله ایرانی جنگ افزار
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    واسه اینه که لنزش بزرگه دادا 60 میلیمتریه!
  • حسین ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    دقیقا آمریکاییها هم به همین نکته توجه کردن(تو گوگل سرچ کن مقایسه m16,ak47,g3),ولی وقتی یه سرباز کشته بشه بدنش سریع شروع به فساد میکنه و برای خارج کردن یه جسد از میدان به 3 نفر نیرو نیازه! غیر از این,یه کشته خیلی بیشتر از یه زخمی تو روحیه بقیه سربازها تاثیر میذاره مخصوصا اگه با g3 کشته شده باشه با یه زخم بزرگ تو بدنش!
  • هموطن ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    1 0
    عالیه.من که از همین الان خودمو واس تیراندازی باهاش اماده میکنم.ایشاالله تو کوچه پس کوچه های تلاویو حسابی به دردمون میخوره
  • كهربا ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    زنده باد ارتش جمهوري اسلامي ايران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مردمی...
  • محسن ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    مثلا اگه ایران خودرو، مثل خود بنز یا بی ام و رو بسازه، هنر نکرده؟ خیلی هم خوبه.
  • محسن ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    1 0
    آخه جیگر جون، کلاش با قدمت 60 الی 50 سالگیش هنوز که هنوزه از بعضی سلاحهای غربی و آمریکایی سرتره، چون با مکانیزم گاز خودش رو اتوماتیک میکنه روی حالت رگبار. اما اکثر سلاحهای ناتو و آمریکایی، به حالت مکانیکی خودکار میشن، و بعد از مدتی درگیری، هنگ میکنند. که حل مشکل رو با نوع آلیاژهای قویتر و گرانتر، انجام میدند که خودت تا تهش بخون. ولی کلاش! لامصب به راحتی توی آب تیراندازی میکنه، اگه آلیاژ اصل با فرمول روسی استفاده بشه، بیش از 10 خشاب میتونی یه کله باهاش تیر بزنی که دیگه دستت میسوزه ار شدت داغی اسلحه. ولی سلاحهای ناتو آمریکایی به این رنج نمیرسند. فقط لازمه امکانات سلاح رو قویتر بکنند، مثل نصب انواع دوربین و سلاحهای ثانوی در زیرش و نوع هدف گیرهای لیزری و... میشه یه سلاح به روز توپول.
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    آنیناس@!
  • مجید ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    1 0
    همونطور گفتم کپی برداری از نمونه خارجی ...
  • علی ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    لطفا بامن تماس بگیرید.
  • محمدتقی الهامی نسب ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    خوب
  • امیر ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    از دوستان نظامی متشکریم و به اونهایی که همیشه آیه یاس مسخونن میگیم که .....
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    جناب چریک ! فهمیدیم شما اینکاره ای ! دیگه پز نده لطفا !
  • مصطفی ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    شاید بیچاره خواسته ببینه عکس العمل دوستان چیه همچین گفته. زیاد حرفشو جدی نگیرین.
  • مرتضی ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    شما که اسم میاری،مطمئنی،مسئله امنیتی نداره؟!
  • مرتضی ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    اسم ایرانی غیر ایرانی معنی مبهمی داره! مهم اینست که اسم متعلق به فرهنگ ما باشد..اسامی برگرفته از متون دینی،به نوعی و این هم به نوعی..
  • مرتضی ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    بله بله! به قول ژنرال دیپلمات!با یک موشک،سیستم دفاعی مارو از کار می اندازند!!
  • محمد ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    به اين ميگن حرف حق
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    ببینم شما نسبتی با آقای ظریف نداری؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    ]قای ناشناس مثل اینکه شما خبر نداری ایران 800 قبضه HS 50 برای مقابله با تروریستا از اتریش خریداری نمود؟؟؟؟؟؟؟ بعد از اون ساختنش کاری نداره......زنده باد مهندسی معکوس.......
  • سورنا ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    راست میگه توروخدا روتمام اختراعات وابداعات واکتشافاتتون اسم ایرانی بذارید وگرنه فرداثابت کردن اینکه ایناکارماست سخت میشه مولوی نظامی چوگان ووووو رو که یادتون هست
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    حالا جریک جوجو یک چیزی گفته دیگه جدینگیرید
  • حجت ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    خشگل بابا F22 هم کپی هواپیمای برادران رایته چون چرخ داره. پس یه چیز بی خوده!!!
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    بسم او ببخشید شما؟ اگه همونی هستی که فکر می کنم خدا قوت..
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    1 0
    بسم او ببین داداش اگه اینطوریاس که شما می گی چرا به عراق و افغانستان و.... حمله ی زمی نی کردند؟؟؟ چرا نشستند تو خونشون و اونا رو بکشند؟؟؟؟
  • حدیثه ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    1 0
    همتون ادم های بی کاری هستید که باهم بحث میکنید بجای دعوا فکرکنید چیکار بایدبکنیم که ایران رو سربلند کنیم نه بزنیم توسروکله هم
  • جمال ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    چرا از اسلحه های ایرانی عکس درست و حسابی هیچ جا نیست؟ اگر کسی بخواد یک بروشور اسلحه های ایرانی بسازه عکسهای با کیفیت رو از کجا بیاره؟ فقط از خیبر چند تا عکس بدرد بخور هست. از بقیشون عکس خوب و شفافی نیست.
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    کپی برداری هنر نیست باید خودمون طراحی کنیم
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    ولون کن. حال و حوصله داری
  • ملت ایران ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    مهم این نیست که کپی کردیم مهم این است که داریم. ما می توانیم . ما آمریکا را زیر پا میگذاریم. ضمناً دوست عزیز ما علم که سالها پیش از ما به سرقت برده شد داریم پس میگیریم بعد تو به این میگی کپی . وقتی جوااب سوالی را نمی دانید بهترین راه حل سکوت است.
  • سرباز کرد ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 0
    نمیتونید اسلحه بسازین مجبور نیستید
  • مدافع کردستان ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    0 1
    دمت گرم باقر این شد
  • میثم ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    خیلی از خودت مطمئنی پسر! اولین اصل برای هر نیروی نظامی مستقل، تولید سلاح توسط کشور متبوعش هست. این که چیزی نیست از این بهترش هم تو ایران طراحی و ساخته شده. تو بخش نطامی اصلاً به چین اعتماد نمی کنیم چون تو جنگ خوب دست ما رو، با اون سلاح های داغونشون، تو پوست گردو گذاشتند.
  • ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    0 0
    اقا جان الان خیلی سلاح های به روز تر و بهتری از سیاوش خان هست ها.تک تیر اندازی که قادره دو هزار و هشتصد مترو هدف قرار بده.اون وقت باد تو قب قبتون میندازید و میگید همندسی معکوس خوبه؟واقعا متعاسفم به بعضی کبک ها که هنوز سرشون زیر برفه
  • مهیار ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    تا اونجا که من میدونم گلوله هایی که تخریب های وحشتناک به بار میارن و توی بدن به ترکش تبدیل میشن طبق قوانین بین المللی غیر قانون هستن و در جنگ نمیشه ازشون استفاده کرد . مخصوصا تو ایران به نظرم با این برد و کوچیک بودن ابعادش بیشتر جنبه برای گروه های ضربت داره و مناسب ایناس تا اینکه توی ی میدون نبرد بزرگ بشه ازش استفاده کرد . البته به نظرم توی جنگ های شهری هم مفیده چون ابعادش کاملا" مناسبه .
  • مهیار ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    1 0
    کلاش یکی از دلایل ضعف دقشت اتوماتیک بودنش به گازه . و ضربه هایی که اجزا متحرکش دارن دقتش رو کم میکنه . از همه مهمتر تبلک بردش از مگسک خیلی دوره . گه توی نسل های بعدیش مخصوصا" سری 5ش هیچ عیبی نداره . البته طراحی عالی داره و توی بدترین آب و هوا میتونه بدونه جام کردن شلیک بکنه m4 ناتو خودش هم با گاز اتومات بود ولی به دلیل طراحیش زیاد قابل اعتماد نبود و یکی از دلایلش دمای بالاش بود که با 10 تا شلیک میتوتونسدید با پوکه پرانش کبریت روشن کنید . در صورتی که نمونه های مکانیکی از یک سوپاپ استفاده شد تا این مشکل رو رفع کنن و موفق هم بودن . جوری که بعد از 10 شلیک میشد سلاح رو بدونه استفاده از دستکش با دست خالی و بدونه ترس از سوختن باز کرد . ولی ی مشکلی بود افزایش قطعات متحرک و مکانیکی ریسک خرابی رو بالا میبره ....
  • مهیار ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    چرا اونوقت ؟
  • مهیار ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 0
    دقیقا" میدونید چرا ؟ چون توی ارتش آمریکا اگه کسی ذخمی بشه توی ی برانکارد توسط تیم باید در طول عملیات حمل بشه و هیچ فرد زنده ای نباید ترک بشه . دوم این که این گلوله انفجاری تا ترکشی غیری قانونی هست و هیچ کشوری حق استفاده ازش رو در عملیات نظامی و... نداره . مرگ بر آمریکا هم به نظرم کلمه درستی نیست
  • فرشاد ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    به نظر من برد موثر کامی داره.
  • عباس ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۵
    0 0
    اخه من نمیدونم اونایی که میگم مهندسی معکوس نکنیم و خودمون بسازیم مگه حمال همه چیزو خودمون باید بسازیم
  • علی ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    0 0
    در یک کلام , شما از کاه کوه بسازید, اشکال ندارد, شما فقط ایرانمان را نجات بدهید , حال به هر طریقی که میشود
  • علی ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    دوستای محترم این اسلحه هیچ کپی برداری از نمونه های خارجی نیست. استاد خاکریزی با کلی تحقیق و زحمت و دردسر اینو درست کرده
  • محمد ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    داداش هرچی علم پیشرفت میکنه، ابزار های پیشرفته شبیه هم میشن. این هم استثنا نیست.
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    درود بر برادران سپاه
  • محمد ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    یعنی نابودت کردن با این نظر ها بابا تو خودتم کپی هستی از اونهایی که فقط یه چیز رو یاد گرفتن یا بگن مونتاژ یا بگن کپی
  • سرباز رهبر ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
    0 0
    وقتی سلاح به ما نمیدن تا بسازیم مجبوریم خودمون درست کنیم .اول تحقیق کن بفهمی چی میگی
  • مهرداد كريمى ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    1 0
    دوست عزيزم جناب خاكريزى سلام افتخار ماو ايرانى.......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس