کد خبر 1588368
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۲
ماشین برقی

توسعه خودروهای برقی یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم است که برای عبور از آلودگی هوا و کاهش در مصرف سوخت رقم خورده است.

به گزارش مشرق، گسترش تولید خودرو برقی، یکی از بندهای هشت دستور خودرویی رئیس جمهور به صنعت خودرو بود که سال ۱۴۰۰ صادر کرد ضمن اینکه تجربه کشورهای مختلف از جمله آلمان و چین نشان داد که حرکت به سمت خودروهای برقی امروزه در کشورها به یک نیاز جدی در حوزه پیشرفت های فناورانه و کاهش سوخت ها و آلودگی هوا تبدیل شده است.

ضرورت زیست محیطی و فناورانه حرکت به سمت خودروهای برقی باعث شده است تا در تعدادی از کشورها قوانین و اسناد بالادستی برای تولید و واردات خودروهای برقی رقم بخورد بر این اساس در برخی ایالات آمریکا و همینطور کشور چین، اهداف فروش و مصرف خودروها طوری تعیین شده که تولیدکنندگان و واردکنندگان را مجبور می‌کند درصد مشخصی از خودروهای برقی را به فروش برسانند.

همچنین وجود قوانینی در برخی از کشورها در خصوص ممنوعیت فروش یا عملیات خودروهای سوختی، ارائه مشوق ها و تسهیلات به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از جمله تخفیف ها، معافیت عوارض واردات، اعتبارات مالیاتی، برنامه های راهبردی و سایر موراد منجر شده است که صنایع بزرگ خودروسازی به سمت خودروهای برقی حرکت کنند.

ضمن اینکه نتایج بررسی ها و تحلیل های در حوزه صنعت خودرو نشان می دهد که ظهور خودروهای برقی نه تنها منجر به کاهش ۵۰ درصدی سرمایه گذاری می شود بلکه سهم ۳۰ درصدی اشتغال را در صنعت خودرو جهان به همراه خواهد داشت. این نتایج با برآوردهایی که آلمان از وضعیت صنعت خودروی خود تا سال ۲۰۳۰ انجام داده نیز منطبق است، به طوری که نزدیک به ۳۷ درصد از ۸۰۰ هزار شغل صنعت خودروی آلمان تا سال ۲۰۳۰ به‌واسطه تحولات این صنعت تعدیل خواهند شد.

در همین راستا، فرهنگسازی و تامین زیرساخت های ایستگاه شارژ، اختصاص یارانه بر اساس قانون به تاکسی‌های برقی و رونمایی از نخستین خودروی تمام برقی تولید داخل با پلاک ملی از سوی یکی از شرکت های خودروسازی در آذرماه سال گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و شهردار تهران صورت گرفت که نقطه آغازی در برقی سازی خودروها بود.

طراحی و ساخت خودروهای برقی در داخل کشور

درباره طراحی و ساخت خودروهای برقی معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که ۶ خودروساز کشورمان اعم از دو خودروساز بزرگ و خودروسازان در بخش خصوصی در برنامه راهبردی ۲۵ ساله که بین ایران و کشور چین امضا شده است با همکاری شرکت‌های چینی خودروهای برقی تولید می‌کنند.

در وزارت صمت برای رقابتی شدن صنعت خودروهای برقی راهبرد در دو مرحله تدوین شده است. مرحله نخست طراحی برنامه‌های به‌کارگیری درست خودروهای برقی و استفاده از مزیت‌های آن در کاهش سوخت بهبود وضعیت آلودگی هوا است. کاری که باید در این مرحله انجام گیرد این است که برای ورود محصول جدید باید زیرساخت‌های لازم ایجاد شود تا از فناوری جدید بتوان با بهره‌وری بالا بهره‌برداری کرد و مرحله دوم، برنامه‌ریزی شده است تا در این فاز خودروهای برقی را طراحی کرده و قطعات با فناوری بالای آن را در داخل کشور بسازیم تا در صنعت خودروی برقی رقابتی شویم و بتوانیم صادرات داشته باشیم.

فرهنگسازی، آموزش به رانندگان و تامین جایگاه های شارژ خودروهای برقی از مهمترین موارد است و در مرحله بعد باید مراکز طراحی و ساخت خودروهای برقی ایجاد و تقویت شود. در حال حاضر چنین مرکزی وجود دارد و تاکنون ۲ محصول برقی طراحی شده است. وزارت صمت در زمینه ایجاد شرایط همکاری شرکت‌های بزرگ و معتبر خارجی با این مرکز و نیز تأمین بودجه‌های تحقیقاتی آن را حمایت خواهد نمود.

کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با حرکت به سمت خودروهای برقی

همچنین باید از ظرفیت هزار شرکت دانش‌بنیان استفاده کرد در همین راستا، برنامه‌ریزی شده که آن‌ها سازنده قطعات خودروهای برقی شوند و در تیراژ بالا اجزای مختلف آن را به صورت تخصصی تولید کنند.

خودروهای برقی در یک شهرک میکروالکترونیک با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان شهرک‌های صنعتی وزارت صمت و یک دانشگاه بزرگ ایجاد می‌شود تا ریزتراشه‌ها، موتورهای الکتریکی، انواع سنسورهای مختلف مورد نیاز برای ساخت قطعات خودروی برقی در داخل کشور تولید شود. در صورتی که این زیرساخت‌ها ایجاد شود، انواع خودروهای برقی را می‌توانیم طراحی و با فناوری روز تولید کنیم.

تدوین استانداردهای خودروهای برقی از سوی وزارت صمت

تدوین استانداردهای خودروهای برقی از دیگر مباحث است، تدوین و پیاده‌سازی استانداردها نیاز به آزمایشگاه مختلف است، از این رو شبکه آزمایشی برای زیرسیستم‌ها و این کار نیاز است. ایجاد شبکه آزمایشگاهی با تکمیل آزمایشگاه‌های موجود انجام خواهد شد.

هر خودروساز باید به صورت راهبردی کار کند و باید سازنده ۵۰ درصد قطعات کلیدی را قادر باشد در کشور تولید کند. یا اینکه خودروسازان داخلی با سازندگان خارجی یک مرکز تحقیقات مشترک با یکدیگر داشته باشند. در همین راستا یکی از خودروسازان خصوصی با سازنده خارجی یک مرکز تحقیقات مشترک ایجاد کرده و ۱۰۰ نفر نیرو گرفته که تا هزار نفر آن را افزایش می‌دهند و تمام هزینه این مرکز تحقیقاتی توسط همکار چینی این شرکت پرداخت می‌گردد.

سیاست گذاری برای کاهش قیمت خودروهای برقی

کاهش قیمت خودروهای برقی یکی از مهمترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد در این باره میثم فخاریان پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفته است که هزینه اولیه تولید خودروهای برقی نسبت به خودروهای احتراق داخلی به دلیل فقدان فرصت و امکان تولید انبوه آن بیشتر است که البته این تفاوت هزینه با افزایش تیراژ تولید می‌تواند به قیمت رقابتی برسد.

به گفته وی، تولید خودروهای الکتریکی، نیازمند قطعات، سامانه‌ها و فناوری‌های جدیدی نظیر باتری، موتور الکتریکی، سامانه مدیریت باتری، سامانه مدیریت موتور، نرم‌افزار و... است که بدون توسعه همه جانبه و فراگیر زیرسامانه‌های این صنعت، امکان تولید داخل این محصول میسر نخواهد بود و نهایتاً خودروسازان داخلی می‌توانند مونتاژ کننده این محصول با حداقل ارزش افزوده باشند.

کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با حرکت به سمت خودروهای برقی

این کارشناس حوزه صنعت خودرو در ادامه تاکید کرده است که توسعه فناوری‌های موردنیاز خودروهای برقی، نیازمند توجه همزمان به دو عامل «تیراژ تولید» و «تقویت عمق ساخت داخل» است که نیازمند تعریف بسته‌های سیاستی و حمایتی ویژه خصوصاً در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و قطعه‌سازی با ضوابط ویژه برای عمق ساخت داخل است.

بر اساس گفته های این پژوهشگر، اختصاص منابع ناشی از کاهش هزینه‌های بهره‌برداری خودروها (کاهش مصرف سوخت) به بخش تولید می‌تواند زمینه کاهش قیمت تمام شده تولید را برای صنعت خودروسازی کشور به همراه داشته باشد.

تولید و ساخت خودروهای برقی دارای مزایای مختلفی است که به تنوع سوخت از جمله انرژی سبز منجر می شود و گامی در راستای جدا شدن از آلودگی هوا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CN ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    0 2
    بزک نمیر بهار میاد
    • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
      0 0
      به زودی زود
  • IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    2 0
    به راحتی با پنل خورشیدی میشه برق این خوردو هارا تامین کرد
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    0 0
    این موضوع کاهش آلایندگی با خودرو برقی یک مطلبی است که اگر با توجه به تامین برق شارژ این خودروها توسط نیروگاههای حرارتی کشور با راندمان پایین بخواهد صورت بگیرد ، نه تنها باعث کاهش آلودگی نیست بلکه همراه با آلودگی بیشتر است - بجای مطرح کردن این بحث خودروهای برقی گرانقیمت چرا دولت هنوز مانع واردات خودروهای خارجی کارکرده ارزان قیمت شده است و برای حفظ منافع دو خودرو ساز بی کیفیت اجازه نمیدهد تا مردم بتوانند از خودروهای کم مصرف خارجی ارزان قیمت استفاده کنند- تلفات بالای مردم کشورمان در تعطیلات سال نو بدلیل کیفیت پایین ایمنی خودروسازهای داخلی است که در تصادفات باعث شده تا خانواده های زیادی را عزادار کرده است.
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    0 0
    دولت با وارد نکردن خودروهای کارکرده ارزان و با کیفیت و ایمن و کم مصرف خارجی و ایجاد انحصار برای وارد کردن خودرو توسط چند شرکت وارد کننده ، عملاً باعث مصرف سوخت بالاتر و افزایش تلفات در تصادفات شده است. انحصار واردات خودرو خارجی توسط شرکتهای انحصار طلب و مافیای واردات خودرو باید شکسته شود.
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    0 0
    وزیر صمت خیلی تبلیغ خودرو برقی را می کند ولی ظاهراً ایشون نمیخواد بفهمه که برق مورد نیاز شارژ خودرو های برقی را نیروگاههای با راندمان پایین تامین میکنه و هنوز نیروگاههای کشور برق مصرفی بخش خانگی و صنعت را در تابستان و زمستان بطور کامل نمی تونه تامین کنه و در برخی مناطق خاموشی داریم - حالا با این ظرفیت پایین نیروگاههای حرارتی وزیر صمت میخواد یک مصرف خیلی زیادی توسط خودروهای برقی را ایجاد کنه
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    0 0
    از شانس این مردم که تو تعطیلات صدها کشته در تصادفات بدلیل خودروهای بی کیفیت داخلی داشته اند، این وزیر صمت بدلیل کهیر زدن و زمینه بیماری داشتن بطور عمدی مانع واردات خودروهای خارجی کارکرده ارزان و کم مصرف شده است و نه دلش به حال مصرف بالای سوخت خودروهای بی کیفیت ساخت داخل سوخته و نه تمایلی برای کاهش تلفات تصادفات با واردات خودرو با کیفیت خارجی دارد.
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    0 0
    تا دو خودروساز بی کیفیت داخلی انحصارشان از بین نرود و تا یک وزیر صمت غیر وابسته به مافیای انحصار واردات خودرو خارجی برسر کار نیاید چیزی درست نمیشود و وضع همین باقی خواهد ماند و تبلیغ خودرو برقی موضوع انحرافی برای کشورمان است که ظرفیت نیروگاههای تولید برقش پایین است و جوابگوی نیاز کشور نیست، و با ادامه کهیر زدن وزیر صمت و تحمیل یک وزیر مریض به مردم که به واردات خودرو کارکرده خارجی ارزان آلرژی دارد هم مردم باید خودروهای با مصرف سوخت بالا و ایمنی پایین را استفاده کنند و هم دولت باید خسارات مصرف بالای بنزین خودروهای بی کیفیت ساخت داخل که چند برابر خودروهای خارجی مصرف دارند را تحمل کند.
  • BG ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    1 0
    سیل خودروهای برقی چینی در حال رسیدن به همه کشورها هست و حتی در اروپا در انبارها در حال خاک خوردن هست و فروخته نمیشوند. حالا احتمالا این خودرو برقی هم مثل ساختمان سازی چینی احتمالا با دلالی و رشوه گیری وارد ایران شده . جون این ساختمان سازی چینی بخاطر کرونا در چیین در حال ورشکست شدن هست و ضررهای بسیار بزرگی داده. حال ببینید پشت پرده چقدر پول دلالی در جریان هست که حالا خودرو برقی رو میخوان بیارند! در ضمن همن چند ماه پیش خودروهای برقی بی وای دی بصورت کسترده در چین خود بخود آتش میگرفت انشاالله که ان خودروهایی که قرار بود معدوم گردند را که به ایران نمی خواهند اجزایش را وارد کنند.
  • محمد IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    0 0
    به شرطی که بعدا برق کم نیاد!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس