يک کارگردان تئاتر، سينما و تلويزيون سوري با اشاره به جايگاه فرهنگ مقاومت در تئاتر، سينما و تلويزون عرب و اين که تئاتر مقاومت در جهان عرب به صورت جدي و قوي دنبال مي‌شود، ‌اظهار داشت: بسياري از هنرمندان عرب علاقه دارند تا در سينماي ايران کار کنند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، ماهر صليبي بازيگر و کارگردان سوري است که تاکنون در 28 فيلم سينمايي و چندين سريال و تئاتر بازي کرده و تاکنون موفق به ساخت چند فيلم سينمايي، سريال و تئاتر شده است.

وي درباره حضورش در سينما مي‌گويد: هنگامي که در اواخر دهه 80 درسم را تمام کردم، بازي در 2 کار سينمايي را تجربه کردم که کاري از موسسه سينماي سوريه بود؛ کار اول فيلم «جلبک» به کارگرداني ريمون پطرس و دومي فيلم «امشب» به کارگرداني محمد ملص بود که پس از بازي در اين دو فيلم با سينما به شکل حقيقي آشنا شدم و سينما براي من لذتي داشت که با بازي در تئاتر و تلويزيون متفاوت بود.
صليبي تاکيد مي‌کند که "سينما داراي عواملي است که تو را به شکل خاصي مسحور مي‌کند "
وي که دو سريال به نام‌هاي «محدوديت‌هاي روح» و «محدوديت‌هاي زندگي» را براي تلويزيون سوريه کارگرداني‌ کرده است، درباره شروع کار کارگرداني‌اش مي‌گويد: بعد از مدت‌ها بازي در فيلم‌هاي گوناگون اولين فيلم خودم را با عنوان «داستان باران» به مدت 40 دقيقه کارگرداني کردم و با اين فيلم در چند جشنواره شرکت کردم و سه جايزه را برنده شدم؛ اما بعد از آن دوباره به بازي در فيلم «حسبيه» به کارگرداني ريمون پطرس رفتم و نهايتا سال پيش فيلم کوتاه «وقت کم» که درباره مقاومت است را کارگرداني کردم.
آنچه در ادامه مي‌خوانيد مصاحبه‌اي است که خبرگزاري فارس به صورت اختصاصي با او انجام داده است:

 

* بسياري از هنرمندان عرب علاقه دارند تا در سينماي ايران کار کنند

ماهر صليبي با اشاره به جايگاه سينماي ايران نزد کارگردانان عرب گفت: به شکل کلي سينماي ايران آوازه‌‌اي خوش در جهان عرب دارد و بسياري از هنرمندان عرب علاقه دارند تا در سينماي ايران کار کنند چرا که سينماي ايران با سينماهاي برتر جهان چه در محتوا و مضمون و چه در شکل قابل تطابق است.
وي افزود: هميشه فيلم‌هاي ايراني که در جشنواره دمشق و جشنواره‌هاي عربي حاضر مي‌شوند، برنده جوايز هستند و مورد توجه منتقدان قرار مي‌گيرند.
اين کارگردان سوري درباره تاثير فيلم‌هاي سينمايي و تلويزيوني ايراني بر سينما و تلويزيون عرب تصريح کرد: به معني عام کلمه سينماي ايران تاثيري بر سينماي عرب ندارد اما در اغلب کشورهاي عربي سينماي ايران به صورت ويژه دنبال مي‌شود.
وي افزود: درباره سريال‌ها و به‌ويژه سريال‌هاي تاريخي ايراني نيز بايد گفت که توجه خاصي در کشورهاي عربي به اين سريال‌ها به ويژه سريال يوسف پيامبر مي‌شود.
ماهر صليبي با اشاره به پخش چند سريال اجتماعي چون سريال «اغما» در ماه‌هاي اخير از شبکه ام‌بي‌سي‌ ادامه داد: همچنين سريال‌هاي اجتماعي که اخيرا به صورت دوبله شده پخش شد نيز مورد توجه تماشاگران عرب قرار گرفت.
وي افزود: من نيز به شخصه سريال يوسف پيامبر را دنبال کرده‌ام که خيلي از آن خوشم آمد و اين سريال داراي درجه بالايي از لحاظ فني بود و مي‌تواند با آثار بين‌المللي رقابت کند.
ماهر صليبي با ابراز بي‌اطلاعي از وجود شبکه «آي‌فيلم» گفت: شبکه «آي فيلم» را نديده‌ام و نمي‌توانم درباره آن سخن بگويم اما در آينده تلاش خواهم کرد آن را دنبال کنم.

 

*تئاتر مقاومت در جهان عرب به صورت جدي و قوي دنبال مي‌شود

اين کارگردان سوري در بخش ديگري از اين گفت‌وگو به جايگاه تئاتر در جهان عرب پرداخت و با اشاره به ساخت چندين تئاتر گفت: تئاترهاي بسياري را تاکنون کارگرداني کرده‌ام اما از ميان آنها 5 تئاتر مهم بوده که عبارت است از «گفتار خاموش»، «درد و دل‌ها»، «کنسرتو»، «آخرين رقص» و «فتوکپي».
وي در ادامه با اشاره به جايگاه تئاتر در جهان عرب تاکيد کرد: تئاتر در جهان عرب داراي مکاني مهم و خاص در جهان است و حضوري متمايز در جهان دارد.
صليبي افزود: من اين مساله را از خلال حضور در جشنواره‌هاي بين‌المللي فهميده‌ام چرا که تاکنون در فرانسه، آلمان، اسپانيا، فنلاند تئاترهايم را عرضه کرده‌ام.
وي با اشاره به اينکه هر کشور عربي داراي تئاتر خاص خود است، اظهار داشت: هر کشور عربي به تئاتر از منظر خود مي‌پردازد لذا مي‌توان در تئاتر عربي تنوع بالايي چه در زمينه‌ نمايشنامه‌ها و چه در زمينه شکل و نوع کار ديد، که البته بايد تاکيد کنم که من اينجا از تئاتر ملتزم سخن مي‌گويم و نه تئاتر تجاري.
اين کارگردان تئاتر درباره تئاتر مقاومت در جهان عرب نيز گفت: تئاتر مقاومت در جهان عرب به صورت جدي، قوي و در حد بالا دنبال مي‌شود.
وي افزود: هر ساله تعداد بسياري تئاتر که از مقاومت سخن مي‌گويند در تالارهاي کشورهاي عربي به نمايش درمي‌آيد و ما دائما شاهد تلاش‌هاي جدي در تئاتر عربي درباره مقاومت هستيم و بايد گفت تئاتر مقاومت تا زماني که مساله فلسطين هست خواهد بود و جايگاه ويژه خود را در جهان عرب خواهد داشت.

 

* توليد فيلم‌هايي توسط ايران در سوريه درباره مقاومت از کارهاي مهم و جدي در اين زمينه است

ماهر صليبي در ادامه اين گفت‌گو همچنين به جايگاه فرهنگ مقاومت در سينما و تلويزيون حهان عرب پرداخت و گفت: فرهنگ مقاومت داراي جايگاه مهمي در سينما و تلويزيون عربي است اما محدود، چرا که تعداد فيلم‌هاي توليدي سينماي عرب کم است.
وي افزود: اين فيلم‌ها نيز براي اکران و سود بردن در گيشه ساخته نمي‌شود بلکه براي حضور در جشنواره‌هاست؛ مثلا در سوريه تعداد اندکي فيلم درباره مقاومت ساخته و در چند جشنواره ارائه مي‌شود که البته حضور ويژه‌اي دارد.
اين کارگردان سينماي سوريه همچنين با اشاره به اقدامات ايران در سوريه درباره فرهنگ مقاومت گفت: البته ايران در سوريه اقدام به توليد فيلم‌هايي درباره مقاومت مي‌کند که از کارهاي مهم و جدي در اين زمينه است و من با تمام وجود آرزو مي‌کنم اين کارها متوقف نشود چرا که داراي تاثير فراواني در تماشاگران عرب، اروپايي و حتي آمريکايي براي ارائه حقيقت غائبي به نام مقاومت است.
وي همچنين درباره ساخت سريال‌هايي درباره مقاومت در کشورهاي عربي گفت: سريال‌هاي بسياري در اين زمينه ساخته شده و به نظر من بايد اينگونه کارها بيشتر افزايش يابد.
صليبي با اشاره به حمايت کشورهاي عربي از توليد فيلم‌ها و سريال‌هايي درباره مقاومت گفت: حکومت‌هاي عربي از فيلم‌هايي با موضوع مقاومت حمايت مي‌کنند اما حمايت آنان زياد نيست.

 

*جايگاه حقيقي سينماي عرب با حضور در جشنواره‌‌هاي بين‌المللي معلوم مي‌شود

اين کارگردان سينماي سوريه در بخش ديگري از اين گفت‌وگوي تفصيلي به سوالاتي درباره جايگاه و امکانات سينماي عرب پاسخ داد و با اشاره به جايگاه سينماي عرب در جهان گفت: سينماي عرب در جهان سينما داراي جايگاه بالايي نيست و تنها بعضي از فيلم‌هاي عربي است که داراي جايگاه ويژه و آوازه‌‌اي در جهان سينما هستند.
وي افزود: اگر به سينماي جهان عرب نگاهي بياندازيم توليدات سينمايي در کشورهاي عربي متفاوت است مثلا در مصر به علت وجود بازار فيلم، شاهد توليد تعداد بسياري فيلم تجاري در سال هستيم که هدف آنها حضور در بازار است.
ماهر صليبي ادامه داد: اما در کشورهايي مثل تونس، سوريه و مراکش ميزان توليدات سينمايي عدد پاييني را نشان مي‌دهد چرا که در اين کشورها بازار مهم نيست بلکه ژانر و محتوا مهم‌تر است لذا از اينجا جايگاه حقيقي سينماي عربي با توليدات اندک و جدي‌اش و با حضور در جشنواره‌‌هاي بين‌المللي و دريافت جوايز معلوم مي‌شود.
وي همچنين به نقش تاثير مثبت و منفي سينماي عرب بر اعراب گفت: سمت و سوي سينماي جهان عرب مانند سينما در هر جاي ديگر دنيا هم مثبت و هم منفي است.
صليبي افزود: اگر هدف فيلم تجاري باشد فيلم بار منفي براي تماشاچيان خود دارد اما اگر فيلم‌ها خيلي جدي و هدف آن حضور در جشنواره‌هاي بين‌المللي باشد داراي بار مثبت براي تماشاچي است که اين بار مثبت به سازنده و کشور او برمي‌گردد.
وي همچنين درباره تاثير هاليوود و باليوود بر سينماي عرب گفت: تاثير هاليوود بر سينماي جهان عرب در هر کشوري نسبت به کشور ديگر متفاوت است.
اين کارگردان عرب افزود: در اين‌باره سينماي مصر بيشترين تاثير را از سينماي هاليوود و باليوود پذيرفته است چرا که بيشترين فيلم‌هاي عاميانه و تجاري در آن توليد مي‌شود که مضمون آنها کم‌محتوا است اما در کشورهاي ديگر مساله چه در باب تاثير شکلي و چه در باب تاثير مضموني متفاوت است و در اين کشورها فيلم‌ها درباره مباحث انساني و سياسي که تماشاچي عرب به دنبال آن است لذا تاثيرات مسائل منطقه‌اي و فرهنگ عربي و محلي در اين کشورها بيشتر ديده مي‌شود.
وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره امکانات سينما در جهان عرب گفت: امکانات نور، صدا، دوربين و از اين‌دست امکانات در سوريه اغلب از اروپا و به ويژه از آلمان وارد مي‌شود اما بعضي از امکانات جديد که مربوط به دوربين HD مي‌شود از آمريکا وارد سوريه مي‌شود.
ماهر صليبي همچنين درباره جايگاه فيلم کوتاه در جهان عرب گفت: جايگاه فيلم کوتاه در جهان عرب جايگاه مهم و جدي است که داراي حضوري ويژه در جشنواره‌هاي عربي و بين‌المللي است و دائما رو به پيشرفت است، اما نيازمند حمايت بيشتري است.
در پايان اين گفت‌و‌گو از ماهر صليبي درباره «پير داغر» بازيگر لبناني سريال «مدار صفر درجه» که اخيرا با وي در سريال «محدوديت‌هاي زندگي» همکاري داشته پرسيدم و وي گفت: پير داغر از بازيگران خوب لبناني است که براي کار در سريال «محدوديت‌هاي زندگي» او را انتخاب کردم که اميدوارم در آينده موفق باشد.
وي در پاسخ به اين سوال که چرا شاهد بازي بازيگران عرب در ايران هستيم اما از حضور بازيگران ايراني در کشورهاي عرب خبري نيست؛ گفت: به واقع دليل اينکه چرا بازيگران ايراني در فيلم‌هاي عربي حضور ندارند را نمي‌دانم شايد يکي از موانع مساله زبان باشد.
صليبي افزود: اما ايراني‌ها در مباحث فني مثل تصويربرداري تلويزيوني و سينمايي حضور خوبي در سينماي عرب دارند و اميدوارم بازيگران ايراني هم در سينماي عرب ديده شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس