کد خبر 1555389
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰
آیا پس از عمل جراحی می‌توان خون اهدا کرد

­سرپرست دفتر جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران، در خصوص شرایط اهدای خون پس از عمل جراحی، توضیحاتی داد.

به گزارش مشرق، هادی نوری، در پاسخ به این سوال که آیا پس از جراحی می‌توان خوان اهدا کرد، گفت: دلایل مختلفی وجود دارد که سبب می‌شود یک داوطلب اهدای خون نتواند به طور دائم یا برای مدتی محدود خون اهدا کند، یکی از این دلایل بستری شدن یا تحت اعمال جراحی قرار گرفتن است که معافیت‌هایی را برای اهدای خون در پی دارد.

وی افزود: معافیت پس از بستری یا جراحی با توجه به اینکه بیمار چه مدت و به چه دلیلی بستری شده است و با توجه به نوع عمل جراحی، متفاوت است و این ملاحظات به دلیل حفظ سلامت اهدا کننده و مصرف کننده خون است.

نوری گفت: اهدا کننده‌ای که عمل جراحی انجام داده و به طور کامل بهبود یافته است و در زمان مراجعه آنتی بیوتیک مصرف نمی‌کند با این شرط که طی عمل جراحی خون و فرآورده‌های آن را مصرف نکرده باشد و شرایط استریل هنگام عمل رعایت شده باشد، پس از گذراندن مدت معافیت (با توجه به به نوع جراحی و بیماری زمینه‌ای منجر به جراحی) می‌تواند خون خود را به بیماران اهدا کند.

وی، اعمال جراحی کوچک و لاپاروسکوپی را نیز بر اساس تشخیص پزشک بخش اهدا دارای معافیت دانست و گفت: این معافیت تا ۶ هفته پس از بهبودی و درمان کامل ادامه می‌یابد.

نوری افزود: جراحی‌های بزرگ مانند جراحی جمجمه، جراحی در شکم، جراحی تیروئید، جراحی رحم و جراحی ستون فقرات تا ۶ ماه معافیت از اهدای خون به همراه دارد و دریافت کنندگان پیوند پوست یا بافت و عضو (غیر از قرنیه و سخت شامه) معافیت یک ساله را باید پشت سر بگذارند.

سرپرست دفتر جذب و نگهداری اهدا کنندگان سازمان انتقال خون ایران، با اشاره به معافیت‌های دائم از اهدای خون در اثر جراحی گفت: کسانی که تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته اند و یا به دلیل ابتلاء به سرطان جراحی شده باشد و دریافت کنندگان پیوند قرنیه دارای معافیت دائم هستند و دیگر قادر به اهدای خون نخواهند بود.

نوری افزود: این معافیت‌ها به علت تضمین سلامت خون و حفظ سلامت اهدا کننده و مصرف کننده خون اعمال می‌شود و ضرورت دارد تا داوطلبان اهدای خون صادقانه اطلاعات و سوابق پزشکی خود را ارائه دهند و بی تردید سازمان انتقال خون به هیچ عنوان از افرادی که شرایط اهدای خون ندارند و یا اهدای خون خطری برای سلامتی آن‌ها محسوب شود خون دریافت نخواهد کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس