مدیریت مصرف خون‌ در بیمارستان‌ها/ خون‌های اهدایی امانت است

معاون فنی و فن آوری های نوین سازمان انتقال خون ایران، بر امانتداری و نظارت دقیق بر خون‌های اهدایی مردم تاکید کرد.

به گزارش مشرق، عباداله سالک مقدم، همزمان با هفته جهانی "اطلاع رسانی مدیریت خون بیمار"، گفت: خون و فرآورده‌های خونی منبع ارزشمندی است که با همت والای اهداکنندگان خون و با صرف هزینه، وقت و انرژی تهیه می‌شود و برای پاسداشت این هدیه گرانقدر باید با تمام توان تلاش کنیم.

وی با اشاره به حیات بخش بودن خون و فرآورده‌ای خونی به شرط رعایت صحیح اصول علمی تجویز، خاطر نشان کرد: در برخی موارد احتمال بروز عوارض در پی تزریق خون به بیمار مثل هر اقدام درمانی دیگر می‌تواند وجود داشته باشد بنابراین با روش مدیریت مصرف خون بیمار و در راستای ارتقای سلامت بیمار، چندین اصل پیرامون عمل جراحی باید مد نظر پزشکان و سازمان انتقال خون قرار گیرد که خون خود بیمار یک منبع حیاتی و ارزشمند در نظر گرفته شود و آن را به شکل مناسبی حفظ کنند که این روش، پیامد و نتیجه درمان بیمار را بهتر می‌کند.

سالک مقدم افزود: هدف از این کار، بهبود بالینی بیمار یا پرهیز از تماس غیر ضروری با خون و فرآورده‌های خون است که در آن، اختلالات هماتولوژیک درمان شده و خطرات ناشی از تزریق خون کاهش می‌یابد.

معاون فنی و فن آوری های نوین سازمان انتقال خون با اشاره به برخی روش‌های مدیریت خون بیمار، اظهار کرد: پزشکان در تعامل با سازمان می‌بایست وضعیت خون بیمار را پیش از اقدام به جراحی‌های غیر اورژانس بررسی کنند و در صورتی که بیمار دچار کم خونی است، با تجویز برخی داروها، کم خونی بیمار را درمان و یا خونسازی بیمار را تقویت کنند.

وی ادامه داد: از روی دیگر پزشکان با بررسی وضعیت انعقادی خون بیمار، اگر اختلالی وجود داشت حتی الامکان آن را اصلاح کنند تا در زمان جراحی کمترین خونریزی را داشته باشند و یا اگر قبل از یک عمل جراحی غیر اورژانس وقت کافی داشته باشند، با برنامه ریزی قبلی خون بیمار را برای خودش ذخیره کنند.

سالک مقدم با تاکید بر امانتداری سازمان انتقال خون و نظارت دقیق بر خون‌های اهدایی مردم، گفت: اعتماد و روحیه خیرخواهی بدون چشمداشت اهداکنندگان خون، دلیل نظارت و پیگیری مستمر سازمان انتقال خون در قالب مدیریت مصرف خون بیمار است تا از هدر رفت و از مصرف بی رویه خون در بیمارستان‌ها جلوگیری شود به نحوی که سلامت بیماران هم تحت تأثیر قرار نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت ما از نظر مدیریت مصرف خون یک روند رو به رشد است و در حال حاضر تمام تلاشمان را برای رسیدن به استانداردهای جهانی انجام می‌دهیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس