کد خبر 1546644
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
واژگونی

رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران توضیحاتی درباره عوامل اصلی واژگونی خودروها ارائه داد.

به گزارش مشرق، سرهنگ رابعه جوانبخت رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: عامل اصلی واژگونی خودروها در معابر سرعت غیرمجاز، عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه، استفاده از نوشیدنی‌های غیرمجاز است که بسته به شرایط راننده هر یک از این عامل‌ها می‌تواند باعث واژگونی وسیله نقلیه شود.

وی بیان داشت: واژگونی عبارت است از اینکه وقتی سرعت خودرو بالا می‌رود و انرژی بسیار زیاد به خودرو وارد می‌شود و سقف و ستون و همه قسمت‌های خودرو توانایی و تحمل این انرژی وارد شده را نداشته باشند، خودرو به صورت ضربه‌ای به زمین برخورد می‌کند و مرکز خودرو پایداری خود را از دست می‌دهد و واژگونی اتفاق می‌افتد.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: واژگونی‌ها ممکن است به پهلوی چپ و یا راست اتفاق بیفتد و در برخی مواقع حتی خودرو بر روی سقف نیز واژگون می‌شود.

وی افزود: ماجرای اصلی واژگونی خودروها به عامل سرعت بازمی گردد. وقتی که سرعت بالا می‌رود و راننده دیگر کنترلی بر رفتار خود در رانندگی ندارد آنجاست که اتفاقات دردناک برای وی می‌افتد.

وی گفت: هفته گذشته در بزرگراه صیاد محدوده پاسداران واژگونی داشتیم که پژو ۲۰۶ با درخت برخورد کرده بود که این حادثه بر اثر عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه روی داد و راننده دیگر کنترل خود را از دست داده و نتوانسته دیگر خودروی خود را کنترل کند. سرعت این وسیله نقلیه به قدری بالا بوده که وارد رفیوژ میانی شده و در فضای سبز با درخت برخورد و شدت نیروهای وارده آنقدر زیاد بوده که راننده در دم فوت می‌کند.

سرهنگ جوانبخت بیان داشت: در سرعت‌های بالا به کل ماشین نیرو و ضربه وارد می‌شود و خودرو حتی مچاله هم می‌شود. اکثر واژگونی‌ها داخل پیچ اتفاق می‌افتد چرا که سرعت خودرو بالا رفته و شما وارد نیروی گریز از مرکز و وارد شعاع پیچ می‌شوید و راننده هر چقدر هم تلاش کند نمی‌تواند وسیله نقلیه خود را کنترل و مهارت دیگر جواب نمی‌دهد و قوانین فیزیک وارد عمل می‌شود و اتفاقی که نباید می‌افتد.

وی گفت: خیلی از افراد گمان می‌کنند که شاید واژگونی‌ها برای موتورسیکلت اتفاق نمی‌افتد که باید بگوییم این اتفاق برای موتورسواران هم می‌افتد.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: هفته گذشته در خیابان امیر کبیر – سراج راکب یک دستگاه موتورسیکلت که با سرعت بسیار بالایی در حال تردد بوده دیگر هیچ کنترلی بر موتورسیکلت نداشته و با ترمز ضعیفی که داشته نتوانسته آن را کنترل کند و واژگون و وی فوت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    1 2
    جاده های بین شهری با شیب و پیچ های طولانی و بیش از حد بدون شانه خاکی ترمز و دنده سنگین هم جواب نمیده درست هم نمیکنند
    • محمد ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
      0 0
      مرکز ثقل بالا در اثر نبود کیفیت خودروهای ساخت داخل و طراحی های قرن بوق دنا و شاهین و تارا و 207 و پارس و ساینا و مرکز ثقل بالایی دارند سر پیچ مواظب باشید نیسان r35 نیستند
  • شهرام ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    این موارد همه عوامل انسانی وقصور راننده است عوامل را ه وخودرو هم در بروز تصادف وتشدید تصادف خیلی موثره که نباید فراموش بشه ضمنا رفتارهای اجتماعی مثل رانندگی متاثر از یکسری عوامل از قبل مثل آموزش وکسب تجربه از سنین پایین تر با ابزار مختلف است که جو حاکم بر جامعه ودیدگاه مردم را در نوع رفتار تعیین میکند
  • محمد ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    سر پیچ مواظب باشید چون اینها استون مارتین 2005 نیستند که حتی با سطح شیبدار هم واژگون نمیشند
  • ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
    0 0
    یکی دیگر از علتهای اصلی واژگونی در سرعت بالا، به خاطر تغییر مسیر ناگهانی است، حتی کوچکترین حرکت ناگهانی در فرمان، خودرو را واژگون می‌کند، چون در این حالت جسم با شتاب بالا روی خط مستقیم حرکت می‌کند ولی با تغییر مسیر ناگهانی، تعادل حرکت خودرو به هم می‌خورد و به سمتی که فرمان چرخیده، واژگون می‌شود. البته کوچک بودن قطر چرخ در بعضی خودروها مثل 206 که توان بالیی در شتابگیری دارند، امکان واژگونی را بیشتر میکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس