کد خبر 1587145
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۵
کارت تبریک دیده نشده از نوروز ۱۳۴۳ +سند

در سال‌های پس از ۱۳۴۲ش که مصادف با دستگیری، حصر و تبعید امام خمینی بود کارت تبریک‌های متعدد و متنوعی با طرح عکس امام خمینی به همراه نوشته‌ها یا شعارهای دینی و انقلابی توسط مبارزان چاپ و منتشر می‌شد.

به گزارش مشرق، در دهه چهل شمسی مبارزات اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی سرآغاز نهضت دیگری علیه استبداد و استعمار بود. از این رو مناسبت‌های مختلف فرصتی برای روشن نگهداشتن راه و رسم مبارزه را فراهم می‌آورد.

فرا رسیدن بهار و عید نوروز یکی از همین فرصت‌ها بود.در سال‌های پس از ۱۳۴۲ش که مصادف با دستگیری، حصر و تبعید امام خمینی بود کارت تبریک‌های متعدد و متنوعی با کلیشه عکس امام خمینی به همراه نوشته‌ها یا شعارهای دینی و انقلابی توسط مبارزان چاپ و منتشر می‌شد که گزارش آن‌ها در لابلای اسناد به جای مانده از ساواک در گنجینه اسناد مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چشم می‌خورد.

اما یکی از این موارد نادر و دیده نشده کارت تبریکی است که در نوروز ۱۳۴۳ با عکس امام خمینی و دکتر مصدق به عنوان «رهبران آزادیخواه زندانی» منتشر شد.

دکتر مصدق پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ دادگاهی و به احمدآباد تبعید شده بود. امام خمینی نیز به دلیل سخنرانی در عاشورای ۱۳۴۲ که منجر به قیام ۱۵ خرداد شد دستگیر و در زندان رژیم پهلوی بود.

در متن این کارت تبریک آمده است: «ملت ایران؛ آغاز سال نو را تجدید مبارزه پی‌گیر علیه استبداد و استعمار دانسته بدینوسیله با رهبران آزادیخواه زندانی خود تجدید پیمان می‌کند که: تا حصول آزادی از پای ننشیند.

کارت تبریک دیده نشده از نوروز ۱۳۴۳ +سند

پس از انتشار این کارت تبریک، تکاپوی ساواک برای یافتن عاملین نشر و توزیع این مسئله آغاز شد. در یکی از این اسناد آمده است: «بدینوسیله یک قطعه عکس آقای خمینی و دکتر مصدق که برای کارت تبریک کلیشه شده به پیوست ایفاد می‌گردد.

تحقیقات لازم جهت بدست آوردن ناشرین و چاپ‌کنندگان عکس مزبور ادامه دارد. در صورت حصول نتیجه چگونگی متعاقبا اعلام خواهد شد.»

کارت تبریک دیده نشده از نوروز ۱۳۴۳ +سند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    0 1
    وا
  • NG ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
    1 0
    چقدر جالب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس