کلی تلاش کردیم تا از اعضا باقی مانده از این سازمان گفتگوی حضوری بگیریم؛ اما هیچ کدام قبول نمی کردند. تلفنی حاضر بودند جواب ما را بدهند اما حضوری اصلاً. البته کسانی بودند که از لحاظ سازمانی بسیار از امثال ابراهیم یزدی قوی تر بودند و ما با آنها صحبت کردیم اما...

گروه فرهنگی مشرق - پس از عزل بنی صدر از ریاست جمهوری، منافقین که تنها امید خود را از دست رفته می دیدند در تاریخ 30 خرداد 1360 با انتشار اطلاعیه ای علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اعلان جنگ مسلحانه کردند و درصدد نابودی انقلاب اسلامی برآمدند و اقدامت فاجعه باری را در ایران اسلامی رقم زدند.

 12000 ترور در ایران توسط منافقین خود گویای وحشی گری این گروهک تروریستی است و غربت انقلاب اسلامی. حالا یک مستندساز خوش ذوق و انقلابی مستندی 15 قسمتی درباره این گروهک را آماده کرده که از امشب از شبکه سوم سیما پخش خواهد شد.

خبرنگار مشرق گفتگوی کوتاهی انجام داده با ایمان گودرزی که اینک مقابل دیده گان شماست.


 
***ظاهرا شما مستندی آماده کردید که قرار است از امشب به روی آنتن برود. لطفا کمی درباره این مستند توضیح دهید؟
مستند ما یک مجموعه 15 قسمتی است که با همکاری موسسه دیده بان به نام "رویای سیاه" که قرار است از شبکه 3 سیما به روی آنتن برود و قرار است عملکرد سازمان مجاهدین خلق را در ایران مورد بررسی قرار دهد. این گروه را البته مردم ما به نام منافقین می شناسند. 
از بدو پیدایش تا امروز تمام مسائل و موارد مربوط به آن را بررسی کردیم. با جست و جو در اسناد و مدارک و وقایع تاریخی به یک نهضتی رسیدیم به نام نهضت آزادی که در همان سال ها به عنوان یک اپوزوسیون و تحت نظارت مهندس بازرگان و بر علیه نظام وقت فعالیت می کرد. یعنی سازمان مجاهدین خلق و زاییده تفکرات شخص مهندس بازرگان بود. 
در این مستند نکات قابل تاملی طرح شده است. ضمن این که فیلم ها و عکس های دیده نشده ای هم در اختیار داشتیم که به کار بردیم که به دلیل تازگی حتما در زمان پخش مخاطب پسند خواهد بود.



***چقدر زمان صرف ساخت این مستند شد؟ 
تقریباً از برج 6 پارسال تا امروز درگیر این مستند بودیم. یکی از نقاط قوت این فیلم مصاحبه با افرادی است که قبلا در سازمان مجاهادین خلق همکاری داشته اند و در حال حاضر در زندان هستند. برخی افراد سی سال مبارزه مسلحانه با جمهوری اسلامی کردند اما ما آنها را جلوی دوربین آوردیم که آن سازمان را با دلایل محکمه پسند نقد کنند. البته تعدادی از آنها بعد از اظهار پشیمانی رافت اسلامی شامل حالشان شد و آزاد شدند.البته چهره آنها را شطرنجی نکردیم و یک مصاحبه رسمی با نام و عنوان خودشان در مورد تمام فعالیت هایی که در سازمان داشتند از آنها گرفتیم.
 
***چطور به سراغ این سوژه رفتید. به شما سفارش داده شد یا علاقه خودتان بود؟
ما در مورد تاریخ انقلاب اسلامی مطالعاتی داشتیم که در این مطالعات به یک پازل گم شده برخوردیم. یعنی به تاریخی که به مبارزات ایران علیه رژیم پهلوی گره خورده اما هیچ وقت چیزی در موردش گفته نشد. حالا به دلایل امینتی یا هر دلیل دیگری. 
ما این سازمان را مورد بررسی قرار دادیم. الحمدلله دوستان صاحب نظری که بخش هایی از آن را دیده‌اند نظر مثبتی در مورد آن دارند. امیدوارم بعد از نمایش با توجه به نگاه بکر و تاریخی که به سازمان مجاهدین دارد یک موج رسانه ای قوی راه بیندازد.

***با اعضا نهضت آزادی مثل ابراهیم یزدی که هم اکنون در قید حیات است هم صحبت کردید؟ 
کلی تلاش کردیم تا از اعضا باقی مانده از این سازمان گفتگوی حضوری بگیریم اما هیچ کدام قبول نمی کردند. تلفنی حاضر بودند جواب ما را بدهند اما حضوری اصلاً. البته کسانی بودند که از لحاظ سازمانی بسیار از امثال ابراهیم یزدی قوی تر بودند و ما با آنها صحبت کردیم اما خب در لایه های زیرین بودند و زیاد چهره های شناخته شده ای نیستند. 
ضمناً سه نفر بودند که نقش های اصلی را در راه اندازی سازمان مجاهدین ایفا کردند. یکی آقای حنیف نژاد، یکی آقای سعید محسن و آقای نیک بین رودسری. 
ما با این نفر آخر به عنوان کسی که جزوات اولیه اهداف سازمان را نوشته حرف زدیم؛ اما حاضر نبود مصاحبه حضوری کند. حتی حاضر نبود صدای ضبط شده اش را پخش کند. قانون به آنها اجازه بیان واقعیت ها را داده بود اما خودشان حرفی نمی زدند. دلیلش این بود که حرفهایشان مثل تف سربالا بود. آنها گذشته خودشان را نقد می کردند. دلیلش این نبود که رسانه ما را یک رسانه حکومتی بدانند. به دلیل مورد نقد قرار ندادن گدشته خودشان صحبت نمی کردند. 
مثلا از میان 12 هزار تروری که در تاریخ ایران اتفاق افتاده چندین نوع آن توسط همین منافقین بوده. مثلا چند کودک 3 ساله  را زنده زنده و جلوی چشم پدر و مادرشان سوزانده اند و ما رفتیم خانواده اینها را پیدا کردیم تا با آنها گفتگو کنیم. اینها از نقاط قوت مستند ماست که امیدواریم مورد توجه مردم قرار بگیرد. 
مطمئنم بعد از این مستند هیچ آبرو و حیثیتی برای این سازمان باقی نماند. البته منافقین هیچ آبرویی ندارند....

***عوامل مستند
تهیه کننده و کارگردان: ایمان گودرزی
تدوین : کوروش باقر زاده نمازی
نویسنده علی قاسمیان
تصویر بردار : وحید نجف زاده
مدیر تولید : حسین فریدون جاه
گوینده متن : داود نماینده
صدا و نور : امین گودرزی
خواننده تیتراژ : سهراب سپهری
تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه 3 سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فرهاد ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    0 0
    دست این بروبچه ها درد نکنه ولی خدائیش ما بعد از 35 سال از انقلاب باید متوجه خیانت گروهک بازرگان و ابراهام یزدی بشویم ؟ آیا این رسمشه ؟
  • نامیا ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    0 0
    منافقین دقیقا معنی خسر دنیا و الاخره هستند ...............
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    کسیکه نظر منفی داده منافقه؟؟؟؟!!!!
  • ستار ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    آفرین!واقا جای تشکر دارد، وزبان آدمی کوتاه است برای سخن گفتن....
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    بابا نامردي هم حدي داره در اين كه منافقين كثيف و مزدور هستند شكي نيست اما اين وصله ها به بازرگان خدا بيامرز نميچسبه
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    بزدی که راست راست دارد میگردد کسی هم یاهاش کاری ندارد جالب نیست ؟؟؟؟؟
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    در همان سال ها به عنوان یک اپوزوسیون!!!!!!!!!!!! و تحت نظارت مهندس بازرگان و بر علیه نظام وقت فعالیت می کرد شما لااقل دیپلم داری که انشاء الله!!!! اپوزوسیون غلطه! اپوزیسیون OPPOSITION یعنی ضدیت مخالفت OPPOSEITE یعنی مقابل مخالف اپوزوت نیست!!!
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    سلام توی سایت خبرگزاری....نیوز عامل نفوذی هست : 1- اعلام خبر بررسی مجدد صلاحیت روحانی که چند ملیون رای همین خبر کذب به آرائش اضافه کرد. 2- "کی روش با کلید تدبیر کره ای ها را ادب کرد ، کلید دست قوچان نژاد بود" اما حدود 5 دقیقه بعد تیتر عوض شد: "ایران مقتدرانه به جام جهانی صعود کرد ، پیروزی بر کره جنوبی در اولسان" همین.
  • امیر ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    باید اول این مستند رو دید بعداً در موردش قضاوت کرد اینکه بازرگان خودش هم بارها از منافقین دفاع کرده در کتب انقلاب بسیار وجود دارد اما باید دید که در این مستند این مسئله چطوری بررسی میشه. راستی هر چی می خواهین به نهضت آزادی و بازرگان بد و بیراه بگین، زودتر بگین که با سر کار اومدن دولت جدید...
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    بهتر است بگویید سازمان مجاهدین خلق ار از چه گروهی منشعب شد؟ چرا بعد از آن همه جنایتی که بعد از انقلاب انجام دادند بازرگان آن تعبیرهای عجیب و غریب را در مورد آنان داشت و از برخورد با آنها شاکی بود
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    چرا شایعه رد صلاحیت کسی چند میلیون به رای هاش اضافه میکنه !؟
  • رها راد ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    بابا اولش که اینا این کارا رو نمی کردند که، رفته رفته تبدیل شدن به منافقین، کلی تغییرات کردن .....
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    آقایان بازرگان ، سحابی و آیت الله طالقانی اعضای تشکیل دهنده نهضت آزادی بودند. تا آنجا که من میدانم هسته اصلی تشکیل دهنده سازمان مجاهدین شاگردان مهندس بازرگان و آیت الله طالقانی بودند که دوتن از آنان شهیدان انقلاب اسلامی هستند. اما یادمان نرود سازمان مجاهدینی که آن سه تن تاسیس کردند ربطی به منافقین بعد انقلاب ندارد ، نهضت آزادی با سازمان مجاهدین حنیف نژاد ارتباط داشت نه گروهک رجوی اقدامات کثیف رجوی را به پای آن شهدیان ننویسیم یا حق
  • بسيجي گمنام ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    باسلام و احترام خواهشمندم كا اين مجموعه در يك سي دي براي خريدارانش از طريق يك مرجع ضبط و پخش گردد. با تشكر
  • فدایی ولایت ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    سلام خدا بر شما مجاهدان عرصه نبرد مجازی و دیدبانان تیزبین جنگ نرم دست شما را که دست خدا بالای آنست میبوسم و امیدوارم همیشه موفق باشید.راستی نگفتید این برنامه کی پخش میشود؟خدا حافظتان...
  • محمد محسن ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    لطفاً لینک دانلود این مستند را در سایتتون بگذارید.
  • مهدی924 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    حضرت امام ره : .....منافقین این فرزندان عزیز بازرگان......
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    خب؟
  • ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    0 0
    مثل اینکه بگی اقدامات فتنه 88 رو پای خاتمی ننویسیم. ایشون 100 گرم زبون نداشت که بگه تقلبی نشده؟ گاهی سکوت از حرف زدن بردش بیشتره. خدا رسواترشون کنه
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    0 0
    ان شاء الله نه انشاءالله عزیز.
  • نادر ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    0 0
    ناشناس تو که از تروریستی درش اوردی
  • ایمان ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    0 0
    نه ناشناس نا اگاه است.
  • ناظر ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    0 0
    وقتی که نهضت ازادی بر کنار شد چنگ خود را به هر در و دیواری می کشیدن تا بالا بیایند یکی گروه منافقین بودن .
  • نکته سنج ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    0 0
    سهراب سپهری خواننده تیتراژ است؟ قبلاها ، شاعر نبود؟
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    0 0
    در زمان اوج درگیری های سازمان اوایل انقلاب مهندس بازرگان یه مطلب خطاب به اعضای سازمان منتشر کرد که با این عبارت مزین شده بود:" فرزندان مجاهد و انقلابیم"
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    0 0
    میگما خیالاتی شدین ها ؟ اون موقع که اوج اصلاحات بود خبری نشد حالا که روحانی حتی اصلاح طلب هم نیست فکر کردید خبری شده ؟ نه عزیزم هنوز جمهوری اسلامی ایران است هر وقت که محال است شد ایالت چندم آمریکا برای خودتان جشن بگیرید
  • نکته سنج ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    0 0
    سهراب سپهری خواننده تیتراژ است؟ قبلاها ، شاعر نبود؟
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    0 0
    وسیعلم الذین ظلمو ای منقلب ینقلبون! بازرگان مسلمان بزرگی بود!
  • فرهاد ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    0 0
    دوست . منافق - دشمن . این 3 کلمه کلمات کلیدی هستند . به عقیده من زمانی که مجاهدین در سال 60بیانیه دشمنی با نظام و مردم را مطرح کردند منافق نیستند بلکه به معنی واقعی کلمه دشمن حساب می شوند . نکته جالب اینکه اینان دست دوستی به صدام دادند ، خوب جایی برای منافق خواندن آنان نیست بلکه آنها دشمنند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس