روز گذشته بحث مفصلی در خصوص گزینه‌های احتمالی آقای روحانی در وزارتخانه‌های (اطلاعات، کشور، خارجه و وزارت دفاع) داشتیم و آنها را مورد بررسی قرار دادیم.

گروه سیاسی مشرق _ روز 13 مرداد ماه مراسم تحلیف یازدهمین دوره ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی ایران با حضور میهمانانی از اقصی نقاط جهان، در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد و به گفته حسن روحانی قرار است، اسامی گزینه‌های پیشنهادی وی برای وزارتخانه‌های کابینه یازدهم در آن مراسم خوانده شود.

خبرنگار سیاسی مشرق در گفت و گویی با اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تعاملات اخیرشان با دولت یازدهم و وزرای پیشنهادی حجت‌الاسلام حسن روحانی در وزارتخانه‌های اطلاعات، کشور، خارجه و همچنین وزارت دفاع که به طور مستقیم با کمیسیون امنیت ملی ارتباط دارند، اطلاع کسب کرد.

طبق قانون، نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید برای مدیریت چهارساله بر وزارتخانه‌های تخصصی به وزرای مورد نظر حجت‌الاسلام حسن روحانی رأی اعتماد دهند ولی تاکنون به‌رغم نزدیک‌شدن به زمان مراسم تحلیف، هیچ‌یک از کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌های مجلس از گزینه‌های قطعی و احتمالی اطلاعی ندارند.

اسماعیل کوثری در گفت و گو با خبرنگار سیاسی مشرق، درباره ارائه گزینه‌های احتمالی حجت‌الاسلام حسن روحانی در وزارتخانه‌های مرتبط با این کمیسیون نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: تاکنون گزینه‌ای به ما معرفی نشده است و تماسی در این خصوص با دولت نداشته‌ایم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در پاسخ به این سوال که آیا کمیسیون امنیت ملی جلسه‌ای در خصوص گزینه‌های احتمالی آقای روحانی داشته است یا خیر، پاسخ داد: بله. دیروز به صورت مفصل بر روی گزینه های احتمالی بحث شد.

وی در ادامه توضیح داد: کمیسیون امنیت ملی در مجلس بزرگترین کمیسیون موجود است و به نسبت سایر کمیسیون های داخل مجلس با تعداد بیشتری از وزارتخانه‌ها ارتباط مستقیم دارد به همین از اهمیت بیشتری برخوردار است.

کوثری در ادامه با بیان اینکه در کمیسیون امنیت ملی با 4 وزارتخانه (اطلاعات، کشور، خارجه و وزارت دفاع) به طور مستقیم در تماسیم، افزود:ر وز گذشته بحث مفصلی در خصوص گزینه‌های احتمالی این وزارتخانه ها در مجلس داشتیم و آنها را مورد بررسی قرار دادیم.

وی در پاسخ به اینکه نظر کلی فراکسیون در خصوص گزینه‌های پیشنهادی آقای روحانی چیست، عنوان کرد: ما معیارها را به طور مفصل بحث کردیم و معیارهایی را برای دادن رای اعتماد به این افراد تعیین کردیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در ادامه اظهار داشت: یکی از مهمترین معیارها، نقش و عملکرد افراد در فتنه سال 88 بود، که در کمیسیون تصمیم بر این شد که هر گزینه‌ای که کوچکترین نقشی در فتنه سال 88 داشته است، صلاحیت گرفتن وزارتخانه در دولت یازدهم را ندارد و تایید نشود.

وی در ادامه تاکید کرد: این افراد نه در کمیسیون رای خواهند آورد و نه نمایندگان در مجلس به آنها رای خواهند داد.

کوثری در ادامه ویژگی های یک وزیر مطلوب را اینگونه عنوان کرد: کسی که قرار است در دولت یازدهم مسئولیت وزارتخانه را بگیرد باید حافظ و ادامه دهنده دستاوردهای انقلاب اسلامی و همچنین ارزش های ملی و انقلابی ، ولایتمدار ، پرکار و توانمند ، متخصص و همچنین دور از حواشی های سیاسی باشد.

وی در انتها اظهار داشت: در حال حاضر روحیه تعاملی خوبی بین نمایندگان مجلس حاکم است و ما می‌خواهیم در مسیری گام برداریم که به دولت کمک کرده باشیم و حلالی برای مشکلات کنونی کشور باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سعید ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    اقای کوثری متاسفانه نیروهای معتدل و قوی را کنار گذاشتند و افراد حرف شنوی کارگزاران و مشارکت را معرفی کردند خواهشا به کارگزان رای ندهید
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    مردم به کاندید کارگزاران و اصلاح طلبها رای دادن .
  • کورش ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    آقای ناشناس اکثریت مردم اصلا نمیدونم حزب و جناح چیه و فقط بخاطر اقتصاد و معیشت به یک روحانی رای دادن نه به کارگزار و اصلاح طلب،همونطور که در دو دوره قبلی به فردی رای دادن که فکر میکردن بهتر از بقیه هستش چون از دست رئیس جمهوریهای قبلی ناراحت بودند.اینجا که به فرد مورد علاقتون رای میدن میشن مردم با شعور بالا و وقتی به فردی که دوس ندارید رای میدن میشن روستایی بی سواد!!!
  • مجید ساویه ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    نه اقای ناشناس,مردم به اعتدال رای دادن نه به سازندگی واصلاحات اما حیف که کاندیدشون همین اول کاری بد قول از اب در امد.جناب روحانی,لااقل میگذاشتید یه چند ماه یا چند سال از انتخاب شدنتان می گذشت بعد عده ای رو از رای دادن به شما پشیمان می شدند.
  • مجنون ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    مردم اصلا نمیدونم حزب و جناح چیه و فقط بخاطر اقتصاد و معیشت به حسن روحانی رای دادن.
  • رضا ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    مرده شور فتنه را ببره که دنیا به جان ایران انداخت غرب داشت حق ایران قبول میکرد که فتنه به راه افتاد و تحریم ها آمدند .مرگ بر وطن فروش ها
  • abbas ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    برادر ناشناس شما به کاندیدای کارگزارن و اصلاح طلب ها رأی داده اید، ولی اغلب مردم در روستاها وشهرهای کوچک و مردم عادی نه کارگزاران می شناسند و نه اصلاح طلب و نه اصول گرا مردم به کسوت روحانیت و شعار اعتدال رأی دادند.
  • ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    ایشان که گفته بود من با کلید آمده ام نه با داس اما فکر کنم با اره برقی اومده. خیلی هم سن ها بالاست احمدی نژاد هر چی بود سه خصلت جوانگرایی.پرکاری و مردم گرایی در خود و کابینه اش متجلی بود اما فکر می کنم با این سنهای زیاد برای خیلی ازآقایان دو خصلت اول و دوم را شامل نشود. البته هنوز برای تصمیم گیری خیلی زود است و امیدواریم دولت دکتر روحانی موفق باشد.
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    وزرای معرفی شده به غیر از یکی هیچ کدوم مشارکتی نیستند
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 0
    مردم به کسی که ادعای اعتدال و فراجناحی بودن میکرد رای دادند ! از حالا کیسه ندوز !
  • محمود ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    0 0
    کارگزاران که پرونده سیاهی در چپاول بیت المال دارند.ماجرای هزینه کردن ازبیت المال در ریاست جمهوری خاتمی را فراموش نکنید.بعد از محکومیت هم دست به دامن آقا شدند که تخفیف درحکم داده شود.نفاق روشن وواضح.
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    0 0
    مردم به شعار اعتدال رای دادند و نه کاندید کارگزاران و اصلاح طلب ها. ضمنا آقای روحانی رای نسبتا ضعیفی آورد کمتر از 51 درصد و برای موفقیت نیاز به استفاده از بقیه گروهها دارد. این رای در یک نظام دموکراتیک بعد از هشت سال دولت جناح مقابل و آنهمه فشار و تخریب بر علیه آن دولت، اصلا رای مستحکم و خوبی نیست و کاملا نشان دهنده بالا بودن مقبولیت دولت قبلی است. اگر روحانی با 70 درصد رای برنده می شد چه می گفتید. بهر حال در یک نظام مردم سالار هستیم. مجلس وظیفه تائید وزرا را دارد و اینها نماینده مردم هستند و قانون گفته وزرا بدون تائید آنها نمی توانند کار کنند. بنابراین مجلس می تواند هر کسی را خواست رد یا تائید کند. روی اینکه مردم به چه رئیس جمهوری رای دادن مانور ندهید مردم به این نماینده ها هم رای داده اند مگر غیر از این است.
  • MojICiviL ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    0 0
    ناشناس جان مردم به خاطر گل به خودی های احمدی نژاد به این رای دادن میگن هوش سیاسی مردم دنیا 6 ساله یعنی بد نام ترین فرد در عالم سیاست باشی بعد 6 سال سکوت برگرد همچی یادشون رفته نمونش بلدوسکونی البته در ایران فکر کنم کمتر از اینه
  • ناشناس ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    0 0
    کسی که قرار است در دولت یازدهم مسئولیت وزارتخانه را بگیرد باید حافظ و ادامه دهنده دستاوردهای انقلاب اسلامی و همچنین ارزش های ملی و انقلابی ، ولایتمدار ، پرکار و توانمند ، متخصص و همچنین دور از حواشی های سیاسی باشد.ما هم از آقای دکتر روحانی این مطالبه را داریم وهم از مجلس محترم.خداوند به همه خادمان امت مسلمان ایران توفیق عنایت فرماید.
  • نیروی با افتخار کوثری ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    0 0
    سردارجان یادته در استانه عملیات از ما مخواستی که به فرمایشات شما کوش کنیم حالا منهم چند تقاضا دارم اول جک به مجلس نیاید دوم خانه ملت دست شماس چون نماینده ملت هستیداز اهالی فتنه هم کسی نیاید تحلیف سوم به وزرای پیر فرسوده که قبلا امتهان داده اند رای ندیدوچهارم ناطق که به مانند حر ( بلا تشبیه حر ابن ریاحی)پشیمان شده به دامن اصلاحات پناه برده زیاد اصولگرا نگویید بعد از ناطق هزاران ناطق نخبه به جای او امده اند وآخر اینکه ما به شما افتخار میکنیم چون امام دست وباز وی شما را میبوسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس