به قول آقای دکتر ظریف اینکه اوباما امروز مثبت صحبت...

گروه بين‌الملل مشرق - "حسن عابدینی" خبرنگار اعزامي واحد مرکزي خبر به مذاکرات ژنو و کارشناس مسائل بین‌المللي، درباره مواضع دوگانه غرب و آمریکا در قبال ایران گفت: به قول آقای دکتر ظریف اینکه اوباما امروز مثبت صحبت می کند و فردا لحنش رو عوض می کند در واقع این پشتک وارو زدن است. اینها تصویری از ایران ارائه داده اند که این تصویر واقعی نیست و اگر تصویری واقعی از ایران در دنیا نمایش داده شود افکار عمومی از آمریکا خواهد پرسید که چرا تاکنون با ایران اینگونه برخورد کردید

عابدینی درباره انتظار ایران درقبال این دور از مذاکرات به خبرنگار مشرق گفت: ایران هم از زبان رئیس جمهور و هم از زبان آقای ظریف وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای به صراحت گفته است که آمده است نگرانی‌ها را برطرف کند و وارد یک بازی برد برد شود.

غربی ها یک سری نگرانی‌هایی را دارند و یا حداقل ادعا می کنند که نگرانی دارند چون ما معتقد هستیم که حداقل به سه دلیل نگرانی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. اول اینکه جمهوری اسلامی ایران بر اساس 28 گزارشی که دو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای یعنی آقای البرادعی و آقای آمانو منتشر کرده اند هیچگونه انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران وجود نداشته است دوم اینکه 3 گزارش توسط جامعه اطلاعاتی آمریکا منتشر شده است و در هر سه گزارش گفته شده است که ایران حتی میلی برای استفاده غیر صلح آمیز در برنامه هسته‌ای خود نداشته است. و سوم هم این است که نه در دکترین نظامی ایران سلاح هسته ای جایگاهی دارد و طبق فتوای رهبر معظم انقلاب نیز این مساله حرمت شرعی دارد.

ولی با وجود این، ایران تلاش خواهد کرد این نگرانی‌های ادعایی را نیز در یک چارچوب منطقی برطرف کند. البته متقابلا آنها نیز باید اعتماد سازی کنند. اعتقادی که نه تنها طی 34 سال از بین رفته بلکه این موضوع به حدود 60 سال پیش برمیگردد. یعنی آمریکا از کودتای 1332 وارد دخالت در امور ایران شده پس از انقلاب هم از کودتای نوژه گرفته تا حمله به طبس، کمک به تروریستها، فشارهای مختلف علیه ایران و زدن هواپیمای مسافربری همه و همه بر بی‌اعتمادی ایرانی‌ها افزوده است.

آلمان ها هم در حوزه هسته‌ای به ویژه در رها کردن نیمه کاره قرار دادی که با ایران داشتند در مورد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر نشان دادند قابل اطمینان نیستند. فرانسوی‌ها هم  از پیش از انقلاب اسلامی 10 درصد از سهام کارخانه غنی سازی اوردیف فرانسه را زیر پا گذاشته‌اند. بنا بر این کشورهای غربی باید برای ایران اطمینان سازی کنند  و این اطمینان سازی بنا به گفت آقای روحانی، تحریم های که به صورت ظالمانه وضع شده را لغو کنند. بنابراین انتظار می رود غربی ها وارد این بازی برد برد شوند. با این رویکرد هم نگرانی های آنها برطرف می شود و هم ایران به حق خود که غنی سازی در خاک خود است برسد . گرجه تغییر لحن غرب در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل می تواند امید بخش باشد اگر که استمرار داشته باشد و این تغییر لحن به تغییر رویکرد تبدیل شود.

کشورهای غربی به ویژه آمریکا انگلیس  و فرانسه در قبال ایران در عمل نشان داده اند که تمایلی به بهبود روابط با ایران ندارند و حتی بی‌بی‌سی شبکه دولتی انگلیس در اقدامی با دعوت از نتانیاهو به برنامه خود به نحوی تلاش کردند تا باعث افزایش تنش با ایران شوند. با توجه به این موضوع که کشورهای تاثیر گذار در مذاکرات تمایلی از خود برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ندارند حضور در مذاکرات چه نتیجه ای دارد؟

عابدینی در پاسخ به این سوال خبرنگار مشرق گفت: جمهوری اسلامی این مساله را اثبات کرده است که همواره اهل مذاکره و مفاهمه است و این یک اصل خدشه ناپذیر است در سیاست خارجی ایران چون ایران هیچ چیزی برای پنهان کردن ندارد. آقای دکتر آشنا که مشاور فرهنگی رئیس جمهور هست اعلام کرده است که ما می خواهیم اتمام حجت کنینم که افکار عمومی بداند که با روی باز به مذاکرات آمده ایم و نه با دست دراز؛ اینکه ما وارد مذاکرات بشویم جزو سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران است. ولی اینکه بعضا کشورهای غربی سیاست های زیگزاگی و چرخشی را دنبال می کند موضوعی است که تیم مذاکره کننده ایران به ویژه اقای دکتر ظریف شناخت کافی از آنها دارد و هم قدرت مذاکراتی بالایی دارد و هم به اندازه کافی برای مانور دادن و تصمیم گیری دستشان باز هست و دست کم افکار عمومی متوجه خواهد شد که جمهوری اسلامی واقعا برای حل و فصل مساله هسته ای اقدام می کند و پا پیش گذاشته است و طبعا دیپلماسی چه در حوزه دیپلماسی رسمی و چه در حوزه دیپلماسی عمومی و چه در حوزه دیپلماسی رسانه ای یعنی تلاش برای متقاعد کردن طرف برای دستیابی به حقوق حقه جمهوری اسلامی.

به نظر من مذاکرات می تواند آرام آرام دیوار بی اعتمادی که 34 سال کشیده شده و آنها به دروغ برخی اتهامات را در نزد افکار عمومی مطرح کرده اند مساله‌ای نیست که یک شبه قابل حل باشد. به قول آقای دکتر ظریف اینکه آقای اوباما امروز مثبت صحبت می کند و فردا لحنش رو عوض می کند در واقع این پشتک وارو زدن است. اینها تصویری از ایران ارائه داده اند که این تصویر واقعی نیست و اگر تصویری واقعی از ایران در دنیا نمایش داده شود افکار عمومی از آمریکا خواهد پرسید که چرا تا کنون با ایران اینگونه برخورد کردید و چرا طی این سالها این همه دروغ را به خورد افکار عمومی داده اید.

غربی ها می خواهند آرام آرام با چرخش هایی که در مواضع خود می گیرند تلاش کنند تا مانع از تغییر نگاه افکار عمومی در مساله ایران شوند. با وجود اینکه به نظر می رسد افکار عمومی جهان رفته رفته با واقعیت های موجود بیشتر آشنا می شود اما قدرت امپراتوری فتنه انقدر زیاد است که مانع روشن شدن چهره واقعی ایران می شود.

عابدینی درباره این سوال که چرا تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران برای مدیریت فضای بیرون اتاق مذاکره سخنگو ندارد گفت: دکتر عراقچی وعده کرده که خودشان نقش سخنگویی را ایفا کند.

همچنین اين خبرنگار حوزه ديپلماسي و روابط بين‌الملل درباره سوال خبرنگار مشرق درباره اینکه "چگونه رئیس تیم مذاکره کننده می تواند نقش سخنگو را ایفا کند در حالی که مایکل مان سخنگوی اشتون همزمان که جلسه در حال پیگیری است بیرون به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهد" گفت: به هر حال تیم جدید اولین دوره مذاکراتش است حتما چاره اندیشی می کند ولی دغدغه درستی است به نظر می رسد آقای ظریف به دلیل اینکه خودش با مبانی دیپلماسی عمومی، دیپلماسی رسانه‌ای و دیپلماسی رسمی آشنا هست برای این مورد چاره اندیشی می‌کند. همین که آقای ظریف تلاش می‌کند توسط شبکه های اجتماعی با مخاطب صحبت کند نشان می دهد که درک بسیار درستی از نقش رسانه ها در شکل گیری افکار عمومی دارد و امیدوار هستیم این موضوع حل شود.

اما در مورد این موضوع که رسانه‌های ایرانی و یا هم سوی ایران چگونه می توانند در دنیای پر هیایوی رسانه‌ای غرب نقش خودشان را ایفا کنند باید بگویم به نظر من درست است که آنها به جهت ادعا خیلی قوی هستند ولی همین طور که در دنیا این جا افتاده است که آمریکا و غربی ها هستند که حاضر به پذیرش حقوق ایران نیستند همچنین آنها نتوانستند یک بسیج افکار عمومی را بر ضد ایران تدارک ببینند نه فقط در بحث هسته ای و در حوزه جنگ 33 روزه، جنگ 22 روزه، جنگ 8 روزه و بسیاری از موضوعات دیگر نشان می دهد که کشورهای همسو با ایران و کشورهایی که مستقل هستند و همچنین رسانه های مستقل آرام آرام از جایگاه بهتری نسبت به غرب برخوردار می‌شوند و رقبای جدی تری برای شبکه های CNN و BBC و همچنین خبرگزاری های رویترز و آسیتشوپرس و ...محسوب می‌شوند بنابراین امیدوار هستیم دهه دوم قرن بیست‌و‌یکم منجر به ترک برداشته شدن انحصار رسانه ای بشود.

اکنون تمام افراد به مدد شبکه های اجتماعی و استفاده از اینترنت و شبکه های رادیویی و تلویزیونی که در گوشه و کنار جهان وجود دارد به نظر می رسد که خیلی نباید دغدغه این موضوع را داشته باشد. ایران به دو دلیل مزیت نسبی دارد:
1- ایران پیامی دارد که افکار عمومی بین الملل مایل هستند که این پیام را بشنوند.
2- پیام ایران تازه است در حالی که پیام آنها تکراری است.

عابدینی درباره ضعف کنونی دولت آمریکا و مذاکره در چنین وضعیتی آیا به صلاح ایران هست یا خیر گفت: جمهوری اسلامی ایران نمی تواند منتظر گذر زمان بشود حتی یک روز سریع‌تر گفتگو کند و حقانیت خود را اثبات کند بهتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    وزیر انرژی رژیم صهیونیستی: کشورهای غربی اشتیاق زیادی برای از سرگیری معاملات تجاری با تهران دارند... غرب به دلیل ملاحظات اقتصادی تمایل بیشتری برای کاهش تحریمها دارد
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    0 0
    نه خیر موضوع اصلی کوتاه آمدن مقابل شیطان است!!
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    0 0
    برای من نظر و تحلیهایش مفهوم نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس