کد خبر 25207
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۰

عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي بيان داشت: يکي از معضلات پژوهشي کمبود نوآوري، کپي برداري و گرته برداري هاي غير اصولي است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام بهروز محمدي منفرد، عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در گفت و گو با رسا بيان داشت: بايد ظرفيت هاي پژوهشي اولويت بندي شود و موضوعات بر اساس درجه اهميت تقسيم بندي شود.

وي بيان داشت: بايد پايان نامه‌هاي حوزوي در دو شاخه بنيادي و کاربردي تقسيم شود و در هر دو شاخه به قوت پيگيري شود.

اين محقق علوم اسلامي بيان داشت: امروز موضوعات کابردي که در صحنه اجتماع بروز و ظهور دارد همچون عرفان‌هاي نوظهور و شيطان پرستي که در بين جوانان در حال رواج است،از اين رو چنين موضوعاتي بايد به موضوعات درجه يک تحقيقات حوزويان مبدل شود.

وي با بيان اينکه در سطح چهار حوزه، پايان نامه بايد راهگشا باشد، گفت: نظريه پردازي و يا نقد نظريه‌اي که در جامعه مشکل فکري يا عملي ايجاد کرده است، رسالت پايان نامه هاي مقطع دکتري است.

اين پژوهشگر حوزه علميه قم با بيان اينکه امروز جوامع علمي وهابي، نقد شيعه را متمرکز بر رساله نويسي کرده‌اند، گفت: پايان‌نامه نويسي از آنجا که يک کار علمي عميق است مي تواند اثر‌گذاري بالايي داشته باشد.

وي بيان داشت: با آنکه پايان نامه هايي همچون «نص في الامامه عند الشيعه» از سوي وهابيت نوشته مي‌شود و تمامي نصوص شيعه در باب امامت زير سوال مي رود، اما ما به اين حوزه‌هاي پژوهشي روي خوش نشان نمي‌دهيم.

اين کارشناس فلسفه اخلاق گفت: يکي از معضلات تحقيق در بين ما، کمبود نوآوري و کپي برداري و گرته برداري هاي غير اصولي است.

وي بيان داشت: البته نوآوري و ابتکار علمي بسيار دشوار است و در مقالاتي که در Iss پذيرفته مي شود در حدود چهار صفحه نوآوري ديده مي شود.

اين استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: ضعف در بيان تقابل ها و شفاف سازي نقاط اختلاف بين نظريه‌هاي علمي، از مشکلات رايجي است که در پژوهش ها ديده مي‌شود.

وي بر نقد سالم و علمي در پژوهش تاکيد کرد و گفت: سکولاريزم يک مساله بيرون ديني است که نمي‌توان با استفاده از ادبيات درون ديني همچون آيات قرآن آن را نقد کرد.

حجت الاسلام محمدي منفرد اذعان داشت: متاسفانه مقاله هايي ديده مي شود که اصل موضوع آن اشتباه است مانند مقاله فلسفه اخلاق در قرآن که ريشه آن ضعف در موضوع شناسي و مساله شناسي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس