کد خبر 1560188
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵

به گزارش مشرق، احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم مطلبی را با عنوان نظریه‌شناسی» از ویژگی‌های «فقه جواهری» در کانال خود در ایتا منتشر کرد و نوشت:

یکی از ویژگی‌های فقه جواهری، این است که شرط لازم و ضروری هر نوع فتوادهی و نظریه‌پردازی را «نظریه‌شناسی» و آگاهی از فتاوای پیشینیان در مسأله مورد نظر می‌داند. این ویژگی را می‌توان از رویه بنیانگذار فقه جواهری یعنی مرحوم صاحب جواهر، (شیخ محمدحسن نجفی، متوفای 1266قمری) به دست آورد.

بدون تردید، مرحوم صاحب جواهر یکی از بزرگ‌ترین و کم‌نظیرترین نظریه‌شناسان فقهی در عالم تشیع بوده است. وی تقریباً از همة اقوال و دیدگاه‌های فقیهان پیشین در هر مسأله‌ای آگاهی داشته است. به گونه‌ای که در اختیار داشتن این کتاب، فقیهان بعدی را از مراجعة مستقیم به کتاب‌های فقهای پیشین برای اطلاع از دیدگاه آنان، بی‌نیاز کرده است.

مرحوم سیدمحسن امین در کتاب اعیان الشیعه از شیخ مرتضی انصاری (که خود نیز در نظریه‌شناسی از برجستگان فقه شیعی است، و از معاصران مرحوم صاحب‌جواهر هم به شمار می‌رود) چنین نقل می‌کنند که «برای مجتهدی که بخواهد احکام الهی را استنباط کند، کافی است کتاب‌های جواهر الکلام و وسائل الشیعه را در اختیار داشته باشد و کمتر اتفاق می‌افتد که به کتابی از پیشینیان نیازمند شود.»

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    3 0
    الان همه مجتهدن
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    0 5
    فقه فقط فقه جعفری رهبر فقط سید علی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس