کد خبر 169114
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۴

نماینده نهاد رهبری در دانشگاه هنر گفت: بینش هر فرد بر پوشش او تاثیرگذار است و می‌توان گفت شعر "تن آدمی شریف است به جان آدمیت/ همین لباس زیباست نشان آدمیت!" را این گونه تفسیر کنیم که پوشش انسان نشانه آدمیت اوست.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، حجت‌الاسلام علی سرلک پیش از ظهر چهارشنبه در جلسه پژوهشی تاثیر بینش‌ها بر پوشش که در حاشیه نمایشگاه مد و مانتو برگزار شد با بیان اینکه انسان بر اساس بینشش دست به عملی می‌زند گفت: هویت درونی آدم‌ها به آنها می‌گویند چه رفتارهایی داشته باشند و از رفتار هر انسان می توان به درون او راه یافت یعنی انسان در ویترین رفتارهایش خود را به نمایش می‌‌گذارد.

وی ادامه داد: خرد آدمی با پوشش او رابطه مستقیمی دارد به همین دلیل است که ما می‌توانیم از شعر معروف "تن آدمی شریف است به جان آدمیت/ نه همین لباس زیباست نشان آدمیت" این برداشت را هم بکنیم که واقعاً همین لباس و پوشش نشانه آدمیت ماست. ما با پوشش خومان مشخص می‌کنیم به چه چیزهایی اعتقاد داریم و به چه می‌اندیشیم. بنابراین پاسخ این پرسش که چه می‌پوشد و این انسان کیست رابطه مستقیم دارد.

نماینده نهاد رهبری در دانشگاه هنر با بیان اینکه انسان یک حقیقت جاودانه است که تنش لباس اوست گفت: همان طور که خداوند لباس تن را بر اساس نیازهای روحی خلق کرده ما نیز باید در طراحی لباس خودمان نیازهای روحی‌مان را در نظر بگیریم.

طراحان لباس از تاکید بر جنسیت خودداری کنند

نماینده نهاد رهبری در دانشگاه هنر با طرح این پرسش که آیا لباسی که جنسیت را تاکید می‌کند لباسی انسانی است، گفت: حتماً لباس زن و مرد با هم متفاوت است اما لباسی که بر تفاوت‌های جنسی تاکید دارد و جنسیت را هویدا می‌کند از درون انسان نجوشیده است.

وی لباس طلبگی و چادر را نمونه لباس‌هایی دانست که در آنها تاکیدی بر جنسیت نشده و گفت: در این لباس‌ها بالاتنه و پایین تنه وجود ندارد. یک لباس یکپارچه است.

حجت‌الاسلام سرلک با بیان اینکه مد نیاز به تنوع طلبی انسان‌ها را برطرف می‌کند گفت:‌ اما نباید به سمت فخر فروشی برویم زیرا آن وقت موضوع تفاوت لباس در انتخاب‌ها می‌شود نه راحتی و چه پوششی آن.

وی افزود: وقتی مد اصالت بشود دیگر راحتی ملاک نیست آن زمان است که مدهای تنگ و چسبان یا مدهایی که زیبا نیستند مانند مدهای چرک و چروک فراگیر می‌شود. ما باید در کنار تنوع طلبی معقولیت را نیز در نظر داشته باشیم.

لباس ملی دچار شعارزدگی شد

نماینده نهاد رهبری در دانشگاه هنر با تاکید بر اینکه توجه به جنبه‌های جنسیتی نوعی عریانی در تفکر انسان است، گفت: توجه به جنبه‌های جنسیتی در لباس‌ها خطرناک است و طراحان مد و لباس باید بیش از هر چیزی به این موضوع توجه داشته باشند.

وی رسیدن به لباس ملی را یکی از اهداف خوب کارگروه مد و لباس دانست که دچار شعارزدگی و بخشنامه زدگی شد گفت: این هدف عمیقی بود که ما بر اساس هویت و رسوم خود لباسی طراحی کنیم اما به دلیل برخی سطحی نگری‌ها به جایی نرسید.

حجت‌الاسلام سرلک با بیان اینکه بینش‌ها و پوشش‌ها اثرگذارند گفت: پوشش‌ها نیز می‌توانند سبب حفظ و رشد بینش‌ها شوند و این دو رابطه تنگاتنگ و مستقیمی با هم دارند.

به اعتقاد وی پوشش مانند ویترین مغازه‌ای می‌ماند که نشان دهنده درون هر انسان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    0 0
    بسیار خوب گفت آقای سرلک. پوشش هرکسی نشان دهنده ی درون اوست. اما نکته ای دیگر: هرجا دیدی که شخص به ظاهر خود بیش از حد نیاز توجه نشان می دهد، بدانید که از درون توخالی ست. کسی که دنبال مدهای بی منطق و زیباسازی های مصنوعی مثل جراحی بینی و... است، دغدغه ی تفکر و تفلسف و سیر صعودی روح را ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس