کد خبر 236637
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵

حادثه هفته گذشته در برودپیک و از دست رفتن سه کوهنورد دیگر ایران باعث شد، فدراسیون کوهنوردی مصاحبه رییس این فدراسیون را که قبل از اعزام این تیم به هیمالیا انجام شد، روی خروجی خود قرار دهد که در آن نام چند تن به عنوان کوهنوردانی که مجوزی برای صعود نداشتند، عنوان شود. در این بین نام جعفر ناصری هم دیده می‌شد. جعفر ناصری، از هیمالیانوردان ایران سال گذشته در راه صعود به قله ماناسلو درگذشت. این در حالی است که برادر زنده‌یاد ناصری گفت: فدراسیون کوهنوردی برای تبرئه خودش این موارد غیرواقع را می‌گوید.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، صادق ناصری گفت: برادرم، زنده‌یاد جعفر ناصری سال گذشته در راه صعود به قله ماناسلو، چهارمین قله بلند دنیا با 8163 متر ارتفاع درگذشت. متاسفانه مسئولان فدراسیون برای تبرئه خودشان کارهایی انجام داده‌ و در روزهای اخیر به جای دلداری خانواده سه قهرمان کوهنوردی ایران داغ ما را هم تازه کرده‌اند. متاسفانه آقایان حالا زیرحرفشان زده‌اند و در سایت فدراسیون حرف‌هایی را که زده بودند، اصلاح کردند و چیزهایی را که به ضررشان بود، برداشته‌اند!

وی ادامه داد: فدراسیون کوهنوردی اسامی هیمالیانوردانی را که مجوز نداشته‌اند، اعلام کرده و نام برادر من هم در بین آنان دیده می‌شود. فشار روی فدراسیون زیاد است که به همین خاطر حرف‌های خودشان را اصلاح می‌کنند. در این دو روز که واکنش ما را دیده‌اند، تماس می‌گیرند و می‌گویند که علیه فدراسیون موضع نگیرید. حتی شخص رییس فدراسیون برای من پیامک فرستاده که این حرف‌ها را نگویید. آنها با این کارها وجاهت خودشان را زیر سوال می‌برند.

برادر زنده‌یاد ناصری همچنین گفت: متاسفانه صحبت‌های فدراسیون کذب محض است و برادر من با مجوزی که از فدراسیون گرفته بود، به ماناسلو رفت و جان خود را از دست داد. برادر من از عوامل فدراسیون بود و تمام تمریناتش با هماهنگی فدراسیون بود. حالا چطور شده که می‌گویند او مجوز نداشت؟ البته فدراسیون آنقدر سوگلی دارد که برای گرفتن مجوز نوبت به امثال برادر من نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: فدراسیون به چه حقی مجوزی را که خودش صادر کرده، قبول ندارد. دقیق می‌دانم همین چند نفر که در برودپیک دچار حادثه شدند، هم بارها برای گرفتن مجوز تلاش کردند اما فدراسیون به آنها مجوز نداد.

این کوهنورد اظهار داشت: فدراسیون هیچ اقدامی برای نجات برادر من انجام نداد و همان روز اول آمدند و مرگ برادرم را تسلیت گفتند. روزی که آن حادثه برای برادم اتفاق افتاد، شعاعی، رییس فدراسیون در ماکالو بود که به ما گفتند، به سمت ماناسلو رفته و پیگیر کارهای امداد و پرواز دادن هلی‌کوپتر برای برادرم است. ما که دچار شوک بودیم با خوش باوری این حرف‌ها را باور کردیم. بعد از آن که خودم به ماناسلو رفتم، با شرکتی که فدراسیون می‌گفت کارهای امدادی را انجام می‌دهد، صحبت کردم. گفتند که آنها هیچ پروازی نداشته‌اند و شعاعی تنها به ماناسلو آمد و در هتل بود. این چه امدادی بود که آنها انجام دادند؟ من و خانواده‌ام به خاطر این دروغی که به ما گفتند هیچ‌وقت مسئولان فدراسیون را نمی‌بخشیم و رها نخواهیم کرد.

صادق ناصری خاطرنشان کرد: مادر پیر من به خاطر دیدن جنازه فرزند خود طلاهایش را فروخت تا من به هیمالیا بروم و برای پیدا کردن جنازه برادرم جستجو کنم که ناموفق هم بودم اما فدراسیون هیچ کمکی به ما نکرد. من برای رفتن به منطقه حدود 16 میلیون تومان هزینه کردم که واقعا همین هم در توانمان نبود و با فروش طلاهای مادرم توانستیم این کار را انجام دهیم. با این پول توانستم تا کمپ اصلی بروم و چون پول نداشتیم، نتوانستیم هیچ هلی‌کوپتری را برای پرواز هماهنگ کنیم.

 با توجه به اینکه مجوز شورای برون‌مرزی را داشتیم حتی ارز دولتی بگیریم و برخی کارها را هماهنگ کنیم که گفتند این ارز دولتی به شما تعلق نمی‌گیرد. با این شرایط می‌بینید که داشتن مجوز به درد هیچ‌کس نمی‌خورد اما نداشتن آن به سود فدراسیون است و می‌تواند خودش را تبرئه کند.

وی خاطرنشان کرد: آن زمان حتی رییس فدراسیون در ختم برادرم حضور پیدا نکرد و این داستان برای این سه ورزشکار در حال تکرار است. خوشحالم که بعد از 14 ماه می‌توانم حرف‌های قلبم را بزنم و کمی آرام شوم. برادرم و تیمش قصد داشتند به اورست بروند اما مسئولان فدراسیون درخواست کردند این قله را فتح کنند و آنها تغییر مسیر دادند. برادر من آدم بی‌تجربه‌ای نبود و چهار بار راهی هیمالیا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • لیلا ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    0 0
    به نظرم درست نیست جون یه عده ی دیگه برای پیدا کردن جنازه ی عزیزان کوهنورد به خطر بیفته !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس