رئيس پارلمان عراق در ديدار سرپرست وزارت خارجه کشورمان از وي خواست که سلامش را به «امام خامنه‌اي» برساند.

به گزارش مشرق به نقل از  فارس از عراق، علي‌اکبر صالحي سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان صبح چهارشنبه 15 دي ماه در رأس هيئتي عالي‌رتبه به منظور تبريک تشکيل دولت جديد عراق به مسئولان اين کشور و در راستاي گسترش مناسبات ايران و عراق رهسپار بغداد شد.
دولت جديد عراق سه‌شنبه 30 آذر 1389 پس از تأخيري 9 ماهه با اکثريت آرا از مجلس اين کشور رأي اعتماد گرفت.
رامين مهمان‌پرست سخنگو، حسين اميرعبداللهيان مديرکل خليج فارس و خاورميانه، حسن کاظمي قمي سفير سابق ايران در بغداد، سيد حسين نقوي حسيني عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس و کماليان رئيس ستاد عراق وزارت خارجه صالحي را در اين سفر همراهي مي‌کردند.
سرپرست وزارت خارجه در بدو ورود به بغداد در فرودگاه اين شهر مورد استقبال رسمي هوشيار زيباري وزير خارجه عراق قرار گرفت و در جمع خبرنگاران اين سفر را در راستاي تبريک به دولت و ملت عراق براي تشکيل دولت جديد و اعلام آمادگي به منظور همکاري در راستاي تقويت امنيت پايدار در عراق برشمرد.
وي با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران همواره از امنيت پايدار، استقلال و حفظ حاکميت ملي در عراق حمايت کرده و مي‌کند، خاطرنشان کرد: در اين سفر در خصوص گسترش روابط دوجانبه و تأکيد هر چه بيشتر بر اين روابط گفت‌وگو خواهد شد.
هوشياري زيباري نيز چشم انداز روابط تهران و بغداد را مثبت توصيف کرد و با اشاره به ارتباطات گسترده بين دو ملت، ابراز اميدواري کرد که روابط ايران و عراق هر چه بيشتر گسترش يابد.

 

* آمادگي ايران براي مشارکت در طرح‌هاي بازسازي عراق

صالحي پس از آن رهسپار مقر نخست‌وزيري عراق شد و با نوري المالکي ديدار و گفت‌وگو کرد.
سرپرست وزارت خارجه در اين ديدار با تبريک تشکيل دولت جديد عراق به جايگاه ويژه اين کشور براي کشورمان اشاره کرد و گفت: ما مشارکت و همبستگي گروه‌هاي مختلف عراقي در دولت جديد را زمينه‌ساز اقتدار آن مي‌دانيم.
سرپرست وزارت خارجه افزود: اميدواريم وضعيت امنيت عراق که نسبت به سابق بهتر شده، در آينده نزديک به صورت کامل برقرار شود.
وي با بيان اينکه ظرفيت‌هاي زيادي براي همکاري دو کشور وجود دارد، از آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي مشارکت در طرح‌هاي بازسازي عراق خبر داد.
صالحي همکاري‌هاي منطقه‌اي با حضور فعال ايران و عراق را به نفع منطقه دانست و بر پيگيري اين همکار‌ي‌ها تأکيد کرد و گفت: عراق مي‌تواند در مجموعه کشورهاي عضو اکو نيز نقش فعال و موثري داشته باشد.
نوري المالکي نيز در اين ديدار با خوشامدگويي به هيئت ايراني و تشکر از تبريک تشکيل دولت جديد عراق، بر بازسازي عراق در شرايط فعلي تأکيد کرد و وحدت بين کشورهاي منطقه را حائز اهميت دانست.
نخست وزير عراق با بيان اينکه به دنبال برداشته شدن گام‌هاي بلندي در گسترش روابط با جمهوري اسلامي هستيم، خاطرنشان کرد: کميسيون مشترک عالي بين دو کشور به زودي در بغداد تشکيل خواهد شد و همه زمينه‌هاي همکاري را مورد بررسي قرار خواهيم داد.

 

* بررسي وضعيت گروهک‌هاي تروريستي از جمله منافقين و پژاک

صالحي پس از آن عازم وزارت خارجه عراق شد و با هوشيار زيباري وزير خارجه عراق ديدار و گفت‌‌وگو کرد.
زيباري در اين ديدار بر ادامه فعاليت کميته‌هاي مرزي دو کشور تأکيد کرد و افزود: به زودي نشست کميسيون عالي مشترک ايران و عراق در بغداد تشکيل خواهد شد.
وزير خارجه عراق بار ديگر ضمن حمايت از حق ايران در بهره‌مندي از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي، از سرگيري مذاکرات بين ايران و گروه 1+5 را باعث خرسندي مقامات کشورش عنوان کرد.
صالحي نيز با استقبال از فعاليت کميته‌هاي مشترک مرزي، به اهميت نقش کميته‌هاي مشترک کنسولي و سياسي اشاره و از تشکيل کميته مشترک عالي دو کشور در آينده نزديک در بغداد استقبال کرد.
در اين ملاقات بر لزوم همکاري دو کشور در بررسي وضعيت گروهک‌هاي تروريستي موجود در عراق از جمله گروهک منافقين و پژاک تأکيد و براي ساماندهي و ايجاد تسهيلات براي زوار ايراني و رفع مشکلات موجود رايزني و گفت‌وگو شد.

 

* اگر کسي مدعي دخالت ايران است، ثابت کند

سرپرست وزارت خارجه کشورمان پس از ديدار با زيباري در نشست خبري مشترک که جمع زيادي از خبرنگاران، عکاسان و تصويربرداران عراقي و خارجي حضور داشتند به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به پرسش يکي از خبرنگاران عراقي در مورد ادعاهاي مطرح شده مبني بر دخالت ايران در امور داخلي عراق تصريح کرد: يکي از اصول ثابت سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران عدم دخالت در امور داخلي ديگر کشورهاست. اگر کسي 30 سال بعد از انقلاب و نحوه تعامل ايران با کشورهاي همجوار را مرور کند، به اين موضوع وقوف پيدا مي‌کند.
صالحي تصريح کرد: قطعاً در امور داخلي هيچ کشوري دخالت نمي‌کنيم و نخواهيم کرد و اگر کسي ادعايي دارد بايد اثبات کند.
سرپرست وزارت خارجه ادامه داد: همه وجدان‌هاي پاک مطلعند که ايران جز خيرخواهي براي ملت عراق نمي‌خواهد.
صالحي افزود: اگر همسايه ما در امن و امان نباشد ما در امن و امان نخواهيم بود. عقلانيت و منطق حکم مي‌کند اگر مي‌خواهيم امنيت را در کشور برقرار کنيم اطمينان داشته باشيم امنيت همسايگان برقرار است.
سرپرست وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه العراقيه در خصوص حل مشکل هدايت آب‌هاي شور از سوي ايران به سمت عراق اظهار داشت: در گفت‌وگوها با آقاي زيباري در اين خصوص گفت‌وگو کرديم. يکي از موارد اوليه اي که وقتي اين مسئوليت را عهده‌دار شدم همين موضوع بود، زيرا يک امر فني است دستور دادم موضوع را از جهات فني مورد مطالعه قرار دهند تا بتوانيم راه حل مرضي الطرفيني پيدا کنيم.

 

* آينده روشن روابط تهران و بغداد

وي در پاسخ به سؤالي آينده روابط تهران و بغداد را خيلي روشن خواند و با اشاره به همسايگي دو کشور خاطرنشان کرد: ما با توجه به اينکه همسايه بوديم و هستيم چاره‌اي جز همکاري و رفع مشکلات نداريم؛ البته تا به امروز همکاري بسيار مستحکم بود و اميدواريم اين همکاري‌ها گسترده‌تر شود.
صالحي افزود: اميدواريم در آينده شاهد پيشرفت‌هايي در همه زمينه‌هاي اقتصادي، تجاري، فرهنگي و.. باشيم.
سرپرست وزارت امور خارجه با بيان اينکه هيچ مشکلي در راه توسعه مناسبات جمهوري اسلامي و عراق وجود ندارد، خاطرنشان کرد: فقط يک اراده و عزم مي‌خواهد که اين اراده و عزم نيز وجود دارد. من اين اطمينان را مي‌دهم که رابطه دو کشور در آينده نه چندان دور از استحکام بيشتري برخوردار خواهد شد.

 

* خوشحالم از اينکه در اولين سفر رسمي اين سرزمين مقدس را انتخاب کرده‌ام

وي در ابتداي سخنانش نيز ضمن ابراز خرسندي از حضورش در عراق، اين سفر را تأکيدي بر دوستي‌هاي مشترک و روابط فيمابين خواند.
صالحي با اشاره به موضع جمهوري اسلامي ايران که همواره از استقلال، وحدت و ثبات عراق حمايت کرده، افزود: خوشحالم از اينکه در اولين سفر رسمي خود به خارج از ايران در مسئوليت جديدم عراق عزيز و اين سرزمين مقدس را انتخاب کرده‌ام و اين نشان از اهميت عراق براي ايران دارد.
وي با بيان اينکه دولت و ملت ايران براي دولت و ملت عراق اهميت و احترام خاصي قائلند، گفت: ما دو کشور امتداد يک فرهنگ هستيم.
سرپرست وزارت خارجه بار ديگر با بيان اينکه جمهوري اسلامي از ابتداي تحولات در عراق مواضع اصولي و ثابتي داشت، خاطرنشان کرد: اين مواضع مبتني بر تماميت ارضي، حاکميت ملي، ثبات و استقلال سياسي عراق بوده است.
وي ادامه داد: اميدواريم هر چه زودتر کشورهاي اجنبي خاک مقدس عراق را ترک کنند و عراق همچنان که در راه استقلال خود با تلاش پيگير حرکت مي‌کند روزي شاهد باشيم که امنيت و سيادت عراق به دست عراقي‌ها و بدون دخالت اجنبي برقرار شود.

 

* «صالحي» مهمان عزيز عراق است

زيباري نيز در اين نشست خبري ضمن خوشامدگويي به صالحي، اظهار داشت:‌ آقاي صالحي مهمان عزيز عراق است. او در کربلا به دنيا آمده و زبان عربي را مثل من و شما خوب و روان صحبت مي‌کند و سال‌ها در بغداد و کاظمين زندگي کرده و اين اولين سفر رسمي وي براي ابلاغ سلام مقامات جمهوري اسلامي و تبريک تشکيل دولت جديد عراق است.
زيباري همچنين گفت: دولت جديد عراق با توجه به پيوندهاي تاريخي، جغرافيايي و مذهبي ديرباز خواستار گسترش هر چه بيشتر روابط با ايران است.
وي در ادامه به تشريح محور گفت‌وگوهايش با صالحي پرداخت و افزود: توافق کرديم نشست کميسيون مشترک عالي دو کشور در اولين فرصت در بغداد تشکيل شود. درباره تشکيل جلسه کميته مرزي نيز مذاکراتي داشتيم.
زيباري ادامه داد:‌ براي تثبيت و نصب ميله‌هاي مرزي کميته‌هاي مرزي در حال فعاليت هستند و همکاري‌هاي خوبي بين دو کشور در قالب کميته‌هاي مشترک برقرار است.
وزير خارجه عراق افزود: همچنين توافق کرديم که اعزام زوار ايراني عتبات عاليات سر و سامان يابد.
وي همچنين مراتب تسليت خود را به خانواده‌هاي زوار ايراني که عازم عراق بودند و شهيد شدند، اعلام کرد.

 

* اميدواري زيباري نسبت به يافتن راه‌حلي براي بستن پرونده منافقين

وزير خارجه عراق در پاسخ به سؤالي درباره گروهک تروريستي منافقين و اينکه آيا با صالحي در خصوص اين گروهک گفت‌وگو کرده، اظهار داشت: اميدواريم بتوانيم راه حل بستن اين پرونده را پيدا کنيم.
وي افزود: يک سري تعهدات انساني وجود دارد که دولت ما به آن پايبند است و نبايد اجراي اين تعهدات حاکميت ملي عراق را خدشه‌دار کند.

 

* قرائت فاتحه صالحي

صالحي پس از آن در محل يادبود شهداي انفجار دو سال اخير در وزارت خارجه عراق حضور يافت و براي شادي روح آنها فاتحه‌اي قرائت کرد.

 

* حضور صالحي در ضيافت ناهار طالباني

شرکت در ضيافت ناهار جلال طالباني و ديدار با وي در قصر السلام برنامه بعدي سرپرست وزارت خارجه بود.
سرپرست وزارت خارجه در ديدار طالباني انتخابات عراق را امتحاني بزرگ براي مردم و دولت عراق خواند و گفت: دولت و ملت عراق از اين امتحان سربلند بيرون آمدند.
طالباني نيز با قدرداني از تبريک دولت و ملت ايران براي تشکيل دولت جديد در عراق اظهار داشت: علي‌رغم مسائل و مشکلات موجود عراق، وارد دوره جديدي شد و اميدواريم کشورهاي منطقه اراده جدي خود را براي توسعه روابط با عراق عملياتي کنند.
رئيس جمهور عراق فضاي جديد به وجود آمده را فرصتي در راستاي گسترش روابط تهران و بغداد برشمرد.

 

* سلام من را به امام خامنه‌اي برسانيد

پارلمان عراق مقصد بعدي صالحي بود. وي به منظور ديدار با اسامه عبدالعزيز النجيفي عازم پارلمان عراق شد و در ديدار با رئيس مجلس عراق با بيان اينکه معتقديم عراق روز به روز شاهد امنيت و وحدت بيشتري است، افزود: اميدواريم با همپيماني ترکيه، سوريه، ايران و عراق در راستاي ارتقاي صلح و امنيت منطقه گام‌هاي اساسي برداريم.
وي عراق را پلي بين جهان اسلام و جهان عرب خواند و اين کشور را کشوري با مردمي غيور و آزديخواه خواند و گفت: اميدواريم از اين به بعد استقلال به دور از حضور خارجي‌ها کامل شود.
صالحي همچنين ابراز اميدواري کرد که رئيس مجلس عراق به زودي به ايران سفر کند.
النجيفي رئيس پارلمان عراق هم ضمن قدرداني از احساسات پاک و صادقانه مقامات جمهوري اسلامي ايران و همچنين تبريک تشکيل دولت جديد عراق اظهار داشت: مردم عراق به دنبال ثبات و استقلال هستند.
وي با بيان اينکه مردم منطقه با مشکلات عديده‌اي مواجه هستند، بر تشريک مساعي کشورهاي منطقه براي حل اين مشکلات تأکيد کرد و گفت: از رهگذر اين همکاري‌ها مي‌توان به ثبات دست يافت.
رئيس پارلمان عراق از صالحي خواست که سلامش را به امام خامنه‌اي، محمود احمدي‌نژاد و ملت ايران ابلاغ کند.
النجيفي همچنين نسبت به ملاقات مقامات دو کشور در آينده نزديک ابراز اميدواري کرد.

 

* عراق نمونه‌اي از دموکراسي در منطقه

صالحي در ادامه اين سفر در دفتر مجلس اعلاي اسلامي عراق در بغداد حضور يافت و با سيد عمار حکيم رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق ديدار و گفت‌وگو کرد.
حکيم در اين ديدار ضمن قدرداني از حضور هيئت ايراني، روابط دو کشور را تاريخي خواند و گفت: هيچ چيز در طول تاريخ نتوانسته به اين روابط خدشه وارد کند.
وي تشکيل دولت جديد عراق را زمينه‌اي براي توسعه همکاري‌هاي اقتصادي دو کشور دانست و تجربيات جمهوري اسلامي ايران را براي رشد و توسعه عراق بسيار مفيد ارزيابي کرد.
رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق حضور و فعاليت بخش‌هاي خصوصي دو کشور را در اين طراحي اقتصادي جديد بسيار مؤثر دانست و همکاري‌هاي استاني را فرصتي در اين زمينه عنوان کرد.
عمار حکيم توجه جمهوري اسلامي ايران به همه گروه‌ها و تشکل‌هاي فعال عراق را مثبت و تاثيرگذار دانست و فضاي سياسي عراق را نيز با توجه به تشکيل دولت وحدت ملي مساعدتر از قبل ذکر کرد.
صالحي نيز در اين ديدار روابط دو کشور همسايه که از مشترکات فراوان تاريخي، اعتقادي و فرهنگي برخوردارند را منطقي و قابل تعميق ذکر کرد و اظهار داشت: دو ملت ايران و عراق بايد بتوانند به راحتي رفت و آمد داشته باشند و بيشترين تسهيلات بايد در اين زمينه فراهم شود.
سرپرست وزارت خارجه ظرفيت‌هاي فراوان منابع انساني و منابع زيرزميني موجود در عراق را فرصتي گرانبها براي رشد و توسعه چشمگير اين کشور در آينده برشمرد و خروج نيروهاي خارجي و برعهده گرفتن امور توسط مردم عراق را زمينه برقراري سريع‌تر امنيت در اين کشور دانست.
وي آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي هرگونه همکاري در راستاي پيشرفت عراق که پيشرفت منطقه را نيز به همراه خواهد داشت اعلام کرد.

 

* ايران و عراق امتداد يک فرهنگ

سرپرست وزارت خارجه پس از ديدارش با عمار حکيم در جمع خبرنگاران، ايران و عراق را امتداد يک فرهنگ برشمرد که از ازل تا ابد به هم پيوسته‌اند و خاطرنشان کرد: بايد به گونه‌اي عمل کنيم که نزديکي و تعامل دو کشور نسبت به سابق هرچه بيشتر شود.
صالحي آينده عراق و همچنين افق روابط تهران و بغداد را بسيار روشن خواند و عراق را نمونه‌اي از دموکراسي در منطقه برشمرد که توانسته صدا‌هاي مختلف را با يکديگر در هم بياميزد.
وي همچنين گفت که مردم عراق توانستند تکثرگرايي را مديريت و آزادي را در منطقه به رخ جهانيان بکشانند.
صالحي همچنين ابراز اميدواري کرد که هرچه سريع‌تر شاهد سفر عمار حکيم در جمهوري اسلامي ايران باشد.
وي بيوت آيات عظام در عراق را داراي سهم بسزايي در تکوين دولت جديد عراق برشمرد.

 

* قدرداني صالحي از کارمندان سفارت ايران در بغداد

صالحي پس از آن با حضور در سفارت جمهوري اسلامي ايران در بغداد با کارمندان سفارت ديدار و گفت‌وگو کرد.
وي ارتباط مستحکم ايران و عراق را مرهون زحمات کارمندان اين سفارتخانه دانست و گفت: به سهم خود از تلاش‌هاي شما تشکر مي‌کنم.
وي سفارت ايران در بغداد را سفارتي عادي ندانست و عراق را کشوري ويژه خواند و با اشاره به پتانسيل‌ها و امکانات موجود در عراق، اظهار داشت: نگاه ما به عراق نگاهي فراگير است که همه زمينه‌ها از جمله سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي را در برمي‌گيرد.
صالحي ابراز اميدواري کرد که شاهد روزي باشيم که رفت و آمدهاي ملت‌هاي ايران و عراق به سهولت صورت گيرد.
وي افزود: تا زماني که مقدر است در وزارت خارجه باشم تلاش مي‌کنم زمينه را براي ارتباط و فعاليت‌هاي مشترک بيشتر فراهم کنم.

 

* عزيمت به کاظمين و زيارت بارگاه مطهر امامان موسي الکاظم و جواد الائمه (ع)

علي اکبر صالحي سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه اين سفر بارگاه مطهر امامان موسي الکاظم و جواد الائمه (ع) در کاظمين را زيارت کرد.
وي در پايان در دفتر يادبود توليت آستان مقدس امامان موسي الکاظم و جواد الائمه نوشت: از اينکه بعد از 45 سال توفيق حاصل شد که به اين سرزمين مقدس که روزي در آن زندگي مي‌کردم، مشرف شوم خدا را شاکرم. اميدوارم روزي فرا برسد که زوار دو کشور بدون نياز به رواديد بتوانند به راحتي رفت و آمد کنند.
صالحي پس از آن جا عازم فرودگاه بغداد شد.
قرار بود اين سفر يک روزه باشد ولي در اواخر زيارت نجف و کربلاي معلي در برنامه گنجانده شد و صالحي و هيئت همراه بغداد را به مقصد نجف ترک کردند و پس از زيارت بارگاه حضرت علي بن ابيطالب عازم کربلاي معلي شدند.
صالحي چهارشنبه شب پس از ورود به شهر کربلا به زيارت امام حسين (ع) و حضرت ابوالفضل مشرف شد و صبح پنجشنبه با آيت‌الله محمدتقي مدرسي در کربلا ديدار کرد و از آنجا عازم نجف شد و با آيت‌الله علي سيستاني مرجع عاليقدر شيعيان ديدار و سلام مقام معظم رهبري را به ايشان ابلاغ کرد.
صالحي سپس با آيات عظام سيد محمد سعيد حکيم، بشير نجفي و اسحاق فياض در نجف ديدار و گفت‌وگو کرد.
سرپرست وزارت خارجه همچنين با سيد محمد بحرالعلوم از شخصيت‌هاي برجسته عراقي جداگانه ديدار و گفت‌وگو کرد و در پايان بار ديگر به زيارت حرم مولي الموحدين حضرت علي بن ابيطالب (ع) مشرف و پس از آن رهسپار تهران شد.
سفر به عراق اولين سفر رسمي صالحي پس از انتصابش به سمت سرپرستي وزارت خارجه بود. البته وي پيش از اين به منظور شرکت در اجلاس شوراي وزيران سازمان اکو و همراهي با رئيس جمهور به استانبول سفر کرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس