گروه موسیقی قشقایی «حاوا» به سرپرستی پروین بهمنی در جشنواره فجر با اجرای قطعاتی از موسیقی 4 فرهنگ موسيقايي قشقایی، شیرازی، لری بویراحمدی و بختیاری مخاطب خود را با موسیقی محلی اين مناطق آشنا می‌کند.

سرویس فرهنگی مشرق - از روز گذشته جشنواره موسیقی فجر به صورت عمومی برگزار شده است.


* جشنواره فجر در انتظار موسيقي كلاسيك غيرايراني


فجري ديگر از راه رسيد تا التيامي باشد بر زخم ديده نشدن نوازندگان جوان كه بي‌شك بسياري از آنان از همان روزهاي ابتدايي مدرسه هواي موسيقي را در سر داشته‌اند و آرزوي دكتر و مهندس و خلبان شدن را به ديگران واگذار كرده‌اند تا از فضاي جدي اين مشاغل به دنياي آهنگين و زيباي موسيقي پناه ببرند و روح خود را در زلالي اين هنر، بي‌آلايش گردانند. اينان جشنواره‌هاي موسيقي داخلي و خارجي و ابتكار و نوآوري در اين عرصه را براي خود افتخار مي‌دانند و شايد بتوان گفت كمترين هزينه‌تراشي را براي دولت‌ها دارند و در مقابل بيشترين سرمايه‌گذاري را از عشق و هنر مي‌گذارند.

* چهار فصل اهواز

زمان: جمعه 27 بهمن ساعت 21
مكان: سالن رودكي
چهار فصل اهواز نام گروه ديگري از نوازندگان استان گرم و خوش ذوق جنوب كشور است كه از سال 89 فعاليت موسيقيايي خود را در اهواز آغاز كرد و ضمن اجراي كنسرتي در دانشكده هنر و معماري دانشگاه تهران در سال گذشته امسال دومين حضور خود را در جشنواره‌اي بين‌المللي به ثبت مي‌رساند.اين گروه كه براي نخستين بار در سال گذشته در فهرست گروه‌هاي شركت كننده در جشنواره بود، امسال قطعات سوئيت كارمن اثر جورج فردريش ويت، رومبا اثر كوزلا و مي‌سي‌يونرا اثر بوس تامنت را براي علاقه‌مندان به اجرا مي‌گذارد.وحيد وحيدپور فريدون وزيري، عادل شاهنده و فرخ كارنما اعضاي گروه گيتار كلاسيك چهارفصل اهواز را تشكيل مي‌دهند. وحيدپور سرپرست اين گروه معتقد است در بخش موسيقي كلاسيك گيتار جشنواره امسال تعداد گروه‌نوازان گيتار اندك است.

* كوارتت گيتار تهران

زمان: جمعه 27 بهمن ساعت 21
مكان: سالن رودكي
بازسازي آهنگ‌هاي موسيقيدانان معاصر از ويژگي‌هاي بارز كوارتت گيتار تهران است كه اجراي كار را اندكي حساس‌تر كرده است، ضمن اين‌كه قطعات اجرايي از سوي اين گروه در جشنواره بيست‌وهشتم موسيقي فجر، انحصاراً براي كوارتت گيتار ساخته نشده است و اين بر مشكلات كار افزوده است.قطعاتي از ساري جوزف مجارستاني، آلفونسو مونتس ونزوئلايي، لئو بروور كوبايي و اندرو يورك امريكايي از جمله آهنگسازان معاصر و يوجي بوگريني ايتاليايي از هنرمندان قرن 17 و 18 ميلادي و نيز دو قطعه به آهنگسازي مجيد اماني از سوي اين گروه اجرا مي‌شود.

* كوارتت زهي كادانس

زمان: شنبه 28 بهمن ساعت 21
مكان: سالن رودكي
كوارتت زهي كادانس نيز كه سال تأسيس آن به 87 مي‌رسد با پيشرفت خوبي حركت كرده و در سال 89 مقام سوم جشنواره فجر را كسب كرده بود و با يكسال استراحت طبق قوانين جشنواره امسال براي دومين بار به بخش رقابتي جشنواره آمده و قرار است آهنگ‌هايي از هنرمندان دوره كلاسيك از جمله هايدن، موتزارت و... را بنوازد. حبيب جديري و پويا بلوري ويولن، مهدي نوبري ويولا و سالار غفار بجويي ويولنسل را در ساختار كواتت زهي به صدا درمي‌آورند. پويا بلوري سرپرست اين گروه عدم حمايت از گروه‌ها حتي در شهر خودشان را از جمله مشكلات اين هنر در شهر تبريز دانست.


* مديانت

زمان: شنبه 28 بهمن ساعت 21
مكان: سالن رودكي
سازهاي بادي چوبي جزو سخت‌ترين سازها به دليل ساختار ويژه‌اش در زمينه كنترل صدا و كوك آن براي كنسرت است كه گروه مديانت با اتكا به تجربه نوازندگانش از ابوا، فاگوت و پيانو در كنسرت پيش‌رو در جشنواره استفاده مي‌كند.
گروه مديانت قرار است در جشنواره بيست ‌و هشتم موسيقي فجر قطعه اگزا را كه به دليل دشواري تاكنون در ايران اجرا نشده و قطعات اندكي براي آن نوشته شده است را اجرا كند. قطعاتي از پلانك، براد، لاليت و فريدمن را نيز اين گروه براي داوران و علاقه‌مندان خواهند نواخت.حسام صدفي‌نژاد نوازنده ابوا، عليرضا متوسلي نوازنده فاگوت و آلوين آوانسيان نوازنده پيانو در اين كنسرت خواهند بود.


* كوارتت گيتار باران

زمان: يكشنبه 29 بهمن ساعت 21
مكان: سالن رودكي
سوئيت بيژن و منيژه اثر حسين دهلوي كه مهرداد پاكباز آن را براي كوارتت گيتار تنظيم كرده، استامپاس اثر توربا آهنگساز اسپانيايي در 8 قسمت، باران ساخته لئو بروور آهنگساز كوبايي، تاوان اثر گابريل پوره و اسپين اثر اندرو يورك قطعاتي است كه امسال به نوازندگي كوارتت گيتار باران شنيده مي‌شود. اين گروه كه شفق فخارزاده، شهاب خائفي، مجيد عيداني و عميد عسكري اعضاي آن را تشكيل مي‌دهند، در بخش تكنوازي مسابقات گيتار در تابستان امسال صاحب مقام شده‌اند، ضمن اين‌كه عميد عسكري نيز در جشنواره فجر 90 در بخش جنبي در حوزه تكنوازي گيتار شركت داشته و اكنون دومين حضور خود را در جشنواره تجربه مي‌كند.


* اركستر مجلسي رسا

زمان: يكشنبه 29بهمن ساعت 21
مكـــان: سالن رودكي
در اركستر مجلسي رسا كه قرار است قطعاتي از موتزارت، بالستون، آواز بدون كلام مندلسون كه از سوي مظفر نبيلي براي اُبوا و اركستر زهي تنظيم شده، سرنار فرشتگان براگ كه از سوي فهيم ممتازي براي پيانو، اُبوا و اركستر زهي تنظيم شده و نيز آثاري از كميتاس اجرا شود، 15 نوازنده به هنرنمايي مي‌پردازند.اين نوازندگان 8 ساز را مي‌نوازند كه مصطفي زماني، شاهرخ صديقيان، پوريا كياني، كيميا ابراهيم‌زاده نوازندگان ويلن اول، محمد حسين ابراهيم‌زاده، عليرضا طاهباززاده، وفا حميدي نوازندگان ويلن دوم، الهام عادلي‌زاده، احمد مقدسي‌زاده، سارينا جواهري نوازندگان ويولن آلتو، مظفر نبيلي نوازنده ويلنسل، منصور شاملوئي‌زاده نوازنده كنترباس، بهتاش ابوالقاسم نوازنده ابوا، فرهود بيگلري بيگي نوازنده فلوت ريكوردر، فهيم ممتازي نوازنده پيانو و رهبر اين اركستر هستند.

*سازهای غیر ایرانی

شايد شما هم جزو كساني باشيد كه هنوز هم با وجود خوش‌صدايي و گسترش سازهاي غيرايراني دوست دارند دل به صداي تار دهند و در زمان‌هايي سير كنند كه بهترين لحظات عمرشان را تشكيل داده و با شنيدن صداي دلنشين‌اش به آن روزها بر‌گردند. از حال فارغ شده و زمان و مكان را فراموش كنند. حتماً براي شما هم پيش آمده در سپيده دم صبح يا ساعت‌هاي آخر شب كه سكوت دلچسبي بر همه جا حكمفرماست تصنيفي يا قطعه‌اي سنتي را از پخش راديو، تلفن همراه يا هر وسيله‌اي كه اين حال و هوا را براي شما به ارمغان مي‌آورد شنيده باشيد و آنگاه كه در اين خلسه شيرين فرو مي‌رويد ترجيح مي‌دهيد هيچگاه اين تصنيف به پايان نرسد.

آرامش‌بخشي و تأثيرگذاري موسيقي سنتي ايران بر روح آدميزاد انكارناپذير است و شايد دور از انصاف نباشد اگر بگوييم فاصله گرفتن از موسيقي اصيل و روحنواز ايراني يكي از علل بوجود آمدن روحيه خشك و خشن امروزي‌هاست، آنها كه با برخورداري از فناوري دنياي پيشرفته امروزي بايد آرامش و آسايش بيشتري داشته باشند ولي اين‌گونه نيست.خوشبختانه جشنواره موسيقي فجر با تكيه بر اصالت ايراني در برگزاري اين جشنواره بين‌المللي و برگزيدن 12 گروه جوان ايراني براي رقابت در بخش رقابتي موسيقي كلاسيك ايراني در فجر بيست‌وهشتم اين آرمان را ادامه داده و با توجه دوچندان نسبت به موسيقي كلاسيك غيرايراني تلاش مي‌كند اهميت و جايگاه اين هنر بومي را به نوازندگان و هنرمندان جوان خاطرنشان كند. در همين راستا ما نيز با معرفي گروه‌هاي پذيرفته شده براي بخش رقابتي در اين گزارش گامي هر چند كوچك برداشته‌ايم كه مي‌تواند علاقه‌مندان را براي پيگيري برنامه‌هاي جشنواره ياري كند.



*چنگ

زمان اجرا: يكشنبه 29 بهمن ساعت19
ســــالن اجرا: پژوهشكده فرهنگ و هنر
گروه چنگ نيز با دستاني پر به اين جشنواره مي‌آيد و قطعه «يادگاران» در دستگاه همايون و تصنيف «شهر من» كاري از رامين صفاين و ضربي شوشتري در دستگاه همايون نيز از ساخته‌هاي مليا صفايي از جمله برنامه‌هاي اين گروه براي كنسرتشان در جشنواره به شمار مي‌رود.

نوازندگي تار را در اين اجرا شهريار ظريفي و مليا صفايي، نوازندگي كمانچه را نازنين غني‌زاده و سيامك اسنبگدري، عود را معتمد ساماني، ني را فريدون مداح، تنبك را مهران توكليان، دف و دمام را ميلاد قريشي، تارباس را امير نيكبخت، قيچك‌باس را مهدي بصيرت و سنتور و سرپرستي گروه را رامين صفايي بر عهده دارد.اشعار اين كنسرت از مجموعه‌هاي فريدون مشيري و شفيعي كدكني انتخاب شده و به خوانندگي وحيد تاج اجرا مي‌شود.


* اركستر

-‌ اركستر فيلارمونيك آي‌سو به رهبري كريستين شولز پنجشنبه 26 بهمن ساعت 18:30 در تالار وحدت
-‌ اركستر سمفونيك تهران دوشنبه 30 بهمن ساعت 18:30 تالار وحدت
- اركستر موسيقي نو به رهبري عليرضا مشايخي ساعت 18:30 سالن رودكي


* نسلي ديگر (موسيقي كلاسيك ايراني)

- گروه «ماهريز» به سرپرستي هادي اينانلو و به خوانندگي مظفر شفيعي ساعت 21 در فرهنگسراي ارسباران
- گروه «خاموش» به سرپرستي آرمين جوانبخت و به خوانندگي مجتبي عسگري ساعت 21 در فرهنگسراي ارسباران
- گروه «صنم» به سرپرستي اميرعباس ستايشگر و خوانندگي پوريا اخواص ساعت 21 در فرهنگسراي ارسباران
- گروه «تريو» شامل نوازندگاني همچون رضا عسگرزاده (بالابان)، حسام اينانلو (كمانچه) و آزاده احمدي(عود) ساعت 21 در فرهنگسراي ارسباران
- گروه «وابات» به سرپرستي عيسي غفاري و خوانندگي مجيد حسين‌خاني ساعت 21 در فرهنگسراي ارسباران
- گروه «ني‌داوود» به سرپرستي پويان بيگلر و خوانندگي گروهي ساعت 21 در فرهنگسراي ارسباران
- گروه «راه سوم» به سرپرستي آرمان عامري و خوانندگي علي ياري‌پور ساعت 18:30 در فرهنگسراي ارسباران



* شيراز ميزبان 8 گروه موسيقي

- رسيتال پيانو هلند 24 بهمن‌ماه ساعت 19 در مجموعه فرهنگي هنري حافظ (موسيقي كلاسيك)
- رضا يزداني 25 بهمن‌ماه در 2 سانس 18:30 و 21 در مجموعه فرهنگي هنري حافظ (موسيقي پاپ)
- گروه «آواي زمين» 26 بهمن ساعت 19 در مجموعه فرهنگي هنري حافظ (موسيقي تلفيقي از ايران و هند)
- گروه «ماهريز» به سرپرستي هادي اينالو و خوانندگي مظفر شفيعي 27 بهمن ‌ماه ساعت 19 در مجموعه فرهنگي هنري حافظ
- گروه «اديب» با خوانندگي محمد معتمدي 28 بهمن ساعت 19 در مجموعه فرهنگي هنري حافظ (موسيقي ايراني)
- گروه «سائر» با هنرنمايي مهران موثقي، مازيار ظريف و سينا ذكايي 29 بهمن ساعت 19 در مجموعه فرهنگي هنري حافظ (موسيقي پاپ)
- «هفت‌گاه معلق» با حضور فرخ‌زاد لايق و پدرام فريوسفي 30 بهمن ماه ساعت 19 در مجموعه فرهنگي هنري حافظ (موسيقي كلاسيك ايراني)
- گروه همنوازان ايران با هنرنمايي علي زند وكيلي و كاوه پيمان يك اسفندماه ساعت 19 در مجموعه فرهنگي هنري حافظ (موسيقي ايراني)
- نمايش فيلم‌هاي مستند موسيقي ايراني و خارجي در تالار غزال شيراز



* استعدادهاي درخشان (موسيقي كلاسيك غير ايراني)

- تريو كلاسيك ميلاد عالمي چهارشنبه 25 بهمن ساعت 18:30 در سالن رودكي
- رسيتال گيتار فرناز خياباني چهارشنبه 25 بهمن ساعت 18:30 در سالن رودكي
- رسيتال ويلن و پيانو تينا جامه‌گرمي پنجشنبه 26 بهمن ساعت 18:30 در سالن رودكي
- رسيتال پيانو آرش گوران پنجشنبه 26 بهمن ساعت 18:30 در سالن رودكي
- رسيتال ويلنسل و پيانو مهرداد عالمي شنبه 28 بهمن ساعت 18:30 در سالن رودكي
- رسيتال پيانو مرتضي شيركوهي شنبه 28 بهمن ساعت 18:30 در سالن رودكي
- رسيتال فاگوت اميرحسين محمديان يكشنبه 29 بهمن ساعت 18:30 در سالن رودكي
- رسيتال فلوت مهرداد غلامي يكشنبه 29 بهمن ساعت 18:30 در سالن رودكي


*سامان احتشامي

زمان اجرا: چهارشنبه 25 بهمن ساعت 21
مكان اجرا: تالار وحدت
سامان احتشامي و گروه احتشامي قطعه «همايون خرم ماندگار» را روي صحنه خواهند برد.
پيش از آن‌كه استاد حيات را بدرود گويد، يكي از قطعات اين كنسرت، اثري از استاد همايون خرم بود و احتشامي نيز بخش نخست كنسرت شامل تكنوازي پيانو توسط خودش را به اين قطعه جديد اختصاص داده است.
اين كنسرت و به‌ويژه قطعه ابتدايي كنسرت، اداي ديني است به زحماتي كه استاد همايون خرم در موسيقي ايران كشيده‌است. سامان احتشامي نوازنده پيانو ايراني با بهره‌گيري از استاداني چون جواد معروفي، محمد سرير، اسماعيل امين مويد با‌ساز پيانو وارد دنياي موسيقي و در سال ۶۸ موفق به دريافت ديپلم افتخار از جشنواره موسيقي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان شد. طي سال‌هاي ۷۰ الي ۷۴ برنده لوح زرين و لوح تقدير جشنواره موسيقي فجر شد و مقام اول را در پيانو کلاسيک و ايراني کسب کرد و در سال ۸۲ نيز برگزيده جشنواره موسيقي فجر شد. او از دانشگاه هنر و معماري فارغ التحصيل شد و آموزشگاه موسيقي احتشامي را تاسيس كرد و هم اينک در اين مرکز به تدريس مشغول است.


* اركستر مجلسي «نوفه»

زمان اجرا: چهارشنبه 25 بهمن ساعت 21
مكان اجرا: تالار رودكي
اركستر مجلسي «نوفه» شامل گروهي مستعد از نوازندگان است كه قطعاتي از ساخته‌هاي كياوش صاحب نسق را از جمله «نميدان»، «آوايي»، «ندانستگي»، «ورن»، «ديو هوس»، «مرغ آمين»، «نسوش» و «آناست» اجرا خواهند كرد.
اعضاي اركستر مجلسي نوفه را تينا جامه گري (ويلن)، پريسا پيرزاده (ويلن)، آتنا زنگنه (ويلنسل)، نگار نوراد (ويلن)، نيايش جواهري (پيانو)، مهرداد غلامي (فلوت)، ژابيز و گلريز سربخش (سليست‌هاي ويلنسل و ويلن)، فرزان فرنيا، ارسلان امير احمدي، انوشا مصطفايي و ارغوان ملك محمدي (اعضاي گروه پركاشن) تشكيل مي‌دهند.
صاحب نسق در سال 47 در تهران متولد شد. پيانو را نزد استاداني همچون هاراتوريان، فرمان بهبود و شهسا و همچنين تئوري موسيقي را نزد شريف لطفي، محمدرضا درويشي، مهران روحاني و عليرضا مشايخي فراگرفت. آهنگسازي را از سن 18 سالگي آغاز کرد و از سال 71 زير نظر استاد به‌آت فورر به يادگيري آهنگسازي و تئوري موسيقي پرداخت.
در سال 81 از دانشگاه موسيقي و هنرهاي دراماتيک گراتس اتريش در رشته آهنگسازي فارغ التحصيل شد و دکتراي خود را در رشته موسيقي الکترونيک و اتنوموزيکولوژي در موسسه موسيقي الکترونيک و آگوستيک گراتس دريافت كرد و اکنون به تدريس موسيقي در دانشگاه تهران مشغول است.


*سهند

زمان اجرا: شنبه 28 بهمن ساعت 18:30
مكان اجرا: فرهنگسراي ارسباران
رشيد وطن‏دوست، خواننده خوش‏صداي آذري امسال نيز با گروه سهند حاضران در جشنواره فجر را به مهماني صدايش مي‌برد. وي سال 1321 در شهر تبريز متولد شد و همزمان با تحصيل دوره دبيرستان به موسيقي روي آورد و تحت تعليم استادان موسيقي، علي سليمي و صفرعلي جاويد قرار گرفت و فنون آواز را نزد ايشان آموخت. وطن‏دوست آواز كلاسيك و رموز و ظرايف آن را نزد ميكل كازانو استاد بزرگ و مشهور ايتاليايي فراگرفت و پس از آن به طور مستمر در بيش از 30 اپرا نقش‏هاي گوناگون اجرا كرد كه از ميان آنها اپراهاي مادام باترفلاي اثر پوچيني، لوچيادولامرمور دونيزتي، فالستاف ولاتروپا تارودي، سالومه اشتراوس، و هنزل و گرتل همپردنيگ شايان ذكر است. وي در زماني كه رژيم منحوس بعثي عراق جنگي خانمانسوز را عليه ايران به راه انداخته بود، با اجراي بيش از يكصد اثر رزمي (مارش كلاسيك) همراه با ديگر اعضاي اركستر سمفونيك تهران و ضبط و پخش آنها زحمات و كوشش فراواني را متحمل شد و در سال 1367 از طرف شوراي ارزشيابي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نشان درجه يك هنري كه معادل دكتراست به او اهدا شد.


*اديب (محمد معتمدي)

زمان اجرا: پنجشنبه 26 بهمن ساعت 21
مكان اجرا: تالار وحدت
فراگيري آواز و همچنين‌ساز ني را به صورت خودآموز از سنين نوجواني آغاز و از سال 76 شروع به فراگيري شيوه آواز سيد حسين طاهرزاده نزد حميدرضا نوربخش كرد.

محمد معتمدي به سبب علاقه‌اي که به مکتب آواز اصفهان داشت به طور موازي به تمرين و الگوبرداري از آواز استاداني چون تاج اصفهاني و اديب خوانساري پرداخت و در اين مسير از راهنمايي استادان بزرگواري چون زنده ياد دکتر حسين عمومي و علي‌اصغر شاه‌زيدي بي‌بهره نبوده است.

وي تاکنون با گروه‌هاي متعددي فعاليت داشته که از جمله آنها مي‌توان به گروه خورشيد (مجيد درخشاني)، همنوازان شيدا (محمدرضا لطفي)، ارکستر ملي ايران (فرهاد فخرالديني)، و گروه همنوازان مهر اشاره كرد.

معتمدي تاکنون کنسرت‌هاي متعددي در ايران و جهان اجرا كرده که از آن جمله مي‌توان به کنسرت بداهه خواني در تئاتر شهر پاريس، کنسرت در کاخ ورساي فرانسه، کنسرت در کنسرواتوار موسيقي رم-ايتاليا و... اشاره كرد.

وطنم ايران، بودن و سرودن، صوفي، اپراي عاشورا، اپراي مولوي، يادواره عارف قزويني، ‌اي عاشقان نيز از جمله آثار منتشر شده وي هستند.


* هفت‌گاه معلق (فرخزاد لایق)

زمان اجرا: يكشنبه 29 بهمن ساعت 21
مكان اجرا: تالار وحدت
فرخزاد لایق فارغ‌التحصیل قلب و عروق از پاریس و به حرفه طبابت مشغول است اما از کودکی علاقه وافری به موسیقی پیدا کرد و با نظر پدرش، فراگیری ساز ویلن را نزد دکتر ریاحی آغاز كرد و پس از عزیمت به فرانسه جهت ادامه تحصیل پزشکی، آموزش موسیقی را نيز با کمک رضا قاسمی ادامه داد. اولین تجربه او در آهنگسازی به ساخت آلبوم سفر عسرت به خوانندگی شهرام ناظری باز می گردد که با واکنش های مثبتی همراه بود.
اين هنرمند در جشنواره فجر امسال با هفت‌گاه معلق به استقبال علاقه‌مندانش مي‌رود که کوارتتی زهی در هفت موومان است.قرار است اين اجرا تعبیر دیگرگونی باشد از ردیف دستگاهی ایران در بستر یک گفتمان مدرن یا شاید پسامدرن؛ البته با ابزاری که اساساً (کوارتت زهی کلاسیک) از آن موسیقی ما نیست. پدرام فریوسفی(ویلن اول)، امین غفاری(ویلن دوم)، سهراب برهمندی(آلتو) و آتنا اشتیاقی(ویلنسل) را خواهند نواخت و دانیال جورابچی (آلتو) و نگار نوراد (ویلنسل) نیز در بعضی قطعات به این جمع افزوده می‌شوند.



* آواز جمعي صداي بلند جشنواره صداها

گروه‌هاي كر بيست‌وهشتمين جشنواره بين‌المللي فجر را دست خالي نگذاشته‌اند و با قطعات كلاسيك و محلي به استقبال هنردوستان مي‌آيند.

اين گروه‌هاي جوان كه هريك با ابتكاري در اجرا به صحنه مي‌آيند قطعات محلي متنوعي را براي ذائقه مخاطبان در نظر گرفته‌اند و در روزهاي چهارشنبه تا جمعه ساعت 18:30 در فرهنگسراي ارسباران به اجرا مي‌پردازند.



* گروه آوازي سونات

زمان اجرا: چهارشنبه 25 بهمن ساعت 18:30
مكان اجرا: فرهنگسراي ارسباران
گروه آوازي سونات امسال قرار است قسمت‌هايي از ركوييم موتزارت (قسمت‌هايي كه سلو ندارد)، آثاري از سرگئي راخمانينف روسي و قطعه سونايا (آهنگ محلي ارمني كه توسط گروه كميتاس اجرا شده) را به صورت آكاپلا و 8 صدايي به جشنواره بياورد. قطعه اكو از اورلاندو ديلاسو نيز از جمله اجراهاي سونات است.
محسن بافنده و ماكان نيك‌بين رهبر گروه و پيانيست هستند و الهه عسكري، آنوشا نظري، مليكه احمدي‌منش، الهه افضلي، عادله طالبي و طراوت زارعي صداي سوپرانو، فاطمه آبرود، خاطره جعفري، شاعره غفوريان، مريم موفقي، آمنه سرخاب و پريسا علاءالدين صداي آلتو، علي مصيبي، كامبيز اقبال، علي اسدي، مهيار اسلامي صداي تنبور و نويد يزدانيان، بهادر رحمان جو، روزبه حبيبي و نريمان حبيبي صداي باس را اجرا مي‌كنند.


* كر ثمين

زمان اجرا: چهارشنبه 25 بهمن ساعت 18:30
مكان اجرا: فرهنگسراي ارسباران
در جشنواره امسال، سليس‌ها از سوي رشيد وطن دوست، مهراب حسين‌زاده و بهنام نجفي اجرا مي‌شود.

در اين گروه صداي سوپرانو توسط بيتا غفاري، فهيمه قنبري، سميرا جهاني، مريم بهزاديان، شقايق ميربلوچ، الهه غريبي، هانيه محسني‌پور، صداي آلتو از سوي مونا تهراني، حديثه درست‌پور، بهاره نادري، مهيا شريعت خواه، رها مرادي، رؤيا حق‌جو، رؤيا شريفي، منيره آقابابايي‌پور، مريم فخري‌زاده، بنفشه رحماني و زهره موسوي به گوش مي‌رسد.صداي تنور در اين كر توسط مهراب حسين‌زاده، تورج اكبرلو، مهدي محمدي‌زاده، برزو نعمت‌الهي، مهرداد بيداري، پويان جليلوند و حسن جعفري و صداي باس باريتون نيز توسط علي تولايي، رحمت حسيني، محمد مهدي سميعي، سيد مهدي دهقان، كاظم نوري و بهنام نجفي اجرا مي‌شود.


* كر فرهنگسراي سرو

زمان اجرا: پنجشنبه 26 بهمن ساعت 18:30
مكان اجرا: فرهنگسراي ارسباران
گروه كر فرهنگسراي سرو كه سال گذشته نيز به جشنواره فجر آمده بود و در 2 دوره جشنواره شمسيه صاحب مقام شده است حدوداً يكسال تحت آموزش‌هاي عملي يكي از استادان بنام ارمني بوده و سعي دارند در ميان برگزيدگان جشنواره قرار بگيرند. البته اعضاي اين گروه آوازي كه برخي بيش از 4 سال در اين گروه فعاليت داشته‌اند از آموزش‌هاي تئوري و عملي مسعود كني نيز بهره گرفته‌اند.كر فرهنگسراي سرو با استفاده از 4 بخش صدا ساويس تاج بخش، مهسا كيومرثي، مهسا خاقاني، نيوشا تاج بخش، معصومه افرنگ، نرگس تقي‌زاده، پگاه فخاري، طاهره خيابانيان، هادي فريدي، امير پرتوي، امير افشاري، فرزام فروزان، حسين سليمي، مسعود كني، آتنا ابراهيمي فخر، مرتضي كني، شيدا رمضاني، پريسا احمدي، سارا ياسي‌پور، مجيد ثامني، ليلا رسايي منش و فرامرز رشيدي را در تركيب خود دارد و طاهره خيابانيان نيز با پيانو آنها را همراهي مي‌كند.


* كر فرهنگسراي بهمن

زمان اجرا: پنجشنبه 26 بهمن ساعت 18:30
مكان اجرا: فرهنگسراي ارسباران
اعضاي كر فرهنگسراي بهمن عمدتاً دانشجوي رشته موسيقي هستند از مرداد ماه تاكنون در شيوه اجرايي چهار صدايي به تمرين پرداخته‌اند كه از آن ميان مي‌توان فاطمه حسيني، پريسا طاهري، مهسا آزادي، شهرزاد مهران‌فر، هدي لطيفي، سعيده عبدا...، هليا كريمي، كيان خانزادي خواننده صداي سوپرانو و لادن اسكندري، فريبا آسوده، مينا آتش افروزان، فاطمه برازنده، پريسا عباسي مقدم، اكرم بهادري و مهتاز آمون خواننده صداي آلتو را نام برد.
صداي تنور نيز از سوي داوود نژادعلي، روح‌ا... نوري، بنيامين قهرمان، حامد لك، محمود رحماني، نادر دانيالي و رضا كاوياني و صداي باس نيز توسط بهراد فرمهيني، بهزاد مهران‌فر، مجيد حيدري، محمدرضا غريب‌زاده و رضا خاوشي به گوش مي‌رسد. آرش فلاحي رهبري گروه، هومن آستانه نوازندگي پيانو و مهدي غلامي نيز مديريت هنري اين گروه را برعهده دارند.



* كر مهر وطن

زمان اجرا:جمعه 27 بهمن ساعت 18:30
مكان اجرا: فرهنگسراي ارسباران
كر مهروطن كه رتبه پنجم مسابقات جهاني كرال كره جنوبي در سال 2011 و رتبه سوم مسابقات فجر 89 را در كارنامه كاري خود دارد، نخستين كارهاي كرال فرهنگ و هنر جنوب شرق ايران و كرمان را با رپرتوار ايراني-كرماني صبح بازار كرمان، گيسه گل، مهر وطن و ليلا اُ ليلا(آهنگ محلي كرمان و سيستان كه نخستين كرال پلي‌فنيك سيستان و بلوچستان است) در اين كنسرت اجرا مي‌كند.مليحه نكويي، حبيبه هادي مقيم‌زاده، نسيم سلطاني، نيلوفر منصوري صداي سوپرانو، ياسمين نعمت‌زاده، نازنين نعمت‌زاده، راضيه اسدي و ارغوان بويه صداي آلتو، مهدي قاسمي، منصور كوچك‌زاده، آرش نورايي صداي تنور و مرتضي نكويي، امير الاهيان و هادي طاهري صداي باس را در اين كرال به اجرا مي‌گذارند ضمن اين‌كه مسعود نكويي رهبري گروه را برعهده دارد و مهدي قاسمي نيز تكخوان گروه است.

* كر ملل

زمان اجرا: جمعه 27 بهمن ساعت 18:30
مكان اجرا: فرهنگسراي ارسباران
گروه كر ملل نيز به رهبري و سرپرستي دونا قوامي تهراني و پيانونوازي ميلاد آذري در بيست‌و هشتمين جشنواره فجر به اجراي قطعاتي براي داوران و علاقه‌مندان مي‌پردازد.
الناز حياتي، پرستو تنوري، سميه اسماعيلي، مريم مالمير و آرزو ترابي خواننده سوپرانو يك و 2، فرناز ساحري، الناز بابايي، آرزو حيدري، پريا يعقوبي و مريم افراز خواننده آلتو يك و 2، سياوش نفيسي، اميرحسين جم، وحيد خيبري، سعيد كمالي و مهرداد بصرت خواننده تنور يك و 2، چنگيز حق، رضا رضايي، عليرضا عليشاهي، مرتضي كني، محسن بياني و حميد بابايي نيز خواننده باس يك و 2 در اين گروه كر هستند.

* ليان

زمان اجرا: چهارشنبه 25 بهمن ساعت 18:30
مكان اجرا: تالار وحدت
گروه موسیقی لیان، 25 بهمن ماه ساعت 18:30 در تالار وحدت به صحنه می‌رود و هنرمنداني چون آکا صفوی به عنوان خواننده ، حسین سنگ سر، مرتضی پالیزدان، محمود بردک نیا، حمید اکبری، امین فیروز پور، مهدی شریفیان، هادی منوچهری و ماکان صغیری نيز با سازهايشان محسن شریفیان را در این برنامه همراهی خواهند کرد.محسن شریفیان امسال از داستان «فلک‌ناز» می‌گوید و با اجری قطعه«دینگو مارو»، بخشی از موسیقی زار را معرفی می‌کند.گروه لیان در جشنواره‌های قبلی اختصاصاً به آيین‌ها و افسانه‌های بومی، شاهنامه خوانی و معرفی بخش‌های مختلف موسیقی بوشهر چون خیام، یزله و شروه‌خوانی پرداخته است.


* رستاک

زمان اجرا: شنبه 28 بهمن ساعت 18:30
مكان اجرا: تالار وحدت
گروه رستاک در تابستان سال ۷۶ فعالیت خود را در قالب یک گروه موسیقی تجربی آغاز کرد. این گروه با الهام از عناصر شنیداری موسیقی بومی ایران و با رویکرد به گونه‌ای از موسیقی با قابلیت برقراری ارتباط با سایر فرهنگ‌ها، به بازجست نغمه‌های اصیل و کهن موسیقی مقامی ایران پرداخت تا به شیوه‌ای نو در حوزه موسیقی معاصر ایران سریان یابد. سیامک سپهری، فرزاد مرادی، بهزاد مرادی، پیران مهاجری، سارا نادری، اکبر اسمعیلی‌پور، محمد مظهري، ياور احمدي فر، دانوش اسدپور، کاوه سروریان، نگار اعزازی، نیما نیک طبع، اميد مصطفوي، حسنا پارسا و ياسر نوازنده گرجي اعضاي اين گروه هستند.


* حاوا

زمان اجرا: يكشنبه 29 بهمن ماه ساعت 18:30
مكان اجرا: فرهنگسرای ارسباران
گروه موسیقی قشقایی «حاوا» به سرپرستی پروین بهمنی در جشنواره فجر با اجرای قطعاتی از موسیقی 4 فرهنگ موسيقايي قشقایی، شیرازی، لری بویراحمدی و بختیاری مخاطب خود را با موسیقی محلی اين مناطق آشنا می‌کند.
پیران درخشان خواننده و نوازنده سه تار، دامون شش بلوكي نقاره، سارا پناهی دف و تنبک، رژنا خانی نوازنده سازهای کوبه‌ای و پروین بهمنی به عنوان سرپرست و همخوان، اعضای گروه موسیقی محلی«حاوا» را تشکیل می‌دهند.
در جشنواره امسال، تنها 3 گروه محلی شرکت می‌کنند و برگزاری چنين جشنواره‌اي در زمينه موسیقی یعنی این هنر بايد جدی گرفته و به آن توجه بيشتري شود.

منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس