کد خبر 1551329
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳

به گزارش مشرق، احسان کیانی، دکترای مطالعات خاورمیانه مطلبی را با عنوان زمانی برای جدایی روسیه و اسرائیل که برگرفته از یادداشت آنا بورشچِفسکایا پیمانکار نظامی سابق آمریکا در افغانستان است در کانال تلگرامی خود منتشر کرد و نوشت:

آنا بورشچِفسکایا پیمانکار نظامی سابق آمریکا در افغانستان طی یادداشتی در اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک مورخ ۶ آذر ۱۴۰۲ به ارزیابی پیامدهای سیاست مسکو در جنگ غزه برای روابطش با تل‌آویو پرداخته و منافع روسیه از جنگ را چنین برشمرده است.

به نظر نویسنده، پوتین می‌خواهد که از تشدید تنش‌های منطقه‌ای به نفع انحراف توجهات از اوکراین، بهره‌مند شود. اما فراتر از آن، هم‌چنین می‌خواهد که موقعیت آمریکا در منطقه اعم از عراق و سوریه، آسیب ببیند. به همین دلیل در راستای حملاتی که در تابستان ۲۰۲۳ به نیروهای آمریکایی در سوریه داشته، به تقویت تسلیحاتی ایران که طبعاً به تقویت حزب‌الله و دیگر گروه‌های ضداسرائیلی در منطقه می‌انجامد نیز مبادرت ورزید.

او معتقد است نفع دیگری که روسیه از جنگ متصور بوده، این است که فرآیند عادی‌سازی اعراب و اسرائیل که به تقویت جایگاه آمریکا در منطقه منجر می‌شد، متوقف شده است. حال آن‌که تا پیش از جنگ، روسیه بود که تلاش می‌کرد نقش میانجی را در منطقه ایفا کند.

منفعت دیگر را دریافت خط تولید پهپادهای کامیکازه از سوی ایران برای بهره‌برداری در جنگ اوکراین قلمداد کرده است.

به نظر بورشچِفسکایا، تشدید جنگ و آنارشی در خاورمیانه به گسترش اقتدارگرایی و تضعیف نظم لیبرال‌دمکراسی مطلوب آمریکا در منطقه می‌انجامد. در این راستا، هر چه قدرت‌های این منطقه به سوی ساختارهای اقتدارگرایانه گرایش بیشتری بیابند، با سیاست خارجی روسیه علیه ناتو، هم‌سویی بیشتری نشان خواهند داد.

توصیه نویسنده به اسرائیل، تجدیدنظر در روابطش با روسیه از طریق گسترش روابط سیاسی و نظامی با اوکراین است. با این حال، مشخص نیست که چنین اقدامی از سوی تل‌آویو چه پیامدهایی برای هماهنگی عملیات‌هایش با روسیه در سوریه و هم‌چنین احتمال تقویت تسلیحاتی گروه‌های مقاومت از طریق روسیه داشته باشد. پیامدهایی که ممکن است اسرائیل را هم‌چنان در نسبت با جنگ اوکراین، محتاط نگاه دارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    1 0
    مسکو خرنمیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس