کد خبر 159810
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۱

فرانسه در حال پاک سازی فسادهای اخلاقی رئیس پیشین صندوق بین المللی پول است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرنامه دانشجویان،  دومینیک‌استراس‌کان؛ رئیس پیشین صندوق بین المللی پول که هم به لحاظ مالی و هم مشکلات اخلاقی از سمت خود کناره گیری کرده بود و شانس حضور در انتخابات فرانسه را از دست داد؛ در آخرین پرونده اخلاقی اش به فساد اخلاقی‌گروهی متهم شده و بازداشت است این درحالی است که دادگاه واشنگتن پرونده تجاوز اثبات شده وی به خدمتکار نیویورکی را مختومه کرد.

استراس کان که امروز اتهاماتش از فساد های شخصی وسیع تر است هم اکنون به جرم هدایت یک شبکه گروهی فحشا تحت بازجویی است. آخرین اتهام وی پیش از این مربوط بود به سفری که وی سال گذشته به نیویورک داشته است. در بهار گذشته، استراس کان به اتهام تجاوز به نویساتودیالو، خدمتکار هتل سوپیتر نیویورک، دستگیر و مدتی را دربازداشت به سر برد؛ اما به خاطر نفوذ فراوان خود و ارتباطاتش از این اتهام تبرعه شد و به فرانسه بازگشت. دادگاه فرانسه در حال پاک سازی باقی فسادهای وی است.

صندوق بین المللی پول که نهادی است وابسته به سازمان ملل که طرح اولیه آن در جولای 1944 در کنفرانس برتن وودز مطرح شد؛ 45 کشور مطرح کننده طرح به دنبال بنا نهادن چهارچوب همکاری اقتصادی بودند که در قالب آن از تکرار سیاست های اقتصادی فاجعه آمیزی که منجر به دوران رکود بزرگ دهه 30 میلادی شده بود، اجتناب کنند.

صندوق بین المللی که قرار بود بر نرخ تبدیل ارز و تراز پرداخت‌ها بر سیستم مالی جهانی نظارت می‌کند و در مواقع نیاز کمک نقدی و تخصصی به کشورهای متقاضی ارائه دهد بعدها سازوکاری شد برای اشاعه فرهنگ زندگی آمریکایی. این صندوق برای در اختیار قرار دادن وام به کشور های متقاضی یک سری سیاست های اقتصادی را پیشنهاد می کرد که کشورها برای دریافت وام مجبور به انجام آنها بودند. سیاست هایی مثل تعدیل اقتصادی که در بیشتر کشور ها نیز به شکست انجامید اما از کنار آن سبک زندگی آمریکایی رواج پیدا کرد و وابستگی مصرفی و فرهنگی کشورهای وام گیرنده را به دنبال داشت.

موضوع تجاوز استراس کان به خدمتکار آمریکایی باعث شد او از ریاست صندوق بین المللی پول کناره گیری کند و آرزوهایش برای نامزدی حزب سوسیالیست فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری هم نقش بر آب شود.

ماه پیش روزنامه گاردین در خبری اعلام کرد قرار است فیلم رسوایی های اخلاقی و مالی رئیس سابق صندوق بین المللی پول ساخته شود.

این فیلم که مراحل اولیه ساخت خود را پشت سر می گذارد با موضوع فساد اخلاقی و تعرض جنسی دومنیک استراس کان در هتل سوانکی منهتن (نیویورک) شروع می شود.

هنوز جزئیات چندانی از این فیلم افشا نشده اما صحنه آغازین این فیلم در نیویورک فیلمبرداری خواهد شد. همچنین قرار است ادامه فیلمبرداری این پروژه در پاریس و واشنگتن ادامه پیدا کند.

این فیلم قرار است توسط «ابل فرارا» کارگردان آمریکایی فیلم «ستوان بد» ساخته شود. «ژرار دپاردیو» بازیگر مشهور فرانسوی قرار است به جای شخصیت دومنیک استراس کان در این فیلم به ایفای نقش بپردازد. «ایزابل یاسمین آجانی» دیگر بازیگر فرانسوی نیز در نقش «آن سینکلر» - همسر استراس کان - مقابل دوربین خواهد رفت.

بنا به گفته روزنامه های فرانسه، استراس کان از اعضای فعال باند فساد و فحشا بوده که هزینه های عیاشی های خود را از درآمدهای این باند پرداخت می کرده است. هشت تن از دوستان و همکاران وی نیز که اکثرا تاجر و کمیسر پلیس می باشند، در ارتباط با این پرونده بازداشت شده اند.این افراد متهم شده اند که در فاصله سال های 2010 تا 2011، دختران جوان روسپی مرتبط با یک شبکه فساد در هتل شهر لید را در اختیار استراس کان می گذاشته اند. اتهام اصلی رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول، بهره برداری از اموال عمومی برای پرداخت به این روسپیان بوده است و این در حالی است که بهار گذشته نیز شاهد پرونده ای دیگر در ارتباط با فساد اخلاقی استراس کان بودیم.

جان سالمون نویسنده مطرح جهان نیز در جدیدترین کتاب خود به سراغ موضوع رسوایی اخلاقی رئیس‌سابق صندوق بین‌الملی‌ پول، رفته و از زاویه جدیدی به فضاحت وی پرداخته است.

13 اوت 2011، جمعه سیاهی برای رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول بود. استراس کان در آن روز با تجاوز به مستخدم هتل خود در نیویورک، تیتر اول رسانه‌ها شد.

سولومون در کتاب جدید خود با عنوان «دی اس کی؛ فضاحتی که استراس کان را پایین کشید» از تیترها و گزارش‌های روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها تلاش کرده به اصل ماجرا وارد شود و از پشت پرده‌های این رویداد سخن به میان آورد. سخنانی که پیش از این شنیده نشده‌اند و بدیع می‌نمایند.

برای نمونه، پس از دستگیری استراس کان در فرودگاه نیویورک، وی برای رسیدگی به پرونده‌اش در خانه‌ای محبوس می‌شود. وکلای وی اطلاع می‌دهند که لابراتوار پزشکی، این تجاوز را تایید کرده است و به او هشدار می‌دهند ممکن است او به ایدز یا بیماری مقاربتی دیگری مبتلا شده باشد. این خبر تاثیر بدی در روحیه او گذاشت اما به دلیل تجمع خبرنگارها در نزدیکی محل سکونت، وی از رفتن به بیمارستان امتناع کرد. این عدم مراجعه به بیمارستان تا پایان دادگاه و بازگشت او به فرانسه ادامه یافت و در فرانسه بود که پس از شنیدن منفی بودن جواب آزمایش بسیار خوشحال شد.

کتاب «دی اس کی؛ فضاحتی که استراس کان را پایین کشید» در 288 صفحه و از سوی انتشارات تامس دون بوک منتشر شده است اما ظاهرا نفوذ استراس کان در دستگاه قضایی فرانسه نیز چشم گیر است و وی که تا کنون از چند فساد ثابت شده تبرئه شده است در انتظار احکام بعدی خود در خصوص هدایت باند فساد در فرانسه می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس