پس‌لرزه رای لاهه در پرونده نسل‌کشی در غزه برای واشنگتن؛ دولت بایدن به دادگاه کشانده شد

قاضی آمریکایی در پرونده شکایت از دولت این کشور به دلیل همدستی و حمایت از نسل‌کشی در غزه، وقوع این جنایت را تایید کرد.

به گزارش مشرق، فقط چند روز پس از اعلام رای تاریخی دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی، جلسه تاریخی استماعی در دادگاه فدرال اوکلند ایالت کالیفرنیا آمریکا برگزار شد.

قاضی این دادگاه ضمن اعلام همدردی با مردم فلسطین، اعلام کرد که شواهد مربوط به وقوع نسل‌کشی در غزه را از سوی رژیم صهیونیستی رد نمی‌کند.

شکایت چند فلسطینی از دولت بایدن به دلیل همدستی با رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی در غزه

چند فلسطینی با تنظیم دادخواستی علیه جو بایدن رئیس‌جمهور، آنتونی بلینکن وزیر خارجه و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا از آن‌ها به دلیل ناتوانی در جلوگیری از نسل‌کشی و همدستی با این جنایت، شکایت کردند.

مرکز حقوق اساسی CCR این شکایت را در ۱۳ نوامبر ۲۰۲۳ (۲۳ آبان) به نمایندگی از سازمان‌های حقوق بشری فلسطینی مانند الحق و پنج فلسطینی که خانواده‌هایشان در آمریکا حضور دارند، به دادگاه منطقه‌ای ایالت کالیفرنیا ارائه کرد.

شکایت مذکور علیه دولت بایدن تنظیم شده و می‌گوید که دولت وی کنوانسیون نسل‌کشی و قوانین بین‌المللی عرفی منع‌کننده نسل‌کشی را نادیده گرفته است.

شاکیان فلسطینی از دادگاه می‌خواهند تا اعلام کند که بایدن، بلینکن و آستین، وظایف خود را به‌عنوان بخشی از قانون عرفی فدرال تحت قوانین بین‌المللی عرفی درباره به‌کارگیری همه اقدام‌ها برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه را زیر پا گذاشته‌اند.

شاکیان در ۱۶ نوامبر (۲۶ آبان) خواستار توقف حمایت مالی، دیپلماتیک، تسلیحاتی و نظامی دولت بایدن از رژیم صهیونیستی شدند تا از این طریق نسل‌کشی در غزه متوقف شود.

در جلسه استماع چه گذشت؟

جلسه استماع دادگاه مذکور در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ (۶ بهمن) با حضور شاکیانی در غزه، رام‌الله و محل دادگاه و کارشناس موضوع نسل‌کشی برگزار شد.

شاکیان مرگ و ویرانی و آوارگی ساکنان غزه را در پی حمله رژیم صهیونیستی به این منطقه تشریح کردند.

یکی از شاکیان، مجروحی در بیمارستان غزه بود؛ وی که از طریق ویدیو کنفرانس در جلسه استماع دادگاه حضور داشت، گفت: من همه چیزم را در جنگ از دست دادم و اکنون جز غم و اندوه، یعنی چیزی که رژیم صهیونیستی و حامیانش به ما دادند، ندارم.

این شهروند غزه در وخامت اوضاع انسانی در این منطقه در پی حملات رژیم صهیونیستی گفت که شاهد زایمان زنان باردار در خیابان بوده است.

یک وکیل فلسطینی سازمان الحق که از شاکیان سازمانی بود، گفت: ۶۰ نفر از بستگان پدری خود را در غزه از دست دادم؛ پیکر بسیاری از آن‌ها در زیر آوار مدفون است؛ الحق برای نخستین بار در تاریخ ۴۵ ساله خود قادر به مستندسازی نقض حقوق بشر در سراسر غزه نیست، زیرا دیگر غزه‌ای وجود ندارد.

یک نویسنده زن فلسطینی نیز به‌عنوان یکی از شاکی‌‎ها، گفت: غزه تبدیل به توده بزرگی از شن تبدیل شده است؛ برخی از اقوامم در گور دسته‌جمعی دفن شده‌اند؛ بایدن می‌تواند با یک تماس تلفنی به این جنایت پایان دهد، اما او تصمیم گرفته همدست این نسل‌کشی باشد.

مدیر سازمان دفاع از کودکان فلسطینی دیگر شاکی سازمانی، تاکید کرد: ما در حال مستندسازی نقض حقوق کودکان فلسطینی هستیم، اما در شرایط جاری نمی‌توانیم به طور کامل کار کنیم.

وکلای طرفین چه گفتند؟

وکلای وزارت دادگستری آمریکا این واقعیت را که رژیم صهیونیستی در غزه در حال نسل‌کشی است یا اتهام شاکیان درباره تشدید جنایت نسل‌کشی در غزه به دلیل حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی، به چالش نکشیدند، بلکه به یک استدلال ادعایی بسنده کردند.

آن‌ها مدعی شدند که دادگاه مذکور صلاحیت رسیدگی به این شکایت را ندارد و این موضوع اساسا مسئله‌ای مربوط به سیاست خارجی است.

این در حالی است که وکلای شکات تاکید کردند که این موضوع یک مسئله سیاسی نیست و کاملا مربوط به مسائل حقوقی است؛ آمریکا تصمیم‌هایی را درباره جنگ علیه غزه اتخاذ می‌کند که مغایر با قوانین بین‌المللی است.

کارشناس موضوع نسل کشی چه گفت؟

اگرچه وکلای وزارت دادگستری آمریکا صلاحیت بری تراختنبرگ، کارشناس موضوع نسل‌کشی حاضر در دادگاه را زیر سوال بردند، اما وی گفت: حمله اسرائیل به غزه از سوی مردم آمریکا تامین مالی شده است و با سلاح‌های تامین‌شده از سوی آمریکا انجام می‌شود؛ ضمن اینکه کاخ سفید همدست نسل‌کشی در غزه است؛ فلسطینی‌ها رنج زیادی را متحمل شدند و نسل‌کشی در غزه باید متوقف شود.

رویکرد بی‌سابقه قاضی آمریکایی

قاضی آمریکایی این دادگاه که برخلاف رویه معمول و به شکلی بی‌سابقه اجازه پخش علنی جلسه استماع دادگاه را داد.

قاضی دادگاه گفت: اسرائیل ده‌ها هزار فلسطینی از جمله کودکان را به قتل رسانده و دست به ویرانی گسترده در غزه زده است؛ اسرائیل زیرساخت‌های حیاتی غیرنظامی، مدارس و اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی را ویران کرده است؛ آمریکا نیز همچنان به حمایت مالی و تسلیحاتی خود از آمریکا ادامه می‌دهد.

این قاضی آمریکایی خطاب به شاکیان فلسطینی گفت که این پرونده یکی از سخت‌ترین پرونده‌های زندگی حرفه‌ای‌اش بوده است؛ وی تاکید کرد: من این موضوع را بسیار جدی خواهم گرفت.

چه اتفاقی خواهد افتاد؟

صرف‌نظر از اینکه قاضی آمریکایی درباره شکایت فلسطینی‌ها از دولت بایدن چه تصمیم بگیرد، این شکایت نقطه‌عطفی در مبارزات جاری برای توقف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه است و می‌تواند الهامبخش تلاش‌ها و اقدام‌های مشابه برای پایان دادن به رنج مردم فلسطین باشد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس