کد خبر 1592484
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰

به گزارش مشرق، هادی خسروشاهین، فعال رسانه در کانال تلگرامی خود نوشت:

تولستوی در قرن نوزدهم از دوگانه جنگ و صلح نوشت و این البته دوگانه سازی تصنعی نبود؛بلکه پای در اذهان قدرت های بزرگ داشت و همچنین پای در واقعیت جهان.به همین دلیل هم دهه ها بعد از آن در دوره جنگ سرد استراتژیست های غرب و شرق بر آن بودند که از طریق بازدارندگی هسته ای و موازنه وحشت از جنگ فاصله بگیرند و با دیتنت یا تنش زدایی، جهان را در صلح نگه دارند.به همین سان حتی پس از پایان جنگ سرد نیز سیاه و سفید دیدن جهان از سوی آمریکا به عنوان یگانه ابرقدرت آن ادامه یافت.اما در همین حین بازیگرانی بودند که برای به چالش کشیدن هژمونی آمریکا یا رقبای منطقه ای خود قدم در منطقه خاکستری گذاشتند؛منطقه ای که در میانه جنگ و صلح بود و همه اقدامات از کنش های پایدار و مستمر،حد متوسط و تهاجمی در آن بگونه ای تعریف می شد که زیرآُستانه یک جنگ یا بهتر است بگوییم زیر آستانه یک جنگ بزرگ باقی بماند. اما برخلاف روایتی که اخیرا توسط دکتر رئیسی نژاد مورد بحث قرار گرفته است که بازی در منطقه خاکستری صرفا بدلیل عدم توازن قدرت میان بازیگران نبود بلکه مزیت نسبی در این بود که با اقدامات تدریجی منافع را با کمترین هزینه ممکن به چنگ آورد.به همین دلیل هم منطقه خاکستری هم بر صلح به معنای پذیرش وضع موجود و برای بازیگران ناراضی از آن رجحان می یافت و هم برجنگ با هزینه های طاقت فرسای آن.در واقع منطقه خاکستری قدم زدن در حوزه آغشته با رقابت همیشگی و دائمی بود؛ بدون آنکه از آستانه جنگ عبور کند.

از این حیث ایران و اسرائیل حداقل دو دهه است که ترجیح داده اند به جای جنگ یا روی گشاده به یکدیگر نشان دادن از مزیت ها بازی در منطقه خاکستری بهره ببرند. پیر بوس در بنیاد تحقیقات استراتژیک می نویسد که اسرائیل تقریباً هر ماه یک عملیات علیه ایران{در منطقه خاکستری} انجام می دهد.در مقابل به روایت سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه روزانه حداقل پانزده عملیات علیه اسرائیل انجام می شود. حتی اگر این روایت را سوگیرانه بدانیم؛نمی توان از این روایت پیر بوس چشم پوشی کرد که« آنچه مسلم است تنها در فاصله دو سال، سیزده مورد حمله توسط سرویس‌های ایرانی علیه اهداف نمادین دولت اسرائیل و یهودی در آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین انجام شد.(سیزده عملیات در منطقه خاکستری)»

حال من ترجیح می دهم ،وضعیت موجود در منازعات ایران و اسرائیل را بر همین اساس و سابقه مورد تحلیل قرار دهم.(البته در مقالات دیگر، توضیحات مفصل تری در مورد ویژگی ها و مختصات بازی در منطقه خاکستری خواهم داد.)

آنچه اکنون حکمفرماست؛چه در اول آوریل و چه پس از آن،همچنان تبعیت از قواعد بازی در منطقه خاکستری است.اسرائیل در روز حمله همچنان از ابهام و ایهام استراتژیک به عنوان یکی از ویژگی های منطقه خاکستری سود جست.اصولا یکی از ویژگی های بازی در چنین منطقه ای دشواری در دادن انتساب یک عملیات به بازیگر خاص است اما فراموش نکنیم گاهی منطقه خاکستری میزبان نه کنش های مستمر یا سطح متوسط بلکه تهاجمی می شود که در این شرایط دیگر اقدامات در این منطقه ،قابل انتساب خواهند بود؛در چنین شرایطی چاره چیست؟ لایل جی. موریس در کتاب «کسب مزیت رقابتی در منطقه خاکستری»در همین رابطه بر ضرورت «استفاده از توجیهات حقوقی و سیاسی گسترده»از سوی بازیگر متجاوز تاکید می کند. در واقع در لحظه قابل انتساب شدن یک رویداد در منطقه خاکستری، طرف متجاوز تلاش های زیادی برای توجیه اقدامات خود بر اساس قوانین بین المللی انجام می دهد.شاید تنها یکی از این ادله های سیاسی و حقوقی تاکید منابع ناشناس اسرائیلی و نه رسمی آن بر این مساله بود که ساختمان مورد حمله مقر دیپلماتیک و کنسولی نبود.در اینجا درستی یا نادرستی استدلال مساله اصلی نیست ؛مساله مهتر این است که بازیگر متجاوز تلاش می کند با انکار رویداد اول آوریل همچنان بازی را زیر آستانه جنگ نگه دارد.به همین دلیل و برخلاف برخی استلال های ناموجه عملیات اسرائیل در دمشق در تداوم بازی در منطقه خاکستری بود نه به قصد نشان دادن اراده عبور از آن.

اما پس از وقوع این حمله ، طرفین منازعه همچنان از قواعد منطقه خاکستری تبعیت می کنند.به ویژگی دیگر این منطقه ای نه سیاه و نه سفید توجه کنید:«بازیگران حتی زمانی که می خواهند زیر آستانه های کلیدی برای پاسخ باقی بمانند، از خطر تشدید به عنوان منبع اهرم برای اجبار استفاده می کنند.»حال به رفتار ایران و اسرائیل طی روزهای گذشته توجه کنید.هر دو از خطر تشدید تنش ها سخن می گویند.یکی بر ضرورت تنبیه متجاوز تاکید می کند و دیگری بر آمادگی برای پاسخ در قلمرو بازیگر مدافع(ایران).اما تا به اینجای کار هنوز هیچ یک حاضر نشده اند اهرم برای اجبار را به کنش برای اجبار تبدیل کنند.

حتی اسرائیل با عملیات اول آوریل هدف اش این بود که مدافع را در موقعیتی قرار دهد که همه پاسخ های قوی به دلایل استراتژیک و همچنین سیاست داخلی ، منتفی یا غیرمولد به نظر برسند ؛ البته ایران با نشان دادن اراده پاسخ به عملیات تهاجمی،بازیگر مقابل را مجبور کرده است که برای نگه داشتن بازی زیر آستانه جنگ ، گزینه «تهدید» به تشدید تنش را عملیاتی کند.

ایران برپایه اصل دیگر در منطقه خاکستری یعنی کمپین کردن حول ابزارهای غیرنظامی برای باقی ماندن پاسخ در زیر آستانه های کلیدی در روز های گذشته تلاش کرده است که اهرم تهدید به تشدید تنش و جنگ را به اهرم فشار برای گرفتن ضمانت و گارانتی از بازیگر ثالث و تاثیرگذار بر اسرائیل یعنی ایالات متحده آمریکا تبدیل کند تا از تکرار رفتارهای تهاجمی اسرائیل در آینده جلوگیری به عمل آید و منازعه را دوباره به سطح پایدار و در سطح متوسط در منطقه خاکستری بازگرداند.در صورت عدم موفقیت این گزینه ایران در راستای کمپین کردن بر پایه ابزارهای غیر نظامی خود از شبه‌نظامیان و سایر ابزارها و تکنیک‌های خود جهت آسیب زدن به نقاط آسیب زای اسرائیل سود خواهد برد.

به نظر می رسد منازعه ایران و اسرائیل همچنان به بازی در منطقه خاکستری محدود خواهد ماند.دلیل آن هم مشخص است هر دو بازیگر از ابزارهای نظامی سود می برند که در صورت فعال شدن آنها، هزینه جنگ را برای هر دو غیرقابل تحمل خواهد کرد.در طرف ایران شبکه بازدارندگی منطقه ای و محاصره جغرافیایی اسرائیل توسط نیروی مقاوت وهمچنین موشک و پهپادهای موثر برای محقق ساختن تئوری موفقیت و در طرف اسرائیل هم دکترین ضاحیه و برتری در جنگ کلاسیک و متعارف .اساسا همین هزینه های طاقت فرسا بود که دو طرف منازعه را از دو دهه گذشته تا به امروز به سمت بازی در منطقه خاکستری متمایل کرده است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    5 2
    نه این تحلیل اشتباه است ما وارد نبرد آخرالزمان شده ایم خواهید دید و یک نبرد بزرگ سرنوشت ساز در پیش است الإسراء إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا ﺍﮔﺮ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﺪ ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺪﻱ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﺪﻱ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﺪ . ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ [ ﺯﻣﺎﻥ ﻇﻬﻮﺭ ]ﻭﻋﺪﻩ ﺩﻭم [ ﺑﺮﺍﻱ ﻋﺬﺍﺏ ﻭ ﺍﻧﺘﻘﺎم ] ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ ، [ ﭘﻴﻜﺎﺭﮔﺮﺍﻧﻲ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺨﺖ ﮔﻴﺮ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﻣﻰ ﺍﻧﮕﻴﺰﻳﻢ ] ﺗﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ [ ﺑﺎ ﺩﭼﺎﺭ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﻣﺼﺎﻳﺐ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﻭ ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﺁﺳﻴﺐ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ]ﻏﺼﻪ ﺩﺍﺭ ﻭ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺴﺠﺪ [ ﺍﻟﺎﻗﺼﻲ ] ﺩﺭﺁﻳﻨﺪ ، ﺁﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺑﺎﺭ ﺍﻭﻝ ﺩﺭﺁﻣﺪﻧﺪ ﺗﺎ ﻫﺮ ﻛﻪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺭﺍ ﺩﺳﺖ ﻳﺎﺑﻨﺪ ، ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﺩﺭ ﻫﻢ ﻛﻮﺑﻨﺪ ﻭ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻛﻨﻨﺪ .(٧)
    • مسعود دیپلمات IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      3 0
      سلام جناب مومن، آنچه شما فرمودید مربوط می شود به وعده اول و دوم حق تعالی. وعده اول در زمان ظهور حضرت عیسی مسیح ع و وعده دوم در زمان نبی اکرم ص محقق شد. اکنون ما در زمان وعده سوم و آخر هستیم. در این رابطه، کامنت من را در انتهای همین صفحه بخوان. تشکر
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      1 1
      من هم قبول دارم.وارد جنگ آخرالزمانی طبق پیش بینی که در قرآن آمده شدیم .دیگه منطقه خاکستری تمام شد.کمر بندهارو برای نابودی کامل اسرائیل ببندین .
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    1 3
    یه تحلیل منطقی به دور از هیجان و تعصب بخصوص پاراگراف آخر.
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      2 1
      تحلیل قرآنی یه چیز دیگه میگه
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    5 0
    زیر سوال بردن نیروی امنیتی باید تمام بشه
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    7 0
    باید به عرض نانبارکتون برسونم اسرائیل با زدن کنسولگری جمهوری اسلامی رو از منطقه خاکستری خارج کرده و اگه جمهوری اسلامی جواب کوبنده نده به زودی کیش و مات!!!!!
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      2 0
      اسرائیل با حمله به سفارت ما ایران رو کیش کرده و اگه ایران حرکتی نکنه کیش و مات خواهد شد و تمام
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      0 0
      از وقتی یادم هست این حرف احمقانه را زدید که ایران کیش و مات هست و خسته هم تمیشوید
  • DE ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    2 0
    اگه قرار انتقامتون مانند عین الاسد باشه بهتره که اقدامی صورت نگیره چون اسرائیل نتیجه میگیره در هر صورت واکنش جمهوری اسلامی فقط برای نمایش و کاربردی نداره با اقدام اسرائیل جمهوری اسلامی از منطقه خاکستری خارج شده و راهی جز جواب دردآور و واقعی نداره
  • مسعود دیپلمات IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    8 0
    آنچه خداوند در باره حیوانات بنی اسرائیل وعده داده است پیروزی نظامی و نابودی کامل قوم یهود(حیوانت بنی اسرائیل) نیست. وعده الهی دقیقا" چنین است : وَإِنْ عُدْتُمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا (سوره 17آیه 8). این وعده بحول و قوه الهی هم اکنون توسط ایران و گروه های مقاومت محقق شده است و آنها از همه طرف کاملا" در محاصره آتش قرار گرفته اند و راه فراری ندارند. حتی اگر اسرائیل هم نابود نشود، این جهنم دمار از روزگارشان در خواهد آورد. و نیازی به ورود به منطقه جنگ و صلح نیست. گرچه ورود به آن نیز مرگ طرف را تسریع خواهد کرد.
  • رهگذر IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    6 1
    به نام استراتژی جنگی یا سیاسی آسمون ریسمون زیاد بافتید ولی استراتژی مسلمین کلام خداست (سوره بقره آیه 184) جواب تعدی به مسلمین باید تعدی به کفار باشد. اگر جرأت مقابله به مثل ندارید، دیگر توجیه نکنید. و السلام!
    • مسعود دیپلمات IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      0 1
      رهگذر مومن! احتمالا" بدون وضو قرآن را باز کردی! آیه کریمه 184 در رابطه با روزه است و لا غیر.
  • علی IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    1 0
    یاد یه جمله از بروس لی افتادم: ول بزن و محکم بزن؟؟ بنظر من ادم باید محکم بزنه
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    2 0
    ایران پاسخ میده -اسراییل هم میخواد پاسخ بده میبینه ماهواره های نظامی اش توسط ایران هک شده و جنگنده ها و موشک های بالستیکش رو نمیتونه ناوبری کنه-و جنگ غزه تموم میشه -گنبد اهنین هم توسط گروه حنظله ( شما بخون ایران) هک شده قبلا
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    4 0
    شهادت اینهمه کودک مظلوم نشان از آخرالزمانی بودن آن است.این ظلم ها اسرائیل رو نابود خواهد کرد البته توسط مسلمین جهان.الان هم هزاران زن و کودک و بیمار در غزه گرسنه هستن .پس بشینیم و نگاه کنیم فردای قیامت چه جوابی داریم بدیم.شجاعت رو از زنان و کودکان غزه یا بگیریم.چطور در اون حال قرآن میخونن و مرگ عزیزانشون اونهارو از حرکت بازمی‌دارد.بشتابیم به سوی غزه تا رستگار شویم
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    0 2
    امیرعبدالله رفت مذاکره کنه یه جوری پرونده رو جمع کنه .نگران نباشین اتفاقی نمیافته .
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      2 0
      ما نگران نیستیم ولی تو معلومه خیلی نگران هستی و داری شلوارت را رنگی می‌کنی اسقاطیل نشان
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    1 0
    عجب تحلیلی؟ با کلمات بازی کردن به این معنی نیست که حمله ای که اسراییل با قصد قبلی و برنامه ریزی دقیق صورت داد و به نوعی اعلام جنگ بود قرار است در عرصه ادبیات حل و فصل شود. به علاوه ادامه بازی در محوطه خاکستری با توجه به تحریم های غرب و افزایش دلار و تورم و... سودش چه در کوتاه مدت و چه در دراز مدت به جیب غرب و صهیونیسم میرود و به ضرر سرمایه های ملی. بازی در زمین غرب و با قوانین آنها بازی کردن کشور ما را فقیر و فقیر تر و آنها را ثروتمند تر میکند. اصولا برای همین است که کشورها مجبور میشوند جنگ کنند تا آزادی به دست آورند. مانند غزه که دیگر از محاصره بودن خسته شده و خواهان آزادی است. طبق تحلیل نویسنده حماس با حملات علیه اسراییل از خطوط قرمز عبور کرده و باید سعی کند که بار دیگر به مرحله قبلی بازگردد تا بتواند در بخش خاکستری تا ابد ادامه دهد چون اگر از آن عبور کند جنگ خواهد شد..
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    1 0
    تحلیل چرت. وقتی ایران بزرگ دست متجاوز رو قطع کرد چهره این جماعت دیدنیه!
  • صادق IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    0 0
    اکنون زمان تحلیل نیست تحلیل زمانی باید انجام بشه که تعدی نشده ظلم نشده تجاوز نشده اون زمان باید تحلیل کنیم که اگر دشمن چنین کرد ما چه کنبم چه پاسخی بدیم اکنون به ما جسارت شده تعدی شده تجاوز شده شهید دادیم انکون وقت عمل مقابله به مثل اگر پاسخ ندیم انقلاب با خطر از دست رفتن مواجه خواهد شد و ارمان های امام نابود خواهد شد باید و بدون درنگ پاسخ داد و از جنگ هراس تباید داشت
  • ایرانی IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    0 0
    خوشبختانه نخبگان ما در امور امنیت به خوبی میدونن چجور کشور رو از نابودی نجات بدن.
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    1 2
    یه عده در داخل هستند که منتظر وقوع جنگ هستند تا به شورش و خرابکاری دست بزنند اینها از هر دشمنی خطرناکترند . انشاالله که سران مملکت از جمله رهبر و رئیس جمهور و آقای عبداللهیان و شورای امنیت ملی و فرماندهان سپاه تمام جوانب رو در نظر داشته باشن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس