چرایی استفاده از جنگنده برای ترور در جنین؛زوال سلطه اسرائیل

حمله جنگنده های اسرائیلی به شهر جنین و ترور اسلام خمایسی، از فرماندهان گردان‌های جنین در کرانه باختری نشان می دهد وضعیت در این منطقه نیز به مانند نوار غزه در حال بحرانی شدن است و برخلاف تصور صهیونیست‌ها تسلطی بر اوضاع کرانه باختری بخصوص جنین ندارند.

به گزارش مشرق، همزمان با حملات رژیم صهیونیستی به اردوگاه جبالیا در مرکز غزه و نیز ورود واحدهای زمینی ارتش اسرائیل به رفح، این رژیم شب گذشته در یک حمله هوایی به شهر جنین در کرانه باختری، «اسلام خمایسه» از یکی از فرماندهان گردان های جنین را به شهادت رساند.

با شروع نبرد میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت در نوار غزه، صهیونیست‌ها تدابیر امنیتی شدیدی را نیز در کرانه باختری اعمال کردند. در این مدت نیروهای ارتش صهیونیستی بیش از ۱۵۰۰ نفر از اهالی کرانه باختری را به شهادت رسانده و بیش از ۷۳۰۰ تن را بازداشت کرده اند.

حمله جنگنده‌های اسرائیلی به شهر جنین در کرانه باختری به شهادت یک نفر و زخمی شدن ۸ نفر دیگه منتهی شد. در ۷ ماهی که از جنگ می‌گذرد کمتر شاهد حملات هوایی اسرائیل به کرانه باختری بوده‌ایم و به دلیل اشتغال صهیونیست‌ها در جبهه غزه و نیز جبهه شمالی از یکسو و همچنین تنش بسیار کمتر در کرانه باختری، این حمله در نوع خود کم‌سابقه محسوب می‌شود.

در جریان این حمله إسلام خمایسی، فرمانده گردان جنین (زیرمجموعه گردان قدس) و عضو گروه جهاد اسلامی به شهادت رسید. در واکنش به این ترور هدفمند، اهالی کرانه باختری دست به اعتصاب زده و عزای عمومی اعلام کردند.

گروه جهاد اسلامی نیز در بیانیه ای، توسل رژیم صهیونیستی به نیروی هوایی برای انجام ترور در کرانه باختری را اعتراف به ناتوانی در برابر گردان جنین و شکست در میدان جنگ دانسته است. همچنین گفته شده که نیروهای اشغالگر شب گذشته با حمله به شهر برطعه در غرب جنین کارگران فلسطینی را هدف ضرب وشتم قرار دادند.

وزارت بهداشت فلسطین نیز اعلام کرده که بجز شهادت إسلام خمایسی، ۸ نفر دیگر نیز در بمباران اسرائیل زخمی شده اند. همزمان گردان‌های قدس نیز در واکنش به شهادت اسلام خمایسی اعلام کردند که در سوگ شهید خود، سردار اسلام خمایسی که در پی ترور ناجوانمردانه در اردوگاه جنین به شهادت رسید، سوگواری می‌کنیم. گردان‌های قدس افزوده است که شهید خمایسی از فرماندهان گردان جنین بود.

اردوگاه جنین , کرانه باختری , جنبش جهاد اسلامی ,

منابع صهیونیستی در تشریح جزئیات حمله هوایی شب گذشته به جنین مدعی شدند شین بت (سرویس امنیت داخلی اسرائیل) پرونده إسلام خمایسی را پیگیری می‌کرد و حمله به آپارتمان محل حضور او را برنامه ریزی کرده است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت در این رابطه می‌نویسد خمایسی و یک فلسطینی دیگر مسئول حمله به شهرک (غیرقانونی) خرمش واقع در کرانه باختری در ماه مه ۲۰۲۲ بوده است. این روزنامه مدعی شد یک صهیونیست شهرک نشین در این حمله کشته شده است. همچنین خمایسی حملات دیگری را نیز علیه صهیونیست‌ها سازماندهی کرده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد خمایسی یک تهدید فوری علیه اسرائیل به حساب می‌آمد و حمله هوایی به همین دلیل اتفاق افتاده است. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که حال هشت زخمی مساعد است و در بیمارستان تحت مداوا هستند.

کرانه باختری در آستانه انفجار؟

در این میان ارتش اسرائیل ادعا می‌کند حمله به اردوگاه جنین با این هدف صورت پذیرفته تا از حملات بعدی به نظامیان اسرائیلی جلوگیری شود. صهیونیست‌ها مدعی شده اند که این گروه در حال آماده سازی بمب‌های ساعتی برای حمله به ارتش اسرائیل بوده اند.

برخی تحلیلگران معتقدند، سیاست‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری در حال تبدیل کردن این منطقه به یک بمب ساعتی است که ممکن است به زودی جبهه بزرگ جدیدی را علیه ارتش اسرائیل باز کند.

از سوی دیگر در حالی که در هفت ماه گذشته عمده تمرکز رژیم صهیونیستی بر دو جبهه غزه و لبنان بوده، به نظر می‌رسد هسته‌های جدیدی از گروه‌های مقاومت در حال ریشه دواندن در کرانه باختری است و همین امر باعث شد نیروی هوایی اسرائیل ناگزیر از حمله هوایی علیه اردوگاه جنین شود.

جنین در سه سال اخیر به یکی از مهم‌ترین مراکز جدید نیروهای مقاومت مبدل شده و هسته‌های جدیدی در این شهر علیه نیروهای اسرائیل در حال شکل گیری است. بجز جنین شاهد شکل گیری هسته های مقاومتی جدید در دیگر مناطق کرانه باختری همچون نابلس، طولکرم و نورشمس نیز هستیم.

اردوگاه جنین , کرانه باختری , جنبش جهاد اسلامی ,

نتایج نظرسنجی‌های تنها مرکز افکارسنجی فلسطینی که واقع در شهر رام الله در کرانه باختری است و به تشکیلات خودگردان نزدیک است نیز نشان می‌دهد، حمایت از گروه‎‌های مقاومت در میان اهالی کرانه باختری حتی از نوار غزه نیز بیشتر است. در نتیجه این شرایط انتظار می‌رود تداوم وضعیت امنیتی موجود و حضور اشغالگران صهیونیست محبوبیت گروه‌های مقاومت در نوار غزه را بیش از پیش تقویت نماید.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد، کرانه باختری پس از حمله زمینی به غزه پتانسیل بیشتری برای تبدیل شدن به دژ جدید مقاومت را پیدا کرده و اجرای انواع و اقسام تدابیر امنیتی نتوانسته از این روند جلوگیری کند.

در حالی‌که در موفقیت صهیونیست‌ها در نوار غزه تردید جدی وجود دارد، شاهد گسترش هسته های مقاومت در کرانه باختری هستیم. به همین ترتیب انتظار می‌رود به زودی افزایش هسته های مقاومت، چالش جدیدی برای ارتش اسرائیل و حتی تشکیلات خودگردان در این منطقه رقم بزند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    مشرق تو مسلمانی ؟؟؟؟؟از اصول دفاع می کنی این اصول اسلام هم هست یا نه ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس