کد خبر 22554
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۲۲:۲۹

جهت تشويق شهروندان قمي براي دفن اموات در آرامستان‌هاي بيرون از شهر، به تمامي از اعضاي شوراي شهر قم يک قبر در آرامستان بهشت معصومه‌(س) قم اهدا شد.

 به گزارش مشرق به نقل از مهر ، در جريان بازديد تعدادي از اعضاي شوراي اسلامي شهر قم از آرامستان بهشت معصومه(س) که بعد از ظهر دوشنبه انجام شد، به منظور ترغيب شهروندان قمي به دفن اموات در آرامستان‌هاي بيرون از شهر نظير آرامستان بهشت معصومه‌(س) به پيشنهاد اعضاي شوراي شهر و همچنين با موافقت مدير عامل و هيئت مديره سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قم‏، به تمامي اعضاي شوراي شهر قم، يک قبر در آرامستان بهشت معصومه (س) اهدا شد.

مديرعامل سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قم در اين بازديد با ارائه گزارشي از عملکرد سازمان آرامستان‌هاي قم در سال جاري عنوان کرد: اين سازمان به عنوان نهادي رسمي و قانوني از سوي وزارت کشور مجوز خود را در سال 75 دريافت و از آن زمان تا کنون به ارائه خدمات مختلفي در خصوص تدفين اموات پرداخته است.

سيد جمال‌الدين حسيني افزود: در اين سازمان جابجايي اموات از سطح شهر و مراکز درماني توسط 13 دستگاه آمبولانس انجام مي‌شود.

وي با بيان اينکه هم اکنون تعداد 62 پرسنل در سازمان آرامستان‌هاي بهشت معصومه‌(س) در بخش‌هاي اداري و خدماتي فعاليت مي‌کنند افزود: از اين تعداد 31 نفر رسمي و 31 نفر نيز به صورت شرکتي مشغول فعاليت هستند.

حسيني عنوان کرد: سازمان آرامستان‌هاي بهشت معصومه‌(س) با ادارات مختلفي از جمله ثبت احوال، ‏ اداره آمار، بانک مرکزي و همچنين پزشکي قانوني ارتباط خوبي دارد و هر يک از اين نهاد‌ها در آرامستان بهشت معصومه‌(س) به منظور ارائه خدمات بهتر شعبه‌اي داير کرده‌اند.

مديرعامل سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قم به محدوده آرامستان بهشت معصومه‌(س) اشاره کرد و اظهار داشت: از يک ماه گذشته تا کنون پيگيري‌هاي مستمري به منظور گسترش محدوده آرامستان بهشت معصومه (س) صورت گرفته است که در ‌نهايت 150 هکتار به محدوده آرامستان بهشت معصومه‌(س) اضافه شده که اين امر نيز به تأييد وزارت مسکن و شهرسازي رسيده است.

آرامستان قم تا 150 سال پاسخگوي نياز قم است

وي با بيان اينکه در حال حاضر محدوده آرامستان بهشت معصومه‌(س) 250 هکتار مي‌باشد ابراز داشت: اگر کل متوفيان استان به اين آرامستان منتقل شوند اين آرامستان تا 150 سال ديگر ظرفيت دفن متوفي را دارد.

حسيني عنوان کرد: به طور ميانگين در هر روز 16 نفر در آرامستان‌هاي استان دفن مي‌شوند که از اين تعداد 41 درصد از آن‌ها در آرامستان بهشت معصومه‌(س) و مابقي در آرامستان‌هاي ديگر در سطح استان به خاک سپرده مي‌شوند.

وي اظهار داشت: 70 درصد از متوفيان استان خدمات اوليه را در آرامستان بهشت معصومه‌(س) دريافت مي‌کنند و بعد از انجام خدماتي نظير غسل و کفن و ساير موارد به ديگر نفاط منتقل مي‌شوند.

مديرعامل سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قم در ادامه با بيان اينکه 20 شهيد انقلاب اسلامي، 5 شهيد گمنام و همچنين يکي از سرداران شهيد استان مازندران در آرامستان بهشت معصومه‌(س) مدفون‌اند افزود: مکاتباتي با بنياد شهيد استان صورت گرفته است تا مقبره اين شهدا ساماندهي شود و احداث طرح يادمان شهيد حجت الاسلام و المسلمين اوسطي نيز از سال آينده در اين مکان اجرايي خواهد شد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به اجراي پروژه‌هاي عمراني در آرامستان بهشت معصومه‌(س) اشاره کرد و افزود: از سال گذشته 41 پروژه در سازمان آرامستان بهشت معصومه‌(س) اجرا شده است که امسال نيز 20پروژه مهم در دست اجرا است.

خريد اينترنتي قبر در آرامستان‌هاي قم

حسيني در خصوص ارائه خدمات به صورت اينترنتي و آنلاين نيز عنوان کرد: از آرامستان‌هاي تعدادي از کلان شهر‌هاي کشور از جمله کرج و تهران بازديد به عمل آمد که پس از تحقيق و بررسي قرار شد با شرکتي که نرم افزار بهشت زهرا را طراحي کرده است همکاري شود.

مديرعامل سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قم اضافه کرد: اين شرکت نرم افزاري را براي ارائه خدمات اينترنتي براي بهشت زهرا‌(س) تهران طراحي کرده است که مبلغ اين نرم افزار 400 ميليون تومان است که با مذاکرات انجام شده با مسئولين بهشت زهرا (س) قرار شد اين نرم افزار به صورت رايگان و با ارائه 200 ساعت آموزش به کاربران و همچنين پيشتيباني از اين نرم افزار‏‌، آن را در اختيار سازمان آرامستان بهشت معصومه‌(س) قرار دهند.

حسيني با بيان اينکه در حال حاضر نرم افزار جامع متوفيات استان قم نصب و راه اندازي شده است افزود: اين نرم افزار 25 قابليت ارائه خدمات را دارد که ثبت وآمارگيري دقيق و ايجاد بانک اطلاعات جامع از مهم‌ترين اين قابليت‌ها به شمار مي‌رود.
وي عنوان کرد: در گذشته برخي از خدمات مالي يک ماه به طول مي‌انجاميد که با راه اندازي اين نرم افزار کليه خدمات به صورت آن لاين به شهروندان ارائه و طلاعات کامل متوفيان بهشت معصومه (س) قم وارد سيستم شده و با اين اقدام دسترسي همگان به اطلاعات مورد نظر مي‌سر مي‌شود.

مديرعامل سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قم ادامه داد: با تمهيدات انديشيده شده و با راه‌اندازي سيستم ‌الکترونيکي در سازمان بهشت معصومه (س) خدمات رزرو و خريد قبر در آينده نزديک در قم به صورت اينترنتي انجام مي‌شود.

حسيني در بخش ديگري از گزارش خود به برخي از پروژه‌هاي عمراني اشاره کرد و افزود: پروژه ساخت تالار اجتماعات و مراسمات با زير بناي يکهزار و 110 متر و ظرفيت 1500 نفر با اعتبار 266 ميليون و 400 هزار تومان، پروژه اجراي بوستان لاله‌ها شامل فضاي سبز، آب‌نما، پياده رو سازي، سايت بازي کودکان، سکوي نشيمن و آلاچيق با اعتبار 270 ميليون تومان و همچنين پروژه سالن انتظارشامل مبلمان، آبنما، صفحه نمايش LED با اعتبار صد ميليون تومان از جمله اين پروژه‌ها مي‌باشد.

وي با بيان اينکه پروژه زيرسازي و آسفالت 15متر مربع از معابر سازمان با اعتبار 280 ميليون تومان و نيز پروژه شبکه گاز رساني، لوله کشي و امتياز گاز به طول 2500 متر با اعتبار 63 ميليون و 560 هزار تومان و همچنين پروژه پياده‌رو سازي در معابر جديد و قطعات به وسعت 5000 متر مربع با اعتبار 7 ميليون تومان و پروژه ساخت قبور در قطعات جديد سازمان شامل 2573 قبر و يک مقبره در حاشيه اتوبان با اعتبار 107 ميليون و 825 هزار و 500 تومان در سال گذشته به پايان رسيده است افزود: با اجراي پروژه توسعه ساختمان واحد متوفيات با اعتبار 15 ميليون تومان، از 42 مترمربع به 100 متر مربع افزايش مي‌يابد.

حسيني افزود: توسعه فضاي سبز با خريد و کاشت درخت، گل و گياه در محدوده سازمان با اعتبار 50 ميليون تومان، پروژه مبلمان شهري با اعتبار 40 ميليون تومان، پروژه ساخت قبور ممتاز در محوطه بهشت معصومه با اعتبار 50 ميليون تومان، پروژه ساخت موتورخانه و سيستم سرمايشي و گرمايشي با اعتبار 53 ميليون تومان، پروژه ساخت آب‌نما، محوطه سازي، کاشت و موزائيک فرش اطراف سردرب ورودي با اعتبار 30 ميليون تومان را از ديگر پروژه‌هاي عمراني سازمان آرامستان بهشت معصومه (س) عنوان کرد.

مديرعامل سازمان آرامستان‌هاي شهرداري قم در ادامه به برخي ديگر از پروژه‌هاي عمراني سازمان اشاره کرد و افزود: پروژه احداث سرويس بهداشتي در حاشيه قطعات جديد با اعتبار 40 ميليون تومان، پروژه احداث سرويس بهداشتي در حاشيه قطعات جديد با اعتبار 40 ميليون تومان، پروژه ساخت قطعات خانوادگي روباز با اعتبار 80 ميليون تومان، گسترش ناوگان حمل و نقل و موتوري سازمان ‏، ساخت سپتيک در بوستان لاله‌ها، پروژه تعميرات سالن شهيد اوسطي و پروژه طراحي و اجراي فضاي سبز و آبياري باراني ميدان شهيد خزئلي را مي‌توان از ديگر پروژخ‌هاي در دست اجراي در آرامستان بهشت معصومه (س) اشاره کرد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس