کد خبر 1547155
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷

به گزارش مشرق، کانال فصل فرهنگ در ایتا تحلیلی را با عنوان چشمۀ فساد منتشر کرد که به شرح زیر است:

جنگ غزه محصول بداندیشی و بداخلاقی و خباثت حیرت‌انگیز جهان غرب است.

آیا نگاه و انتخاب درست این است که بکوشیم تا «جنگ غزه» را متوقف کنیم، یا واقع‌بینانه‌تر این است که به بیش از آن هم بیاندیشیم و بکوشیم مُهر پایان به «تمدن مادی‌گرای غرب» بزنیم؟

مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با گلایه از روشنفکران جامعۀ خودمان می گوید :

«(غربزدگان ما) اگر جامعه غرب را یک شخصیت می‏‌گرفتند و رفتار آن شخصیت را با سایر شخصیت‏های جهان می‌‏سنجیدند، معلوم می‌‏شد که از تمدن غربی‌‏ها به شگفت درمی‌‏آیند یا از توحش آنان!

به جان خودم سوگند که اگر تاریخ زندگی اجتماعی غربیها را از روزی که نهضت اخیر آنان آغاز شد، مورد مطالعه دقیق قرار می‌‏دادند و رفتاری را که با سایر امتهای ضعیف و بینوا کردند مورد بررسی قرار می‌‏دادند، بدون کمترین درنگی، حکم به توحش آنان می‌‏کردند...

هیچ انسانی که سلامت فطرتش را از دست نداده، هرگز به خود اجازه نمی‌‏دهد که چنین جوامعی را صالح بخواند و یا آن را سعادتمند بپندارد، هر چند که دین نداشته باشد و به حکم وحی و نبوت و بدانچه از نظر دین سعادت شمرده شده، آشنا نباشند»(ترجمه المیزان، ج‏4، ص169)

ولی علاوه بر آنچه مرحوم علامه می‌فرمایند، طبعاً موجودیّتِ شدیداً خسارتبارِ تمدن غرب را صرفاً در تعاملی که با جهان اسلام یا دیگر جوامع می‌کند نباید سنجید، بلکه جنایت بزرگ این تمدن را در سقوط معنا و ماهیّت انسان و دنیا و زندگی باید دانست، جنایت او کاری است که با اخلاق کرده است و کاری است که با طبیعت کرده است و کاری است که با آسایش بشر کرده است و بدبینی‌ای است که نسبت به ذات انسانی و فلسفۀ حیات و سر و ته جهان هستی پدید آورده است.

بی‌مزه‌تر از این نیست که امروزه اربابان این تمدن تباه، می‌نشینند و مصائب بشر را فهرست می‌کنند و بدون این که از این چارچوب معنایی غلط خارج شوند برای آنها چاره‌اندیشی می‌کنند.

اسرائیل مشتق چندم یک ذات خطا و یک کج‌روی بزرگ است.

تمدن مادی در تمام مفاهیمی که در آسمان حیات بشری رصد کرده یا پدیدآورده به خطا رفته است.

این تمدن قابل ادامه یافتن نیست.

ایران انقلابی باید رسالت جایگزینی این تمدن را بر دوش خود احساس کند.

ایران انقلابی در یکی از گامهای نخست باید آنچنان که پیر حیات‌بخش دوران معاصر ما، حضرت امام ره فرمود خود را از شرّ نمایندگان این تمدن شوم؛ یعنی جریان لیبرال‌مسلک، پرتبختر، بی‌خاصیت، بلکه مضر غربزده داخلی، نجات بدهد. امام می گفت تا اینها هستند این کشور روی سعادت نخواهد دید و چاره‌ای جز وابستگی به یک تمدن شوم و شکست خورده نخواهد داشت.

ما برای تحول به پا خواسته‌ایم، ولی این طائفه ما را زمین‌گیر می‌کنند و تمام فرصت‌های طلایی این کشور را نابود می‌نمایند.

«و بدانید که اگر بی‌توجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بود ـ که متأسّفانه بود و خسارت‌بار هم بود ـ بی‌شک دست‌آوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت»(بیانیۀ گام دوم)

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 0
    زمین فروختن وباید بااعتدال سازی صهیونیستها دودولتی راتقویت کنیم فساد درهمه ی حکومتها سیستمی هست
  • ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    7 2
    واقعا زبان قاصره از اینهمه توحش ، درنده خوئی، جنایات صهیونیستهای قاتل، دست تمام درندگان و وحوش را از پشت بسته اند
  • ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 0
    هههه. قبله آمال گاو ماهواره همین توحش اروپایی و آمریکای وحشی است. گاو ماهواره خیال می کند فلسفه آفرینش چریدن و "عشق و حال" و عیاشی و خوشگذرونی است. گاو ماهواره بیدین است. گاو ماهواره در واقع یه گاو آمریکایی است که فارسی حرف می زند. گاو ماهواره هیچیز از این سرزمین ندارد جز رنگ پوست و چشم و ابروی مشکی. آموزش و پرورش ما اول باید یه فکری به حال اینها بکند. چرا از دبیرستان های ما بعد از 12 سال آموزش یه آدم هرهری و الدنگ بی خاصیت و بی هویت و بیدین بیرون میاد ولی از دبیرستان های ژاپن یه ژاپنی سخت کوش و منظم و پرکار و دقیق و مقید به سنن ژاپن؟ اشکال کار کجاست؟
  • ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    6 2
    چشمه کدوم فساد
  • ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    1 4
    در تایید مواضع حماس و حزب الله و مقاومت و ابطال اسراییل و آمریکا ....عاقبت «ظلم» و همکاری با ظالم پرسش : از ديدگاه قرآن عاقبت «ظلم» و بیدادگری و همکاری با ظالمان چیست؟ پاسخ اجمالی: «قرآن»، ظالمان و بيدادگران را به آتش سوزانِ جهنّم تهديد كرده است. در يكي از اين آيات مى فرمايد: «ما براى ستمگران آتشی آماده كرده ايم كه آنها را از هر سو احاطه كرده و اگر تشنه شوند و تقاضاى آب كنند آبى برايشان مى آورند همچون فلز گداخته كه صورت ها را بريان مى كند! چه نوشيدنى بدى! و چه بد محل اجتماعى؟!». در تعبير تند ديگرى آمده: «اما ظالمان هيزم آتش دوزخند!». نه تنها ظلم و ستم، ظالمان را به دوزخ مى فرستند؛ بلكه به گفته «قرآن» كسانى كه بر آنها تكيه كنند و يا جزء اعوان و انصار آنان باشند نيز مشمول همين حكم خواهند بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس