کد خبر 1549902
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۳
خانه وحشت تتلو و دخترانی که به «حرمسرای سلطان» می‌روند | دخترانی که برای ابراز ارادت دست به هر کاری می‌زند

پنجشنبه خبری مبنی‌بر ورود پلیس ترکیه به ماجرای ویدئوهای منتشرشده از خانه امیر تتلو منتشر شد.با وجود همه اخبار درباره مشکلات اخلاقی‌ تتلو هنوز نوجوانان زیادی در آتش هواداری از او می‌سوزند.

به گزارش مشرق، روز پنجشنبه خبری مبنی‌بر ورود پلیس ترکیه به ماجرای ویدئوهای منتشرشده از خانه امیر تتلو منتشر شد. خبرگزاری «ایهلاس» در ترکیه گزارش داده پلیس این کشور در پی انتشار ویدئوهایی در فضای مجازی و گزارش‌هایی که از فعالان حقوق زنان دریافت کرده، تحقیقاتش را درباره منزل مسکونی ‌امیر تتلو، خواننده ایرانی آغاز کرده است. در بسیاری از ویدئوهای خبرساز، افرادی ادعا کرده‌اند که دختران جوان و نوجوانی در منزل این خواننده مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. با جست‌وجوی نام امیر تتلو یا همان امیرحسین مقصودلو در یوتیوب، فیلم‌های زیادی از دورهمی‌هایش با دختران نوجوان و جوان دیده می‌شود. در بین این ویدئوها اما، تصاویری از ضرب‌وشتم و جراحت بعضی از هواداران نوجوان و جوان امیر تتلو هم موجود است. در یکی از فیلم‌ها، دختری نوجوان توسط گروهی دیگر از دختران هم‌سن‌وسالش کشیده شده و این‌گونه به نظر می‌رسد که قصد دارند او را برای انجام کاری مجاب کنند. دقیقا با انتشار این ویدئو و چند ویدئوی دیگر از خانه امیر تتلو، پلیس ترکیه به ماجراهای خانه تتلو ورود و اعلام کرد که تا نتیجه قطعی تحقیقات، دسترسی رسانه‌ها به جزئیات محدود خواهد بود. اما واقعیت این است که امیر تتلو چه داخل مرزهای ایران باشد و چه خارج از مرزها، نامش همیشه حاشیه‌ به دنبال داشته ‌است. البته اگر این واقعیت را کنار بگذاریم، آنچه که در این بین و در حاشیه اخیر امیرتتلو مورد سوال و انتقاد است، این است که چه می‌شود که دختران نوجوان و جوان در خانه تتلو حضور پیدا می‌کنند و تن به انجام هرکاری می‌دهند.

مساله هواداری و چند پرسش

واکاوی مساله هواداری، نه در این مقال می‌گنجد و نه از عهده هرکسی برمی‌آید. اما در کنار سایر پدیده‌های اجتماعی دیگر، مساله و شاید پدیده هواداری، امری غیرقابل انکار در جهان امروز است و تنها مختص به هواداران امیر تتلو و یا مثلا هواداران محمدرضا گلزار نیست. هوادار معمولا از طریق مشارکت در جامعه هواداران، به خود تشخص می‌دهد و برای همین سلبریتی و هواداری از او برایش جذاب است.

اگر در سنین نوجوانی باشد، این علاقه دوچندان است. کسی هوادار یک تیم فوتبالی می‌شود، شخصی هوادار سلبریتی خارجی و دیگری هوادار امیر تتلو. در کلیت ماجرا، هواداری و جذابیت آن برای نسل جدید در هر جامعه‌ای وجود دارد و ایرانی یا فرانسوی بودن هوادار اصلا تفاوتی ندارد. هوادار در تخیلش با سلبریتی محبوبش زندگی می‌کند، داستان می‌سازد و روزمره می‌گذراند. اما چه اتفاقی می‌افتد که این هوادار به خود اجازه می‌دهد که سلبریتی از ساحت‌های اخلاقی عدول کند و به هوادار تعدی کند؟ پرسش دقیق‌تر این است که چه می‌شود فردی مانند تتلو، دست به آزار و اذیت هوادارانش می‌زند و علاوه بر تمام اینها، اساسا چه می‌شود که هوادار امیر تتلو به او اجازه تعدی و عدول از ارزش‌های اخلاقی انسانی می‌دهد؟

آنچه که در مساله هواداری زنگ خطر به حساب می‌آید، وقتی است که به هر نحوی هوادار بخواهد ارادت و علاقه قلبی‌اش را به سلبریتی ابراز کند. همین چند ماه گذشته دیدیم که هواداران رونالدو برای دیدن او، از پشت شیشه اتوبوس هم که شده، در اطراف هتل‌اسپیناس باعث ایجاد ازدحام شدند. اینکه تصویر به‌وجودآمده از آن صحنه‌ها، تصویر نازیبایی بود، امری منطقی و قابل‌قبول است. اما آنچه که نباید فراموش کرد، این است که ما در سایر نقاط جهان نیز شاهد چنین صحنه‌هایی بودیم.

اینکه هواداران یک سلبریتی برای دیدار چندلحظه‌ای هم که شده، خودشان را هر طور که شده به آن سلبریتی می‌رسانند و در آن موقعیت به این امر توجه نمی‌کنند که آیا خلق چنین صحنه‌ای امری قابل پذیرش است یا خیر. به‌هرحال، هوادار هر جور هم که شده قصد دارد ارادت قلبی‌اش را به سلبریتی ابراز کند. گاه در قامت بک‌گراند صفحه گوشی، گاه پوستر و گاهی ایجاد یک فن‌پیج در اینستاگرام به نام آن سلبریتی. اما وقتی مساله ابراز ارادت به سلبریتی به زنگ خطر تبدیل می‌شود که آن هوادار، دست به هر کاری برای ابراز علاقه و ارادت قلبی‌اش می‌زند. مثلا چه کاری؟ نمونه عریان‌شده‌اش را شاید این روزها در رفتار هواداران امیر تتلو بتوانیم ببینیم. امیر تتلو به دلیل تجاوز به دختران زیرسن قانونی، در بسیاری از کشورهای اروپایی اجازه برگزاری کنسرت ندارد. همچنین هر ‌از ‌گاهی و هر چند مدت یک‌بار، روایت‌ها و فیلم‌هایی از آزار جنسی امیر تتلو در فضای مجازی منتشر می‌شود. اما با این وجود می‌بینیم که دختران کم‌سن‌وسال و اغلب نوجوان، در خانه امیر تتلو حضور پیدا می‌کنند.

تقریبا پیش از انتشار ویدئوهای آزار دختران توسط امیر تتلو، او فراخوانی از طریق استوری صفحه اینستاگرامش می‌کند و از دختران ۱۵ تا ۲۰ ساله ساکن استانبول درخواست می‌کند که در خانه‌اش حضور پیدا کنند و از واژه «حرمسرای سلطان» استفاده می‌کند. پیرو این درخواست و به‌رغم تمام‌ روایت‌های منتشرشده از امیر تتلو در رابطه با آزار دختران، اما دختران نوجوان و جوان زیادی همچنان در خانه امیر تتلو حضور یافتند.

وقتی هوادار برای ابراز ارادت دست به هر کاری می‌زند

مساله دقیقا همین‌جاست. وقتی است که هوادار می‌داند در صورت نزدیکی بیشتر به سلبریتی مورد علاقه‌اش، آن سلبریتی به او آسیب جسمی و روحی وارد می‌کند اما همچنان خودش را به صف افرادی می‌رساند که قصد دارند دست به هر کاری برای ابراز علاقه‌شان بزنند و برایشان مهم نباشد که سلبریتی به چه شکل و سیاقی از آن‌ها سوء‌استفاده خواهد کرد. امری که در این بین مهم است و شاید سوژه ناب تحقیقات و پژوهش آکادمیک جامعه‌شناختی فرهنگی هم باشد، رفتار تتلو نیست؛ چراکه وضعیت سلامت روان امیر تتلو دیگر برای اطرافیانش نیز واضح و روشن است.

آنچه که محل واکاوی است، حضور هواداران امیر تتلو در خانه او با وجود تمام روایت‌های منتشرشده از آزار جسمی و جنسی سایر دختران است. چه می‌شود که یک هوادار برای اثبات علاقه هواداری‌اش حاضر می‌شود از سوی سلبریتی مورد آزار قرار بگیرد؟ چه می‌شود که یک هوادار نوجوان تنها راه ابراز علاقه‌ به سلبریتی مورد علاقه‌اش را در سوءاستفاده او از خودش ببیند و با این مساله کنار بیاید؟ به نظر می‌رسد مجموع اتفاقاتی که در این بین برای دختران نوجوان اطراف تتلو می‌افتد، با استدلال دیده شدن توسط سلبریتی مورد علاقه‌شان توجیه شود. یعنی یک دختر نوجوان، همین که در مجموعه دختران اطراف امیر تتلو قرار بگیرد و این فرد از او نام و نشانی بداند، احتمالا برایش جذاب است. یا اینکه اگر توسط او مورد آزار واقع شود، این را یک نوع انتخاب شدن توسط سلبریتی مورد علاقه‌اش بداند و برایش مهم نباشد آنچه که به سرش می‌آید دور از شأن اوست.

واقعیت این است که باید از فاصله‌ای دورتر، وقایع خانه امیر تتلو را دید. به جز اینکه خود امیر تتلو یک نمونه برای مطالعه روانشناختی است، موضوع هواداری و تن دادن به آزار توسط چنین شخصیتی نیز محل سوال است. نباید به این بسنده کنیم که امیر تتلو امروز خارج از مرزهای ایران است و هر کاری که انجام می‌دهد، از سوی پلیس آن کشور مورد بازخواست قرار می‌گیرد؛ بلکه باید رفتارهای او و طرفدارانش را ذیل مساله هواداری، مورد بررسی قرار دهیم و بپرسیم‌ چه می‌شود که یک نوجوان حاضر است برای رسیدن به تتلو مورد آزار قرار بگیرد؟

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 28
  • ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    27 34
    تتلو که آدم خودتونه
    • ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      22 11
      تو هم که آدم، ببخشید نفر صهیونیست هایی!!
    • ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      15 4
      باشه؛ تو خوبی. با این حساب همه سران کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی هم از خودمونن. همگی نوکر جمهوری اسلامی هستن. فقط در این میون معلوم نیست وقتی همه قدرت‌های دنیا عامل و کارگزار و نوکر جمهوری اسلامی هستن، این برعندازهای بدبخت با چه امیدی می‌خوان به برعندازی ادامه بِدن!
    • ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      25 0
      در جواب سئوال " چرا باز گول تتلو را می‌خورید؟" باید مختصر و مفید گفت: چون خر زیاده و مفتی هم سواری میدن تتلو هم سوار میشه
    • ج د ا ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      5 1
      عه تو هم که آدم خودمونی ... لو نده بیشعور ... آدم خودمون
    • ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      3 1
      توام از قماش متوهم کار خودشونه هستی نه ؟ خب پس میشه توضیح بدی تتلو قراره با به گند کشیدن خودش و عیاشی و فحاشی و....دقیقا چه چیزی رو به جوونا یاد بده ،پس حرفهای توهمی نزن
    • پریسا متفکر ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      4 0
      باید خانه وحشت تتلو رو با موشک نقطه زن هدف قرار دهیم
    • پریسا متفکر ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      6 0
      کسی که بنده خداوند نشد عبدعبید تتلوی نجس خواهد شد
  • ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    13 1
    روز به روز بدتر شده، هواداری گلزار که ستم بود باز بهتر از این تتلو پلشته
  • ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    10 3
    چه میشود چه میشود نداره.. جواب سوال شما رو امام سجاد دادن، یه کلیپ از حسن عباسی پخش شده به اسم جامعه خوکی‌.. اونجا جواب چه میشود های شما رو میتونید پیدا کنید
  • ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    19 23
    تتلو را خودتان پرورش دادید
    • . ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      7 0
      ربطی نداشت مثلا هیچ پدر و مادری دوست ندارند دخترشون فاجعه بشه و یا پسرشون معتاد بشه پس چرا این جوری میشه خب معلومه چون آدما خودشون راه شون رو انتخاب میکنند
    • ج د ا ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      3 1
      تو را هم خودمان پرورش دادیم ... ما کلا توی کار پرورش خوک هستیم ... میخایم صادر کنیم چین .
    • ج د ا ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      3 7
      کلا خوک ها و خوک زاده ها عادت دارند که هر چیز بدی را به نظام ربط بدهند و بگویند : ( کار خودشونه ، آدم خودشونه ، پرورش داده خودشونه ) اما شاگرد ممتاز مکتب امامین انقلاب : حاج قاسم سلیمانی است نه امیر تتلو ... حالا هر خوکی گفت امیر تتلو آدم خودشونه بگو باشه تو هم کار خودمونی ...
    • ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      1 0
      نه بابا؟ شوخی نکن ؟این خودتان که میگی دقیقا کیه ؟
    • ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      1 0
      دیگه با اینهمه فضاحت هیچ جوابی ندارید جز اینکه بگید، خودتان پرورش دادید !!!!! به حرف تو باشه پس هرکسی قتل می‌کنه جانیه جون مردم به خطر میندازه اونو هم بنوعی جامعه پرورش داده کسی خودش آدم نیست ظرفیت نداره به کسی چه
    • ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      1 0
      این یارو دقیقا از قماش ززآ ست،بی قید بند و.... بعد تو میگی که تتلو را خودتان پرورش دادید !؟گمراهی تا کجا
  • ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    7 3
    احساس می کنم اینو برمیگردون ایران
  • ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    9 8
    باز هم پای دولت نجس ترکیه وسط هست
    • ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      3 0
      من ۲۵ سال در این کشور زندگی کرده‌ام، ترکیه هم نجس است وهم حرامخوار ودر اصل حامی و دوست واقعی اسرائیل کودک کش، ترکیه کثیف ترین و فاسدترین دولت دنیاست، البته تعجبی ندارد چون خود خرداغان یهودی الاصل گرجی میباشد که افتخار هم میکند.
  • ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    6 0
    حرم سرای سلطان... واقعا که...
  • ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    9 0
    خاک برسر€ خودش کرده عین تابلو نقاشی آدمایی که دوروبرش می پلکند ازجنس خودش هستند این یارو تعادل روانی نداره وزده به سیم آخر موقعی که توایران بود ادم بدی نبود وزندگی نامه اش خواندم ولی کم کم به شهرت رسید شده فاسد ترین آدم کسی که باسختی بزرگ شده بوده وباید برای مردمش الگویی ازخوبی هامی شد برعکسش شده منفورترین انسان ازفحاشی تا زننده ترین رفتار شرم وحیایی نداره.
  • ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    12 1
    معلوم نیست کدام آخوند و یا مقام سیاسی از تتلو و آوازهایش حمایت می کند که باعث شده توسط نهادهای امنیتی و قضایی تحت پیگرد قانونی و قضایی قرار نگیرد. خدا خیرش نده
  • ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    9 0
    تتلولوی حروم لقمه و رذل
  • ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    9 0
    تتلو نمونه بارز سیاست هرکی بامنه هرکی باشه
  • ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    9 0
    اگه این تتلو مفسد فی الارض نیست پس چی هست؟
  • رضا ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    11 0
    تتلو یک شیطان مجسمه. یک دیوانه. و طرفداراش دیوانه تر از خودش.
  • منتظر ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    8 0
    خاک بر سر ترکیه که اجازه هنچین کثافتکاری رو تو کشورش میده
  • ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    10 3
    تتلو که روی ناو جنگی میخوند و توی انتخابات سابق هم با اقای رییسی که الان رییس جمهور هستن دیدار میکرد. چی شد که چنین شده؟
    • ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      6 1
      جانباز جنگ صفین چی شد که سر امام حسین علیه السلام رو برید؟؟؟ تبعیت از شیطان... اینم همون کار رو میکنه
    • ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      3 14
      هیچی. با تفکر "همه باید دقیقا عین من باشند" فراری داده شد. یعنی همون سیاست دفع حداکثری.
    • سعید ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      3 0
      همه می‌توانند گناه کنند ولی باید انسان اراده داشته باشه تا گناه نکنه انسان سست عنصر و سست ایمان هر کاری ازش برمیاد
    • ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      1 16
      اونی که با رئیس جمهور دیدار کرد به سفارش حسن کلید ساز و دوستانش بود تا رئیسی رو جلوی مردم و افراد کله پوکی مثل شما بد جلوه بده برای ضربه به وجهه رئیسی
  • ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    7 1
    جناب نویسند، یه جمله چه میشود رو سیصد بار تکرار کردی، اما ننوشتی چه میشود که جمهوری اسلامی دست روی دست میزاره تا چنین افرادی عرض اندام کنن.
    • ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      3 6
      جمهوری اسلامی دست روی دست نذاشته
  • ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    4 0
    خودش و هواداراش دیونه هستن.تمام شد و رفت.هواداراش مثل خودشن و به هم جذب میشن
  • ایرانی واداده بیکار ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    همین الان کم نیستند
  • ایرانی واداده بیکار ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    18 0
    همین الان کم نیستند کسانی که زمینه تتلو شدن دارند. اما فرصت تتلو شدن برای شان فراهم نشده است . اگر بد تان نمی آید و به قبای شما بر نمی خورد باید بگویم که جامعه بیمار ایران پذیرای هر گونه بیماری اجتماعی می باشد. کار از ریشه خراب است .فضای اینستا و یو تیوب به خوبی بیانگر روحیات متنوع جوانان ما می باشد .جائی که برای یک لایک و یا جذب یک فالوور طرف متوسل به هر کاری می شود (شاخ و پلنگ و ...القابی است که کم بیش در این فضا در حال تبادل می باشد ) .به حدی که باز گویی آن عمل هم شرم آور است .ادبیات سخیف ؛ املا و نگارش نادرست کلمات رفتار های سبک و خیره سرانه و تفکرات منحط و فناتیک همه و همه نشان می دهد که زیر بنای جامعه ( نوجوانان و جوانان) بد تربیت شده اند و به کج راهه ورود کرده اند .متاسفانه بدتر از همه اینکه بعضا این رفتار ها در حضور خود والدین آنها صورت می گیرد و در جاهایی خود والدین مخصوصا مادران هم همراهی شان می کنند !!!در مورد همین تتلو که مورد بحث ما شده شنیده می شود که مادرانی با افتخار دست دخترش را گرفته و اورا برای یک شب حضور در خانه این مفلوک تا دم درب منزلش هم همراهی کرده است !!! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ...!
  • ...... ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    18 0
    برایم خیلی عجیب است که چرااین جانور،بااین زندگی نکبت باری که دارد،بیماری صعب العلاج نمی گیرد؟ چرا بااین همه ازفساد وکثافت روحی وفکری،دچار خشم وغضب خداوند نمی شود؟ چراسالم است؟ حیف ازجوانانی که باکرونا ازدنیا رفتند وحیف وصدحیف که این چنین حیوان پلیدی، سالم وشاد می گردد وکیف می کند......
  • ایرانی ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    32 0
    یادمه رئیسی با تتلو دیدار کرد 🤣
    • ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      1 1
      اون مربوط به روز ملی حمایت از حیوانات وحشی خال خالی و خط خطی بود🤪
  • ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    دیگه تتلو نیست تتولو لولو است
  • ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    32 0
    ای بابا، دخترا خیلی بدشدن، تتلو که بزور نمیبردشون خونش!!!... اینا از در و دیوار میریزن تو خونه ی طرف، پدر و مادر ندارن که جلوشونو بگیرن،خودم تو یوتیوب فیلماشونو دیدم، برای اینکه معروف بشن میرن یه شب پیش طرف و بعد میان یه مصاحبه میکنن که تتلو مارو چنان و بهمان کرد
  • ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    5 0
    اگر پدران محترم به دخترانشان توجه مناسب نشان دهند ، دختران کمبود دیده شدن را با افراد عوضی پر نمی کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس