به گزارش مجله سینمایی مشرق؛  همه ساله در چنین روزهایی کشور فرانسه رنگ و بوی سینمایی به خود می گیرد. جشنواره کن یکی از معتبر ترین فستیوال‌های جهان که  در ماه مه برگزار می‌شود، امسال نیز هنرمندان بزرگی را از سراسر جهان به رقابت فراخوانده تا تکلیف نخل طلای 20 هزار یورویی سال 2013 مشخص شود. 

به سنت هر سال، در بخش رقابتی طیف متفاوتی از فیلم هاجای گرفته اند که  "گذشته" فرهادی"،  "درون لوین دیویس" برادران کوئن، "پشت شمعدان" استیون سودربرگ، "ونوس در پوست خز" ساخته رومن پولانسکی و "نبراسکا" ساخته السکاندر پین از جمله مهمترین این فیلمها هستند. 


روز نخست در فستیوال کن 

جشنواره کن با نمایش فیلم "گتسبی بزرگ" به کارگردانی "باز لورمن" و بازیگری "لئوناردو دی کاپریو"  آغاز به کار کرد. فیلمی که از کتاب مشهوری به همین نام ساخته شده و از همین حالا به جوایز زیادی چشم دوخته است. 


باز لورمن کارگردان این فیلم در در مورد چگونگی ساخت «گتسبی بزرگ» عنوان کرد: «من در قطاری در سیبری بودم و یک نسخه از رمان را همراه خودم داشتم و آن را خواندم. این گونه بود که همه چیز آغاز شد. در نگاه نخست فکر می کردم که ما نمی توانیم تصویری که از «گتسبی بزرگ» الهام گرفته شده را تغییر بدهیم و نگاه متفاوتی به آن داشته باشیم. در همین زمان بود که به این نتیجه رسیدم: من باید حقوق قانونی این کتاب را بخرم، عواملی را پیدا کنم که بتوانم با آنها کار کنم و... خیلی زود لئوناردو دی کاپریو اعلام آمادگی کرد که قسمتی از این پروژه باشد.



نمره مخاطبان سینمایی به این فیلم


تا یادمان نرفته بگوییم که امسال اسپیلبرگ ریاست گروه داوری جشنواره کن را برعهده دارد. او که قبلا با فیلم هایی چون "ای.تی"  و "جاده شوگرلند" در این جشنواره حضور یافته، امسال دیگر در کسوت کارگردان ظاهر نشده و داوری فیلم ها را بر عهده دارد.


روز دوم در فستیوال کن 

شصت و ششمین دوره از جشنواره فیلم کن پنجشنبه 26 اردیبهشت‌ماه دومین روز خود را پشت سر گذاشت. این جشنواره در دومین روز خود میزبان فیلم‌های مهمی از کارگردان‌های مطرح جهان بود.



نمره مخاطبان سینمایی به این فیلم

فیلم "ایستگاه فروتویت" ساخته ریان کوگلر کارگردان آمریکایی و ملانی دیاز است که در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد. فیلم دیگر با نام "حلقه بلینگ" به کارگردانی سوفیا کاپولا دختر فرانسیس فورد کاپولا، که بر اساس یک واقعیت ساخته شده است و دیگر فیلمی که این روز نمایش داده شد فیلم "جوان و زیبا" ساخته فرانسوا اوزون است که یک درام با بازی شارلوت رمپلینگ، فردریک پیرو، مارین واکت محسوب می‌شود. "هلی" اثر دیگری است که در روز دوم جشنواره کن به نمایش درآمد. این فیلم هم تولید 2013 است که در مدت زمان 105 دقیقه در مکزیک ساخته شده است. این درام سینمایی را آمات اسکالانته ساخته است.

روز سوم در فستیوال کن 

فیلم «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی و تهیه کنندگی و ساخت کمپانی آرته فرانسه، از منظر ایرانیان مهم ترین فیلم روز سوم جشنواره کن بود. اصغر فرهادی فیلم هایی چون "درباره الی"، "چهارشنبه سوری" و "جدایی نادر ازسیمین" را در کارنامه خود دارد.فرهادی برای ساخت "جدایی نادر از سیمین" برنده جایزه اسکار در سال 2012 شد.

فیلم جدید اصغر فرهادی چندی پیش مجوز نمایش در ایران را از سوی شورای صنفی نمایش گرفت و به گفته سخنگوی شورای صنفی نمایش، اکران عمومی "گذشته" اصغر فرهادی بعد از تعطیلات خرداد ماه خواهد بود.



نمره مخاطبان سینمایی به این فیلم


خبر نمایش فیلم فرهادی در ایران بازتاب زیادی داشت. همزمان با اولین نمایش "گذشته" فیلم جدید اصغر فرهادی در بخش رقابتی جشنواره کن، اکران سراسری آن در فرانسه آغاز و این کارگردان را به صدر اخبار فرهنگی رساند که با اظهار نظر هایی درباره فیلم جدیدش روبرو شد

حسین معززی نیا: همه آنها که دلشان شور می زده از یکی دو سال پیش تا دیشب، خیالشان راحت بود اصغر فرهادی یک فیلم درست و حسابی ساخته. حالا این که از جدایی یا درباره الی بهتر است یا نه بماند برای وقتی که مردم خودشان فیلم را دیدند.

نشریه تایم اوت:  فیلم داستان پر فراز و فرودی دارد و درام قدرتمندی است. علاوه بر این پرپیچ و خم و حتی مقداری ملودرام است. اما کنترل قدرتمندانه  زمان و مکان و کنش که جدایی را بسیار خوب کرده بود در این اثر حضور ندارد.

کیوان کثیریان: به شدت امیدوار بودم فیلم فوق العاده ای باشد اما نبود. فیلم بدی نبود اما به نظرم یک چیزی کم داشت.


علی معلم: فیلم گذشته مقداری ملال آور و خسته کننده بود. چیزی که به عنوان خلا فیلم به نظر می آید این است که ما نسبت به شخصیت مرد که جذاب تر نوشته شده و با اجرای خوب آقای مصفا تبدیل به کامل ترین شخصیت فیلم شده، آنچنان با شخصیت زن آشنا نمی شویم و بازی خانم بژو چندان جالب نبود.

جف اندرو: گرفتارشدن شخصیت های جدایی نادر از سیمین در رازها و دروغ هایی مدام، به آن فیلم حسی کاملا ارگانیک و باورپذیر می داد، ولی در فیلم تازه فرهادی، برخی از از رازگشایی ها "ثقیل و حتی با حسی از تصنع به نظر می رسد.

همزمان با نمایش فیلم "گذشته"، فرهادی در پاسخ به سوال روزنامه لوموند که پرسیده بود آیا امکان ساخت این فیلم در ایران هم وجود داشت یا خیر گفت: بله همه نشانه های این داستان در اصل از ایران می آید و در همان جا هم قابل ساخت بوده است. آنجا هم خانواده هایی وجود دارند که از هم جدا می شوند و بعد دوباره نزد هم باز می گردند.




و اما دو اتفاق جالب، توجه ایرانیان را در روز سوم به خود جلب کرد:

اولی پیشنهاد وسوسه انگیز هالیوود برای همکاری اصغر فرهادی با این صنعت غول آسا بود که فرهادی آن را رد کردو در پاسخ مدیران هالیوود گفت: اگر روزی داستانی در مورد آمریکا داشتم با شما صحبت خواهم کرد.

دیگر اینذکر است که در خبرها آمده بود،بود که قرار است اصغر فرهادی فیلم تبلیغاتی هاشمی رفسنجانی برای انتخابات 92 را بسازد که این خبر البته تا به امروز از طرف آقای کارگردان تایید نشده است.

روز چهارم در فستیوال کن

در چهارمین روز از شصت و ششمین جشنواره فیلم کن در کنار فیلم‌های بخش‌های مختلف، دو فیلم از بخش مسابقه نیز برای اولین‌بار راهی پرده نقره‌ای شدند.

فیلم «مثل پدر، مثل پسر» به کاگردانی «کوره-ادا هیروکازو» و «جیمی پی» ساخته آرنو دسپلشین در بخش مسابقه به نمایش درآمدند.



نمره مخاطبان سینمایی به این فیلم

این فیلم به مدت120 دقیقه و در ژانر درام ساخته شده است.  کارگردان ژاپنی «مثل پدر، مثل پسر»  به طرح یک سوال در این فیلم پرداخته است و در این باره می گوید: پدر بودن چه معنایی دارد؟ این سوالی است که هیروکازو کوری-ادا فیلمساز ژاپنی از خود می‌پرسد.

در خانواده‌های معمول ژاپنی همیشه یک نقش پدرسالارانه وجود دارد. این کارگردان در یکی از اولین فیلم‌هایش "مابوروسی" در سال ۱۹۹۵ نیز به رابطه خانوادگی پرداخته است. در فیلم "کسی نمی داند" سال ۲۰۰۴ او بر ارتباط بین دوقلوها توجه کرد که داستانی واقعی از زندانی شدن چهار بچه در آپارتمانی توسط مادرشان به مدت چهار ماه بود. او سال ۲۰۱۲ "کاش" را کارگردانی کرد که در نقطه مقابل فیلم قبلی، به جدا شدن دو برادر توسط پدر و مادرشان توجه می کرد و اکنون در "مثل پدر، مثل پسر" این فیلمساز یک زوج طبقه متوسط ژاپنی را در مرکز توجه قرار داده است. این زوج متوجه می شوند که فرزندشان فرزند بیولوژیکی خودشان نیست و در کودکی با یک بچه دیگر عوض شده است.

شایان ذکر است که قرار بود دیروز فیلم سینمایی "گذشته" به صورت خصوصی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی پرده برود. اصغر فرهادی ساعتی پیش از اکران با با نمایش فیلم مخالفت کرد و گفت: نسخه ای که ما برای ایران فرستادیم از کیفیت خوبی برخوردار نیست و دوست ندارم فیلم بی کیفیت را اکران کنید

همچنین ساعتی قبل خبر رسید که "سونی پیکچرز کلاسیک" امتیاز پخش فیلم "گذشته" فرهادی را از میان 13 کمپانی مشهوری که قصد خرید امتیاز آن را داشند، برای آمریکا به دست آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    0 0
    فرهادی افتخار سینمای ایران است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس