کد خبر 227027
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۴

ارتش لبنان پس از نبردهای اردوگاه فلسطینی نهرالبارد در سال 2007 بار دیگر وارد نبردهای سنگین و سرنوشت سازی در شهر صیدا شد و این بار نیز موفق شد یکی از پرونده‌های امنیتی بسیار خطرناک این کشور را ببندد.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا،  در سال 2007 در شمال لبنان در شهر طرابلس ارتش لبنان وارد نبردهای سنگینی با نیروهای فتح‌الاسلام در اردوگاه نهرالبارد شد و توانست داستان این نیروی تروریستی همسو با القاعده را در لبنان خاتمه دهد. در آن سال نیز جنگ در طرابلس زمانی آغاز شد که نیروهای فتح‌الاسلام به روی نیروهای ارتش لبنان در یکی از پست‌های ایست بازرسی ارتش در نزدیکی اردوگاه آتش گشودند و تعدادی از نیروهای ارتش لبنان را قربانی کردند. جنگ در صیدا نیز به همین علت آغاز شد و طرفهای درگیر با ارتش لبنان نیز در درگیری‌های صیدا مواضعی همچون فتح‌الاسلام سال 2007 داشتند.

ارتش لبنان پس از پایان جنگ‌های داخلی این کشور به دلیل تحولات داخلی و هجوم‌های پیاپی ارتش رژیم صهیونیستی، کمتر روزهای آرامی را پشت سر گذاشته است. به دلیل شرایط ویژه طایفی در این کشور، ارتش بر خلاف دیگر ارتش‌های جهان هم مسئولیت حفظ امنیت داخلی و هم مسئولیت تامین امنیت مرزهای کشور را به عهده دارد.



ارتش لبنان همچون بیشتر ارتش‌های جهان دارای سه رکن زمینی، دریایی و هوایی است اما همسایگی لبنان با رژیم صهیونیستی عملا باعث شده است تا قدرت‌های نظامی برتر جهان از جمله آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از شکل گیری ارتشی با توانایی‌های تکنولوژیک و مدرن در لبنان جلوگیری کنند؛ به همین دلیل است که این ارتش اکنون هواپیماهای جنگی ندارد و در سطح نیروی دریایی نیز امکانات بسیار محدودی در اختیار دارد. مجموعه توانایی‌های هوایی لبنان داشتن تعدادی هلیکوپتر است که آنها نیز قادر به اجرای وظایف جنگی نیستند.

از سوی دیگر در نیروی زمینی نیز اوضاع همینطور است و ارتش با محدودیت امکانات مواجه است. در حقیقت کشورهای غربی عضو شورای امنیت که همگی آنها حافظ امنیت اسرائیل در خاورمیانه هستند تاکنون اجازه نداده‌اند ارتشی با امکانات برتر در لبنان ایجاد شود. با این همه این ارتش به دلیل رویدادهای نظامی و امنیتی داخلی و خارجی لبنان یکی از پرکارترین ارتش‌های جهان است و در طول دو دهه اخیر کمتر ماه آرامی را پشت سر گذاشته است.



در آرم ارتش لبنان سه کلمه "شرف - تضحیه - وفاء" خودنمایی می‌کند. این سه کلمه بیانگر شرافت و مردانگی، فداکاری و پیمان بستن برای دفاع از کشور است. درخت مشهور لبنان "ارز" به عنوان نشانه ملی، شمشیر به عنوان نماد نیروی زمینی، لنگر به عنوان نماد نیروی دریایی و دو بال به عنوان نماد نیروی دریایی عناصر این آرم را تشکیل می‌دهند که در درون برگ‌های بویا قرار گرفته‌اند که می‌تواند مظهر عدم جنگ طلبی باشد.

فرماندهی ارتش لبنان در پنج نقطه لبنان شامل بیروت، جبل لبنان، بقاع، شمال و جنوب این کشور قرار دارد. فرمانده کنونی ارتش لبنان ژنرال "جان قهوجی" است. پیش از او ژنرال میشل سلیمان (رئیس جمهور کنونی لبنان)، ژنرال امیل لحود ( رئیس جمهور سابق لبنان ) و ژنرال میشل عون (عضو کنونی پارلمان و رئیس جریان ملی آزاد) فرماندهی ارتش لبنان را به عهده داشتند.



ارتش لبنان دارای تعدادی دانشکده، مدارس و آموزشگاه‌های نظامی است که مشهورترین آنها عبارتند از: دانشکده فرماندهی و ستاد فواد شهاب، دانشکده جنگ، مدرسه اسکی و رزم‌های کوهستانی، مرکز آموزش عالی ورزش‌های نظامی، مرکز آموزش و مدرسه نیروی هوایی.

ارتش لبنان دارای ترکیبی طایفی است و از همه طوایف مذهبی لبنان در همه بخش‌های آن وجود دارند. در نبردهای اخیر صیدا و سیطره ارتش لبنان بر مجموعه تروریستی احمد الاسیر، ارتش لبنان 20 قربانی و بیش از صد تن مجروح داد که در بین کشته شدگان ارتش از همه طوایف اهل سنت، شیعه، مسیحی، دروزی و علوی دیده می‌شدند و این نشان می‌دهد که ارتش لبنان تلاش دارد تا وحدت ملی را حفظ و ارتش را از هرگونه فتنه‌های طایفی دور نگهدارد.



ارتش لبنان طی درگیری‌های مسلحانه در عبرای صیدا با نیروهای سلفی احمد الاسیر حتی یک گلوله به سوی مسجد بلال بن رباح شلیک نکرد و تلاش کرد تا حرمت مسجد را حفظ کند؛ گرچه پس از سقوط مربع امنیتی احمد الاسیر روشن شد که زیرزمین این مسجد انبار انواع و اقسام سلاح‌های سبک و سنگین بوده و به قول وزیر کشور لبنان مسجد بلال بن رباح هیچ شباهتی به مکان عبادت نداشته بلکه یک قلعه نظامی بوده است. در زیر زمین این مسجد و به دور از چشم نمازگزاران اماکنی خاص تدارک دیده شده بود و وسایل نظامی را در آن نگهداری می‌کردند.

در کنار این مسجد ساختمانی هشت طبقه وجود داشت که محل استقرار نیروهای احمد الاسیر بود و از این ساختمان به سوی نیروهای ارتش شلیک می‌کردند؛ به همین دلیل ارتش لبنان این ساختمان را هدف حملات خویش قرار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس