کد خبر 203674
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۰

آب های گرم معدنی استان اردبیل بیشتر از دیگر جاذبه های گردشگری در اقصی نقاط ایران اسلامی مشهور است و بسیاری از هموطنان برای استفاده از این مواهب خدادادی به این استان سفر می کنند .

به گزارش ویژنامه نوروزی مشرق، شهر گردشگری سرعین در 25 کیلومتری غرب اردبیل در دامنه کوه 4811 متری سبلان با دارا بودن آبگرم های معدنی ، مجتمع های آب درمانی سبلان ، ایرانیان ، قهوه سویی ، بوش باجیلار و حمام های طبیعی استراحتگاه دلپذیری برای مسافران نوروزی است.

استخرهایی که گرمای آب های پرخاصیت آن ها در پوست و استخوان نفوذ کرده وبا خروج از آن ها هوای خنک و پاک حاکم بر محیط خستگی و ناراحتی ها را ازجسم و روان انسان دور می کند.

آبگرم های گاومیش گلی ، قهوه سویی ، ساری سو ، قره سو ، پهنلی سو ، آب گرم چشم و مجتمع های آب درمانی سبلان و بش باجیلار و حمام طبیعی شفا ازجمله آن ها هستند.

2 استخر آب سرد هم در فاصله پنج کیلومتری سرعین در دره ای با چشم انداز زیبا موسوم به ویلا دره وجود دارند که آب آن ها مانند نوشابه گاز دار است و گردشگران از آب آن نوشیده و در استخر هم آب تنی می کنند .

از دیگر آبگرم های معروف استان می توان به قینرجه و برجلو در شهرستان نیر، آبگرم کیوی در شهرستان کوثر و آبگرم های شابیل ، ایلاندو و قینرجه درشهرستان مشگین شهر اشاره کرد.

بالاترین دمای آب معدنی دنیا نیز به چشمه آب گرم معدنی قینرجه در شهرستان مشگین شهر با 82 درجه سانتی گراد مربوط است و چشمه آب گرم معدنی قوتورسویی نیز در این شهرستان در دامنه کوه 4811 متری سبلان اسیدی ترین چشمه آب گرم معدنی در دنیا است .

قره کلیسای ( کلیسای طاطائوس مقدس ) نگین درخشانی در میان آثار و بناهای تاریخی ایران اسلامی و استان آذربایجان غربی است.

این اثر ارزشمند تاریخی و مذهبی در 20 کیلو متری شمال شهرستان تاریخی چالدران قرار گرفته که به دلیل قدمت تاریخی و جایگاه مذهبی از معدود کلیساهای معتبر جهانی است که همه ساله در مرداد ماه یک آیین جهانی با حضور مقامات کلیسای ارامنه جهان در آن برگزار می شود.

به اعتقاد ارامنه جهان طاطائوس مقدس یکی از حواریون حضرت عیسی مسیح (ع) و تعدادی دیگر از روحانیون مذهبی در آن مدفون است.

بر اساس مستندات تاریخی طاطائوس مقدس در قرون اولیه میلادی به این مکان که در قلمرو دولت اشکانی قرار داشته مهاجرت کرده و به احتمال زیاد با دسیسه مخالفان آیین مسیحیت در این مکان کشته شده است.

پیروان مسیح در سال های بعد بر سرمزار طاطائوس مقدس کلیسایی را بنا نهاده و با استفاده از تسامح اشکانیان نسبت به ادیان و باورهای دینی در این منطقه به تبلیغ آیین مسیحیت پرداخته اند.

بنای اولیه این کلیسا با استفاده از سنگ های سیاه تراشدار به سبک کلیساهای شرقی ساخته شده که به این دلیل این بنا به قره کلیسا شهرت یافته است.

بر اثر زمین لرزه شدیدی که در سال 1319 میلادی در این منطقه روی داده بنای اولیه کلیسا ویران شده و حدود 10 سال بعد به شیوه اولیه معماری تجدید بنا شده و متعلقاتی نیز به آن افزوده شده که در ساخت بخش های جدید از سنگ های سفید استفاده شده است.

در بخش جدید این کلیسا نام و مشخصات و تصاویری از تعداد زیادی از روحانیون برجسته مسیحی بر نمای بیرونی بنا نقش بسته و کتیبه هایی نیز به خط و زبان ارمنی به آن افزوده شده است.

آخرین تعمیری که بر روی این کلیسا انجام گرفته در دوره قاجاریه و توسط عباس میرزا فرزند فتحعلیشاه بوده که اقدامات انجام شده در یک کتیبه سنگی بر سردر کلیسا نصب شده است.

این کلیسا یکی از زیباترین آثار تاریخی در شمال آذربایجان غربی است که به عنوان دومین اثر استان بعد از مجموعه تخت سلیمان تکاب در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

وجود قره کلیسا و مقبره سید صدرالدین شیرازی صدراعظم شاه اسماعیل صفوی و دشت چالدران محل وقوع جنگ بزرگ میان ایران و عثمانی و صدها اثر چشم نواز طبیعی، شهرستان چالدران را در دریف شهرستان های مهم گردشگری ایران اسلامی قرار داده است.

بیش از 17 هزار گردشگر داخلی و خارجی از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون از جاذبه های غار آبی سهولان مهاباد دیدن کردند

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد افزود: با توجه به مساعد بودن وضعیت آب و هوا شمار بازدید کنندگان از این اثر زیبای طبیعی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 58 درصد افزایش نشان می دهد .

آقای حسینی با اشاره به استقبال خوب گردشگران نوروزی در بازدید از غار سهولان افزود: روزانه به طور متوسط حدود 2 هزار نفر از نقاط مختلف کشور برای دیدن این پدیده طبیعی به مهاباد سفر و از زیبایی های آن دیدن می کنند.

غار سهولان در مهرماه 73 توسط غارشناسان ایرانی شناسایی شد هرچند اطلاع از وجود آن به حدود صد سال پیش برمی گردد، سال 79 بعنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسید.

این غار در 43 کیلومتری مهاباد در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است مردم محلی این غار را کونه کوتر، یعنی لانه کبوتر نامیده اند که دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.

مساحت داخلی غار سهولان حدود 600 مترمربع و محتویات آن سنگ های آهکی با جلوه های طبیعی و قندیل های منحصر به فرد است عمق آب در برخی جاها به 32متر می رسد همچنین اختلاف دمای درون و بیرون غار بین10 الی15درجه است.

مطالعات غارشناسان نشان می دهد که قدمت این غار به 70 میلیون سال قبل بازمی گردد.

این اثر زیبا و دیدنی که یکی از مهمترین و کم نظیرترین غارهای طبیعی کشور و از شگفت‌انگیزترین جلوه های طبیعت زیبای شهرستان مهاباد بشمار می رود هرچند چند سالی بیشتر نیست که درون آن کشف شده با این حال به یکی از قطب مهم گردشگری و تفریحی در غرب کشور تبدیل شده است به طوریکه سالانه افزون بر 50 هزار گردشگر ایرانی و خارجی از آن دیدن می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس