پتروشیمی‌ها حاضر به پرداخت هزینه گاز یارانه‌ای خود نیستند

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: پترشیمی‌ها با وجود اینکه گاز را با قیمت یارانه‌ای دریافت می‌کنند حاضر به پرداخت همین هزینه محدود هم نیستند.

به گزارش مشرق، عبدالعلی رحیمی مظفری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگاران، درباره راه کار ملزم کردن پتروشیمی‌ها به پرداخت هزینه قبوض گاز خود گفت: شرایط تحریمی موجود در کشور اثرات سوئی را بر پتروشیمی‌ها داشته است. مثلاً قیمت ارز و چند نرخی بود آن، باعث شده که شرایط برای آن‌ها در نوسان باشد. پتروشیمی‌ها علی رغم امتیازهایی که دریافت می‌کنند به تعهدات خود هم عمل نمی‌کنند.

رحیمی مظفری در ادامه بیان کرد: پتروشیمی‌ها در کشور ما علی رغم اینکه خصوصی هستند گاز را با قیمت یارانه‌ای و بسیار پایین دریافت می‌کنند و باعث می‌شود که حاشیه سود زیادی برای آن‌ها داشته باشد، ولی با این وجود در پرداخت هزینه قبوض گاز خود تعلل می‌کنند.

رحیمی مظفری با بیان اینکه باید تصمیمات را بگیریم و تکلیفمان را با پتروشیمی‌ها مشخص کنیم افزود: باید مشخص شود که اگر پتروشیمی‌ها در فروش محصولات خود آزاد هستند چرا باید از شرایط ویژه و یارانه‌ای که از جیب مردم هزینه می‌شود تغذیه کنند.

این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اینکه باید مشخص شود که این پتروشیمی‌ها بلاخره خصوصی هستند یا خیر ادامه داد: باید در پتروشیمی‌ها که مدعی خصوصی بودن هستند شرایط رقابتی ایجاد شود، فلسفه خصوصی بودن این شرکت‌های عظیم پتروشیمی همین بوده است.

رحیمی مظفری گفت: پذیرفتنی نیست که پتروشیمی‌ها از تمام حمایت‌های دولتی برخوردار شوند و از سوی دیگر هم در زمان تعیین مدیریت، حقوق، دستمزد و عرضه محصولات اعلام کنند که خصوصی هستند و دولت نتواند در این مسائل ورود کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم بیان کرد: هزینه این قبوض گاز که پتروشیمی‌ها آن را با وجود یارانه‌ای بودن نمی‌پردازند و یا با تأخیر پرداخت می‌کنند در مسیر هدفمندی یارانه‌ها هزینه می‌شود و با این عدم پرداخت‌ها مجبور می‌شویم از منابع داخلی وزارت نفت برداشت و هزینه کنیم.

رحیمی مظفری گفت: از سوی دیگر مقرر بود این هزینه‌ها در حساب سرمایه‌گذاری نفت و گاز واریز شود ولی این به این تعهدات عمل نشده است و مشکلات عدیده‌ای برای ما ایجاد کرده است و جلوی توسعه گرفته می‌شود و مشکلات زیادی در زمینه انرژی برای کشور به وجود می‌آورد.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: باید در این شیوه برخورد با پتروشیمی‌ها اصلاحاتی انجام شود ولی باید برای تصمیم‌گیری در این خصوص بحث‌های کارشناس انجام شود. با اعمال برخی شرایط و محدودیت‌ها می‌توانیم بر پتروشیمی‌ها فشار وارد کنیم تا بدهی قبوض انرژی مصرفی خود را پرداخت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    1 1
    گازشونو قطع کنید
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
      0 0
      لات شدن ادعاشون میشه
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 0
    گار این زالوها را قطع کنید. حقوق کارمندانشان زیر 150 میلیون نیست.
    • مجرب IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      8 0
      نه عزیز ... چرا به کل کشور ضرر بزنیم ؟ ... بهتر است پتروشیمیها به دولت برگردانده شوند !! ...
  • DE ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 0
    چرا با مردم شفاف صحبت نمی کنید و از باشگاه خصوصی صنعت نفت که به دست زنگنه در دولت قبل بنیان گذاشته شد چیزی نمی گید؟ بجای برخورد با مدیران فرهنگی به بازیگرهای دسته چندم گیر می دید و بجای مبارزه با آقازاده ها با کارمندان درگیر می شید.
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 8
    دولت طلب پتروشیمی ها را بدهد تا اونها هم بتوانند پول گاز را بدهند
    • خوراک مجانی=خیانت IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      3 0
      خوراک و انرژی مجانی پتروشیمی = تخریب اقتصاد {{{{{{{ خوراک و انرژی مجانی پتروشیمی = کسری بودجه {{{{{{{ خوراک و انرژی مجانی پتروشیمی = تورم {{{{{{ خوراک و انرژی مجانی پتروشیمی =خیانت {{{{{ خوراک و انرژی مجانی پتروشیمی = طلبکاری پتروشیمیهای زیاده خواه از دولت(مردم) {{{{{ خوراک و انرژی مجانی پتروشیمی = توهم بهره وری مدیران پتروشیمی
  • برگشت پتروشیمیها به دولت IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    17 0
    برگشت پتروشیمیها به دولت ( مردم ) کلید حل مشکلات اقتصادی است <<<<<. به عبارتی شاه کلید کنترل تورم :‌ استرداد و احیای صنایع و معادن ثروتساز متعلق به دولت ( مردم ) است ، که در فرایند فاسد خصوصی سازی از زمان دولت سازندگی! ، به تاراج رفته است ... :::::: باید پالایشگاهها و پتروشیمیها به دولت ( مردم ) برگردد !! :::: ویژه خواران ، اینها را به ناحق تاراج کرده اند . :::: تاراج و واگذاری صنایع ثروتساز مانند پتروشیمی = کسری بودجه دولت = تورم !! ::::: خصوصی سازی = تاراج دولت ( مردم )::::: خصوصی سازی = کسری بودجه = تورم ::::: خصوصی سازی در تورم بالا = حماقت::::: خصوصی سازی پتروشیمی = اوج حماقت::::: ::::: خصوصی سازی در تورم بالا و در اقتصاد نفتی = خودکشی اقتصادی ::::: >>>>> چرا عربستان با اقتصاد مشابه ایران ، صدها میلیارد دلار زخیره ارزی و چنین اقتصاد مستحکمی دارد ؟ ::::: چون عمده نفت و پتروشیمی عربستان همگی تحت مالکیت شرکت دولتی آرامکو است ::::: و درامد آرامکو دولتی در واقع به جیب دولت به عبارتی به جیب همه مردم عربستان میرود . ::::: لذا کسری بودجه عربستان و تورم آنها پایین است . ::::: خصوصی سازی در کشورهای صنعتی بهتر جواب میدهد اما در اقتصاد نفتی مانند ایران یا عربستان ، خصوصی سازی معادل خودکشی اقتصادی است . ::::: در یک کلام ، پایداری و احیای اقتصاد ایران با کاهش کسری بودجه و کاهش تورم ، وابسته به احیای صنایع و معادن ثروتساز ( تاراج شده ) دولتی است .
  • سود نجومی پتروشیمیها IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    15 0
    سود پتروشیمیها نجومی است !! >>>> ریاکاری پتروشیمیها متوقف شود !! >>>> حقوق نجومی ، ماموریت خارجی ، ریخت و پاش و سوء استفاده و وامهای کلان را کم کنند ....
  • خوراک مجانی پتروشیمیها IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    2 0
    به واسطه خوراک مجانی پتروشیمیها ، حاشیه سود بعضی پتروشیمیها بالای ۴۰ و حتی ۵۰ درصد است . ــــــــ------ این حاشیه سود نجومی در هیچ جای دنیا وجود ندارد !!! ـ------- و حالا طلبکار هم هستند !! ----- حق مردم را از این مفسدین بگیرید !!!
  • نمونه سود نجومی IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    3 0
    تاریخ انتشارجمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۶ ----- خاطر امن سهام‌داران بوعلی از سودآوری این پتروشیمی. ------- افزایش ۸ هزار و ۶۲۰ میلیاردتومانی فروش قطب تولید پارازایلین ماهشهر. ------- این شرکت به‌عنوان قطب تولیدکننده پارازایلین منطقه ماهشهر، در ادامه روند رشد تصاعدی عملکردی توانسته رکورد جدیدی از فروش در سال ۱۴۰۲ ثبت کند.
  • پاکسازی شرکت نفت IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    14 0
    مشکل اصلی کشور و صنعت نفت این است که شرکت ملی نفت و صندوق بازنشستگی نفت به زایشگاه شرکتهای مافیایی تودلی تبدیل شده اند که درامد اصلی شرکت را کانالیزه کرده و حیف و میل مینمایند !! =========== راه حل هم کاملا مشخص است :‌ انحلال شرکتهای مافیایی درون شرکت ملی نفت و صندوق بازنشستگی نفت !! ( در یک کلام : پاکسازی قاطع شرکت نفت )
  • خوراک مجانی=خیانت IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    13 0
    خوراک و انرژی مجانی پتروشیمی = تخریب اقتصاد {{{{{{{ خوراک و انرژی مجانی پتروشیمی = کسری بودجه {{{{{{{ خوراک و انرژی مجانی پتروشیمی = تورم {{{{{{ خوراک و انرژی مجانی پتروشیمی =خیانت {{{{{ خوراک و انرژی مجانی پتروشیمی = طلبکاری پتروشیمیهای زیاده خواه از دولت(مردم) {{{{{ خوراک و انرژی مجانی پتروشیمی = توهم بهره وری مدیران پتروشیمی
  • حق مردم گرفته شود IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    8 0
    خوراک و انرژی مجانی پتروشیمی ، باعث زیاده خواهی و طلبکاری پتروشیمیها از دولت(مردم) شده است !!
  • غارتگران طلبکار !! IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    7 0
    چرا هر که بیشتر خورده و غارت کرده ، طلبکارتر است؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس