رویترز: ترکیه عضویت سوئد در ناتو را به تاخیر انداخت

خبرگزاری رویترز گزارش داد: ترکیه به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اطلاع داده که تصویب درخواست عضویت سوئد در ناتو تا قبل از نشست هفته آینده وزیران خارجه این ائتلاف تکمیل نخواهد شد.  

به گزارش مشرق، رویترز به نقل از افراد آگاه از این موضوع نوشت: مقامات ترکیه به ناتو اطلاع داده اند که نمی توانند تا قبل از نشست وزیران این ائتلاف در بروکسل در ۲۹-۲۸ نوامبر (۸-۷ آذر) تایید درخواست عضویت سوئد را تکمیل کنند.

هفته گذشته، کمیسیون امور خارجه پارلمان ترکیه، رای‌گیری درباره عضویت سوئد در ناتو را به منظور مذاکرات بیشتر بر سر این موضوع به تاخیر انداخت.

یکی از منابع آگاه که رویترز به آن استناد کرده گفت این کمیسیون احتمالا روز چهارشنبه یا پنجشنبه مذاکره بر سر این موضوع را از سر خواهد گرفت.

برخی در ائتلاف غربی ناتو امیدوار بودند که روند الحاق سوئد به این ائتلاف تا نشست نوامبر (هفته آینده) وزیران به نتیجه برسد.

رویترز نوشت وزارت خارجه ترکیه برای اظهارنظر فوری در دسترس نبود.

سوئد و فنلاند در مه (اردیبهشت/ خرداد) سال گذشته میلادی و با آغاز درگیری روسیه و اوکراین، عضویت در ناتو را خواستار شدند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه درآن زمان با هر دو درخواست مخالفت و ادعا کرد که این دو کشور از کسانی که آنکارا تروریست قلمداد می کند، حمایت می کنند. وی همچنین تحریم های تجارت دفاعی آنها را علت مخالفت خود عنوان کرد. ترکیه در نهایت در ماه آوریل (فروردین) عضویت ناتو را تایید کرد اما سوئد همچنان در انتظار بسر می برد.

ترکیه خواستار آن است که سوئد اقدامات بیشتری را برای کنترل اعضای محلی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) که اتحادیه اروپا و آمریکا آن را گروهی تروریستی می دانند، بکار بندد.

استکهلم در واکنش، طرح مبارزه با تروریسم را ارائه داد که عضویت در یک سازمان تروریستی را غیرقانونی می کند. این کشور همچنین محدودیت های صادرات سلاح علیه ترکیه را لغو کرد.

رویترز نوشت: برای تکمیل روند تایید عضویت سوئد، کمیسیون امور خارجه ترکیه باید آن را تایید کند قبل از این که در پارلمان به رای گذاشته شود. اردوغان سپس برای تکمیل این روند آن را امضا خواهد کرد. این روند طولانی، برخی از متحدان غربی آنکارا را ناامید و آن را به آزمونی برای روابط این کشور با غرب تبدیل کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    3 3
    دم ترکیه گرم!!
  • ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    6 2
    دمت گرم ترکیه ؛ خودت هم میدانی آخر همین سوئد دشمنت خواهد شد؛ مثل سایر غربی های نامرد؛ زمانیکه ترک ها توپ جنگی وموشک داشتند غربیها با شمشیر می‌جنگیدند وتوان جنگ با ترکها را نداشتند؛ نهایتن متوسل به فتنه ای بزرگ شدند یعنی ایجاد جنگ بین صفوی و عثمانی وبه دنبال سرقت دستاوردهای علمی و نظامی مسلمانان و توسعه آن ؛ فقط دو نمونه از دانشمندان مسلمان ترک و آذربایجانی خدمت دوستان معرفی میکنم که راه ورود به فضا و آسمانها را برای کل بشریت گشودند و علوم ساده جهان را مترقی ومتعالی ساختند و جهان ساده بی هوش را به جهانی پیچیده و هوشمند تبدیل کردند: ۱- مهندس کریم کریموف فرزند عباسعلی دانشمند آذربایجانی اهل باکو وشیعه ؛ سازنده اولین فضای پیمای جهان بنام وستوک وموشک های قاره پیما،بطوریکه ایشان چهره اصلی مرکز فعالیت های فضایی شوروی و طراح بسیاری از فضاپیماها و ایشان راه ورود به فضا را برای بشریت گشود؛ ۲_ پروفسور لطفی زاده دانشمند ایرانی آذربایجانی( پدر اهل اردبیل و مادر اهل باکو) واستاد تمام مهندسی الکترونیک وریاضیات دانشگاه کالیفرنیای آمریکا و دارنده ۲۰ مدرک دکترای افتخاری از دانشگاههای معتبر دنیا و مبدع نظریه جنجالی منطق فازی واثبات آن در محافل علمی دنیا ، کل صنایع ساده دنیا را دگرگون کرده و در نتیجه فعالیت علمی ایشان انواع خودروهای پیشرفته فعلی ؛ فضاپیماهای پیشرفته؛ ساخت ابر کامپیوترها؛ لوازم خانگی پیشرفته؛ انواع وسایل و سلاح های هوشمند ورباتها و هواپیماها وموشکها در حال تولید است, بعدش اون موقع غربیها دارن پوزشا میدن ،دوستان باور نمیکنید سرچ کنید و بخوانید و به مسلمانی ببالید ، مرگ بر اسراییل مرگ بر اسراییل مرگ بر اسراییل ومرگ بر آمریکا
    • ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      2 1
      اینقدر جوک پان مغولی نگو
    • ناشناس ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 2
      البته ترکها توپی داشتند بنام غمپوز صدا داشت اما تخریب نه .در تاریخ دانشمند ترکی نداریم اما در مملکت عثمانی دیروز یا ترکیه امروز بودند دانشمندان عرب و یونانی و.....این عزیزی هم امده از افتخارات دانشمند مسلمان ترک نوشته روح ان دو دانشمند هم نمی داند ایا واقعا ترک بودند یا مصادره شده به ترکی ؟؟؟؟
  • تهرانی ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    0 0
    سلام.اقای اردوغان این کشورسویدادم نمی شده.کشتن فلسطین محکم نکرده که هیچ از اسراییل حمایت کرده.پس خواهش میکنم اصلا برای ناتو شوید تایید نکنید.ممنون
    • ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      0 0
      داداش بچه کجایی ؟ 😄😄...من که متوجه نشدم
  • ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    2 1
    آخرش خود ترکیه را از ناتو بیرون می کنند.
  • ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
    0 0
    مگه اردوغان مغوله؟ خخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس