انتخابات ریاست جمهوری 92 در حالی به روزهای حساس خود نزدیک می‌شود که هنوز اکثر نامزدها به مطالبه عمومی درباره معرفی گروه همکاران خود خصوصا ترکیب تیم اقتصادی، پاسخ نداده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،از آنجا که مشکلات اقتصادی مهمترین مسئله مدنظر مردم در شرایط کنونی است، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دور یازدهم نیز محور شعارها و وعده‌های خود را اهداف شیرین اقتصادی قرار داده‌اند.

در این مسابقه وعده‌های عجیب و غریب اقتصادی، یک حلقه مفقوده وجود دارد: هنوز مشخص نیست نامزدهای هشت‌گانه انتخابات، برنامه‌های اقتصادی خود را به کدام اقتصاددانان و برنامه‌ریزان سپرده‌اند؟

قالیباف، ولایتی، روحانی، غرضی، رضایی، جلیلی، حداد و عارف، هیچ یک در سطح اقتصادی کشور، متفکر یا صاحب‌نظر امور اقتصادی به شمار نمی‌آیند. حتی رضایی که تحصیلات عالیه‌اش در رشته اقتصاد بوده نیز یک اقتصاددان صاحب نظر و تفکر محسوب نمی‌شود.

بنابراین، این هشت نفر چاره‌ای نداشته و ندارند که برنامه اقتصادی خود را با مشورت یا حتی در سطح بالاتر با هدایت تیمی از اقتصاددانان صاحب‌نظر و باتجربه کشور بنویسند. اما این افراد، چه کسانی هستند؟ چه سابقه‌ای دارند؟ پیرو کدام مکتب اقتصادی هستند؟ اساسا اقتصاددانانی که برنامه اقتصادی نامزدهای هشت‌گانه را نوشته‌اند، به مهمترین الگوی اقتصادی کشور یعنی اقتصاد مقاومتی، اعتقاد دارند؟
 
* تیم اقتصادی متفاوت
 

هرچند اکثر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، تاکنون به طور رسمی از تیم اقتصادی مدنظر خود رونمایی نکرده‌اند، اما آنچه که تاکنون از رفت و آمد شماری از اقتصاددانان به ستادهای نامزدها به دست آمده، بیانگر تناقض میان تفکر اقتصادی یا عملکرد شماری از این اقتصاددانان، با شعارهای نامزدهای مورد حمایت آنها است.

مثلا در حالی که یکی از اعضای ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان در صحبت‌های خود بر اهداف انقلابی همچون محوریت خودکفایی در کالاهای اساسی تاکید دارد، اما اکثر اقتصاددانانی که برنامه وی را نوشته‌اند، جزو نحله فکری‌ای هستند که اعتقادی به خودکفایی ندارند و تجربه کاری آنها در دولت‌های هاشمی و خاتمی نیز این حقیقت را اثبات کرده است. وی همچنین در حالی بر مبارزه با مفاسد تاکید دارد که بعضی از اقتصاددانان حاضر در تیمش، در زمینه سلامت اقتصادی چندان خوشنام نیستند.

همچنین در تیم اقتصادی نامزد دیگر، عموما اقتصاددانان حامی اقتصاد غربی و مدیران دولت اصلاحات حضور دارند.

البته انصافا در میان این نامزدها استثناهایی هم وجود دارد،به طور مثال الیاس نادران ، مسعود درخشان و.... که تجربه و تفکر آنها هم‌راستا با شعارهایی است که نامزدهای مورد حمایت‌شان داده‌اند.
 
* از کدام طیف

با توجه به این حقایق، این مطالبه جدی وجود دارد که نامزدها صراحتا اعلام کنند آیا قرار است پس از پیروزی در انتخابات با مردان اقتصادی مشخصی همکاری کنند؟ این افراد چه کسانی هستند؟ تیم تصمیم‌گیری اقتصادی آنها چه اقتصاددانانی هستند؟ این اقتصاددانان در کدام طیف از مکاتب اقتصادی می‌گنجند: اقتصاد آزاد، سرمایه‌داری یا اقتصاد اسلامی؟

این سؤالات به این دلیل مطرح می‌شود که اکنون مهم‌ترین چالش جامعه ایران مسئله معیشت و اقتصاد خانوارهای ایرانی است، البته اغلب نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری هم با درک این مهم، در تبلیغات انتخاباتی‌شان همواره دم از معیشت و اقتصاد خانواده می‌زنند اما سؤال این است این ایده‌ها با کدام و چه تیم انتخاباتی-اقتصادي میسر است؟

آیا مشخص است مردان اقتصادی دولت یازدهم که قرار است نظریه‌های اقتصادی‌شان حالِ نسبتا نامناسب اقتصاد ایران را خوب کند چه بر سر دارند؟ آیا معلوم است آن‌ها چه کسانی هستند و چه کار قرار است برای درمان این اقتصاد انجام دهند؟ 

اکنون که سیاست راهبردی نظام جمهوری اسلامی ‌در عرصه اقتصادی، «اقتصاد مقاومتی» است، بدون تردید این انتظار بجا است که نامزدهای مطرح از هم‌اکنون تیم اقتصادی خود را معرفی کنند تا اعتقاد عملی آنها به اقتصاد مقاومتی مشخص شود. بی‌گمان، اقتصاد مقاومتی را نمی‌توان با اقتصاددانان لیبرال و مدیران تکنوکرات، اجرایی کرد.

این حق مردم است که بدانند چه کسانی قرار است در دولت یازدهم، تصمیمات راهبردی اقتصادی کشور را اتخاذ کنند. آیا این افراد، دلبستگی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در عرصه اقتصاد، یعنی «اقتصاد مقاومتی» دارند؟ نمی‌توان شعار اصولگرایی داد اما برنامه‌های خود را به دست اقتصاددانان اصلاح‌طلب سپرد.
 
* نمونه آشکار

نمونه آشکار عواقب ناخوشایند عدم معرفی تیم اقتصادی، به دولت احمدی‌نژاد بازمی‌گردد. مطمئنا حامیان سال احمدی‌نژاد در سال‌ 1384 اگر می‌دانستند قرار است افراد اصلاح‌طلبی چون حسینی، بهمنی، پورمحمدی، خاوری و ... تیم اقتصادی احمدی‌نژاد را تشکیل دهند، نسبت به رای دادن به او وسواس بیشتری به خرج می‌دادند، چرا که مگر می‌شود مثلا شعار مبارزه با مفاسد را با چنین افرادی اجرایی کرد؟

احمدی‌نژاد در زمان تبلیغات انتخابات سال 1384، شعارهایی صریح علیه اقتصاد لیبرال می‌داد و از لزوم اجرای احکام اسلامی ‌در اقتصاد سخن می‌گفت. همین شعارها باعث حمایت اقتصاددانان علاقه‌مند به اقتصاد اسلامی ‌از او شد. افرادی چون پرویز داوودی، محمد خوش چهره،‌ حسین عیوضلو، مهدی رضوی یا الیاس نادران که به مقابله تئوریک با سیاست‌های لیبرال دولت‌های‌ هاشمی ‌و خاتمی‌ مشهور بودند، در آن زمان به حمایت از احمدی‌نژاد پرداختند.

اما با شروع به کار دولت، افراد با بینش‌های لیبرال و اصلاح‌طلب وارد مراکز تصمیم‌گیری اقتصادی شدند و حتی کار به جایی رسید که مدیران تکنوکراتی که در ابتدای دولت نهم کنار گذاشته شدند، دوباره به مسند امور بازگشتند که خاوری – مدیرعامل فراری بانک ملی - نمونه آنها بود. به طوری که هم‌اکنون تیم اقتصادی دولت احمدی‌نژاد از لحاظ فکری، تفاوتی با دولت‌های‌ هاشمی ‌و خاتمی‌ندارد و نتیجه عملکرد آنها هم چندان متمایز نبوده است.

در آینده ای نزدیک اگر برخی از نامزدها از این افراد فاصله نگرفتند ،حتما سوابق اجرایی و تفکرات اقتصادی آنها را برای تصمیم گیری و قضاوت افکار عمومی منتشر خواهیم کرد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    میشه چندتا از متفکرین ومعتقدین به اثتصاد اسلامی در ایران رو نام ببرین ؛ اصلا ما همچین افرادی داریم ؟
  • هابيل ايران فر ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    اين ها اصلاح طلب هستند ؟؟؟ حسینی، بهمنی، پورمحمدی،
  • حسن ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    " تیم اقتصادی دولت احمدی‌نژاد از لحاظ فکری، تفاوتی با دولت‌های‌ هاشمی ‌و خاتمی‌ندارد و نتیجه عملکرد آنها هم چندان متمایز نبوده است. " !!!! مشرق جان مثل این که تو جامعه نیستی که میگی عملکردشون زیاد فرقی نداشته. تورم دولت خاتمی کجا تورم الان کجا؟ بیکاری دولت خاتمی کجا بیکاری الان کجا؟
  • بابك ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    زود باش مشرق جان زود باش
  • بابك ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    زود باش مشرق جان زود باش
  • MojICiviL ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    کاملا درسته بزار مردم آگاه باشند اونی که داری می گی اقتصاد با شعار اسلمی اما تیمش اقتصاد لیبرالی است جناب آقای ولایتی و تیم اقتصادیش آقای نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی ایران است آقای الیاس نادران دکترای اقتصاد از سربن است جانباز فداکار و نماینده مجلس چند سالی است بر روی اقتصاد اسلامی کار می کند جز تیم آقای دکتر حداد است امام اسلامی ترین تیم اقتصادی مربوط به تیم آقای جلیلی است همانطور که اسم آوردپرفسور مسعود درخشان متولد 1328 و دارای مدرک دکترا از دانشگاه (i b e s) از لندن است ایشان از سال 1370 به عنوان اقتصاد دان ارشد دفتیر مطالعات انرژی در لندن مشغول به کار است دیگر عضو این تیم اقتصادی دکتر پرویز داوودی معاون اول دوره اول احمدی نژاد است دکترای خود رااز دانشگاه ایالتی آیووا آمرکا گرفته او چند سالی هست که با یک تیم از نخبگان وعلما در موسسه امام خمینی قم بر روی اقتصاد اسلامی کار می کند عضو دیگری تیم اقتصادی آقای جلیلی کسی نیست جز ابراهیم رزاق آقای رززاق دارای دکترای تخصوصی از دانشگاه سوربن فرانسه و دانشایر دانشگاه تهران است مثالهای دلنشین او در زمینه اقتصاد او را از کارشناسان محبوب تلوزیون در زمینه اقتصاد در برنامه های حرفه ای چون پاییش و ثریا کرده است دیگر عضو این تیم اقتصادی آقای دکتر عادل پیغامی دکترای اقتصاد از دانشگاه امام صادق است ایشون نیز تحقیقات فراوانی در زمینه اقتصاد اسلامی و (بی) اونای که در قرآن مطالعه کردند می دانند (بی) چی هست و بانکداری بدون ربا کار کرده است دکتر محمد مهدی زاهدی وفا عضو دیگر این تیم است ایشون نیز دکترای اقتصاد خود در زمینه اقتصاد اسلامی از دانشگاه امام صادق گرفته است زاهدی وفا مدیر مسول دو فصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامی است اعضای دیگری هستند در این تیم که چون طولانی می شود نمی نویسم تیم اقتصادی دکتر جلیلی بر طبق تحقیقات بنده اسلامی ترین تیم اقتصادی است اما تیم های اقتصادی دگیر کاندیدها چون هنوز دقیق مشخص نکردن با حدث گمان زیاد همراه است دکتر رضایی : ایشون خود را رییس این تیم میداند تعدادی از کارشناسان تشخیص مصلحت اورا همراهی می کنن حاصل دست رنج او شده کتاب فدرالیزم اقتصادی که البته بنا به گفته بعضی از اقصاد دانان این کتاب ترجمه چندکتاب اقتصادی از غرب شرق است قالیباف : نمی دانم در آینده شاید بنویسم عارف و روحانی بازم معلوم نیست احتمالا آنها همان تیم اقتصادی دوران خاتمی که همه آنها زیر نظر دکتر نیلی در دانشگاه شریف بوده اند بدهند ولی بازم معلوم نیست مهندس غرضی نمی دانم ولی یه جمله به مشرق اگر میزاشتی من مطالعه کامل روی تک تک کاندیدها انجام میدادم میدادم به شما شما بزنی به سایت بدنیست اگه خواستی ایمیل بده یه خواهشم داشتم تورا به خدا این کامتو حتی اگه با سانسورم شده تایید کن سخنی با خوانندگان به علت تایپ سریع احتمال غلط املای زیاد است شرمنده
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    کاملا درسته دوست دارم آقای ولایتی تیم اقتصادیش رومشخص کنه
  • MojICiviL ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    ممنون مشرق لطف کردی تایدش کردی ولی حالا نگاه می کنم خودمم حوصله خوندنشو ندارم چه برسه به بقیه اگه کسی تا آخر خوند یه خبر به ما بده
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    احسنت! برادر, دکتر میرکاظمی (وزیر نفت توانمند سابق) رو هم باید اضافه میکردی.
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    دکتردرخشان-دکترزاهدی وفا-دکتر نادران-دکتر داوودی و....
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    بله عزیز اصلاح طلب هستند....شما کجای این مملکتی مگه؟
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    تیم ولایتی همون تیم سال های 68 تا 76 میباشد. یعنی اقتصاد دان های لیبرال طیف کارگزاران سازندگی و ادامه اون درزمان اصلاحات
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    احسنت! برادر, دکتر میرکاظمی (وزیر توانمند سابق نفت) رو هم باید اضافه میکردی.
  • حسین ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    اتفاقا خیلی جالب بود تا تهش خوندم دمت گرم
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    احسنت سوال خوبی بود
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    درود بر معمار اقتصاد دکتر محسن رضایی
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    مشرق بخدا قسم تو همه نظرات منعکس نمیکنی من در پاسخ نظر اول چندتا اقتصادانان اسلامی معرفی کردم ولی تو نشون ندادی بفرما چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟اینکه اسم چندنفر نوشته باشیم وتو نشون ندی حاشا به ازادی بیانتتتتتتتتتت...مارو باش اخبار از همینجا پیگیری میکنیم..........متاسفم.....
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    من خوندم خواستم خبرت کنم
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    تیمی که وجود نداره چطور معرفی کنه ؟
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    من تا آخر خوندم بسایر ممنون از اطلاعاتی که دادین
  • سید ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    اولا "بیع" درسته، نه "بی" ثانیا آقای دکتر "زریباف" هم در تیم اقتصادی آقای جلیلی فعالیت دارند.
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    البته دوست عزیز زیاد زحمت نکش مشرق تابلو از جلیلی دفاع میکنه اینو از تعداد کامنتها راحت میشه فهمید
  • MojICiviL ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    0 0
    دوست ناشناس عزیز متاسفانه در کشور ما اکثر اقتصاددانهای ما مترجم کتابهای شرق وغرب هستند اما کسانی همچون پرفسور درخشان - دکتر رزاق- دکتر نادران - دکتر خوش چهره - دکتر زاهدی وفا - دکتر داوودی - دکتر عادل پیامی - ... خوب واقعا این افراد معرفی بشن به جامعه مردم قدر اینها را بدون وبشناسن البته این را باید بدانسم ما یک کشور نو پا هستیم و بقیه کشورها با 300 سال سابقه بعد از رنسانس دارند حرف میزنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس