فایننشال تایمز: اسرائیل در غزه شکست در لبنان را تکرار می کند

روزنامه شرق در تحلیلی مغالطه‌آمیز به تبرئه رژیم صهیونیستی پرداخت.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این روزنامه زنجیره‌ای در یادداشتی با عنوان «چرخیدن بی‌پایان آسیاب خون»، به جنگ غزه پرداخت و ضمن تقبیح «انتقام‌جویی» مدعی شد: «واقعیت این است که عملا برای بسیاری از ما، انتقام بسیار تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش و حتی جزئی از ضروریات است. ضرورتی که گاهی نه‌تنها فقط با انتقام‌کشی از کسی که مسبب آن ستمی است که بر ما رفته، زخم‌ها التیام نمی‌یابد، بلکه به‌ دنبال کینه‌جویی ابدی از هرکس که دست‌مان برسد، هستیم».

نویسنده یادداشت در ادامه مطلب ضمن تاکید بر عدم توانایی تشخیص ظالم و مظلوم از سوی طرفین دعوا نوشته است: «چه کسی قرار است از چه کسی انتقام بگیرد؟ و آیا اگر ما به خود حق می‌دهیم که انتقام بگیریم، طرف مقابل هم می‌تواند به خود حق بدهد که با همین نگاه به موضوع بپردازد و او هم خود را صاحب حق انتقام بداند یا خیر؟ آیا چنین نیست که همه خود را مظلوم می‌دانند و بر این عقیده‌اند که حقی داشته‌اند که از آنان ستانده شده و بر آنها ستم رفته؟»

جهان نیوز در واکنش به این یادداشت نوشت: با استدلال نویسنده شرق، یک دزد هم پس از سرقت اموال مردم می‌تواند ادعا کند که حق با اوست و درصدد انتقام از مال باختگان برآید. چراکه مال باخته ظالم با دستگیری دزد مظلوم حین سرقت، علیه او خشونت ورزیده و درصدد انتقام‌گیری از سارق بی‌تقصیر برآمده است. اما سؤال این‌جاست که مسئولان روزنامه شرق در چه جامعه‌ای زیست می‌کنند که در آن مجرم خود را محق می‌داند و هر دزد و قاتلی می‌تواند ادعای مظلومیت کند؟ از طرفی تقلیل اقدام ملت فلسطین در بازپس‌گیری سرزمینشان و شکستن محاصره‌ شانزده ساله غزه به انتقام‌جویی، ظلم مضاعفی است که روزنامه شرق در حق ملت غزه روا می‌دارد.

ظاهراً نویسنده تمام تلاش خود را در صغری کبری چینی به کار گرفته تا بین حق و باطل مسلم بایستد و به مظلومان غزه که ۷۵ سال در حال مقاومت برای تحقق بدیهی‌ترین حقوق خود با بیشترین هزینه هستند، پیشنهاد کوتاه آمدن می‌دهد.

در بخش دیگری از نوشته شرق آمده: «شعار نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم، که به ما حق انتقام‌جویی می‌دهد، به طرف مقابل هم چنین حقی می‌دهد. در مقایسه بین آن که قدرت و امکان بیشتری برای انتقام‌جویی دارد و آن کسی که ضعیف‌تر است و تاکنون ظلم بیشتری را متحمل شده، کدام‌یک بازنده اصلی این انتقام‌کشی است؟ آیا چنین نیست که ضعیف‌تر، هم صدمه بیشتری می‌بیند، هم تلفات بیشتری می‌دهد و هم شعاری که داده، دست ظالم را برای ستم بیشتر بازتر کرده است؟»

با این اوصاف از نظر شرق، هرگونه اقدام علیه مجرم، می‌تواند چرخه خشونت را شدت بخشد. پس راهی چون بخشش نیست. البته در گذشته عده‌ای با همین فرمان سعی کردند ظالم صهیونیست را ببخشند و با او وارد توافق اسلو شدند اما قاتل صهیونیستی نشان داد که هر گونه صلحی را به منزله‌ عقب‌نشینی تلقی کرده و توافق را برهم می‌زند. همان‌طور صاحبان آمریکایی آنها نیز با ملت ایران چنین کردند.

شرق مدعی است، مظلوم چون ضعیف است نباید درصدد انتقام برآید چرا که هزینه بیشتری می‌دهد. اما خنده‌دار است که این هیچ اشاره‌ای به سوءاستفاده ظالم از عقب‌نشینی مظلوم و شدت بخشیدن ظلم روزانه خود علیه فلسطینیان نمی‌کند.

شرق در ادامه سعی می‌کند بدون آنکه اشاره مستقیمی به تحولات فلسطین کند، صهیونیست‌ها را مورد ظلم دوهزار ساله نشان دهد و می‌نویسد: «به گمانم نیازی به آوردن مثال نیست، فقط کافی است در حافظه دور و نزدیک خود و حتی در همین روزها جست‌وجو کنیم تا ببینیم که چه کسی و کسانی این انتقام‌جویی را حق خود می‌دانند و چگونه از آن بهره می‌برند. یکی می‌گوید دو هزار سال است که ما را کشته‌اند، پس من حق دارم از این به بعد هر کسی را بکشم. من نمی‌گویم مظلوم انتقام نگیرد؛ اما مسئله این است که همه خود را مظلوم می‌دانند و این وسط آن کسی که زورش می‌رسد، دستش برای انتقام‌گیری بازتر است و آن کسی که ضعیف‌تر است، آسیب بیشتری خواهد دید».

البته که همه اشرار خود را قربانی و مظلوم می‌دانند. سؤال این‌جاست که روزنامه‌نگاران شرق چه کسی را ظالم و چه کسی را مظلوم می‌دانند؟ اگر ظلمی هم به یهودیان بوده از سوی اروپاییان چشم آبی بوده نه مسلمانان منطقه. اساسا اگر صهیونیست‌ها خود را مورد ظلم هیتلر تلقی می‌کنند چرا انتقام آن را باید از مسلمانان در منطقه دیگری بگیرند؟ و چرا یکی از مناطق آلمان را پایگاه اختصاصی خود نکردند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 2
    الان ۸۰درصد مردم ایران با روزنامه شرق موافقن
  • سروش ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 0
    وقتی قلم دست احمق مزدور بیفته با اون اراجیف زیادی می نویسه و همه چیز رو می تونه زیر سؤال ببره چون از احمق انتظار بیشتری جز احمقی نمی توان داشت.
  • سید ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 0
    اصلاح طلبان تهوع آور و روزی نامه هایشان به اذعان صهیونی ها سرمایه های اسرائیل در ایران هستند!!!!
  • ناشناس ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 0
    لعنت خدا بر کسانی که در کشور سالها حاکم بودند خوردند غارت کردند الان هم دست از دوستی همدستان اسراییل بر نمی دارند بر نمیدارند
  • ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 0
    دیوث تر از این ها در دنیا پیدا نمی شود که در این موقع از رژیم کودک کش حمایت کنند خیلی خیلی بیشرف تشریف دارند
  • ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 0
    پس خاک تو سر قوه قضائیه و اژه ای که مثل ماست تماشا میکنه.هنوز تهران میدان اعدام داره.پس معطل چی هستین.این نمک به حروم زاده ها رو جمع کنین
  • ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 0
    پس خاک تو سر قوه قضائیه و اژه ای که مثل ماست تماشا میکنه.هنوز تهران میدان اعدام داره.پس معطل چی هستین.این نمک به حروم زاده ها رو جمع کنین
  • ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 0
    هر عملی را عکس العملی هست . چطور روز اول ماجرا شیرینی شربت پخش کردید واز فردای آن روز کاسه چه کنم به دست گرفتید ! از آن طرف زنان و کودکان بی پناه غزه زیر بمب و موشک واز این طرف ملت ایران زیر فشار صحنه های دلخراش و بمباران اطلاع رسانی دم دقیقه از غزه . به خدا ما هم انسانیم و خواهان آرامش!
  • ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 0
    موضوع فلسطین اصلا انتقام نیست ، یعنی حتی روزنامه.شرق.این را هم متوجه نمی شوند ؟!!!!! به نظر میرسد حتی در ظواهرفرهنگ غرب و حقوق بشر غربی هم ، مهم ترین نکته نزد وجدان جوامع انسانی ، سنجش دیدگاه طرفین هر دعوا در خصوص حق و میزان نزدیکی آن به اصول انسانی.وقانونی است (بماند تعریف انسانیت که خیلی گستره پراکنده ای پیداکرده با این اراجیفی که امروزه به عنوان آزادی عقیده بیان میکنند) . حتی فارغ از این موضوع ، جنایتکار جنگی روشن و آشکارا جنایت میکند و آن را در رسانه های خودش ماله کشی میکند . شما باید به وجدان خودت رجوع کنی و میزان حقانیت انسان در حداقل زندگی شرافتمندانه را بسنجی و بعد آن را نقد کنی !!!! درد و مظلومیت 75 ساله فلسطینیان ، کار یک شب و دو روز نیست !!!!!! کاش اینقدردیگران را با سوفسطائی گری و فلسفه بافی فریب ندهند.
  • ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 0
    اما جالبه اینکه همینایی که همچین تیترایی میزنن ومینویسن درمورد انتقام درموضوعات سیاسی و اجتماعی توی ایران ازاین قاعده پیروی نمیکنن ودایما مردم وجریانهاروتحریک به انتقام میکنن این طیف خاص که تیترهای مشابه درحوادث واتفاقات روزمره ی ایران روبا هماهنگی کارمیکنن وازهرکاهی کوه میسازن بازم همسو بااربابای آمریکایی واروپاییشون دهن اسراییل روپاک میکنن و شاید متوقعن که به اونا واین دسته ازنوکرای داخلیشون توی ایران مدال افتخار وپولیتزربدن موضوع غزه این روزهابرای اونادرحددرگذشت یکی از اقوام همکاران تلقی میشه اما اگه سگ یه سیاستمدارغربی دوقلو بزادبا آب و تاب اطلاع رسانی میشه خودفروختگی ایناازبدیهیاته وچیزجدیدی نیست
  • ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 0
    تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد!!!!!! چرا عیوب نظری خودشان را جار میزنند !!!!!!! حداقل کمی بیشتر تاریخ را مطالعه کنند ، شاید اگر غرضی در کارشان نباشد موضوع را بهتر بفهمند!!!!.این واضح و آشکار است که آسیاب خون را جنایتکاران جهان مخصوصا شیطان بزرگ آمریکا و صهیونیستهای غاصب می چرخانند نه مظلومان فلسطینی که بیش از 70 سال است از حداقل زندگی انسانی خود دفاع میکنند !!!! نظریه مبارزه منفی حتی بیشتر از عمر مبارزاتی گاندی فقید و نلسون ماندلای صبور در فلسطین اشغالی ادامه داشت و مثال عینی دارد که همان کرانه باختری است ، آیا شهرک سازی و ظلم و جنایت صهیونیستها به فلسطینیها در آنجا تمام شد ؟!!!!.پاسخش را اهل فهم و عقل و دین بدهند . الله اعلم
  • سید ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 0
    اصلاح طلبان تهوع آور و روزی نامه هایشان به اذعان صهیونی ها سرمایه های اسرائیل در ایران هستند!!!!
  • ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 0
    این حضرات حرف دلشون تسلیم در برابر اسرائیل و آمریکاست که جملات را می پیچونند وگرنه کیست نداند تمام این خشونت‌ها و خونریزی‌ها در بستر دهها سال اشغالگری وجنایت نهفته ست
  • ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 0
    مگه چقدر شما را آلوده چرب و شیرین دنیا کرده اند؟ مزدوری تا چه حد؟ پس چرا به شما غربگداها نمیشه گفت بالای چشمتان ابروست؟ فقط بلدید برای دیگران نسخه بپیچید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس