کد خبر 199803
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۱

دانشمندان دریافته‌اند که کافئین باعث افزایش حافظه زنبورهای عسل شده و می‌تواند بر روی جذب بیشتر زنبورها برای تولید عسل کمک کند.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، محققان دانشگاه نیوکاسل با همکاری محققانی از دانشگاه‌های گرینویچ و آریزونا طی آزمایشی دریافتند هنگامی که زنبورها با محلول قند حاوی کافئین - معمولا به طور طبیعی در شهد درخت قهوه و گل‌های مرکبات وجود دارد- تغذیه می‌شوند، در مقایسه با سایر زنبورهایی که تنها با شکر تغذیه شدند، احتمال سه برابری در به یادآوری عطر گل برای آنها وجود دارد.

به گفته دکتر "جرالدین رایت"، کافئین برای گیاه و زنبور به یک اندازه پر فایده است؛ به خاطر داشتن صفات گیاه برای زنبورها که با سرعت زیادی از یک گل به گل دیگر پرواز می‌کنند، کاری دشوار است، اما اکنون محققان دریافتند کافئین می‌تواند زنبور را در به یاد آوردن مکان گل‌ها یاری کند.

دانشمندان در این تحقیق متوجه شدند که شهد مرکباتی نظیر گریپ فوروت، لیمو و پوملو نیز حاوی کافئین است.

پروفسور "فیل استیونسون" از باغ‌های گیاه شناسی "کیو" می‌گوید کافئین ماده شیمیایی دفاعی در گیاهان به شمار می‌رود که برای بعضی از حشرات نظیر زنبور عسل طعم تند و تیزی دارد و تعجب برانگیز است که این ماده در شهد نیز وجود دارد. هرچند به گفته وی این مقدار کافئین بسیار اندک است اما برای تاثیرگذاری بر رفتار زنبور کافی است.

دکتر رایت درباره این تحقیق می‌افزاید: این پژوهش به ما در درک چگونگی تاثیر کافئین بر مغز کمک می‌کند چرا که مغز انسان و زنبور از نظر عملکرد سلولی و ژنی مشابه به یکدیگر است. علاوه بر این، آنچه که در رفتار زنبورها مشاهده شده است می‌تواند ما را در توضیح علت ترجیح مردم در نوشیدن قهوه حین مطالعه یاری کند.

پروفسور استیونسون نیز در پایان می‌گوید: فهمیدن عادت زنبورها و اولویت انتخاب گل توسط آنها، کمک بزرگی در مدیریت و حفاظت باغ‌ها و صنعت کشاورزی خواهد کرد.

نتایج به دست آمده در مجله "Science" منتشر شده است.