اگر بنا به حرف زدن باشد من خود سينه‌ي پري دارم اما امروز من در جشن روز ملي سينما جمع شريفي را ديدم كه توان دشمني با همديگر، دشمني با انقلاب، نظام و سينما را ندارند و بايد بيرق سينما را همه به دوش بكشيم تا سينماي نوين و خوبي داشته باشيم.

گروه فرهنگی مشرق- شب گذشته بخش اول برنامه هفت اختصاص به شهرام مکری نژاد که موفق به کسب جایزه بخش محتوای نوآورانه از جشنواره فیلم ونیزشده بود داشت، شهرام مکری نژاد در خصوص سبک پلان-سکانس گفت: چندسال قبل به خاطر چند فیلمم از انجمن منتقدان جایزه گرفتم و وقتی دیدم داوران ونیز همین دیدگاه را نسبت به فیلم داشتند، برایم هیجان انگیز بود. شب بعد از اختتامیه رئیس هیئت داوران به این نکته اشاره کرد که ما فکر می کردیم با تکنولوژی سینما زبان سینما دچار تغییر می شود اما توقعمان اتفاق افتادن این موضوع در ایران نبود.

*این فیلم در یک پلان طولانی 133 دقیقه ای گرفته شده است. ما 30 روز تمرین در لوکیشن و بازسازی فیلم در تهران را داشتیم. من از مرحله ای از ساخت فیلم های کوتاهم به این نتیجه رسیدم که با تعریف پلان در زمان کار کنم و پلان همیشه با زمان واقعی تطبیق پیدا می کرد.

*«ماهی و گربه» در ژانر اسلشر یعنی فیلم های نویی از ترسناک می گنجد که قصه آشنایی و کلیشه ای است اما فرمی که فیلم در پی روایت آن است، کنار هم قرار دادن این دو است.

*مکری درباره چگونگی فرم گرایی در دنیا عنوان کرد: به طور مشخص فیلم هایی که در فضای سکانس-پلان کار می کنند، به دو شکل مختلف وجود دارند یعنی دسته ای فیلم ها با کاور کردن دوربین هراز چندگاهی پلانی را فیلمبرداری و به یکدیگر متصل می کنند. نمونه اولیه آن طناب هیچکاک است. در این فیلم سعی کردم نسبت به فیلم هایی که در این فضا کار می کنند، با زمان بازی کنم؛ یعنی با وجود اینکه داستان فیلم رو به جلو حرکت می کند، دائما شکست روایت و خط روایی را داریم.

*کارگردان فیلم«ماهی و بچه گربه» درخصوص عکس العمل تماشاچیان خارجی گفت: تماشاچی خارج از مرزها تصوری نسبت به ایران دارد و زمانی که بلیط می خرد، با ذهنیت قبلی وارد سالن می شود. این برایم جالب بود که فیلم را دوست داشتند و بازخوردهای خوبی داشت. در جلسه گفتگوی رسمی به طور مشخص همگی درباره دستور زبان فیلم و پیچیدگی میزانسن ها صحبت کردند.

*مکری درباره سینمای مستقل توضیح داد: برای این نوع فیلم ها سرمایه گذار سخت پیدا می شود و خوش شانسی من این بود که کانون ایران نوین به دنبال این جسارت باشند که فیلم جدیدی را دنبال کنند و تهیه کننده فیلم بودند. امیدوارم اولین نمایش فیلم در جشنواره فجر باشد. شیوه عرضه فیلم های مستقل می تواند محدود به اکران داخلی نباشد و بخشی از پخش بین المللی فیلم ها می تواند جوابگوی بازگشت سرمایه باشد. ما این فیلم را از طریق شبکه های اینترنتی به دست خریداران و جشنواره های خارجی می رسانیم و این کارمان را راحت تر می کند.

*این فیلمساز اظهار کرد: ما 23 بازیگر در فیلم داریم و با گروه موسیقی 5 نفره تبدیل به 28 نفر می شوند. آقای کلاری به عنوان فیلمبردار گذشته بعد از انجام پروژه، به گروه ما پیوستند. شرایط سختی برای فیلمبرداری بود. ما ناچاریم در فیلم نقاطی را به لحاظ زمان بندی مشخص کنیم و دکورهایمان را براساس همین فواصل زدیم. بازیگران مثل یک تئاتر تمرین خودشان را انجام دادند و پس از آن دوربین به این مجموعه اضافه شد.


*مکری در پایان گفت: ما به مفهوم واقعی در ایران ژانر نداریم و ژانر به نوبه خود می تواند تنوع فرمی به وجود آورد. ما فیلم های تجربه گرا و مستند داستانی که روی پرده بیاید، نداریم. می دانم مخاطب این فیلم مخاطبی نیست که به سالن های سینما می رود اما می دانم مخاطب خاموشی وجود دارد که به سالن سینما نمی آید چون فیلم مورد علاقه اش را پیدا نمی کند. به نظرم با یک نوع تمرکز و تبلیغات مناسب می شود این مخاطبان خاموش را به سینما هدایت کرد.


شب گذشته در برنامه "هفت" بعد از پخش آيتمي كه حاوي صحبت‌هاي "حبيب الله كاسه ساز" مبني بر نارضايتي وي از نحوه‌ي بازگشايي "خانه سينما"، "پرويز پرستويي" طي تماسي عنوان كرد: صحبت‌هاي آقاي "كاسه ساز" باعث به وجد آوردن من شد و همين امر مرا وادار كرد تا روي خط در خدمتتان باشم.

وي ادامه داد: من هم‌اكنون از مراسم روز ملي سينما مي‌آيم و صحبت‌هاي آقاي "كاسه ساز" در رابطه با قانون‌مند بودن به گونه‌اي است كه انگار ركب خورده‌اند و من در اينجا مي‌خواهم بگويم كه اصلا اين‌گونه نيست.

اين بازيگر اظهار داشت: بايد به قضايا خوشبينانه نگاه بكنيم زيرا با  حضور آقاي "جنتي" وزير ارشاد و دكتر "ايوبي" كه به وي ارادت خاصي دارم و او را از زمان كار در سمت رايزن فرهنگي ايران در فرانسه مي‌شناسم و با توجه به ياراني كه اكنون مانند "رضا داد" و "محمدرسول صادقي" دور خود جمع كرده‌اند بايد اين مسايل را كنار بگذاريم.

وي تصريح كرد: خدشه وارد كردن به يك دولت جديد را بناي كار قرار ندهيم و من به اين گروهي كه كرسي‌هاي فرهنگي را به دست آورده‌اند خوشبينم و در حال حاضر به سمت سينمايي خوب در آينده پيش مي‌رويم.

دست از این افشاگری‌ها بردارید

"پرستويي" اظهار داشت: همه‌ي هم و غم ما بايد در اين دولت اين باشد كه همه‌ي مخاطبان دلسرد شده از سينما را بازگردانيم.
 
اين بازيگر افزود: خواهش مي‌كنم اين افشاگري‌ها را كنار بگذاريد، من زمانيكه دبير جشن يازدهم سينما بودم آقاي "كاسه ساز" فرمود كه مي‌خواهم سكوتم را بشكنم و من هم در پاسخ به او گفتم سكوتت را بشكن در غير اينصورت من اين كار را خواهم كرد.

"پرستويي" بيان كرد: اگر بنا به حرف زدن باشد من خود سينه‌ي پري دارم اما امروز من در جشن روز ملي سينما جمع شريفي را ديدم كه توان دشمني با همديگر، دشمني با انقلاب، نظام و سينما را ندارند و بايد بيرق سينما را همه به دوش بكشيم تا سينماي نوين و خوبي داشته باشيم.


فریبرز عرب نیا بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگوی تلفنی خطاب به رئیس سازمان سینمایی مسائلی را مطرح کرد.

این بازیگر پس از عرض تبریک به مناسب روز بزرگ و شادی بخش سینما عنوان کرد: امیدوارم که آقای ایوبی سال های سال از عمرشان باقی باشد و در تمام طول عمرشان به فرهنگ این کشور خدمت روز افزون کنند.

وی ادامه داد: بحث های بسیار زیادی وجود دارد اما من به شکل مختصر به 3 نکته بسنده می کنم البته می دانم که دوستان بهتر از من به این مسائل واقف هستند اما ممکن است این مسائل در جشن و شادی مغفول بماند.

عرب نیا اظهار داشت: من امشب در جشن روز ملی سینما حضور داشتم و بعد از سال ها واقعاً این توفیق نصیبم شد که در کنار خیلی از همکارانی که برخی از آن ها مدت ها بود از گردونه خارج بودند قرار گیرم و این شور را در آن ها دیدم .

این بازیگر تصریح کرد: من همان جا گفتم که خدا به آقای ایوبی توفیقی بدهد تا از زیر بار این مسئولیت کمر راست کند.

بودجه را به راندخوارها ندهید

وی افزود: شهرام مکری که امروز جایزه جشنواره ونیز را با خود به ایران آورده سال ها برای پیدا کردن یک سرمایه گذار برای یک فیلم تجربی وقت صرف کرد و در نهایت نیز با هزینه خیلی پایین و بدون حمایت هیچ جناح و گروهی فیلمش را ساخت و امروز بسیاری از جوان ها با استعداد ما مثل وی، پشت درهای ارگان ها و نهادهای مختلف می مانند.

عرب نیا بیان کرد: من با ذهن قاصرم متوجه می شوم که اگر فیلمی موفقیت کسب کرد باید به عنوان جایزه برای فیلم بعدی اش به او بودجه تعلق داد اما اصلاً نمی فهمم چرا باید به فیلمی بودجه دهیم که به دنبال آن یک عده رانت خوار پس از جمع شدن در کنار هم یک نهاد تشکیل بدهند.

این بازیگر ادامه داد: لطفاً آقای ایوبی هیات های رسیدگی به شکایات سینما را خیلی جدی تر دنبال کنید زیرا خیلی از دوستان ما زیر بار مافیا خم شدند و سینمای مستقل ما که امروز افتخارات بسیاری را مدیون آن ها هستیم رشد پیدا نکند.

وی خاطر نشان کرد: من تمام حرف هایم در لفافه خدمت شما عرض کردم امیدوارم هر وقت که شما بخواهید فرصتی برای صحبت با شما را داشته باشم.


در میان صحبت های "حجت اله ایوبی" رئیس سازمان سینمایی تماس تلفنی از مشهد مقدس برقرار شد که یک ازحاشیه های مهم و جذاب این برنامه بود.

"رسول صدرعاملی" کارگردان مطرح سینما طی تماسی برای اولین بار با این برنامه ضمن عریض تبریک پیشاپیش تولد حضرت علی بن موسی الرضا (ع)گفت: این برنامه ی بسیار خوبی بود و این اولین ارتباط من با برنامه ی "هفت" و شما "آقای گبرلو" است به همین خاطر خیلی خوشحالم.

ایوبی با خدا چه کرده که این قدر عزیز است

وی ادامه داد: این حال خوبی که بچه ها از آن صحبت می کردند مطمئن باشید تسری پیدا می کند و به دوستان دیگری که حال مخالف یا به عنوانی سلیقه های متفاوتی دارند اما به اصل سینما احترام می گذارند و در واقع متعهد به حرفه ی کاری خود هستند نیز سرایت می کند.

این کارگردان عنوان کرد: حال "دکتر ایوبی"با خدای خود چه کرده که اکنون در این موقعیت قرار گرفته که اینقدر عزیز باشد و منشاّ خیر قرار گیرد را خدا داند اما با آشنایی اندکی که خدمتشان دارم مدیر مدبری خواهد بود.

"صدرعاملی" با اشاره به پرسش مجری برنامه و در پاسخ به آن مبنی بر این موضوع که "دکتر ایوبی"چگونه می توانید سینماگران را با سلایق و عقاید مختلف در کنار هم جمع کنید اظهار داشت: من بعد از 10 سال کار صنفی به این نتیجه رسیدم که ما باید مبانی مشترک خودمان را پیدا کنیم اگر چه در فیلمنامه نویسی و فیلمسازی سلیقه های خودمان را داریم اما در بسیاری از موارد مثل زیرساخت ها، تسهیلات، شرایط تولید، اکران، مخطب شناسی و باز گرداندن مخاطب به سینما و همه ی این ها با هم شریک هستیم .

وی افزود: قطعا "آقای ایوبی" می دانند که اولویت اول کاری اش پیدا کردن این مسائل و نقاط مشترک است و با این موارد می توانیم به هم نزدیک شویم ما هر کدام توان ساختن فیلم خودمان را داریم ولی دل همه ی ما برای سینمای ملی به عنوان مسئله ای مهم و با ارزش می تپد.

این کارگردان بیان کرد: ما در این سینما 34 سال کار کردیم و چه فراز و نشیب ها ورنج هایی را پشت سر گذاشتیم و همه را تجربه کردیم راه اصلی برای جمع کردن همه ی سلایق در کنار هم رفتن به سراغ همان نقاط مشترک بین همه ی ماست از کسی که در سینمای تجربی و جوان فیلم می سازد و جوان شهرستانی که با آرزوها و رویاهای خود نویسندگی، فیلمسازی و بازیگری انجام می دهد تا مخاطبانی که در سرتاسر جهان حضور دارند.

"صدرعاملی" در پایان گفت: ورود "ایوبی" را تبریک می گویم و برایش آرزوی موفقیت و دعای خیر دارم.


برنامه«هفت» در بخش پایانی خود میزبان حجت الله ایوبی به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی بود. رسول صدر عاملی و فریبرز عرب نیا نیز جزو مهمانان تلفنی برنامه بودند.

*ایوبی رئیس سازمان سینمایی درخصوص تجربه های فرهنگی خود در آنسوی مرزها طی سال های اخیرگفت: من عظمت سینمای ایران را در نگاه تحسین آمیز خارجی ها دیدم.تونسی ها تمام سینماگران را ایران را می شناختند. در سال هایی هم که رئیس موسسه فرهنگی اکو بودم انتظار افغان ها و تاجیک ها را از ایران دیدم. آنها واقعا احساس می کنند سینماگران ایران باید به آنها کمک کند. سینما می تواند آدم تربیت کند و در ارتقای فرهنگ عمومی می تواند نقش مهمی ایفا کند.

*آنچه امروز به وجود آمده محصول تلاش مدیران گذشته است و هر دوره ای با فرود و فراز خاص خودش همراه بود. دوست دارم به جای معارفه باشکوه، تودیع باشکوهی داشته باشم. فکر می کنم در دوره گذشته فراز و فرود سیاسی مقداری رابطه دولت و هنر را مخدوش کرد و رفت و آمد هنرمندان و مدیران چندان خوب نبود. وقتی طی این چند روز بسیاری از بزرگان سینما به اتاقم آمدند، گفتند چندسالی است که اینجا نیامده ایم. ما بیشتر به فردا می اندیشیم.

*در هیچ عرصه ای همه مانند یکدیگر فکر نمی کنند. مسأله مهم آن است که بتوانیم با یکدیگر زندگی کنیم و به عقاید هم احترام بگذاریم. همیشه سعی می کردم به فرزندان یک سازمان یا نهاد به چشم پدری نگاه کنم. وحدت میان سینماگران به معنای نبودن اختلاف نیست اما باید بیاموزیم که این دیدگاه ها می توانند در کنار هم باشند.

*معتقدم اگر کشوری قصد تولید فیلم فاخر بگیرد، هرگز تولید نخواهد کرد. نمی شود تحت عنوان بودجه فاخر بخشی از سینما را از بودجه محروم کرد. حق هر حکومتی حمایت است و تمام کشورهایی که سینمای پیشرفته ای دارند، همین کار را انجام می دهند. فیلم های گیشه ای باید در کنار فیلم هایی با مخاطب خاص قرار بگیرد و این نوع فیلم ها حضورشان ضروری است.

*همه می دانیم که مردم با سینما قهرند و یکی از راه های جلوگیری از آن تجهیز سالن های سینما و جلوگیری از تخریب آنان است. طبق بررسی های به عمل آمده، مشخص شده است که می توان با 10 میلیارد سالن های سینما را دیجیتال کرد و یک بوفه اکسیژن برای سینمای ایران ایجاد می شود. مردم معتقدند وقتی می توانیم با آرامش در خانه فیلم ببینیم، چرا باید به سینما برویم. سینماها باید جذاب و در دسترس باشد. در کشورهای فرهنگی اتفاقات بزرگ در سالن های کوچک می افتد.

* نباید نسبت به فیلم هایی که نام ایران را بر سر زبان ها جاری می کنند، دیدگاهی منفی داشته باشیم.اگر رفتن سینماگران را به خارج از کشور منفی بدانیم، باید بررسی کنیم مدیران ما تا چه اندازه و با چه هدفی در جشنواره ها شرکت می کنند.سینما دریچه و پنجره ای است که می تواند پیام ما را به دنیا برساند.

*ایوبی در واکنش به نظرات بعضی درباره سیاه نمایی فیلم«جدایی نادر از سیمین» توضیح داد: متأسفانه به دلیل نقدها و تهمت هایی که صورت گرفته، انتظاراتمان از سینما بالا بردیم و همه ضرر می کنند. جامعه و نخبگان ما انتظاری غیر واقعی از یک فیلم پیدا کردند. یک فیلم مانند کتابی است که نوشته می شود و هیچ کتابی غیرقابل نقد نیست. امکان ندارد که کارگردانی فیلمی بسازد که در آن هیچ ایرادی نباشد. ما فکر می کنیم اگر در فیلمی مسأله سیاسی ما مورد نقد قرار بگیرد برای دنیا حیرت آور است و ایران کشور خوبی نیست اما اصلا این طور نیست. نقد اجتماعی صحیح نشانه فضای آزاد در جمهوری اسلامی ایران است. همه می دانند ما نظامی با اقتدار همراه با مردم سالاری دینی داریم و یک نقد ساده اقتدار جامعه ما را به خطر نمی اندازد.

* مطمئنم آقایان روحانی و ظریف نیازمند سینمای ایران هستند تا سینما در این دیپلماسی جدید بتواند به ایران کمک کند. سینماگران ایران آماده اند تا نقش تاریخی خود را برای رسیدن حق ایران در عرصه بین المللی و علیه تحریم ها ایفا کنند.

*مأموریت اصلی ما پایان ماجرای تلخ بسته شدن خانه سینما بود. متأسفانه چندسالی خوراک خوبی برای رسانه های بیگانه درست کردیم و گاه و بیگاه بهانه ای را برای غلبه بر جمهوری اسلامی به وجود آوردند و امروز این سوژه را از آنها گرفتیم. اگر بتوانیم اقتدار جمهوری اسلامی را نشان دهیم بسیار امیدبخش است. در حماسه سیاسی 24 خرداد رسانه های بیگانه مجبور به تعریف از ایران شدند.


مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس