گوترش : باید فورا در غزه آتش‌بس شود

نامه بی‌سابقه گوترش به شورای امنیت خشم تل‌آویو را برانگیخت.

به گزارش مشرق، «دبیر کلی گوترش تهدیدی برای صلح جهانی است». این را «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت که به شدت از نامه بی‌سابقه دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش به شورای امنیت در خصوص توقف جنگ در غزه، عصبانی است.

وی طی پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، بامداد امروز (پنجشنبه، ۷ دسامبر) نوشت: « دبیرکلی گوترش تهدیدی برای صلح جهانی است. درخواست او برای فعال کردن ماده ۹۹ [منشور سازمان ملل متحد] و درخواست برای آتش بس در غزه حمایت از سازمان تروریستی حماس و ...است».

به نظر می‌رسد که نامه بی سابقه آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل بر اساس ماده ۹۹ منشور این سازمان به شورای امنیت برای اقدام فوری برای برقراری آتش بس در غزه وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را بار دیگر برآشفته است.

بیشتر بخوانید:

حمایت اروپا از اقدام گوترش برای فعال‌سازی ماده ۹۹ درباره غزه

وی شامگاه چهارشنبه، طی نامه‌ای بر اساس ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که در خصوص تهدیدات صلح جهانی است، به شورای امنیت سازمان ملل درباره اوضاع غزه هشدار داد و اعلام کرد: «اوضاع در غزه، صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند و جامعه بین‌الملل باید از نفوذ خود برای پایان دادن به این بحران استفاده کند».

گوترش از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست تا با اعمال فشار از ایجاد بحران انسانی جلوگیری کرده و خواستار ایجاد آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه شد.

در متن ماده ۹۹ منشور سازمان ملل آمده است که دبیرکل می‌تواند نظر شورای امنیت را به هر موضوعی که حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، جلب کند و اعضای این شورا را برای برگزاری نشستی فوری فرا بخواند تا اقدامی فوری برای بحران فرارو کنند. ماده‌ای که در تاریخ سازمان ملل، تاکنون تنها ۹ بار استفاده شده و این نخستین‌بار است که در دوران ریاست گوترش بر سازمان ملل از سال ۲۰۱۷ تاکنون، استفاده می‌شود.

این نخستین‌بار نیست که گوترش از سوی رژیم صهیونیستی و شخص کوهن مورد حمله قرار می‌گیرد. وزیر خارجه کابینه نتانیاهو در ماه اکتبر گذشته نیز وی را فاقد صلاحیت برای رهبری سازمان بین المللی توصیف کرده و از او خواسته بود که استعفا کند. کوهن حتی دیدار با گوترش در حاشیه نشست شورای امنیت را لغو کرد زیرا وی نقض آشکار حقوق بشر و قوانین بین‌الملل در غزه را محکوم کرده و خواستار آتش‌بس فوری در این منطقه شده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    2 17
    اسراییل میخواد زودترخودش کارحماس روتموم کنه تااینکه افرادیونیفل بیان
    • ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      8 1
      شتر در خواب بیند یونجه دانه ، سپس عرعر کند او بی بهانه!!
    • بختیاری ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
      2 0
      این کفتارهای در لباس یابو که اسقاطیلی نام دارند حتی عرضه پوشک پوشیدن هم ندارند و اگر کدخدای تروریست وحشی ماه اکتبر کمک نکرده بود الان جنگلی بنام اسقاطیل وجود خارجی نداشت. میدونید دلیل واقعی چه هست؟ اینکه طومار این وحشی های انسان نما باید بدست ایرانیان پیچیده شود در زمان معلوم. البته همه وحشی های شیطانپرست خوک صفت باهم چون اسقاطیل عددی نیست و برای رزمندگان کسر شان میاره! بزودی زود انگل یس و کدخدای وحشی همراه با خوک سماوی نابود می شوند. وعده تورات شما نزدیک و نزدیک تر میشه وای بحال شما و نظافت چی های ماله بدست شما که بین ایرانیان مخفی شدند و نور چشم خوک صفتان هستند.
  • ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    15 3
    چه عجب خدا اسرائیل رو از روی زمین برداره 🤲😈🐀
  • ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    8 1
    نباید منظور گوترش اداره غزه توسط نیروهای پاسدار صلح باشه و حداقل تشکیل کشور فلسطین مد نظر باشه
  • ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    19 4
    تلاویو خانه عنکبوتی صهیون هاست
    • حسین اکبری ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      0 4
      بله،،انشاله مشکلات الودگی هوا و تورم و بیکاری و اختلاس در ایران،،بعد از نابودی اسراییل،سریعا حل بشه
    • ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      0 0
      اگر بهایی‌ها و یهودیهای آنوسی در مدیریت میانی کشور رسوخ نمیکردن اگر اسرائیل نبود اکر استعمار صهیونیستی نبود مشکلات کل جهان یک دهم الانش نبود، باور کن اسرائیل و صهیونیسم و غرب یعنی بحران سازی برای دنیا، البته اگر اجیر باشی این حقایق برات فرقی نداره
  • ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    7 3
    جنایتکاران صهیونیست این عقیده رو دارن که مسلمانان رو نابودکنند که البته این آرزو به گور خواهندبرد وبعد مسیحیان رو نابودکنند وبعد بقیه ..... . احمق های غربی واروپایی حداقل باید برای بقاء خود جلوی این سگان هار وحشی رو بگیرند.....
  • ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    7 4
    جنگ زرگری فقط سوپاپ اطمینانی است برای فرصت دادن به جنایات بیشتر صهیونیستها. همین.
  • ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    19 5
    مقصر گوترش است باید اخراج شود .چطور رییس سازمان ملل متحد نمیداند این سازمان ملعبه دست صهیونیست است
  • ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    13 3
    مرگ بر آمريكا  مرگ بر انگليس   مرگ بر منافقين و كفار   مرگ بر اسرائيل"
  • رضا ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    10 2
    همه چی برعکس شده. گوترش چون تلاش میکنه صلح بشه، تهدیدی برای صلح جهانیه.
    • ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      2 3
      این نخستین‌بار نیست که گوترش از سوی رژیم صهیونیستی و شخص کوهن مورد حمله قرار می‌گیرد. وزیر خارجه کابینه نتانیاهو در ماه اکتبر گذشته نیز وی را فاقد صلاحیت برای رهبری سازمان بین المللی توصیف کرده و از او خواسته بود که استعفا کند. کوهن حتی دیدار با گوترش در حاشیه نشست شورای امنیت را لغو کرد زیرا وی نقض آشکار حقوق بشر و قوانین بین‌الملل در غزه را محکوم کرده و خواستار آتش‌بس فوری در این منطقه شده بود.
  • مهدی ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    18 2
    هرچند از شما بعید است که این نکته را ندانید ولی برای اِعمال و ابراز در خبرهای بعدی عرض میکنم که این رویکردها خیلی سطحی نگرانه و عامیانه است که دبیرکل سازمان ملل بدون هماهنگی کامل با آمریکا و صهیونیزم چنین موضعی اتخاذ کرده باشد. در واقع اینطور به نظر می‌رسد که اکنون که رژیم صهیونیستی در جنگ زمینی با غزه دچار شکست مفتضحانه شده و همچنین با کشتار غیرنظامیان آبروی بین المللی اش به باد رفته، دست به دامن دبیرکل شده‌اند تا به این وسیله اینطور وانمود کنند که مجبور به ترک نبرد شده‌اند وگرنه تا نابودی حماس پیش می رفتند... می‌بخشید که طولانی شد
  • ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    18 1
    اخر تمام سازمان های بین المللی تحت پوشش و ساختارشان بر اساس خواسته های صهیونیست ها و سرمایه داران انها است .لذا این سازمان ها بدون اجازه لابی صهیونیست هیچ اقدامی انجام نمیدهند .اقای گوترش هم برای حفظ ظاهر کار این درخواست را کرده است و الی هیچ کاری از او بر نمی اید .اسرائیلی ها فرزندان نا مشروع صهیونیست ها هستند و توقع دارند که پدران جنایت کار و فاسدشان در هر شرایطی از انها حمایت کنند.
  • ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    6 1
    اقای گوتش تو اسوده بخواب هنوز که صهیونیت جنایتشو کامل نکرده
  • ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    2 0
    گوترش بنده خدا از هر دو طرف محکوم شده است.
  • ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    2 1
    تا صهیونیست‌های جنایتکار، آمریکای جنایتکار را حامی خود میبینند، ترسی از تشکیلات جهانی ندارند و میدانند شورای امنیت با وتوی آمریکا بی خاصیت میشود. فقط اگر خداوند متعال کمکی کند و تشکیلات فرعون زمان را دوباره غرق کند تا جهان نفسی بکشد.
  • ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    2 3
    آقای گوتروش !لطفا برای ما ملتها روشن کنید که چرا سرنوشت دنیا باید دست آمریکا انگلیس فرانسه باشه .دنیا سرنوشت خودشون دست خودشونه چرا اینها برای دنیا نسخه پیچی میکنند .اگر روی همین ریل حرکت کنید ملیتهای مختلف درآینده نردیک ویا دور ازنابسامانیهای کره زمین رنج وبرعلیه دولتهای خود قیام میکنند .سازمان ملل اعتبار خود را نزدافکارعمومی دنیا ازدست داده است .ملت فلسطین ازحقوق برسمیت شناخته شده خود دفاع میکنند .وشماها دست روی دست گذاشته اید شریک خونهای ریخته شده دردنیا سازمان ملل والسلام
  • محمد مهدی اسلامی ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    2 1
    __ بسمه تعالی __ گرچه بظاهر اسرائیل و این آقا و دیگر دست اندر کاران مربوطه نمایش خود را خوب اجراء میکنند که شاید بتوانند وجهه یِ نا داشته ای را که فکر می کنند از دستشان رفته است با فریب دادن مردم دنیا مجدداََ بدست آورند ولی دیگر دیر شده است . اما با این وجود گوترش می گوید : آشی که پخته بودیم ، نا خواسته شور کردیم __خلق کثیر دنیا از خویش دور کردیم __ لازم شده است اکنون فریادزنیم و گوئیم __ ساکت شوید مردم ، ما نیز صلح جوئیم __ دست می بریم ببالا تسلیمتان هستیم __ لکن چه می شود کرد زیرا که عهد بستیم __با جمله یِ خبیثان ، تا بوده اند وهستیم __ باید کنیم اطاعت ، کلّاََ بقدر طاقت __ ورنه دهند فرمان ، بیرون شو از اطاقت __
  • ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    1 0
    معاونش که دقایقی قبل در گفتگوی زنده جواب های بی ربطی به سوال خبرنگاران میداد
  • ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    2 0
    اینها فیلمه، بازی پلیس خوب پلیس بد هست. با وضعیت موجود، جامعه جهانی از سازمان ملل و کشورهای غربی سرخورده و ناامید شدن و دیگه اونها رو در مورد ارزشهای انسانی و جهانی معتبر و صادق نمیدونن و دارن فکر میکنن که سازمان ملل یک ابزار دست برخی کشورهاست. با این سیاهبازی، و نامه های اینجوری که هیچ ضمانت اجرایی ندارن، تنها میخوان وجاهت و اعتبار سامان ملل رو در دید اون کشورهایی که از سازمان ملل دارن ناامید میشن و ممکنه از غرب ببرن و به سمت شرق متمایل بشن، دارای اعتبار جلوه بدن و اتهام سیاسی کاری و مهره بودن سازمان ملل رو از اذهان عمومی پاک کنن. در غیر اینصورت سازمان ملل طی یک دهه آینده اعتبار و کاربرد خودش رو در کنترل جهان به نفع غرب از دست میده.
  • ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 0
    کار صهیونیست ها دروغگویی و برعکس نشان دادن همه چیز هست نمونه آن برنامه هسته‌ای ایران
  • ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 1
    وجدان جهانی ب درد آمده و آمریکا ب بیراه زده. آمریکا بودجه کمک نظامی اسرائیل و اوکراین را اظهار کرده در نظر دارد برای مرزهای خود هزینه کند که لااقل در مورد اسرائیل این کار مخفیانه انجام می‌گیرد. دروغ های بنی اسرائیل تمامی ندارد، از یک شاخه ب ‌اخه دیگر می پرد. ب هر وسیله ای که شده می‌خواهد زمین از چنگ بومیان در آورد.
  • ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 3
    بی حیایی و بی شرمی ذاتی این رژیم پلید نجس نحس ست.
  • ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    گوترش که تا دیروز نوکر استکبار بود !! چرا این نامه را نوشته ؟؟ آمریکایی ها مجبورش کردن؟ برای حفظ ظاهره ؟؟ از ترس انتقام مسلموناس؟؟ توضیح بدین ای تحلیییییل گران زبده مشرق نیوز!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس