کد خبر 250119
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹

رئیس مرکز پزشکی حج هلال احمرگفت: با تصميم گيري و روش جديد سازمان حج و زيارت امسال كاهش 30 درصدي پزشك را شاهد هستيم و ديگر براي هر كاروان يك پزشك نداريم و تمامي پزشكان در مطب به صورت گردشي كار مي كنند.

به گزارش مشرق، سید علی ریاض در گفتگو با مهر با بیان اینکه نخستین گروه درمانی و پزشکی حج تمتع امسال در قالب تیم 22 نفره وارد مکه شدند گفت: معمولا تیمهای پیش پرواز وظیفه مرتب کردن اوضاع و احوال کلینیک ها، مراکز درمانی و چیدمات تجهیزات پزشکی برای آغاز فعالیت تیم های درمانی حج را برعهده دارند. ما مثل هر سال 510 کادر درمانی را در کار تعریف کرده ایم که از این تعداد 210 نفر پزشکان داوطلب هستند که این افراد امسال در مجموعه هتل ها مطلب دایر کرده و گردشی 24 ساعته خدمت می کنند.


ارسال 120 تن دارو و پزشکان متخصص به عربستان


وی افزود: الباقی پزشکان کادر درمانی دو بیمارستان مکه و مدینه را تشکیل می دهند و این همکاری درمانی میان دو کشور ایران و عربستان است. پزشک متخصص زنان، عفونی، داخلی، نورولوژی، روانپزشکی، داندانپزشکی، طب اور‍ژانس و چشم (40 نفر) و 50 پرستار، 10 مترجم عربی و انگلیسی، 20 امدادگر، 10 نفر آزمایشگاه، 8 کارشناس بهداشت، 10 نفر واحد سلامت کاروان و 11 نفر تغذیه و 32 نیروی خدماتی تیم پزشکی حج را تشکیل می دهند. 


ریاض اظهار داشت: حدود 120 تن دارو قبل از ماه مبارک رمضان به عربستان ارسال شده است که در انبارهای بزرگ و مخصوصی نگهداری شده كه خرید و نگهداری این داروها بر اساس پروتکل تعریف شده انجام می شود. همچنین ایجاد دو درمانگاه تخصصی اورژانسی در منا و عرفات مهمترین اقدامات هر ساله مرکز پزشکی حج هلال احمر ایران است. در کنار این اقدامات در مسجد شجره هم یک پایگاه درمانی ایجاد مي كنيم و در طول مناسك حج هم کارشناسان بهداشتی وظیفه بازرسی از آب، کاروانها و غذا را برعهده دارند.


حذف 10 نفر از زائران از ليست حج تمتع سال 92


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در مورد نحوه معاينه زائران ايراني قبل از اعزام به حج در ايران گفت: بر اساس سنوات گذشته تمامي زائران قبل از اعزام معاينه شده و زائراني كه مستطيع نيستند و توان جسمي لازم را ندارند از ليست زائران حذف مي شوند كه تاكنون 61 هزار و 488 نفر توسط پزشكان معاينه شده و 10 نفر از ليست زائران به دليل مشكلات جسمي حذف شدند.


11 هزار حاجي امسال فشارخون دارند


رياض اظهار داشت: بر اساس آخرين اطلاعات ثبت شده در بانك اطلاعات زائران امسال 11 هزار حاجي امسال مبتلا به فشار خون و 21 هزار نفر هم مشكلات ديابتي دارند كه البته وضع آنها وخيم نيست. در اين ميان آموزشهاي ويژه اي براي زائران ديده شده است كه شامل آموزشهاي بصري و مجازي و ارائه دفترچه هاي آموزشي اعم از راهنماي سلامت، بروشو گرمازدگي، بروشور ويروس كرونا، مجله سلامت كه پشت صندلي پرواز هواپيما همراه با يك كارت سلامت قرار مي گيرد. همچنين پوسترها و بنرهاي هشدار دهنده سلامت در مكه و مدينه براي زائران نصب مي شود و در طول سفر هم در هواپيما سي دي آموزشي نمايش داده شده و به تمامي زائران پيامكهاي سلامت ارسال مي شود.


تلفن گويا و نرم افزار موبايل ويژه آموزش سلامت به حجاج


رئيس مركز پزشكي حج هلال احمر گفت: 86744444 تلفن گوياي 24 ساعته آموزشي زائران حج است كه در هر زمان از شبانه روز كه با اين شماره تماس گرفته شود زائران مي توانند آموزش هاي ويژه سلامت در حج را گوش دهند. در كنار اين برنامه نرم افزاري موبايل هم ديده شده است كه روي تلفن همراه زائران نصب مي شود. در كنار اين برنامه هاي آموزشي يك برنامه تحقيقاتي و پژو هشي هم تعريف كرده ايم كه بر اساس آن بيماريهاي حجاج در حج مورد بحث و بررسي و تحقيقات قرار مي گيرد.


كاهش 50 درصدي پزشكان حج/ طرح آزمايشي سازمان حج بايد ارزيابي شود


رياض در پاسخ به اينكه در سالهاي گذشته قرار بود اطلاعات حجاج بيمار در بانك اطلاعاتي ثبت مي شد و تمامي پزشكان مي توانستند به اين اطلاعات دسترسي داشته باشند گفت: امسال مجموعه پزشكي ما روش را تغيير داده است. قبلا پزشك در كاروان بود و پزشك از ايران تا آخرين روز حج در عربستان همراه با بيمار و زائر در كاروان حضور داشت ولي امسال پزشك در مطب شده است. يعني اينكه پزشكان به صورت گردشي در مطب قرار گرفته و بيماران تمام كاروان ها را بايد معاينه كنند.


وي در پاسخ به اينكه با تعاريف انجام شده انگار پزشكان حج امسال كاهش يافته است گفت: بله اين درست است. البته اين طرح را سازمان حج و زيارت به عنوان تجربه از ما خواسته است و اميدواريم موفق شود. رياض در پاسخ به اينكه كاهش پزشكان حج و خروج پزشكان از كاروانها يك نقطه ضعف محسوب مي شود گفت: من اين تصميم را نگرفتم و اين طرح سازمان حج و زيارت است. قطعا هر طرحي كلي زوايا دارد و اين يك پژوهش و كارشناسي بيشتري شود. سازمان حج آمد اين طرح را در 16 هتل آزمايشي برگزار كرد و گفت مزايايي دارد و قرار شد بعد از حج طي سميناري اين موضوع مورد ارزيابي قرار بگيرد. ولي با اين طرح تعداد پزشكان كاهش حدود 30درصدي داشته است.


ورود حجاج معتاد در مناسك حج ممنوع


رئيس مركز پزشكي حج و زيارت در پاسخ به اينكه موضوع حجاج معتاد هميشه دغدغه نيروي انتظامي و فرودگاه و سازمان حج بوده و آيا شما در اين مورد اقدامات جديدي انجام داده ايد گفت: معتاد ممنوع الورود به حج است. ما به تمام زائراني كه مشكوك به اعتياد هستند حتما آزمايش مي گيريم. عربستان در موضوع مواد مخدر و داروهاي خواب آور بسيار سخت گير است و زائران نبايد داروها را رها كنند. البته گاهي مواقع نيروي انتظامي اعلام مي كند همه داروها را قبل از پرواز دور بريزيد در حالي كه تنها داروهاي آرام بخش و خواب آورها را نياورند چون خودمان آنجا دارو داريم.


هرگونه اطلاع رساني و موارد مربوط به مرگ حجاج با سازمان حج است


رياض در پاسخ به اين نكته كه هميشه حجاجي كه در عربستان فوت مي كنند موضوع داغ رسانه شده و خانواده اين حجاج خبرهاي ضد و نقيضي دريافت مي كنند گفت: هماهنگي امر فوتي ها در حج با سازمان حج است. صدور گواهي فوت در بيمارستان با پزشك بوده و بعد از آن تمامي حمل و نقل و اقدامات قانوني آن با سازمان حج است.


پزشكان داوطلبي كه در كربلا خدمت كرده اند در ليست حج قرار مي گيرند


رئيس مركز پزشكي حج و زيارت در پاسخ به اينكه هميشه انتخاب پزشكان براي حضور در حج مورد بحث و مناقشه بوده و آيا اين انتخابات شفافيت لازم را دارد گفت: 3 سال است كه بر اساس طرح جديد انجام مي شود. البته اول بايد بگويم كه متقاضي پزشك براي حضور در حج بسيار زياد است. ولي ما يك قانوني گذاشتيم و آن اين است كه پزشكاني مي توانند به حج عمره و بعد حج تمتع بروند كه ابتدا خدمات پزشكي در عتبات عاليات و كربلا ارائه كرده باشند و بعد داخل ليست انتظار مي شوند. به نوعي راه كعبه ازكربلا مي گذرد. اين را هم بايد اضافه كرد كه همه پزشكان هم در اين ليست قرار نمي گيرند چرا كه بايد پزشك نمره قبولي داشته و خدمات خوبي را ارائه كرده باشد و در گزينش و امتياز بندي هم داريا رتبه باشد.


نقش مركز پزشكي حج هلال احمر در وقوع حملات تروريستي


رياض در مورد انفجارها و كشته و زخمي شدن زائران ايراني در عتبات عاليات به خصوص كربلا و نحوه عملكرد مركز پزشكي حج هلال احمر گفت: در وقوع اين حوادث مركز پزشكي در صحنه حاضر شده و به سرعت اقدامات امدادي و حمل مصدومان و شهدا را انجام مي دهد. البته اعلام رسمي حوادث با سازمان حج است و ما تنها اقدامات پزشكي را انجام مي دهيم. كار اينقدر دقيق است كه حتي از زخمي شدن انگشت هم نمي گذريم و حتي كروكي و نقشه كار را ارسال مي كنيم زيرا بحث موضوع شهادت و جانبازي در ميان است. يعني اينكه به نوعي نقش كامل پزشكي قانوني را ايفا مي كنيم. نكته قابل تامل اين است كه تمامي بررسيها و تصميم گيري ها بر اساس گزارش پزشك مركز پزشكي حج انجام مي شود.


ايجاد درمانگاه و مركز پزشكي حج در كربلاي معلي


رئيس مركز پزشكي حج هلال احمر در مورد آخرين وضعيت ساخت بيمارستان و مركز پزشكي در كربلا گفت: يك ساختماني 10 طبقه با همكاري هلال احمر عراق در منطقه شارع العباس كربلاي معلي در حال ساخت است كه اين ساختمان 300 متري براي مركز پزشكي حج و زيارت ايجاد شده و وظيفه درمان زائران و اسكان پزشكان انجام مي شود. بيمارستان ديگر به متراژ 4 هزار متر بوده كه آن هم در حال ساخت است.

 
براي مركز پزشكي هلال احمر زحمت كشيدم


رياض در پاسخ به اينكه اگر دكتر رياض را مجموعه جديد هلال احمر نخواهد به كجا مي رود گفت: چرا نخواهد مگر بد كار كرديم و زحمت نكشيده ايم. من كارمند نظام هستم و هركجا باشم با جان و دل كار مي كنم. براي زحمت هايم شاهد دارم و شاهد من آقا امام حسين(ع) است.


رئيس مركز پزشكي حج و زيارت در مورد انتخاب اعضاي شوراي عالي هلال احمر گفت: بسيار عالي بود و رئيس جمهور قطعات را خوب ديده است. به عنوان نمونه وزير امور خارجه به عنوان ديپلماسي پزشكي و خدمات پزشكي وارد شوراي عالي شده است. وزير كشور هم به دليل مديريت بحران وارد شورا شده كه در كنار وزير بهداشت بسيار تيم خوبي را تشكيل مي دهند.


پارچه كعبه بهترين هديه در سجاده ام هست / يك حاجي را غسل و كفن كردم


رياض در مورد يادگاري ها و هداياي خوبي كه در طول كارش گرفته است گفت: بهترين هديه من براي سال 1370 است. آن زمان كارمند ساده بودم و يادم هست آن روزها 63 روز در حج آن سال كه 150 هزار حاجي داشتيم دويدم. حتي يادم هست حاجي بيمار روي پشتم انداختم و تا چادر امداد بردم و حاجي فوت شده جا مانده را خودم غسل و كفن كردم. وقتي برگشتم در فرودگاه خواب بودم كه بيدارم كردند. وقتي بيدارم كردند يكي از مديران برايم پرده كعبه هديه داد و اين بهترين هديه بوده است. البته انگشتر سنگ مزار امام حسين(ع) و تربت خاص ايشان هم هميشه همراهم هست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس