کد خبر 211142
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۸

پادشاهی اردن در ظاهر مناسبات خود با دمشق را قطع نکرده ولی تمام ارگانها و نهادهای امنیتی،اطلاعاتی و نظامی خود را در راستای خدمت به عملیاتی کردن سناریوهای مداخله خارجی علیه سوریه قرار داده است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، پادشاهی اردن در تاریخ معاصرش هیچگاه نقش برجسته و مهمی در منطقه خاورمیانه،نداشته و همواره سیاست و نقش آن مرتبط به سیاستهای منطقه ای انگلیس و آمریکا بوده است.در پرونده سیاسی خاندان سلطنتی آن کشور تا این لحظه،هیچ اقدام مثبتی و  خدمت برجسته ای به قضیه فلسطین و مردم مظلوم آن ثبت نشده است.

سرویس اطلاعاتی این کشور در ارتباط و پیوند ارگانیکی با دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی "CIA" امریکایی و "MI6 , MI5" انگلیسی،سابقه تاریخی و حرفه ای دارد(سابقه همکاری این سرویس با ساواک شاهنشاهی،نیز درخشان و خواندنی است). در شکار مبارزان فلسطینی و رهبران گروه های پیشرو و مبارز عرب حرفه‌ای و با مهارت عمل کرده.اینک پادشاهی اردن تمام دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی خود بطور شبانه روزی در خدمات اقدامات خبیثانه دشمنان ملت و دولت سوریه،قرار داده و در توسعه گستره بحران سوریه وانهدام زیرساختارهای آن ،نقش خطرناکی ایفا می‌کند.

پادشاهی اردن در ظاهر مناسبات خود با دمشق را قطع نکرده ولی تمام ارگانها و نهادهای امنیتی،اطلاعاتی و نظامی خود را در راستای خدمت به  عملیاتی کردن سناریوهای مداخله خارجی علیه سوریه قرار داده است. سرویس اطلاعاتی اردن، انواع خدمات و تسهیلات به تمام دستگاه های جاسوسی و اطلاعاتی دشمنان سوریه چه عربی و چه غربی،ارائه می‌دهد و دولت اردن از این رهگذر بخشی از هزینه های دربار و خاندان سلطنتی را تأمین می‌کند.

گرچه اردن، سیاست خارجی و مواضع سیاسی(هرگز) مستقلی،نداشته ولی بخوبی نیز می‌داند همراهی با دشمنان دمشق هیچگاه به سود بقای اریکه سلطنت هاشمی نبوده و نیست.

هیچکس فراموش نمی‌کند و همگان مطلعند که در قضیه اشغال افغانستان و عراق توسط ارتش آمریکا و استمرار بحران و ویرانگری در کابل و بغداد ،اردن به ویژه دستگاه های اطلاعاتی آن ،سهمی بسزایی داشته و پدیده وحشی و جنایکاری مانند "الرزقاوی"(لات و چاقوکش شهر زرقا) در زندانهای شهرهای "امان(پایتخت)" و الزرقا (از شهرهای اردن)توسط سیا و دستگاه اطلاعاتی اردن،خلق و تربیت شده است.

اینک همین سرویس اطلاعاتی،زندانیان سلفی‌های جهادی اردنی در زندانهای خود (پیش از 600 زندانی) در دوران بحران سوریه ،آزاد و تحت نظارات خود آنها را به کمک جبهه النصره و دیگر گروه های تکفیری و وهابی به سوریه ، اعزام و گسیل می‌کند تا دامنه کشتار،انهدام، ویرانگری و خونریزی در کشور همسایه "سوریه" گسترش دهند. سلفی های تکفیری اردنی خود اذعان داشته که حدود پانصد نفر از افراد خود هم اکنون در سوریه در حال جهاد و مبارزه علیه دولت سوریه هستند و تا این تاریخ به قول خودشان سی نفر از اعضایشان در عرصه جهاد کشته شده‌اند.

سرویسهای اطلاعاتی و امنیتی اردنی طی دوسال بحران سوریه در فراری دادن ، ساماندهی و سازماندهی معارضه سوریه، نقش مهمی ایفا کرده است و همچنین جهت ممانعت از حمایت و مساعدت دولت المالکی از دمشق، دستگاه های اطلاعاتی دولت اردن ، با استفاده از عوامل خود در مناطق مرزی عراق با سوریه و استانهای سنی نشین عراق، سعی کرده اوضاع امنیتی و ثبات عراق و شهرهایش را برهم زند تا سوریه را از یک حمایت‌گر محروم سازد.

در لبنان نیز، دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی پادشاهی اردن در حال ارائه خدمات به سناریوهای خرابکارانه رژیم صهیونیستی و آمریکا و متحدان منطقه ای در لبنان و منطقه می‌باشد. دراین راستا اخیرا یک زن جوان فلسطینی مقیم اردوگاه عین الحلوه در بیروت و مدیر شبکه فحشا و توزیع مواد مخدر در این اردوگاه، توسط نیروهای امنیتی لبنانی دستگیر شده است. وی اعتراف کرده که 7 بسته انفجاری آماده در خانه اش مخفی کرده  و این اقدام توسط سرویس اطلاعاتی اردنی هدایت و سازماندهی شده است. قرار بوده با این بسته های انفجاری تعدادی از رهبران اسلامگرایی لبنانی و فلسطینی کشته و اوضاع امنیتی لبنان را آشفته گردد.

ولی هنوز معلوم نیست که چرا نامبرده را باوجود اعتراف و اذعان به این اقدام خرابکارانه،توسط دستگاه ذیربط لبنانی،آزاد و از اتهام فوق مبرا گردیده است.

برای خود اردنیها این روزها،این پرسشهای مطرح است که"

1ـ  سرویس اطلاعاتی اردن در لبنان چه کار میکند؟ اهداف اقدامات و عملیات خربکارانه آن چیست؟

2ـ آیا این اقدام در خدمت امنیت ملی اردن و منافع بقای تاج و تخت خاندان سلطنتی هاشمی می باشد؟ اگر نیست،پس این اقدامات در خدمت کدام اهداف واولویت های کشور اردن است؟

3ـ آیا این اقدام بخشی از خدمات و تسهیلات این دستگاه اطلاعاتی به سرویس های امنیتی آمریکا،انگلیس و رژیم صهیونیستی است؟یا بخشی از تعامل و سفارش‌های کشورهای نفتی اعراب حاشیه خلیج فارس می‌باشد؟

4ـ آیا دامن زدن به بحران سوریه و برهم زدن ثبات لبنان،به سود امنیت و استقرار تاج و تخت خاندان سلطنتی اردن است؟آیا این اقدامات (که همراهی با دشمنان منطقه است) مشکلات اقتصادی،رفاهی، معیشتی و توسعه ای اردن  و مردم آن حل خواهد کرد؟

پاسخ به این سوال‌ها خود بخشی از نقش منفی اردن در تحولات منطقه به خصوص همکاری این کشور با غرب و برخی از رژیم های مرتجع منطقه علیه سوریه و دیگر کشورهای منطقه را برملا می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس