کد خبر 1561604
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه، در کانال تلگرامی خود نوشت:

جنگ ۸۸ روزه؛ ترکیب و تصاعد بحران در اسرائیل

هشتاد و هشتمین روز جنگ غزه فرا رسید. برای ارزیابی وضعیت اسرائیل، کافی است رویداد ها و عناوین خبری ۷۲ ساعت گذشته را مرور کنیم:

ترکی الفصیل رئیس پیشین استخبارات عربستان: عملیات هفتم اکتبر تصویر قدرتمندی و بازدارندگی اسرائیل را درهم شکست

فرانس اینفو:۱۷ درصد سربازان کشته شده اسرائیل در غزه (از هر پنج نفر یکی)، توسط ارتش خودی کشته شدند.

اسرائیل، ۵ تیپ را به بهانه "ترمیم اقتصاد" از غزه بیرون می‌کشد. ادعا شده بود عقب نشینی نیرو ها، به دلیل آماده شدن برای جنگ در جبهه لبنان است؛ اما "تایمز اسرائیل" نوشت: عقب نشینی برخی نیروها، به خاطر باز گرداندن آنها به چرخه کار و کمک به بازسازی اقتصاد است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل: جنگ در سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و ارتش نیازمند فراخوان ده‌ها هزار نیروی ذخیره است.

۱۰ روز قبل، تیپ ویژه و خط شکن گولانی، در اثر شدت تلفات به ویژه در سطح فرماندهان، مجبور به عقب نشینی شد و برخی نظامیان آن به پایکوبی پرداختند!

گروهی از کماندوهای اسرائیل پس از ورود به سایت الخلیل در محله التفاح، با انفجار مین مواجه شده و ۱۵ نفر از آنها کشته شدند. گردان‌های القسام، همچنین ورودی یک تونل را بر سر نظامیان اشغالگر در منطقه جبل الریس منفجر کردند.

شماری از نظامیان اسرائیل در درگیری های شدید، به دلیل عبور تانکها و نفربرها خودی از روی آنها کشته شدند. شبکه ۱۳ اسرائیل هم گفت: ۲۹ نظامی، خارج از درگیری کشته شده اند که ۱۸ نفر آنها با شلیک اشتباه نیروهای خودی بوده است.

تلویزیون اسرائیل، تصاویری از گریه و ناله نظامیان در درگیری های «بیت‌حانون» را منتشر کرد.

خانواده اسرای صهیونیست، جلوی خودروی رئیس موساد را گرفته و خواستار توافق برای مبادله اسرا شدند.

المیادین به نقل از رسانه‌های اسرائیل: حضور ناو آمریکایی، هیچ بازدارندگی در مقابل طرف‌های درگیر با اسرائیل ایجاد نکرد.

ژنرال «اسرائیل زیو» از فرماندهان سابق ارتش: حضور آمریکا در منطقه بسیار مهم، و خروج ناو «یواس‌اس‌جرالدفورد» از دریای مدیترانه، نگران کننده است.

مجله نیوزویک: زمان اسرائیل در غزه، رو به پایان است.

روزنامه نیویورک تایمز: مذاکرات اخیر بین بایدن و نتانیاهو، پرتنش تر از قبل بوده است.

امیر بوخبوط تحلیلگر امنیتی اسرائیل: شلیک مداوم موشک ها به تل آویو، ثابت می‌کند که حماس، همچنان دارای سیستم فرماندهی و کنترل مؤثر و قابلیت‌های پرتاب موشک های میان برد و دوربرد است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت از قول مقامات نظامی: گردان های قسام می توانند تا سه سال، به شلیک گسترده موشک ها ادامه دهند.

یدیعوت آحرونوت: عملیات حماس، ۳۰۰ هزار بیمار روانی، روی دست اسرائیل گذاشته است.

روزنامه گاردین: اسرائیل، هیچ برنامه ای برای پایان دادن به جنگ در غزه ندارد.

اسحاق بریک، ژنرال ذخیره ارتش اسرائیل: ما در باتلاق غزه، هر روز عمیق‌تر فرو می‌رویم و از دستیابی به اهداف جنگ دورتر می‌شویم.

واشنگتن پست: جنگ، ۱۸ میلیارد دلار هزینه برای اسرائیل در بر داشته و ضربه سنگینی به اقتصاد آن وارد کرده. آسیب وارده به بخش فناوری، نگران کننده است.

کانال ۱۲ اسرائیل: دیوان عالی برای اولین بار، قانون مصوب کِنست را لغو کرد. (قانون «آزمون معقولیت»، ضمن کاهش اختیارات دستگاه قضایی، اختیارات نتانیاهو را افزایش می داد و می توانست مانع از تعقیب قضایی وی به خاطر پرونده هایش شود).

پایگاه آمریکایی آکسیوس: ردّ قانون مصوب کابینه نتانیاهو، موجب بازگشت بحران سیاسی به اسرائیل شده است.

نظرسنجی شبکه ۱۳: ائتلاف کابینهٔ نتانیاهو با کاهش رای مواجه شده و ۴۵ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را کسب می‌کند؛ در حالی که ائتلاف مخالفان قادر به کسب ۷۱ کرسی کنست است.

اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی: هیچ راه فراری از این جنگ وجود ندارد. بیایید اختلافات و مشاجرات را به خاطر این جنگ سخت، تمام کنیم.

کانال ۱۳ عبری: بنی گانتز (وزیر جنگ سابق/ عضو دولت اضطراری جنگ) و گالانت وزیر جنگ، نپذیرفتند در کنفرانس مطبوعاتی نتانیاهو شرکت کنند.

«الی کوهن» وزیر خارجه، از سمت خود برکنار، و به عنوان وزیر نیرو معرفی شد. کوهن، دبیرکل حزب الله را تهدید به ترور کرده بود. اسرائیل در عرصه جهانی با موج بی سابقه از ابراز انزجار عمومی و تحریم رو به رو شده است.

"جشنی در کار نیست"؛ شعار حامیان ملت فلسطین در شب سال نو میلادی در تورنتو کانادا. تظاهرات گسترده در کشورهای مختلف، از جمله آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، سوئد، ترکیه، و اردن به دفاع از ملت فلسطین برگزار شد.

هاآرتص: اسرائیل نگرانی جدی دارد که به ارتکاب «نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها» متهم شود.

روزنامه فرانسوی اومانیته: اسرائیل رسما به نسل کشی متهم شد. آفریقای جنوبی، درخواست رسمی را به دیوان بین المللی دادگستری ارائه کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس