واقعیّت این است که در عرصه سیاست و رسانه برخی اخبار و تحلیل ها بدون اینکه واقعی باشند فقط برای "عملیّات روانی" روی رقباء صورت می گیرند. «زیباکلام» در ردای یک استاد جامعه شناسِ سیاسی چندین مرتبه نشان داده که بجای "تئوری پردازی" به "تئوری سازی" برای تنظیم عرصه رقیب؛ مبادرت می ورزد.


گروه سیاسی مشرق-

امروز «صادق زیباکلام»، "از تئوریسین‌های اصلاحات" در مصاحبه ای خبری با «خبرگزاری ایلنا» بار دیگر نشان داده است که اصلاح طلبان بر راهبرد خزنده خود برای انتخابات آتی تأکید دارند.

وی که بطور خاص و در سخنرانی‌های مختلفی اعلام کرده است که به خدمتگذاری رضا خان معتقد است و به این تئوری نیز افتخار می‌کند؛ سعی کرده است ایده آل های سیاسی اتاق فکر اصلاح طلبان را بار دیگر در قالب تئوری جامعه شناسانه نشر دهد.

واقعیّت این است که در عرصه سیاست و رسانه برخی اخبار و تحلیل ها بدون اینکه واقعی باشند فقط برای "عملیّات روانی" روی رقبا صورت می گیرند.

«زیباکلام» در ردای یک استاد جامعه شناسِ سیاسی چندین مرتبه نشان داده که بجای "تئوری پردازی" به "تئوری سازی" برای تنظیم عرصه رقیب؛ مبادرت می ورزد.

او در این مصاحبه در حالی سعی کرده نشان دهد که اصولگرایان از حضور خاتمی و هاشمی واهمه دارند که مردم در انتخابات «مجلس هشتم» نشان دادند کوچکترین اقبالی به لیست موسوم به "وزرای خاتمی" ندارند، همان موقع برخی تحلیل گران معتقد بودند اصولاً یکی از دلایل شکست این لیست حمایت خاتمی از آن بوده است و نام وی اثر معکوس داشته است.

از طرف دیگر «زیباکلام» در این مصاحبه می گوید اصولگرایان سعی دارند برای افزایش مشارکت عمومی، اصلاح طلبان بدلی! را به صحنه انتخابات بکشانند. وی به نوعی سعی دارد اینطور القا کند که تحریم انتخابات از سوی اصلاحات باعث رأی شکنی در نظام می شود. علیرغم این تلاش ها اما باید به وی یادآور شد که تحریم انتخابات «مجلس نهم» در اسفند گذشته اثبات نمود که تحریم اصلاح طلبان نه تنها کاهش مشارکت را در پی نداشته است بلکه مشارکت در این انتخابات، هم در کشور و هم در تهران افزایش داشته است تا جاییکه خاتمی مجبور شد مخفیانه و در روستایی دورافتاده رأی بدهد.

درباره نظر زیباکلام پیرامون رأی آوری مشایی نیز باید گفت فرض اشتباه «زیباکلام» درباره توهّم "پایگاه اجتماعی قدرتمند اصلاحات" باعث شده وی نتیجه بگیرد که «مشایی» آرای بالایی! خواهد داشت.

در ادامه قسمت‌هایی از مصاحبه زیباکلام با خبرگزاری ایلنا را به انتخاب مشرق می‌خوانید:

* اصولگرایان در این میان حرف‌های انتخاباتی اصلاح طلبان بدلی را با آب و تاب منعکس می‌کنند تا بگویند که حتی جناح رقیب نیز در انتخابات شرکت کرده‌اند. اما واقعیت این است که از سوی دیگر به هیچ وجه راضی به حضور اصلاح طلبان اصیل نمی‌شوند، چراکه می‌دانند حضور آن‌ها ممکن است بار دیگر اتفاق دوم خرداد ۷۶ را برای کشور رقم بزند!!


* جناح اصولگرا هرگز نمی‌خواهد که هاشمی، خاتمی و یا حتی عارف عهده دار پست ریاست جمهوری شوند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا به اشکال مختلف مانع از شرکت اصلاح طلبان در انتخابات شوند.


* به نظر می‌رسد رقابت جدی اصولگرایان در این انتخابات میان حامیان و مخالفین دولت احمدی‌نژاد خواهد بود.


* در نبود اصلاح طلبان مشایی می‌تواند به راحتی جناح اصولگرا را شکست دهد ... احمدی‌نژاد برای گرفتن تاییدیه مشایی همه توان خود را به کار خواهد برد. در صورتیکه احمدی‌نژاد در این کار موفق شود، دیگر نیاز نیست که برای رای آوری مشایی شهر به شهر برود. کافی است تا اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند.


* در صورتیکه اصولگرایان به این نتیجه برسند که تنها راه جلوگیری از پیروزی مشایی در انتخابات حضور گزینه‌های اصلاح طلبان است، از کاندیداتوری هاشمی در انتخابات استقبال خواهند کرد.


* اصولگرایان تلاش می‌کنند تا با مطرح کردن نام‌های مختلف به گونه‌ای برخورد نکنند تا این تلقی بوجود آید که همه آن‌ها از ابتدا روی ولایتی و حداد اجماع داشته‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    0 0
    در اين صورت ما با ايل تبار به مشايي راى ميدهيم
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    0 0
    در نبود اصلاح طلبان مشایی می‌تواند به راحتی جناح اصولگرا را شکست دهد ............................................... ما هم که از اول میگفتیم لولوی انحراف و انحرافی را واسه این درست کردن که خوشونو مطرح کنند و اصولگرا ها را بترسونن . البته همان روز اولی که سایت مجمع ........ نظام این کلمه ی انحراف را بکار برد میدونستم ولی ............ این جمله را ایمان دارم که مردم ما از بعضی خواص بیشتر حالیشونه ولی ........... مشرق البته از تو خودتم قاطی این بازی هستی انتظار ندارم که نظرمد تایید کنی ولی اگه همینطوری پیش بری .و خودتو از نظرات مردم محروم کن و1 راه دیگه بری منتظر روزی مثل 2 خرداد البته از منظر دیگری باش که غافلگیر نشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس