کد خبر 1544189
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۹

به گزارش مشرق،احسان کیانی، دکترای مطالعات خاورمیانه یادداشتی را با عنوان تروریسم شهرک‌نشینان در کرانه باختری که برگرفته از اظهارات یکی از کارشناسان گروه بین‌المللی بحران، مستقر در تل‌آویو است نوشت:

معاریو زونسن، کارشناس گروه بین‌المللی بحران، مستقر در تل‌آویو طی گزارشی مورخ ۱۵ آبان ۱۴۰۲ نسبت به اقدامات تروریستی شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینیان در کرانه باختری هشدار داده است.

طبق این گزارش، از ابتدای طوفان‌الاقصی، بیش از ۱۳۰ فلسطینی از جمله ۴۳ کودک در کرانه باختری به شهادت رسیده‌اند. زونسن بیان می‌کند که از این میان، ۸ نفر از جمله ۱ کودک توسط شهرک‌نشینان به ضرب گلوله کشته شدند. هم‌چنین از ابتدای طوفان‌الالقصی، ۹۸ خانواده شامل بیش از ۸۰۰ نفر از خانه خود در بخش C کرانه باختری آواره شدند.

زونسن جنایات پیشین شهرک‌نشینان علیه فلسطینیان کرانه از جمله «تجاوز به زنان، تخریب منازل و خودروها، انفجار مساجد و کلیساها، سرقت احشام و سوزاندن مزارع» را زمینه جسارت کنونی آن‌ها مبنی بر قتل آشکار فلسطینیان می‌داند که نتیجه اطمینان‌بخشی حکومت اسرائیل به آن‌هاست که پیامدی متوجه رفتارشان نیست.

وی متذکر شد که گروهی از صهیونیست‌های ساکن در کرانه باختری تحت عنوان «جوانان بالای صخره» که از سوی احزاب راست‌گرای رادیکال پشتیبانی می‌شوند، معتقدند که کرانه باختری همان «یهودیه و سامره» در عهد عتیق است که به یهودیان تعلق دارد. تفکری که موجب اشغال روزافزون کرانه باختری، حتی پس از توافق اسلو شده است.

در این گزارش از قول یک سازمان حقوق‌بشری مستقر در فلسطین اشغالی به نام «یش‌دین» که از ۲۰۰۵ سوابق فعالیت‌های تروریستی شهرک‌نشینان را ثبت کرده، گفته شده که اگر تا پیش از طوفان‌الاقصی سربازان ارتش اسرائیل صرفاً نظاره‌گر اقدامات شهرک‌نشینان بودند، امروزه علناً با آنان همکاری و علیه فلسطینیان در کرانه باختری عملیات مشترک انجام می‌دهند.

طبق گزارش «یش‌دین» از ۱۵۹۷ خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینیان در کرانه باختری که این سازمان از ۲۰۰۵ ثبت کرده، پلیس اسرائیل صرفاً برای ۱۰۷ مورد تشکیل پرونده داده که از آن میان نیز کمتر از ۵۰ مورد به محکومیت منجر شده است.

زونسن معتقد است سه مسأله به خشونت شهرک‌نشینان دامن می‌زند، اول اینکه رژیم اسرائیل قصد الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی را دارد؛ دوم اینکه حکومت اسرائیل بر مبنای آپارتاید، وظیفه خود را حفاظت از یهودیان می‌داند و اهمیتی به تعرض به فلسطینیان نمی‌دهد و سوم اینکه برخی از شهرک‌نشینان دارای مسئولیت‌های نظامی و امنیتی در حکومت هستند و مانع برخورد قانونی با یهودیان در چارچوب‌های حقوقی موجود می‌شوند.

مطابق نظرسنجی‌هایی که پیش از طوفان‌الاقصی برگزار شده بود، گرایش به مبارزه و مخالفت با مذاکره در کرانه باختری بیش از غزه بود. این امر نشان از آن دارد که ساکنان کرانه باختری، اشغال‌گری و نژادپرستی رژیم صهیونیستی را به‌عینه در زندگی روزمره خود مشاهده می‌کنند و انفعال و بی‌عملی تشکیلات خودگردان نسبت به تعرض‌های شهرک‌نشینان، بیش از پیش آینده یک راه‌حل مسالمت‌آمیز را از ذهن فلسطینیان در کرانه باختری زدوده است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    الحق اون 1500 نفری که حماس در چند روز اول کشت همشون سگ وحشی بودن. دمش گرم
  • ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    0 0
    هر کس از اسرائیل و شهرک نشینان به هر عنوان دفاع کنه تو حرامزاده بودنش شک نکنید. چه داخلی چه خارجی... پ.ن: البته برای بعضی هاشون از جمله تفاله های داخلی مدافع صهیونیسم، حرامزادگی افتخاره!
  • ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    1 1
    تروریسم نیست شاید زیاده خواهی وبازدارنده خواهی باشه
    • ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
      0 0
      این شل مغز که میگن شمایی؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس